Artikel I
Onderdeel A en B
Artikel 2.20, derde lid, en artikel 2.21, eerste lid, in samenhang met artikel
2.21a, eerste lid, onder b, van de Omgevingswet
De onderdelen A en B wijzigen de artikelen 2.3, tweede lid, en 2.16. Voor beide
artikelen geldt dat de daarbij opgenomen geometrie in bijlage III een dynamische
geometrie was. De geometrieën van beide artikelen zijn met deze wijziging gekoppeld
aan die van een ander artikel. Voor artikel 2.3, tweede lid, is dit artikel 2.2,
vierde lid, en voor artikel 2.16 is dit artikel 2.8, tweede lid.
In artikel 2.16 stond al een dynamische verwijzing door middel van verwijzing naar
de geometrie van artikel 2.8, tweede lid. In artikel 2.16 was nog wel de verwijzing
naar bijlage III opgenomen. Die verwijzing is verwijderd. In artikel 2.3, tweede
lid, is de verwijzing naar bijlage III verwijderd en wordt in plaats daarvan
verwezen naar de geometrie behorende bij artikel 2.2, vierde lid. Hiermee hebben
beide artikelen geen eigen geometrie, opgenomen in bijlage III, meer. Bij de
wijziging van bijlage III zijn daarom de geometrie behorende bij artikel 2.3, tweede
lid, en artikel 2.16 komen te vervallen.
Onderdeel C
Indien in onderstaande toelichting wordt gesproken over datacorrecties of
datakwaliteitsverbeteringen ziet dit op een lijn die niet helemaal goed ingetekend
stond in de brondata. Er is dan geen sprake van een fysieke wijziging. De data wordt
hiermee verbeterd en meer in overeenstemming gebracht met de feitelijke
situatie.
Artikel 2.2, eerste tot en met vierde lid
Artikel 2.2, eerste tot en met vierde lid, Or regelt diverse geometrische
begrenzingen rondom het beheer van oppervlaktewaterlichamen in beheer bij het Rijk.
Met deze regeling zijn wijzigingen aangebracht in de geometrische begrenzing met
betrekking tot oppervlaktewaterlichamen (eerste lid), waterkwaliteitsbeheer (tweede
lid), waterkwantiteitsbeheer (derde lid) en het waterstaatkundig beheer vanwege de
volgende projecten en andere ontwikkelingen.
Artikel 2.2, eerste lid (geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen
in het beheer van het Rijk) [artikel 2.20, tweede lid, van de Omgevingswet]
West-Nederland Noord (WNN)
Velsen:
- 1.
Haringhaven: In verband met de aanleg van de Leonarduskade aan de Noordzijde
van de Haringhaven is een deel van het oppervlaktewaterlichaam komen te
vervallen.
- 2.
Vissershaven: In verband met de verbreding van de kade langs de Halkade en
de Dokweg is de grens hier aangepast. Een gedeelte van het
oppervlaktewaterlichaam is hier komen te vervallen. In de Vissershaven zijn
twee steigers komen te vervallen. Dit is weer oppervlaktewaterlichaam
geworden.
Amsterdam:
- 3.
Stedelijke ontwikkeling NDSM: Er heeft een demping aan de noordzijde van de
jachthaven langs de Tt. Vasumweg ter hoogte van de Modemstraat
plaatsgevonden. Deze demping maakt onderdeel uit van de Watercompensatie
Buiksloterham. Voor de plangebieden Buiksloterham en Overhoeks wordt water
gedempt. Met instemming van Rijkswaterstaat en Waternet wordt de compensatie
voor de dempingen gerealiseerd in de waterbalans van de Noorder
IJ-plas.
- 4.
Nieuwe Houthaven: In verband met de woonwijk Houthaven heeft Havenbedrijf
Amsterdam tien jaar geleden een tijdelijke weg aangelegd bij de
Haparandadam. De definitieve situatie is nu gereed en de tijdelijke weg is
gedeeltelijk verwijderd. Het hoekje wordt ecologisch ingericht.
- 5.
Zijkanaal I: Bij de ingang aan de oostzijde is het water gedempt ten behoeve
van stedelijke ontwikkeling, dus is een deel van het oppervlaktewaterlichaam
verwijderd. De geometrische begrenzing is hierop aangepast.
Datacorrecties:
Amsterdam:
- 3.
Afrikahaven: Op de kop van de Afrikahaven aan het einde van de Ruijgoordweg
heeft een uitbreiding van de kade van Commodity Centre Netherlands
plaatsgevonden, zoals opgenomen in de waterbankrapportage Havenbedrijf
Amsterdam over 2022.
- 4.
Zijkanaal F: Het Afwateringskanaal aan het einde van de Amerikahaven, net
iets boven en tussen de Westpoortweg en de wethouder van Essenweg, is
aangepast.
- 5.
Suezhaven: Op de zuidwestelijke hoek van de Suezhaven en de Westhaven is de
grens gecorrigeerd.
- 6.
NDSM werf: Het gedeelte tussen de NDSM-straat en de NDSM kade is
gedempt.
- 7.
NDSM werf: Ten noordwesten van NDSM pier over de Hellingbaan is het water
gedempt.
- 8.
Cornelis Douweskanaal Oost: Op de hoek met zijkanaal I bij de
Scheepsbouwkade is de grens gecorrigeerd.
- 9.
Tolhuiskanaal: Aan beide zijden van het kanaal is de datakwaliteit verbeterd
door de begrenzingen aan te passen aan de feitelijke situatie.
Zuid-Nederland (ZN)
- 1.
Buggenum: De plas langs de Roermondseweg en het toeleidingskanaal tot plas
zijn gedempt. Het oppervlaktewaterlichaam is hier komen te vervallen.
- 2.
Cuijk/Beers: Door vergraving en opvulling van de Kraijenbergse plassen zijn
de contouren van de plassen gewijzigd. De kaartlaag is hiermee in
overeenstemming gebracht.
Artikel 2.2, tweede lid (Geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen
beheer van de waterkwaliteit) [artikel 2.20, tweede lid, van de
Omgevingswet]
WNN
Velsen:
- 1.
Haringhaven: In verband met de aanleg van de Leonarduskade aan de Noordzijde
van de Haringhaven is een deel van het oppervlaktewaterlichaam komen te
vervallen.
- 2.
Vissershaven: In verband met de verbreding van de kade langs de Halkade en
de Dokweg is de grens aangepast. Een gedeelte van het
oppervlaktewaterlichaam is komen te vervallen. In de Vissershaven zijn twee
steigers komen te vervallen. Dit is weer oppervlaktewaterlichaam
geworden.
Amsterdam:
- 3.
3. Stedelijke ontwikkeling NDSM: Er heeft een demping aan de noordzijde van
de jachthaven langs de Tt. Vasumweg ter hoogte van de Modemstraat
plaatsgevonden. Deze demping maakt onderdeel uit van de Watercompensatie
Buiksloterham. Voor de plangebieden Buiksloterham en Overhoeks wordt water
gedempt. Met instemming van Rijkswaterstaat en Waternet wordt de compensatie
voor de dempingen gerealiseerd in de waterbalans van de Noorder
IJ-plas.
- 4.
4. Nieuwe Houthaven: In verband met de woonwijk Houthaven heeft Havenbedrijf
Amsterdam tien jaar geleden een tijdelijke weg aangelegd bij de
Haparandadam. De definitieve situatie is nu gereed en de tijdelijke weg is
nu gedeeltelijk verwijderd. Het hoekje wordt ecologisch ingericht. Hiermee
behoort het water weer tot het Rijk.
- 5.
5. Houthavens: Als gevolg van stedelijke ontwikkeling is de grens gelegd op
ca. 1 cm ten zuiden van de definitieve aanvaarbescherming. De grens was per
1 juli 2020 gelegd op de boeienlijn in afwachting van de definitieve
constructie.
- 6.
6. Zijkanaal I: Bij de ingang aan de oostzijde is het water gedempt ten
behoeve van stedelijke ontwikkeling, dus is de geometrische begrenzing
hierop aangepast.
Datacorrecties:
Amsterdam:
- 3.
Afrikahaven: Op de kop van de Afrikahaven aan het einde van de Ruijgoordweg
heeft een uitbreiding van de kade van CCN plaatsgevonden, zoals opgenomen in
de waterbankrapportage Havenbedrijf Amsterdam over 2022, dus is de
geometrische begrenzing is hierop aangepast.
- 4.
Zijkanaal F: Het Afwateringskanaal aan het einde van de Amerikahavennet iets
boven en tussen de Westpoortweg en de wethouder van Essenweg is aangepast.
De grens waterkwaliteit is gelijkgelegd aan de grens waterkwantiteit.
- 5.
Suezhaven: Op de zuidwestelijke hoek van de Suezhaven en de Westhaven is de
grens gecorrigeerd. De geometrische begrenzing is hierop aangepast.
- 6.
NDSM werf: Het gedeelte tussen de NDSM-straat en de NDSM kade is gedempt,
dus is de geometrische begrenzing deels verwijderd.
- 7.
NDSM werf: Ten noordwesten van NDSM pier over de Hellingbaan is water
gedempt, dus is de geometrische begrenzing deels verwijderd.
- 8.
Cornelis Douweskanaal Oost: Op de hoek met zijkanaal I bij de
Scheepsbouwkade is de grens gecorrigeerd.
- 9.
Tolhuiskanaal: Aan beide zijden van het kanaal is de datakwaliteit verbeterd
door de begrenzingen aan te passen aan de feitelijke situatie.
West-Nederland Zuid (WNZ)
Bij deze geometrische begrenzingen zijn er wijzigingen aangebracht als gevolg van
aanpassingen van de data aan de feitelijke situatie ter plaatse van 2e
Maasvlakte.
ZN
- 1.
Buggenum: De plas langs de Roermondseweg en het toeleidingskanaal tot plas
zijn gedempt. Het oppervlaktewaterlichaam is hier komen te vervallen.
- 2.
Cuijk/Beers: Door vergraving en opvulling van de Kraijenbergse plassen zijn
de contouren van de plassen gewijzigd. De kaartlaag is hiermee in
overeenstemming gebracht.
Artikel 2.2, derde lid (Geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen
beheer van de waterkwantiteit) [artikel 2.20. tweede lid, van de
Omgevingswet]
Velsen:
- 1.
Haringhaven: In verband met de aanleg van de Leonarduskade aan de Noordzijde
van de Haringhaven is een deel van het oppervlaktewaterlichaam komen te
vervallen.
- 2.
Vissershaven: In verband met de verbreding van de kade langs de Halkade en
de Dokweg is de grens hier aangepast. Een gedeelte van het
oppervlaktewaterlichaam is hier komen te vervallen. In de Vissershaven zijn
twee steigers komen te vervallen. Dit is weer oppervlaktewaterlichaam
geworden.
Amsterdam:
- 3.
Stedelijke ontwikkeling NDSM: In verband met een demping aan de noordzijde
van de jachthaven langs de Tt. Vasumweg ter hoogte van de Modemstraat is een
deel van de geometrische begrenzing verwijderd. Deze demping maakt onderdeel
uit van de Watercompensatie Buiksloterham. Voor de plangebieden
Buiksloterham en Overhoeks wordt water gedempt. Met instemming van
Rijkswaterstaat en Waternet wordt de compensatie voor de dempingen
gerealiseerd in de waterbalans van de Noorder IJ-plas.
- 4.
Nieuwe Houthaven: In verband met de woonwijk Houthaven heeft Havenbedrijf
Amsterdam tien jaar geleden een tijdelijke weg aangelegd bij de
Haparandadam. De definitieve situatie is nu gereed en de tijdelijke weg is
nu gedeeltelijk verwijderd. Het hoekje wordt ecologisch ingericht.
- 5.
Zijkanaal I: Bij de ingang aan de oostzijde is het water gedempt ten behoeve
van stedelijke ontwikkeling. De geometrische begrenzing is hierop
aangepast.
Datacorrecties:
Amsterdam:
- 3.
Afrikahaven: Op de kop van de Afrikahaven aan het einde van de Ruijgoordweg
heeft een uitbreiding van de kade van CCN plaatsgevonden. Zoals opgenomen in
de waterbankrapportage Havenbedrijf Amsterdam over 2022.
- 4.
Zijkanaal F: Het Afwateringskanaal aan het einde van de Amerikahavennet iets
boven en tussen de Westpoortweg en de wethouder van Essenweg is aangepast.
De grens waterkwaliteit is gelijkgelegd aan de grens waterkwantiteit.
- 5.
Suezhaven: Op de zuidwestelijke hoek van de Suezhaven en de Westhaven is de
grens gecorrigeerd. De geometrische begrenzing is hierop aangepast.
- 6.
NDSM werf: Het gedeelte tussen de NDSM-straat en de NDSM kade is
gedempt.
- 7.
NDSM werf: Ten noordwesten van NDSM pier over de Hellingbaan is water
gedempt.
- 8.
Cornelis Douweskanaal Oost: Op de hoek met zijkanaal I bij de
Scheepsbouwkade is de grens gecorrigeerd.
- 9.
Tolhuiskanaal: Aan beide zijden van het kanaal is de datakwaliteit verbeterd
door de begrenzingen aan te passen aan de feitelijke situatie.
WNZ
Door verbeteringen in de datakwaliteit zijn kleine wijzigingen in de ligging van de
grenzen van het beperkingengebied ontstaan ter plaatse van Maasvlakte 2.
ZN
- 1.
Buggenum: De plas langs de Roermondseweg en het toeleidingskanaal tot plas
zijn gedempt. Het oppervlaktewaterlichaam is hier komen te vervallen.
- 2.
Cuijk/Beers: Door vergraving en opvulling van de Kraijenbergse plassen zijn
de contouren van de plassen gewijzigd. De kaartlaag is hiermee in
overeenstemming gebracht.
- 3.
Venlo: De haven is verkleind. De kaartlaag is hiermee in overeenstemming
gebracht.
Artikel 2.2, vierde lid (Geometrische begrenzing van de oppervlaktewaterlichamen
waterstaatkundig beheer) [artikel 2.20, tweede lid, van de Omgevingswet]
WNN
Datacorrecties:
Amsterdam:
- 3.
Afrikahaven: Op de kop van de Afrikahaven aan het einde van de Ruijgoordweg
heeft een uitbreiding van de kade van CCN plaatsgevonden. Zoals opgenomen in
de waterbankrapportage Havenbedrijf Amsterdam over 2022.
- 4.
Zijkanaal F: Het Afwateringskanaal aan het einde van de Amerikahavennet iets
boven en tussen de Westpoortweg en de wethouder van Essenweg is aangepast.
De grens waterkwaliteit is gelijkgelegd aan de grens waterkwantiteit.
- 5.
Suezhaven: Op de zuidwestelijke hoek van de Suezhaven en de Westhaven is de
grens gecorrigeerd. De geometrische begrenzing is hierop aangepast.
- 6.
NDSM werf: Het gedeelte tussen de NDSM-straat en de NDSM kade is
gedempt.
- 7.
NDSM werf: Ten noordwesten van NDSM pier over de Hellingbaan is water
gedempt.
- 8.
Cornelis Douweskanaal Oost: Op de hoek met zijkanaal I bij de
Scheepsbouwkade is de grens gecorrigeerd.
- 9.
Tolhuiskanaal: Aan beide zijden van het kanaal is de datakwaliteit verbeterd
door de begrenzingen aan te passen aan de feitelijke situatie.
Midden-Nederland (MN)
Van een aantal havens bij Medemblik, Enkhuizen, Utrecht en Tiel is het
waterstaatkundig beheer overgedragen aan derden. Deze gebieden zijn verwijderd uit
de kaartlaag ‘Waterstaatkundig beheer’.
- 1.
Enkhuizen: Krabbershaven, Buyshaven, Buitenhaven, Oude Haven en
Oosterhaven.
- 2.
Medemblik: Oosterhaven, Middenhaven, Pekelharinghaven en Westerhaven.
- 3.
Utrecht: Ingang Uraniumhaven, ingang Energiehaven, ingang haven achter
Keulsekade.
- 4.
Tiel: Ingang Industriehaven.
Artikel 2.3, eerste lid (Geometrische begrenzing rijkswateren niet in het beheer
bij het Rijk) [artikel 2.20, derde lid, van de Omgevingswet]
Artikel 2.3, eerste lid, Or regelt de geometrische begrenzingen van rijkswateren in
het beheer bij niet tot het Rijk behorende openbare lichamen. Met deze regeling zijn
er wijzigingen aangebracht.
WNZ
Door verbeteringen in de datakwaliteit zijn kleine wijzigingen in de ligging van de
grenzen van het beperkingengebied ontstaan ter plaatse van Maasvlakte 2.
MN
Van een aantal havens bij Medemblik, Enkhuizen, Utrecht en Tiel is het
waterstaatkundig beheer (al eerder middels koninklijk besluit) overgedragen aan
derden. Deze gebieden zijn toegevoegd aan ‘Rijkswateren Niet in Beheer Rijk’.
- 1.
Enkhuizen: Krabbershaven, Buyshaven, Buitenhaven, Oude Haven en
Oosterhaven.
- 2.
Medemblik: Oosterhaven, Middenhaven, Pekelharinghaven en Westerhaven.
- 3.
Utrecht: Uraniumhaven, Mesonhaven, Protonhaven, Kernhaven en
Energiehaven.
- 4.
Tiel: Industriehaven.
Artikel 2.4 (Geometrische begrenzing primaire waterkeringen en andere dan
primaire waterkeringen in beheer bij het Rijk) [artikel 2.21, eerste lid, en
2.21a, eerste lid, aanhef en onder b, van de Omgevingswet]
Artikel 2.4 Or regelt de geometrische begrenzingen van de primaire en andere dan
primaire waterkeringen. Een waterkering is bijvoorbeeld een dijk, dam of
stormvloedkering. Primaire waterkering beschermen tegen buitenwater uit onder meer
de Noordzee, Waddenzee en grote rivieren. Niet primaire waterkeringen beschermen
tegen binnenwater uit meren, kleine rivieren en kanalen. Met deze regeling zijn er
een aantal wijzigingen aangebracht.
WNN
Texel Voorlanddijken (regionale waterkeringen): De dijk rondom de polder ‘t Horntje
en naast Bolwerk Robbengat (noordpunt van Texel) inclusief zandlichaam zijn
overgedragen aan het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en zijn hiermee niet
langer in beheer bij het Rijk.
MN
- 1.
Dronten/Kampen: Door het slopen van Roggebotsluis is hier niet langer sprake
van een primaire waterkering. De contour is daar verwijderd.
- 2.
Enkhuizen/Lelystad: Het beschermingsgebied van de primaire waterkering
Houtribdijk is aangepast. De waterkering zelf is aangepast. Deze heeft een
zandige oever gekregen. Daardoor is de dijk veel breder dan hij eerst was.
Deze verbreding is de reden om het beschermingsgebied aan te passen zodat de
kernzone binnen dit gebied valt.
Artikel 2.8, eerste en tweede lid
Artikel 2.8, eerste en tweede lid, Or regelt diverse geometrische begrenzingen van
het rivierbed van grote rivieren. Met deze regeling zijn wijzigingen aangebracht in
de geometrische begrenzing van het rivierbed van grote rivieren (eerste lid) en de
geometrische begrenzing van het stroomdoorvoerend deel van het rivierbed (tweede
lid) vanwege de volgende projecten en andere ontwikkelingen. Met deze regeling is er
een wijziging aangebracht.
Artikel 2.8, eerste lid (Geometrische begrenzing rivierbed grote rivieren)
[artikel 5.41, eerste lid, van het Besluit kwaliteit leefomgeving]
ZN
Maastricht/Eijsden: De landsgrens tussen België en Nederland is enige jaren geleden
aangepast. De bovenste hoek van de Belgische kant van de Maas is verwijderd uit de
kaartlaag.
Artikel 2.8, tweede lid (Geometrische begrenzing van het stroomvoerend deel van
het rivierbed van de grote rivieren) [artikel 5.41, tweede lid, van het Besluit
kwaliteit leefomgeving]
ZN
Maastricht/Eijsden: De landsgrens tussen België en Nederland is enige jaren geleden
aangepast. De bovenste hoek van de Belgische kant van de Maas is verwijderd uit de
kaartlaag.
Artikel 2.10 (geometrische begrenzing IJsselmeergebied) [artikel 5.48 van het
Besluit kwaliteit leefomgeving]
IJsselmeer: Bij de totstandkoming van de omgevingsregeling is ervoor gekozen het
kaartmateriaal betreffende de geometrische begrenzing van het IJsselmeergebied
beleidsneutraal vanuit het Barro over te nemen. Per abuis is dit niet correct
overgezet. Er zijn hierdoor verschillen ontstaan tussen het kaartmateriaal zoals dit
in de Omgevingsregeling terecht is gekomen en het kaartmateriaal zoals dit in het
Barro stond. Met deze technische wijziging is het kaartmateriaal gecorrigeerd zodat
dit weer aansluit op het kaartmateriaal zoals dit onder het Barro was.
Artikel 2.12 (geometrische begrenzing vrijwaringsgebieden rijksvaarwegen)
[artikel 2.24, tweede lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet]
Artikel 2.12 Or regelt de geometrische begrenzing van vrijwaringsgebieden naast
rijksvaarwegen. Een vrijwaringsgebied is een langs rijksvaarwegen gelegen gebied
waar op grond van het Besluit kwaliteit leefomgeving een rijksinstructieregel geldt
om dit van bebouwing en begroeiing vrij te houden zodat de navigatie (zowel zicht,
als radarbeelden) van het scheepvaartverkeer niet wordt verstoord.
Oost-Nederland (ON)
Vanwege een veranderde aanpak in het proces om de vrijwaringszones te genereren zijn
er twee extra vaarwegafsplitsingen ontstaan. Bij een vaarweg afsplitsing is er
binnen 300 meter een grotere vrijwaringszone. Er zijn daarom in het Bijlandsch
Kanaal langs de Duitse grens en bij de ingang van de overnachtingshaven bij Tuindorp
nieuwe vrijwaringszones bij gekomen.
Artikel 2.15 (geometrische begrenzing beperkingengebieden vaarwegen in beheer bij
het Rijk) [artikel 2.21, eerste lid, en 2.21a, eerste lid, aanhef en onder b,
van de Omgevingswet]
Artikel 2.15 Or regelt de geometrische begrenzingen van beperkingengebieden met
betrekking tot vaarwegen in beheer bij het Rijk. Met deze regeling zijn er een
aantal wijzigingen aangebracht.
WNN
Datacorrecties:
- 1.
Spaarndam Woerdersluis: Aan de IJ-kant van de sluit is de grens gelegd vóór
de daar aanwezige vlonder. De locatie van de vlonder is uit de kaartlaag
verwijderd.
- 2.
Spaarndam Grote Sluis: Aan de IJ-kant is de grens gelegd vóór de eerste
sluisdeur. Het gedeelte van de sluis tussen de sluisdeur en de brug is uit
de kaartlaag verwijderd.
MN
Naar aanleiding van werkzaamheden is de situatie veranderd. De vaarweg
is voor de volgende plaatsen aangepast naar de nieuwe situatie:
- 1.
Schokkerak (ligt in het Ketelmeer, aan noordkant, net boven IJsseloog): de
vaarweg tussen Schokkerakhaven en Ketelbrug;
- 2.
Ketelhaven;
- 3.
Houtribsluizen;
- 4.
Waterstadshaven Harderwijk nabij het Waterfront;
- 5.
Enkhuizen-Lacon (vaarweg Enkhuizen – Lacon is de verbinding tussen Enkhuizen
en het knooppunt tussen vaarweg naar Kornwerderzand en die naar Den
Oever);
- 6.
Den Oever - Val (Den Oever – Val staat voor de vaarweg van Den Oever naar de
kruising met Vaarweg Amsterdam – Lemmer);
- 7.
Amsterdam-Lelystad.
Artikel 2.17 (Aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden
waterkeringen in beheer bij het Rijk) [Artikel 2.21, eerste lid, en 2.21a,
eerste lid, aanhef en onder b, van de Omgevingswet]
Artikel 2.17 Or regelt de aanwijzing en geometrische begrenzing van
beperkingengebieden waterkeringen in beheer bij het Rijk. Met deze regeling zijn er
een aantal wijzigingen aangebracht.
