Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) | Staatscourant 2024, 212 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) | Staatscourant 2024, 212 | beleidsregel |
Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 54a Visserijwet 1963, artikel 6, zevende lid, van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging LNV 2019 en het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024;
Besluit vast te stellen de volgende beleidsregel:
Het Specifiek interventiebeleid NVWA visketen kust- en binnenvisserij beschrijft binnen de kaders van het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024 de klassenindeling en interventies voor specifieke overtredingen in het domein visketen kust- en binnenvisserij en geeft daarmee invulling van het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024.
Overtredingen met betrekking tot de visketen kust- en binnenvisserij waarin dit document niet voorziet worden voorgelegd aan de afdeling Expertise van de directie Handhaven van de NVWA.
Voor de definities wordt verwezen naar het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024.
AIB Algemeen interventiebeleid NVWA 2024 (NVWA-IB03)
Behavi Rapport tbv het bevoegd gezag
PV Proces-verbaal pro Justitia,
Ri Richtlijn
RvB Rapport van bevindingen
OW Officiële waarschuwing
Vo Verordening (EG) Nr. (gevolgd door volgnummer/jaartal)
Op het domein kust- en binnenvisserij gelden nationale regels. De wettelijke basis voor het specifiek interventiebeleid is:
– Visserijwet 1963 en onderliggende besluiten en regelingen, te weten de Uitvoeringsregeling Visserij, