U bekijkt een publicatie met

Toon versie van document

Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat van 14 juni 2024, nr. IENW/BSK-2024/175024, tot wijziging van de Omgevingsregeling in verband met de actualisering en wijziging van regels met betrekking tot de geometrische begrenzingen van oppervlaktewaterlichamen, rijkswateren niet in beheer bij het Rijk, primaire en andere dan primaire waterkeringen, rivierbed, vrijwaringsgebieden rijksvaarwegen, de geometrische begrenzingen beperkingengebieden van waterkeringen in beheer bij het Rijk, wegen in beheer bij het Rijk, wegen in beheer bij het Rijk die horen bij een verzorgingsplaats en hoofdspoorwegen (Regeling actualisering geometrie Omgevingsregeling IenW tweede helft 2024)

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 2.20, tweede en derde lid, 2.21, eerste lid, en 2.24, tweede lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Omgevingsregeling wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 2.3 wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:

Artikel 2.3 (aanwijzing en geometrische begrenzing rijkswateren niet in beheer bij het Rijk)

B

Artikel 2.16 wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:

Artikel 2.16 (aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden oppervlaktewaterlichamen in beheer bij het Rijk afmeren woonschip of ander drijvend werk)

De beperkingengebieden met betrekking tot een oppervlaktewaterlichaam in beheer bij het Rijk dat geen kanaal is, voor zover het gaat om het permanent afmeren van een woonschip of een ander drijvend werk, zijn de locaties waarvan de geometrische begrenzing is vastgesteld in bijlage III en gelijk is aan de geometrische begrenzing van het stroomvoerend deel van het rivierbed van de grote rivieren, bedoeld in artikel 2.8, tweede lid.

C

Bijlage III wordt op de aangegeven wijze gewijzigd:

BIJLAGE III BIJ HOOFDSTUK 2 VAN DEZE REGELING (VERWIJZING NAAR GML-BESTANDEN VOOR WERKINGSGEBIEDEN)

LEGENDA:

Artikel

Noemer

Indicatief/exact

GIO-id1

2.2, eerste lid

De geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen in het beheer van het Rijk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2021/or_oppervlaktewaterlichamen/nld@2024‑01‑30

/join/id/regdata/mnre1034/2021/or_oppervlaktewaterlichamen/nld@2024‑06‑27

2.2, tweede lid

Geometrische begrenzing oppervlaktewaterlichamen beheer van de waterkwaliteit

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterkwaliteit/nld@2024‑01‑30

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterkwaliteit/nld@2024‑06‑27

2.2, derde lid

Geometrische begrenzing oppervlaktewaterlichamen beheer van de waterkwantiteit

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterkwantiteit/nld@2024‑01‑30

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterkwantiteit/nld@2024‑06‑27

2.2, vierde lid

Geometrische begrenzing oppervlaktewaterlichamen waterstaatkundig beheer

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterstaatkundig_beheer/nld@2024‑01‑30

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterstaatkundig_beheer/nld@2024‑06‑27

2.3, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing waterstaatkundig beheer rijkswateren door niet tot het Rijk behorende openbare lichamen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rijkswater_niet_beheerRijk/nld@2024‑01‑30

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rijkswater_niet_beheerRijk/nld@2024‑06‑27

2.3, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing waterstaatkundig beheer rijkswateren voor het voorkomen van schade door muskus- en beverratten

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterstaatkundig_beheer/nld@2024‑01‑30

2.4

Geometrische begrenzing primaire waterkeringen en andere dan primaire waterkeringen in beheer bij het Rijk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2021/or_waterkeringenRijk/nld@2021‑07‑01

/join/id/regdata/mnre1034/2021/or_waterkeringenRijk/nld@2024‑06‑27

2.7

Geometrische begrenzing kustfundament

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_kustfundament/nld@2020‑10‑01

2.8, eerste lid

Geometrische begrenzing rivierbed grote rivieren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rivierbed/nld@2024‑01‑30

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rivierbed/nld@2024‑06‑27

2.8, tweede lid

Geometrische begrenzing stroomvoerend deel rivierbed grote rivieren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rivierbed_stroomvoerend_deel/nld@2024‑01‑30

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rivierbed_stroomvoerend_deel/nld@2024‑06‑27

2.8, derde lid

Geometrische begrenzing bergend deel rivierbed grote rivieren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rivierbed_bergend_deel/nld@2024‑01‑30

2.9, eerste lid

Geometrische begrenzing reserveringsgebieden voor de lange termijn Rijntakken

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_reservering_rijntakken/nld@2020‑10‑01

2.9, tweede lid

Geometrische begrenzing reserveringsgebieden voor de lange termijn Maas

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_reservering_maas/nld@2022‑01‑15

2.10

Geometrische begrenzing van het IJsselmeergebied

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_ijsselmeergebied/nld@2020‑10‑01

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_ijsselmeergebied/nld@2024‑06‑27

2.11, eerste lid

Geometrische begrenzing van de PKB-Waddenzee

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_pkb_waddenzee/nld@2020‑10‑01

2.11, tweede lid

Geometrische begrenzing van het Waddengebied

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_waddengebied/nld@2020‑10‑01

2.12

Geometrische begrenzing vrijwaringsgebieden rijksvaarwegen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_vrijwaringsgebieden_rijksvaarwegen/nld@2024‑01‑30

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_vrijwaringsgebieden_rijksvaarwegen/nld@2024‑06‑27

2.13

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden oppervlaktewaterlichamen in beheer bij het Rijk, niet zijnde kanalen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_oppervlaktewaterlichaam_geen_kanalen/nld@2024‑01‑30

2.14

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden kanalen in beheer bij het Rijk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebieden_kanalen/nld@2024‑01‑30

2.15

Geometrische begrenzing beperkingengebieden vaarwegen in beheer bij het Rijk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_vaarwegen/nld@2024‑01‑30

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_vaarwegen/nld@2024‑06‑27

2.16

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden oppervlaktewaterlichamen in beheer bij het Rijk afmeren woonschip of ander drijvend werk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_rivierbed_stroomvoerend_deel/nld@2024‑01‑30

2.17

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden waterkeringen in beheer bij het Rijk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_waterkeringen_rijk/nld@2021‑07‑01

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_waterkeringen_rijk/nld@2024‑06‑27

2.18

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebied Noordzee

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_noordzee/nld@2022‑10‑01

2.19, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebied Noordzee - buiten de zone tussen de duinvoet en laagwaterlijn

Indicatief

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_Noordzee_vanaf_laagwaterlijn/nld@2021‑07‑01

2.19, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebied Noordzee - zone tussen duinvoet en laagwaterlijn

Indicatief

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_duinvoet_laagwaterlijn/nld@2021‑07‑01

2.20

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden installaties in de Noordzee

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_nz_installaties_nietmijnbouw/nld@2024‑01‑30

2.21

Aanwijzing en geometrische begrenzing gebied zeewaarts van de doorgaande NAP-min 20 meterdieptelijn

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_zeewaarts_gebied/nld@2020‑10‑01

2.22, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing in verband met mijnbouwlocatieactiviteiten, oefen- en schietgebieden

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_mijnbouwlocatieactiviteiten_NZ_oefen_schietgebieden/nld@2022‑01‑15

2.22, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing in verband met mijnbouwlocatieactiviteiten, drukbevaren delen van de zee

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_mijnbouwlocatieactiviteiten_NZ_drukbevaren_delen/nld@2022‑01‑15

2.22, derde lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing in verband met mijnbouwlocatieactiviteiten, aanloopgebieden

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_mijnbouwlocatieactiviteiten_NZ_aanloopgebieden/nld@2020‑10‑01

2.22, vierde lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing in verband met mijnbouwlocatieactiviteiten, ankergebieden in de buurt van aanloophavens

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_mijnbouwlocatieactiviteiten_NZ_ankergebieden/nld@2020‑10‑01

2.26, eerste lid

Geometrische begrenzing civiele explosieaandachtsgebieden A

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_civiele_explosieaandachtsgebieden_zoneA/nld@2020‑10‑01

2.26, tweede lid

Geometrische begrenzing civiele explosieaandachtsgebieden B

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_civiele_explosieaandachtsgebieden_zoneB/nld@2020‑10‑01

2.26, derde lid

Geometrische begrenzing civiele explosieaandachtsgebieden C

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_civiele_explosieaandachtsgebieden_zoneC/nld@2020‑10‑01

2.26, vierde lid

Geometrische begrenzing civiele opslagplaatsen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_civiele_opslagplaatsen/nld@2020‑10‑01

2.27, eerste lid

Geometrische begrenzing militaire explosieaandachtsgebieden A

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2022/or_militaire_explosieaandachtsgebieden/nld@2022‑01‑15

2.27, tweede lid

Geometrische begrenzing militaire explosieaandachtsgebieden B

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2022/or_militaire_explosieaandachtsgebieden/nld@2022‑01‑15

2.27, derde lid

Geometrische begrenzing militaire explosieaandachtsgebieden C

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2022/or_militaire_explosieaandachtsgebieden/nld@2022‑01‑15

2.28, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing reserveringsgebieden voor de uitbreiding van een autoweg of autosnelweg

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_reserveringsgebieden_uitbreiding_hoofdwegen/nld@2024‑01‑30

2.28, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing reserveringsgebieden voor de aanleg van een autoweg of autosnelweg

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_reserveringsgebieden_nieuwe_autowegen/nld@2022‑01‑15

2.28, derde lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing reserveringsgebieden voor de aanleg van een hoofdspoorweg

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_reserveringsgebieden_nieuwe_hoofdspoorwegen/nld@2020‑10‑01

2.29, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden wegen in beheer bij het Rijk

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_wegen_rijk/nld@2024‑01‑30

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_wegen_rijk/nld@2024‑06‑27

2.29, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden wegen in beheer bij het Rijk die horen bij een verzorgingsplaats

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_wegen_rijk_verzorgingsplaatsen/nld@2024‑01‑30

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_wegen_rijk_verzorgingsplaatsen/nld@2024‑06‑27

2.30, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden hoofdspoorwegen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_hoofdspoorwegen/nld@2023‑07‑05

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_beperkingengebied_hoofdspoorwegen/nld@2024‑06‑27

2.30, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing kernzones van beperkingengebieden hoofdspoorwegen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_hoofdspoor_kernzone/nld@2023‑07‑05

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_hoofdspoor_kernzone/nld@2024‑06‑27

2.30, derde lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing overwegzones van beperkingengebieden hoofdspoorwegen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_hoofdspoor_overwegen/nld@2023‑07‑05

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_hoofdspoor_overwegen/nld@2024‑06‑27

2.30, vierde lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing beschermingszones van beperkingengebieden hoofdspoorwegen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_hoofdspoor_beschermingszone/nld@2023‑07‑05

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_hoofdspoor_beschermingszone/nld@2024‑06‑27

2.31, eerste lid

Geometrische begrenzing gebieden waar bouwwerken apparatuur van luchthavens kunnen verstoren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_verstoringsgebieden_buiten_burgerluchthavens_geen_bouwwerken/nld@2020‑10‑01

2.31, tweede lid

Geometrische begrenzing maximaal toelaatbare hoogte voor bouwwerken buiten beperkingengebieden luchthavens

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_verstoringsgebieden_buiten_burgerluchthavens_bouwwerken/nld@2020‑10‑01

2,31, derde lid

Geometrische begrenzing maximaal toelaatbare hoogte voor windturbines buiten beperkingengebieden luchthavens

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_verstoringsgebieden_buiten_burgerluchthavens_windturbines/nld@2020‑10‑01

2.31, vierde lid

Geometrische begrenzing gebieden waar bouwwerken het civiele radarbeeld kunnen verstoren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_defensie_radarverstoringsgebied_bouwwerken/nld@2020‑10‑01

2.31, vijfde lid

Geometrische begrenzing van gebieden waar windturbines het civiele radarbeeld kunnen verstoren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_defensie_radarverstoringsgebied_windturbines/nld@2020‑10‑01

2.32, eerste lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing reserveringsgebieden buisleidingen van nationaal belang

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_buisleidingen_reserveringsgebieden/nld@2022‑01‑15

2.32, tweede lid

Aanwijzing en geometrische begrenzing zoekgebieden

buisleidingen van nationaal belang

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_buisleidingen_zoekgebieden/nld@2020‑10‑01

2.33, eerste lid

Geometrische begrenzing aanleggebied Maasvlakte 2

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_PMR_landaanwinningsgebied_Maasvlakte2/nld@2020‑10‑01

2.33, tweede lid

Geometrische begrenzing aanleggebied compensatie van open droog duin en natte duinvallei

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_PMR_compensatie_opendroog_duin/nld@2020‑10‑01

2.33, derde lid

Geometrische begrenzing aanleggebied compensatie van zeenatuur

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_PMR_compensatie_verlies_zeenatuur/nld@2020‑10‑01

2.34, eerste lid

Geometrische begrenzing openbaar toegankelijk natuur- en recreatiegebied Midden-IJsselmonde

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_PMR_natuur_recreatie_IJsselmonde/nld@2020‑10‑01

2.34, tweede lid

Geometrische begrenzing openbaar toegankelijk natuur- en recreatiegebied Schiebroekse en Zuidpolder

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_PMR_natuur_recreatie_Schiebroek_Zuidpolder/nld@2020‑10‑01

2.34, derde lid

Geometrische begrenzing openbaar toegankelijk natuur- en recreatiegebied Schiezone

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_PMR_natuur_recreatie_Schiezone/nld@2020‑10‑01

2.36, eerste lid

Geometrische begrenzing locaties voor grootschalige elektriciteitsopwekking

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_elektriciteit_locaties_grootschalige_opwekking/nld@2020‑10‑01

2.36, tweede lid

Geometrische begrenzing locaties voor een kernenergiecentrale

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_elektriciteit_vestigingsplaats_kernenergie/nld@2020‑10‑01

2.36, derde lid

Geometrische begrenzing locaties voor het gebied binnen een straal van één km rondom een kernenergiecentrale

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_elektriciteit_waarborgzones_kernenergie/nld@2020‑10‑01

2.36, vierde lid

Geometrische begrenzing locaties voor een hoogspanningsverbinding met een spanning van ten minste 220 kV

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_elektriciteit_hoogspanningsverbindingen/nld@2020‑10‑01

2.36a

Geometrische begrenzing van het uitsluitingsgebied hyperscale datacentra

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2023/or_uitsluitingsgebied_hyperscale_datacentra/nld@2023‑09‑15

2.37

Geometrische begrenzing uitgezonderde locaties niet in betekenende mate luchtkwaliteit

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_uitgezonderde_locaties_luchtkwaliteit/nld@2020‑10‑01

2.41, eerste lid

Geometrische begrenzing militaire terreinen en terreinen met een militair object

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_defensie_terreinen_objecten/nld@2022‑04‑01

2.41, tweede lid

Geometrische begrenzing van de onveilige gebieden bij militaire schietbanen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_defensie_terreinen_schietbanen/nld@2022‑01‑15

2.41, derde lid

Geometrische begrenzing van de gebieden waar bouwwerken een militaire zend- en ontvangstinstallatie kunnen verstoren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_defensie_verstoring_zend_ontvangstinstallaties/nld@2020‑10‑01

2.41, vierde lid

Geometrische begrenzing van gebieden waar zich een militaire laagvliegroute bevindt

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_defensie_laagvliegroutes_transportvliegtuigen/nld@2024‑04‑30

2.41, vijfde lid

Geometrische begrenzing van gebieden waar bouwwerken het militaire radarbeeld kunnen verstoren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_defensie_radarverstoringsgebied_bouwwerken/nld@2020‑10‑01

2.41, zesde lid

Geometrische begrenzing van gebieden waar windturbines het militaire radarbeeld kunnen verstoren

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_defensie_radarverstoringsgebied_windturbines/nld@2020‑10‑01

2.42, eerste lid

Geometrische begrenzing van de Droogmakerij de Beemster

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_werelderfgoed_Beemster/nld@2020‑10‑01

2.42, tweede lid

Geometrische begrenzing van de Stelling van Amsterdam

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_werelderfgoed_Stelling_van_Amsterdam/nld@2020‑10‑01

2.42, derde lid

Geometrische begrenzing van de Nieuwe Hollandse Waterlinie

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_werelderfgoed_Nieuwe_Hollandse_Waterlinie/nld@2020‑10‑01

2.42, vierde lid

Geometrische begrenzing van de Romeinse Limes

Indicatief

/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_werelderfgoed_Romeinse_Limes/nld@2020‑10‑01

2.42, vijfde lid

Geometrische begrenzing van de Koloniën van Weldadigheid

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/or_werelderfgoed_Kolonien_van_Weldadigheid/nld@2020‑10‑01

2.43, eerste lid

Geometrische begrenzing herkomstgebieden mijnsteen en vermengde mijnsteen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/OrBodemMijnsteenHerkomstgebieden/nld@2020‑12‑01

2.43, tweede lid

Geometrische begrenzing toepassingsgebieden mijnsteen en vermengde mijnsteen

Exact

/join/id/regdata/mnre1034/2020/OrBodemMijnsteenToepassingsgebieden/nld@2020‑12‑01

  • 1

    Het GML-bestand voor de werkingsgebieden is via Internet raadpleegbaar door de URL https://identifier.officielebekendmakingen.nl voor /join/.. te zetten (bijvoorbeeld https://identifier.officielebekendmakingen.nl/join/id/regdata/mnre1034/2019/or_waterkwaliteit/nld@2023‑01‑15). Terug naar link van noot.

ARTIKEL II

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling actualisering geometrie Omgevingsregeling IenW tweede helft 2024.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2024.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,

Mark Harbers

Toelichting

1. Algemeen

In de Omgevingsregeling (Or) is de geometrische begrenzing (de locatie met coördinaten vastgelegd) opgenomen van locaties waarvoor het Rijk specifieke regelgeving heeft vastgelegd in de Omgevingswet, de bijbehorende algemene maatregelen van bestuur of de Or zelf. Deze geometrische begrenzingen worden halfjaarlijks geactualiseerd. Veranderingen in de begrenzingen die hebben plaatsgevonden door bijvoorbeeld werkzaamheden worden met deze wijzigingsregeling in de Or opgenomen. Dit is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de begrenzingen zoals opgenomen in de Or aansluiten bij de feitelijke situatie.

Deze regeling actualiseert de geometrische begrenzingen van een aantal werkingsgebieden bij hoofdstuk 2 van de Or, in bijlage III en vult deze aan. In deze gebieden worden specifieke regels gesteld door het Rijk. Het gaat hierbij in algemene zin om locaties waar regels gelden voor activiteiten zoals een zorgplicht, een meldingsplicht of een vergunningplicht, alsmede om locaties die van belang zijn voor de toepassing van instructieregels door andere overheden. Geometrische begrenzingen geven aan waar deze regels gelden. Dit kan zowel een 'punt op de kaart' betreffen als een gebied, een zone of een deel van Nederland. Elke locatie wordt weergegeven met een GIO (geografisch informatie object), dat kan worden bekeken via een viewer (de links in de tabel in de regeling leiden naar die viewer). Met de viewer wordt de specifieke locatie zichtbaar gemaakt op een digitale kaart van Nederland. In deze toelichting wordt in het artikelsgewijze gedeelte bij artikel I, onderdeel C, nader ingegaan op wat er gewijzigd is en aanleiding van elk wijzigingsonderdeel.

Tevens is in twee artikelen van de Or een wijziging aangebracht. In beide artikelen is de geometrische begrenzing geregeld door te verwijzen naar de geometrische begrenzing in een ander artikel. De geometrische begrenzingen moeten in deze gevallen gelijk zijn, omdat ze betrekking hebben op hetzelfde gebied. Voorheen werd dit gedaan door middel van een dynamische verwijzing in de geometrie zelf. De expression (datumaanduiding) aan het einde van de geometrie werd bij deze dynamische verwijzing weggelaten. Gevolg hiervan was echter dat de geometrie niet werkte. Het was niet mogelijk om op de link te klikken om bij het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) te komen. Om dit op te lossen is ervoor gekozen om niet langer een dynamische verwijzing in de geometrie zelf op te nemen. De dynamische verwijzing wordt nu in het artikel in de Or opgenomen. In de artikelsgewijze toelichting bij artikel I, onderdelen A en B, wordt hier nader op ingegaan.

Artikelsgewijs

Artikel I

Onderdeel A en B

Artikel 2.20, derde lid, en artikel 2.21, eerste lid, in samenhang met artikel 2.21a, eerste lid, onder b, van de Omgevingswet

De onderdelen A en B wijzigen de artikelen 2.3, tweede lid, en 2.16. Voor beide artikelen geldt dat de daarbij opgenomen geometrie in bijlage III een dynamische geometrie was. De geometrieën van beide artikelen zijn met deze wijziging gekoppeld aan die van een ander artikel. Voor artikel 2.3, tweede lid, is dit artikel 2.2, vierde lid, en voor artikel 2.16 is dit artikel 2.8, tweede lid.

In artikel 2.16 stond al een dynamische verwijzing door middel van verwijzing naar de geometrie van artikel 2.8, tweede lid. In artikel 2.16 was nog wel de verwijzing naar bijlage III opgenomen. Die verwijzing is verwijderd. In artikel 2.3, tweede lid, is de verwijzing naar bijlage III verwijderd en wordt in plaats daarvan verwezen naar de geometrie behorende bij artikel 2.2, vierde lid. Hiermee hebben beide artikelen geen eigen geometrie, opgenomen in bijlage III, meer. Bij de wijziging van bijlage III zijn daarom de geometrie behorende bij artikel 2.3, tweede lid, en artikel 2.16 komen te vervallen.

Onderdeel C

Indien in onderstaande toelichting wordt gesproken over datacorrecties of datakwaliteitsverbeteringen ziet dit op een lijn die niet helemaal goed ingetekend stond in de brondata. Er is dan geen sprake van een fysieke wijziging. De data wordt hiermee verbeterd en meer in overeenstemming gebracht met de feitelijke situatie.

Artikel 2.2, eerste tot en met vierde lid

Artikel 2.2, eerste tot en met vierde lid, Or regelt diverse geometrische begrenzingen rondom het beheer van oppervlaktewaterlichamen in beheer bij het Rijk. Met deze regeling zijn wijzigingen aangebracht in de geometrische begrenzing met betrekking tot oppervlaktewaterlichamen (eerste lid), waterkwaliteitsbeheer (tweede lid), waterkwantiteitsbeheer (derde lid) en het waterstaatkundig beheer vanwege de volgende projecten en andere ontwikkelingen.

Artikel 2.2, eerste lid (geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen in het beheer van het Rijk) [artikel 2.20, tweede lid, van de Omgevingswet]

West-Nederland Noord (WNN)

Velsen:

  • 1.

    Haringhaven: In verband met de aanleg van de Leonarduskade aan de Noordzijde van de Haringhaven is een deel van het oppervlaktewaterlichaam komen te vervallen.

  • 2.

    Vissershaven: In verband met de verbreding van de kade langs de Halkade en de Dokweg is de grens hier aangepast. Een gedeelte van het oppervlaktewaterlichaam is hier komen te vervallen. In de Vissershaven zijn twee steigers komen te vervallen. Dit is weer oppervlaktewaterlichaam geworden.

Amsterdam:

  • 3.

    Stedelijke ontwikkeling NDSM: Er heeft een demping aan de noordzijde van de jachthaven langs de Tt. Vasumweg ter hoogte van de Modemstraat plaatsgevonden. Deze demping maakt onderdeel uit van de Watercompensatie Buiksloterham. Voor de plangebieden Buiksloterham en Overhoeks wordt water gedempt. Met instemming van Rijkswaterstaat en Waternet wordt de compensatie voor de dempingen gerealiseerd in de waterbalans van de Noorder IJ-plas.

  • 4.

    Nieuwe Houthaven: In verband met de woonwijk Houthaven heeft Havenbedrijf Amsterdam tien jaar geleden een tijdelijke weg aangelegd bij de Haparandadam. De definitieve situatie is nu gereed en de tijdelijke weg is gedeeltelijk verwijderd. Het hoekje wordt ecologisch ingericht.

  • 5.

    Zijkanaal I: Bij de ingang aan de oostzijde is het water gedempt ten behoeve van stedelijke ontwikkeling, dus is een deel van het oppervlaktewaterlichaam verwijderd. De geometrische begrenzing is hierop aangepast.

Datacorrecties:

Velsen:

  • 1.

    Buitenspuikanaal: De grens is bovenaan de stortsteen gelegd.

  • 2.

    Vissershaven: De datakwaliteit aan de oostkant is verbeterd door de grens bovenaan het talud te leggen en achter de steigers langs.

Amsterdam:

  • 3.

    Afrikahaven: Op de kop van de Afrikahaven aan het einde van de Ruijgoordweg heeft een uitbreiding van de kade van Commodity Centre Netherlands plaatsgevonden, zoals opgenomen in de waterbankrapportage Havenbedrijf Amsterdam over 2022.

  • 4.

    Zijkanaal F: Het Afwateringskanaal aan het einde van de Amerikahaven, net iets boven en tussen de Westpoortweg en de wethouder van Essenweg, is aangepast.

  • 5.

    Suezhaven: Op de zuidwestelijke hoek van de Suezhaven en de Westhaven is de grens gecorrigeerd.

  • 6.

    NDSM werf: Het gedeelte tussen de NDSM-straat en de NDSM kade is gedempt.

  • 7.

    NDSM werf: Ten noordwesten van NDSM pier over de Hellingbaan is het water gedempt.

  • 8.

    Cornelis Douweskanaal Oost: Op de hoek met zijkanaal I bij de Scheepsbouwkade is de grens gecorrigeerd.

  • 9.

    Tolhuiskanaal: Aan beide zijden van het kanaal is de datakwaliteit verbeterd door de begrenzingen aan te passen aan de feitelijke situatie.

Zuid-Nederland (ZN)

  • 1.

    Buggenum: De plas langs de Roermondseweg en het toeleidingskanaal tot plas zijn gedempt. Het oppervlaktewaterlichaam is hier komen te vervallen.

  • 2.

    Cuijk/Beers: Door vergraving en opvulling van de Kraijenbergse plassen zijn de contouren van de plassen gewijzigd. De kaartlaag is hiermee in overeenstemming gebracht.

Artikel 2.2, tweede lid (Geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen beheer van de waterkwaliteit) [artikel 2.20, tweede lid, van de Omgevingswet]

WNN

Velsen:

  • 1.

    Haringhaven: In verband met de aanleg van de Leonarduskade aan de Noordzijde van de Haringhaven is een deel van het oppervlaktewaterlichaam komen te vervallen.

  • 2.

    Vissershaven: In verband met de verbreding van de kade langs de Halkade en de Dokweg is de grens aangepast. Een gedeelte van het oppervlaktewaterlichaam is komen te vervallen. In de Vissershaven zijn twee steigers komen te vervallen. Dit is weer oppervlaktewaterlichaam geworden.

Amsterdam:

  • 3.

    3. Stedelijke ontwikkeling NDSM: Er heeft een demping aan de noordzijde van de jachthaven langs de Tt. Vasumweg ter hoogte van de Modemstraat plaatsgevonden. Deze demping maakt onderdeel uit van de Watercompensatie Buiksloterham. Voor de plangebieden Buiksloterham en Overhoeks wordt water gedempt. Met instemming van Rijkswaterstaat en Waternet wordt de compensatie voor de dempingen gerealiseerd in de waterbalans van de Noorder IJ-plas.

  • 4.

    4. Nieuwe Houthaven: In verband met de woonwijk Houthaven heeft Havenbedrijf Amsterdam tien jaar geleden een tijdelijke weg aangelegd bij de Haparandadam. De definitieve situatie is nu gereed en de tijdelijke weg is nu gedeeltelijk verwijderd. Het hoekje wordt ecologisch ingericht. Hiermee behoort het water weer tot het Rijk.

  • 5.

    5. Houthavens: Als gevolg van stedelijke ontwikkeling is de grens gelegd op ca. 1 cm ten zuiden van de definitieve aanvaarbescherming. De grens was per 1 juli 2020 gelegd op de boeienlijn in afwachting van de definitieve constructie.

  • 6.

    6. Zijkanaal I: Bij de ingang aan de oostzijde is het water gedempt ten behoeve van stedelijke ontwikkeling, dus is de geometrische begrenzing hierop aangepast.

Datacorrecties:

Velsen:

  • 1.

    Buitenspuikanaal: De grens is bovenaan het stortsteen gelegd.

  • 2.

    Vissershaven: De datakwaliteit aan de oostkant is verbeterd door de grens bovenaan het talud te leggen en achter de steigers langs.

Amsterdam:

  • 3.

    Afrikahaven: Op de kop van de Afrikahaven aan het einde van de Ruijgoordweg heeft een uitbreiding van de kade van CCN plaatsgevonden, zoals opgenomen in de waterbankrapportage Havenbedrijf Amsterdam over 2022, dus is de geometrische begrenzing is hierop aangepast.

  • 4.

    Zijkanaal F: Het Afwateringskanaal aan het einde van de Amerikahavennet iets boven en tussen de Westpoortweg en de wethouder van Essenweg is aangepast. De grens waterkwaliteit is gelijkgelegd aan de grens waterkwantiteit.

  • 5.

    Suezhaven: Op de zuidwestelijke hoek van de Suezhaven en de Westhaven is de grens gecorrigeerd. De geometrische begrenzing is hierop aangepast.

  • 6.

    NDSM werf: Het gedeelte tussen de NDSM-straat en de NDSM kade is gedempt, dus is de geometrische begrenzing deels verwijderd.

  • 7.

    NDSM werf: Ten noordwesten van NDSM pier over de Hellingbaan is water gedempt, dus is de geometrische begrenzing deels verwijderd.

  • 8.

    Cornelis Douweskanaal Oost: Op de hoek met zijkanaal I bij de Scheepsbouwkade is de grens gecorrigeerd.

  • 9.

    Tolhuiskanaal: Aan beide zijden van het kanaal is de datakwaliteit verbeterd door de begrenzingen aan te passen aan de feitelijke situatie.

West-Nederland Zuid (WNZ)

Bij deze geometrische begrenzingen zijn er wijzigingen aangebracht als gevolg van aanpassingen van de data aan de feitelijke situatie ter plaatse van 2e Maasvlakte.

ZN

  • 1.

    Buggenum: De plas langs de Roermondseweg en het toeleidingskanaal tot plas zijn gedempt. Het oppervlaktewaterlichaam is hier komen te vervallen.

  • 2.

    Cuijk/Beers: Door vergraving en opvulling van de Kraijenbergse plassen zijn de contouren van de plassen gewijzigd. De kaartlaag is hiermee in overeenstemming gebracht.

Artikel 2.2, derde lid (Geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen beheer van de waterkwantiteit) [artikel 2.20. tweede lid, van de Omgevingswet]

Velsen:

  • 1.

    Haringhaven: In verband met de aanleg van de Leonarduskade aan de Noordzijde van de Haringhaven is een deel van het oppervlaktewaterlichaam komen te vervallen.

  • 2.

    Vissershaven: In verband met de verbreding van de kade langs de Halkade en de Dokweg is de grens hier aangepast. Een gedeelte van het oppervlaktewaterlichaam is hier komen te vervallen. In de Vissershaven zijn twee steigers komen te vervallen. Dit is weer oppervlaktewaterlichaam geworden.

Amsterdam:

  • 3.

    Stedelijke ontwikkeling NDSM: In verband met een demping aan de noordzijde van de jachthaven langs de Tt. Vasumweg ter hoogte van de Modemstraat is een deel van de geometrische begrenzing verwijderd. Deze demping maakt onderdeel uit van de Watercompensatie Buiksloterham. Voor de plangebieden Buiksloterham en Overhoeks wordt water gedempt. Met instemming van Rijkswaterstaat en Waternet wordt de compensatie voor de dempingen gerealiseerd in de waterbalans van de Noorder IJ-plas.

  • 4.

    Nieuwe Houthaven: In verband met de woonwijk Houthaven heeft Havenbedrijf Amsterdam tien jaar geleden een tijdelijke weg aangelegd bij de Haparandadam. De definitieve situatie is nu gereed en de tijdelijke weg is nu gedeeltelijk verwijderd. Het hoekje wordt ecologisch ingericht.

  • 5.

    Zijkanaal I: Bij de ingang aan de oostzijde is het water gedempt ten behoeve van stedelijke ontwikkeling. De geometrische begrenzing is hierop aangepast.

Datacorrecties:

Velsen:

  • 1.

    Buitenspuikanaal: De grens is bovenaan de stortsteen gelegd.

  • 2.

    Vissershaven: De datakwaliteit aan de oostkant is verbeterd door de grens bovenaan het talud te leggen en achter de steigers langs.

Amsterdam:

  • 3.

    Afrikahaven: Op de kop van de Afrikahaven aan het einde van de Ruijgoordweg heeft een uitbreiding van de kade van CCN plaatsgevonden. Zoals opgenomen in de waterbankrapportage Havenbedrijf Amsterdam over 2022.

  • 4.

    Zijkanaal F: Het Afwateringskanaal aan het einde van de Amerikahavennet iets boven en tussen de Westpoortweg en de wethouder van Essenweg is aangepast. De grens waterkwaliteit is gelijkgelegd aan de grens waterkwantiteit.

  • 5.

    Suezhaven: Op de zuidwestelijke hoek van de Suezhaven en de Westhaven is de grens gecorrigeerd. De geometrische begrenzing is hierop aangepast.

  • 6.

    NDSM werf: Het gedeelte tussen de NDSM-straat en de NDSM kade is gedempt.

  • 7.

    NDSM werf: Ten noordwesten van NDSM pier over de Hellingbaan is water gedempt.

  • 8.

    Cornelis Douweskanaal Oost: Op de hoek met zijkanaal I bij de Scheepsbouwkade is de grens gecorrigeerd.

  • 9.

    Tolhuiskanaal: Aan beide zijden van het kanaal is de datakwaliteit verbeterd door de begrenzingen aan te passen aan de feitelijke situatie.

WNZ

Door verbeteringen in de datakwaliteit zijn kleine wijzigingen in de ligging van de grenzen van het beperkingengebied ontstaan ter plaatse van Maasvlakte 2.

ZN

  • 1.

    Buggenum: De plas langs de Roermondseweg en het toeleidingskanaal tot plas zijn gedempt. Het oppervlaktewaterlichaam is hier komen te vervallen.

  • 2.

    Cuijk/Beers: Door vergraving en opvulling van de Kraijenbergse plassen zijn de contouren van de plassen gewijzigd. De kaartlaag is hiermee in overeenstemming gebracht.

  • 3.

    Venlo: De haven is verkleind. De kaartlaag is hiermee in overeenstemming gebracht.

Artikel 2.2, vierde lid (Geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen waterstaatkundig beheer) [artikel 2.20, tweede lid, van de Omgevingswet]

WNN

Datacorrecties:

Velsen:

  • 1.

    Buitenspuikanaal: De grens is bovenaan de stortsteen gelegd.

  • 2.

    Vissershaven: De datakwaliteit aan de oostkant is verbeterd door de grens bovenaan het talud te leggen en achter de steigers langs.

Amsterdam:

  • 3.

    Afrikahaven: Op de kop van de Afrikahaven aan het einde van de Ruijgoordweg heeft een uitbreiding van de kade van CCN plaatsgevonden. Zoals opgenomen in de waterbankrapportage Havenbedrijf Amsterdam over 2022.

  • 4.

    Zijkanaal F: Het Afwateringskanaal aan het einde van de Amerikahavennet iets boven en tussen de Westpoortweg en de wethouder van Essenweg is aangepast. De grens waterkwaliteit is gelijkgelegd aan de grens waterkwantiteit.

  • 5.

    Suezhaven: Op de zuidwestelijke hoek van de Suezhaven en de Westhaven is de grens gecorrigeerd. De geometrische begrenzing is hierop aangepast.

  • 6.

    NDSM werf: Het gedeelte tussen de NDSM-straat en de NDSM kade is gedempt.

  • 7.

    NDSM werf: Ten noordwesten van NDSM pier over de Hellingbaan is water gedempt.

  • 8.

    Cornelis Douweskanaal Oost: Op de hoek met zijkanaal I bij de Scheepsbouwkade is de grens gecorrigeerd.

  • 9.

    Tolhuiskanaal: Aan beide zijden van het kanaal is de datakwaliteit verbeterd door de begrenzingen aan te passen aan de feitelijke situatie.

Midden-Nederland (MN)

Van een aantal havens bij Medemblik, Enkhuizen, Utrecht en Tiel is het waterstaatkundig beheer overgedragen aan derden. Deze gebieden zijn verwijderd uit de kaartlaag ‘Waterstaatkundig beheer’.

  • 1.

    Enkhuizen: Krabbershaven, Buyshaven, Buitenhaven, Oude Haven en Oosterhaven.

  • 2.

    Medemblik: Oosterhaven, Middenhaven, Pekelharinghaven en Westerhaven.

  • 3.

    Utrecht: Ingang Uraniumhaven, ingang Energiehaven, ingang haven achter Keulsekade.

  • 4.

    Tiel: Ingang Industriehaven.

Artikel 2.3, eerste lid (Geometrische begrenzing rijkswateren niet in het beheer bij het Rijk) [artikel 2.20, derde lid, van de Omgevingswet]

Artikel 2.3, eerste lid, Or regelt de geometrische begrenzingen van rijkswateren in het beheer bij niet tot het Rijk behorende openbare lichamen. Met deze regeling zijn er wijzigingen aangebracht.

WNZ

Door verbeteringen in de datakwaliteit zijn kleine wijzigingen in de ligging van de grenzen van het beperkingengebied ontstaan ter plaatse van Maasvlakte 2.

 

MN

Van een aantal havens bij Medemblik, Enkhuizen, Utrecht en Tiel is het waterstaatkundig beheer (al eerder middels koninklijk besluit) overgedragen aan derden. Deze gebieden zijn toegevoegd aan ‘Rijkswateren Niet in Beheer Rijk’.

  • 1.

    Enkhuizen: Krabbershaven, Buyshaven, Buitenhaven, Oude Haven en Oosterhaven.

  • 2.

    Medemblik: Oosterhaven, Middenhaven, Pekelharinghaven en Westerhaven.

  • 3.

    Utrecht: Uraniumhaven, Mesonhaven, Protonhaven, Kernhaven en Energiehaven.

  • 4.

    Tiel: Industriehaven.

Artikel 2.4 (Geometrische begrenzing primaire waterkeringen en andere dan primaire waterkeringen in beheer bij het Rijk) [artikel 2.21, eerste lid, en 2.21a, eerste lid, aanhef en onder b, van de Omgevingswet]

Artikel 2.4 Or regelt de geometrische begrenzingen van de primaire en andere dan primaire waterkeringen. Een waterkering is bijvoorbeeld een dijk, dam of stormvloedkering. Primaire waterkering beschermen tegen buitenwater uit onder meer de Noordzee, Waddenzee en grote rivieren. Niet primaire waterkeringen beschermen tegen binnenwater uit meren, kleine rivieren en kanalen. Met deze regeling zijn er een aantal wijzigingen aangebracht.

WNN

Texel Voorlanddijken (regionale waterkeringen): De dijk rondom de polder ‘t Horntje en naast Bolwerk Robbengat (noordpunt van Texel) inclusief zandlichaam zijn overgedragen aan het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en zijn hiermee niet langer in beheer bij het Rijk.

MN

  • 1.

    Dronten/Kampen: Door het slopen van Roggebotsluis is hier niet langer sprake van een primaire waterkering. De contour is daar verwijderd.

  • 2.

    Enkhuizen/Lelystad: Het beschermingsgebied van de primaire waterkering Houtribdijk is aangepast. De waterkering zelf is aangepast. Deze heeft een zandige oever gekregen. Daardoor is de dijk veel breder dan hij eerst was. Deze verbreding is de reden om het beschermingsgebied aan te passen zodat de kernzone binnen dit gebied valt.

Artikel 2.8, eerste en tweede lid

Artikel 2.8, eerste en tweede lid, Or regelt diverse geometrische begrenzingen van het rivierbed van grote rivieren. Met deze regeling zijn wijzigingen aangebracht in de geometrische begrenzing van het rivierbed van grote rivieren (eerste lid) en de geometrische begrenzing van het stroomdoorvoerend deel van het rivierbed (tweede lid) vanwege de volgende projecten en andere ontwikkelingen. Met deze regeling is er een wijziging aangebracht.

Artikel 2.8, eerste lid (Geometrische begrenzing rivierbed grote rivieren) [artikel 5.41, eerste lid, van het Besluit kwaliteit leefomgeving]

ZN

Maastricht/Eijsden: De landsgrens tussen België en Nederland is enige jaren geleden aangepast. De bovenste hoek van de Belgische kant van de Maas is verwijderd uit de kaartlaag.

Artikel 2.8, tweede lid (Geometrische begrenzing van het stroomvoerend deel van het rivierbed van de grote rivieren) [artikel 5.41, tweede lid, van het Besluit kwaliteit leefomgeving]

ZN

Maastricht/Eijsden: De landsgrens tussen België en Nederland is enige jaren geleden aangepast. De bovenste hoek van de Belgische kant van de Maas is verwijderd uit de kaartlaag.

Artikel 2.10 (geometrische begrenzing IJsselmeergebied) [artikel 5.48 van het Besluit kwaliteit leefomgeving]

IJsselmeer: Bij de totstandkoming van de omgevingsregeling is ervoor gekozen het kaartmateriaal betreffende de geometrische begrenzing van het IJsselmeergebied beleidsneutraal vanuit het Barro over te nemen. Per abuis is dit niet correct overgezet. Er zijn hierdoor verschillen ontstaan tussen het kaartmateriaal zoals dit in de Omgevingsregeling terecht is gekomen en het kaartmateriaal zoals dit in het Barro stond. Met deze technische wijziging is het kaartmateriaal gecorrigeerd zodat dit weer aansluit op het kaartmateriaal zoals dit onder het Barro was.

Artikel 2.12 (geometrische begrenzing vrijwaringsgebieden rijksvaarwegen) [artikel 2.24, tweede lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet]

Artikel 2.12 Or regelt de geometrische begrenzing van vrijwaringsgebieden naast rijksvaarwegen. Een vrijwaringsgebied is een langs rijksvaarwegen gelegen gebied waar op grond van het Besluit kwaliteit leefomgeving een rijksinstructieregel geldt om dit van bebouwing en begroeiing vrij te houden zodat de navigatie (zowel zicht, als radarbeelden) van het scheepvaartverkeer niet wordt verstoord.

Oost-Nederland (ON)

Vanwege een veranderde aanpak in het proces om de vrijwaringszones te genereren zijn er twee extra vaarwegafsplitsingen ontstaan. Bij een vaarweg afsplitsing is er binnen 300 meter een grotere vrijwaringszone. Er zijn daarom in het Bijlandsch Kanaal langs de Duitse grens en bij de ingang van de overnachtingshaven bij Tuindorp nieuwe vrijwaringszones bij gekomen.

Artikel 2.15 (geometrische begrenzing beperkingengebieden vaarwegen in beheer bij het Rijk) [artikel 2.21, eerste lid, en 2.21a, eerste lid, aanhef en onder b, van de Omgevingswet]

Artikel 2.15 Or regelt de geometrische begrenzingen van beperkingengebieden met betrekking tot vaarwegen in beheer bij het Rijk. Met deze regeling zijn er een aantal wijzigingen aangebracht.

WNN

Datacorrecties:

  • 1.

    Spaarndam Woerdersluis: Aan de IJ-kant van de sluit is de grens gelegd vóór de daar aanwezige vlonder. De locatie van de vlonder is uit de kaartlaag verwijderd.

  • 2.

    Spaarndam Grote Sluis: Aan de IJ-kant is de grens gelegd vóór de eerste sluisdeur. Het gedeelte van de sluis tussen de sluisdeur en de brug is uit de kaartlaag verwijderd.

MN

Naar aanleiding van werkzaamheden is de situatie veranderd. De vaarweg is voor de volgende plaatsen aangepast naar de nieuwe situatie:

  • 1.

    Schokkerak (ligt in het Ketelmeer, aan noordkant, net boven IJsseloog): de vaarweg tussen Schokkerakhaven en Ketelbrug;

  • 2.

    Ketelhaven;

  • 3.

    Houtribsluizen;

  • 4.

    Waterstadshaven Harderwijk nabij het Waterfront;

  • 5.

    Enkhuizen-Lacon (vaarweg Enkhuizen – Lacon is de verbinding tussen Enkhuizen en het knooppunt tussen vaarweg naar Kornwerderzand en die naar Den Oever);

  • 6.

    Den Oever - Val (Den Oever – Val staat voor de vaarweg van Den Oever naar de kruising met Vaarweg Amsterdam – Lemmer);

  • 7.

    Amsterdam-Lelystad.

Artikel 2.17 (Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden waterkeringen in beheer bij het Rijk) [Artikel 2.21, eerste lid, en 2.21a, eerste lid, aanhef en onder b, van de Omgevingswet]

Artikel 2.17 Or regelt de aanwijzing en geometrische begrenzing van beperkingengebieden waterkeringen in beheer bij het Rijk. Met deze regeling zijn er een aantal wijzigingen aangebracht.

WNN

Texel Voorlanddijken: De dijk rondom de polder ’t Horntje en naast Bolwerk Robbengat (noordpunt van Texel) inclusief zandlichaam zijn overgedragen aan het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en zijn hiermee niet langer in beheer bij het Rijk.

Noord-Nederland (NN)

De begrenzingen van Vlieland en Terschelling zijn in lijn gebracht met de leggerbesluiten die in 2017 zijn gepubliceerd:

Voor Vlieland: stcrt. 2017, 8700.

Voor Terschelling: strcrt. 2017, 8699.

 

MN

  • 1.

    Dronten/Kampen: Door het slopen van Roggebotsluis is hier niet langer sprake van een primaire waterkering. De geometrische begrenzing van het beperkingengebied is daar verwijderd.

  • 2.

    Ramspol: Er is een beschermingsgebied aangemaakt voor de Rampspolkering. Het beperkingengebied is daardoor uitgebreid.

  • 3.

    Kampen (zuidwesten): Er is een beschermingsgebied aangemaakt voor de Reevekering. Het beperkingengebied is daardoor uitgebreid.

Artikel 2.29, eerste en tweede lid

Artikel 2.29 Or regelt de geometrische begrenzingen van beperkingengebieden van wegen en wegen behorende bij een verzorgingsplaats in beheer bij het Rijk. Met deze regeling zijn er een aantal wijzigingen aangebracht.

Artikel 2.29, eerste lid (aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden wegen in beheer bij het Rijk) [artikelen 2.21, eerste lid, en 2.21a, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet]

Artikel 2.29, eerste lid, Or regelt de aanwijzing en geometrische begrenzingen van beperkingengebieden van wegen in beheer bij het Rijk. Een beperkingengebied is een gebied waarin beperkingen gelden voor activiteiten in dit gebied. Voor wegen ligt dit beperkingengebied op wegen en om wegen heen.

Landelijk

Er zijn landelijk kleine wijzigingen door datakwaliteitsverbeteringen, verbeterde selecties uit de bronnen en aanpassingen aan de feitelijke situatie.

WNZ

Ten behoeven van het project Rijnlandroute (aansluiting Leiden-West) is ter plaatse van de A44 en de N206 de toe en afrit aangepast aan de feitelijke situatie. Ook is de wegligging aangepast aan de feitelijke situatie op de A44 ter hoogte van de N434.

Artikel 2.29, tweede lid (aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden wegen behorende bij een verzorgingsplaats in beheer bij het Rijk) [artikelen 2.21, eerste lid, en 2.21a, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet]

Artikel 2.29, tweede lid, Or regelt de aanwijzing en geometrische begrenzingen van beperkingengebieden van wegen bij een verzorgingsplaats in beheer bij het Rijk. Een beperkingengebied is een gebied waarin beperkingen gelden voor activiteiten in dit gebied. Voor wegen ligt dit beperkingengebied op wegen en om wegen heen.

Landelijk

In het Netwerkmanagement Informatiesysteem zijn circa 294 verzorgingsplaatsen vastgelegd. In overleg met verkeerskundigen, technisch adviseurs en objectdeskundigen zijn de uitgangspunten voor het intekenen van deze verzorgingsplaatsen aangescherpt. Voor de circa 294 grenzen van deze verzorgingsplaatsen is nagelopen of ze voldoen aan de aangescherpte uitgangspunten. Naar aanleiding hiervan zijn de bestaande verzorgingsplaatsen opnieuw ingetekend en zijn er een aantal verzorgingsplaatsen bijgekomen. De geometrische begrenzing is hierop aangepast.

Artikel 2.30 (aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden hoofdspoorwegen) [artikelen 2.21, eerste lid, en 2.21a, eerste lid, aanhef en onder c, van de Omgevingswet]

Artikel 2.30 Or regelt de geometrische begrenzingen van beperkingengebieden van de hoofdspoorwegen. Met deze regeling zijn wijzigingen aangebracht in de geometrische begrenzing beperkingengebieden met betrekking tot hoofdspoorwegen (eerste lid), de kernzones van beperkingengebieden (tweede lid), de overwegzones van beperkingengebieden (derde lid) en de beschermingszones van beperkingengebieden (vierde lid) vanwege de volgende projecten en andere ontwikkelingen.

De contour van het beperkingengebied hoofdspoorwegen wordt bepaald op basis van de ligging van het spoor ten opzichte van het maaiveld (conform artikel 3.5 Omgevingsbesluit). Het beperkingengebied hoofdspoorwegen is onderverdeeld in de beschermingszone en de kernzone, die allebei worden afgeleid van de ligging van de buitenste sporen, plus de overwegzone ter plaatse van overwegen. De contour van kernzone sluit aan bij de binnenzijde van de beschermingszone.

Een fysieke wijziging aan het spoor leidt tot een wijziging van zowel het beperkingengebied hoofdspoorwegen, de kernzone als de beschermingszone. Om deze reden wordt hieronder geen onderscheid gemaakt tussen artikel 2.30, eerste, tweede, derde en vierde lid, Or. Er hebben in deze ronde geen wijzigingen aan overwegen plaatsgevonden (vierde lid). Wel is vanwege datacorrecties aan de brondata het GIO-id van artikel 2.30, vierde lid, Or vernieuwd om een eventuele mismatch tussen GIO te voorkomen.

In totaal worden er met deze regeling 18 wijzigingen in het kaartmateriaal aangebracht. Van deze 18 wijzigingen zijn er 13 dataverbeteringen. Hierbij is sprake van correctie van de brondata. Er hebben dus geen fysieke wijzigingen plaatsgevonden. Voor de overige 5 wijzigingen hebben er wel fysieke wijzigingen plaatsgevonden. Het gaat om de volgende 18 wijzigingen.

  • 1.

    Groningen: Ter hoogte van station Groningen zijn de zuidelijke perronsporen verlegd naar de zuidkant vanwege de ombouw van het station.

  • 2.

    Hoogeveen: Ter hoogte van Hoogeveen is de spoorboog aangepast tussen de A28 en de Middenveldweg ten behoeve van het opheffen van een snelheidsbeperking.

  • 3.

    Zwolle: Datakwaliteitsverbeteringen.

  • 4.

    Enschede: Datakwaliteitsverbeteringen.

  • 5.

    Amsterdam: In Amsterdam is ten noordwesten van de A5/10 tussen de Nieuwe Hemweg en het bestaande opstelterrein een nieuw opstelterrein gebouwd voor reizigersmaterieel (opstelterrein Westhaven). Tevens zijn er Datakwaliteitsverbeteringen doorgevoerd.

  • 6.

    Diemen: Datakwaliteitsverbeteringen.

  • 7.

    Haarlemmermeer: Datakwaliteitsverbeteringen.

  • 8.

    Kaag en Braassem: Datakwaliteitsverbeteringen.

  • 9.

    Lansingerland / Zoetermeer: Datakwaliteitsverbeteringen.

  • 10.

    Renswoude / Utrechtse Heuvelrug: Datakwaliteitsverbeteringen.

  • 11.

    Arnhem: Op emplacement Arnhem Goederen zijn sporen aan de noordzijde van het emplacement gesaneerd.

  • 12.

    Rotterdam: Datakwaliteitsverbeteringen.

  • 13.

    Dordrecht: Datakwaliteitsverbeteringen.

  • 14.

    Neder-Betuwe: Datakwaliteitsverbeteringen.

  • 15.

    Goes: Ten zuiden van de Edisonstraat in Goes is een deel aan de noordzijde van het emplacement verwijderd.

  • 16.

    Terneuzen: Datakwaliteitsverbeteringen.

  • 17.

    Eindhoven: Datakwaliteitsverbeteringen.

  • 18.

    Echt-Susteren: Datakwaliteitsverbeteringen.

Artikel III

De inwerkingtredingsdatum is gesteld op 1 oktober 2024. Dit is overeenkomstig de vaste verandermomenten voor ministeriële regelingen zoals neergelegd in aanwijzing 4.17 van de aanwijzingen voor de regelgeving.

De minimuminvoeringstermijn van drie maanden, neergelegd in aanwijzing 4.17 van de aanwijzingen voor de regelgeving, wordt aangehouden.

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,

Mark Harbers

Naar boven