WNN
Texel Voorlanddijken: De dijk rondom de polder ’t Horntje en naast Bolwerk Robbengat
(noordpunt van Texel) inclusief zandlichaam zijn overgedragen aan het
Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en zijn hiermee niet langer in beheer bij
het Rijk.
Noord-Nederland (NN)
De begrenzingen van Vlieland en Terschelling zijn in lijn gebracht met de
leggerbesluiten die in 2017 zijn gepubliceerd:
Voor Vlieland: stcrt. 2017, 8700.
Voor Terschelling: strcrt. 2017, 8699.
MN
- 1.
Dronten/Kampen: Door het slopen van Roggebotsluis is hier niet langer sprake
van een primaire waterkering. De geometrische begrenzing van het
beperkingengebied is daar verwijderd.
- 2.
Ramspol: Er is een beschermingsgebied aangemaakt voor de Rampspolkering. Het
beperkingengebied is daardoor uitgebreid.
- 3.
Kampen (zuidwesten): Er is een beschermingsgebied aangemaakt voor de
Reevekering. Het beperkingengebied is daardoor uitgebreid.
Artikel 2.29, eerste en tweede lid
Artikel 2.29 Or regelt de geometrische begrenzingen van beperkingengebieden van
wegen en wegen behorende bij een verzorgingsplaats in beheer bij het Rijk. Met deze
regeling zijn er een aantal wijzigingen aangebracht.
Artikel 2.29, eerste lid (aanwijzing en geometrische begrenzing
beperkingengebieden wegen in beheer bij het Rijk) [artikelen 2.21, eerste lid,
en 2.21a, eerste lid, aanhef en onder a, van de Omgevingswet]
Artikel 2.29, eerste lid, Or regelt de aanwijzing en geometrische begrenzingen van
beperkingengebieden van wegen in beheer bij het Rijk. Een beperkingengebied is een
gebied waarin beperkingen gelden voor activiteiten in dit gebied. Voor wegen ligt
dit beperkingengebied op wegen en om wegen heen.
Landelijk
Er zijn landelijk kleine wijzigingen door datakwaliteitsverbeteringen, verbeterde
selecties uit de bronnen en aanpassingen aan de feitelijke situatie.
WNZ
Ten behoeven van het project Rijnlandroute (aansluiting Leiden-West) is ter plaatse
van de A44 en de N206 de toe en afrit aangepast aan de feitelijke situatie. Ook is
de wegligging aangepast aan de feitelijke situatie op de A44 ter hoogte van de
N434.
Artikel 2.29, tweede lid (aanwijzing en geometrische begrenzing
beperkingengebieden wegen behorende bij een verzorgingsplaats in beheer bij het
Rijk) [artikelen 2.21, eerste lid, en 2.21a, eerste lid, aanhef en onder a, van
de Omgevingswet]
Artikel 2.29, tweede lid, Or regelt de aanwijzing en geometrische begrenzingen van
beperkingengebieden van wegen bij een verzorgingsplaats in beheer bij het Rijk. Een
beperkingengebied is een gebied waarin beperkingen gelden voor activiteiten in dit
gebied. Voor wegen ligt dit beperkingengebied op wegen en om wegen heen.
Landelijk
In het Netwerkmanagement Informatiesysteem zijn circa 294 verzorgingsplaatsen
vastgelegd. In overleg met verkeerskundigen, technisch adviseurs en
objectdeskundigen zijn de uitgangspunten voor het intekenen van deze
verzorgingsplaatsen aangescherpt. Voor de circa 294 grenzen van deze
verzorgingsplaatsen is nagelopen of ze voldoen aan de aangescherpte uitgangspunten.
Naar aanleiding hiervan zijn de bestaande verzorgingsplaatsen opnieuw ingetekend en
zijn er een aantal verzorgingsplaatsen bijgekomen. De geometrische begrenzing is
hierop aangepast.
Artikel 2.30 (aanwijzing en geometrische begrenzing beperkingengebieden
hoofdspoorwegen) [artikelen 2.21, eerste lid, en 2.21a, eerste lid, aanhef en
onder c, van de Omgevingswet]
Artikel 2.30 Or regelt de geometrische begrenzingen van beperkingengebieden van de
hoofdspoorwegen. Met deze regeling zijn wijzigingen aangebracht in de geometrische
begrenzing beperkingengebieden met betrekking tot hoofdspoorwegen (eerste lid), de
kernzones van beperkingengebieden (tweede lid), de overwegzones van
beperkingengebieden (derde lid) en de beschermingszones van beperkingengebieden
(vierde lid) vanwege de volgende projecten en andere ontwikkelingen.
De contour van het beperkingengebied hoofdspoorwegen wordt bepaald op basis van de
ligging van het spoor ten opzichte van het maaiveld (conform artikel 3.5
Omgevingsbesluit). Het beperkingengebied hoofdspoorwegen is onderverdeeld in de
beschermingszone en de kernzone, die allebei worden afgeleid van de ligging van de
buitenste sporen, plus de overwegzone ter plaatse van overwegen. De contour van
kernzone sluit aan bij de binnenzijde van de beschermingszone.
Een fysieke wijziging aan het spoor leidt tot een wijziging van zowel het
beperkingengebied hoofdspoorwegen, de kernzone als de beschermingszone. Om deze
reden wordt hieronder geen onderscheid gemaakt tussen artikel 2.30, eerste, tweede,
derde en vierde lid, Or. Er hebben in deze ronde geen wijzigingen aan overwegen
plaatsgevonden (vierde lid). Wel is vanwege datacorrecties aan de brondata het
GIO-id van artikel 2.30, vierde lid, Or vernieuwd om een eventuele mismatch tussen
GIO te voorkomen.
In totaal worden er met deze regeling 18 wijzigingen in het kaartmateriaal
aangebracht. Van deze 18 wijzigingen zijn er 13 dataverbeteringen. Hierbij is sprake
van correctie van de brondata. Er hebben dus geen fysieke wijzigingen
plaatsgevonden. Voor de overige 5 wijzigingen hebben er wel fysieke wijzigingen
plaatsgevonden. Het gaat om de volgende 18 wijzigingen.
- 1.
Groningen: Ter hoogte van station Groningen zijn de zuidelijke perronsporen
verlegd naar de zuidkant vanwege de ombouw van het station.
- 2.
Hoogeveen: Ter hoogte van Hoogeveen is de spoorboog aangepast tussen de A28
en de Middenveldweg ten behoeve van het opheffen van een
snelheidsbeperking.
- 3.
Zwolle: Datakwaliteitsverbeteringen.
- 4.
Enschede: Datakwaliteitsverbeteringen.
- 5.
Amsterdam: In Amsterdam is ten noordwesten van de A5/10 tussen de Nieuwe
Hemweg en het bestaande opstelterrein een nieuw opstelterrein gebouwd voor
reizigersmaterieel (opstelterrein Westhaven). Tevens zijn er
Datakwaliteitsverbeteringen doorgevoerd.
- 6.
Diemen: Datakwaliteitsverbeteringen.
- 7.
Haarlemmermeer: Datakwaliteitsverbeteringen.
- 8.
Kaag en Braassem: Datakwaliteitsverbeteringen.
- 9.
Lansingerland / Zoetermeer: Datakwaliteitsverbeteringen.
- 10.
Renswoude / Utrechtse Heuvelrug: Datakwaliteitsverbeteringen.
- 11.
Arnhem: Op emplacement Arnhem Goederen zijn sporen aan de noordzijde van het
emplacement gesaneerd.
- 12.
Rotterdam: Datakwaliteitsverbeteringen.
- 13.
Dordrecht: Datakwaliteitsverbeteringen.
- 14.
Neder-Betuwe: Datakwaliteitsverbeteringen.
- 15.
Goes: Ten zuiden van de Edisonstraat in Goes is een deel aan de noordzijde
van het emplacement verwijderd.
- 16.
Terneuzen: Datakwaliteitsverbeteringen.
- 17.
Eindhoven: Datakwaliteitsverbeteringen.
- 18.
Echt-Susteren: Datakwaliteitsverbeteringen.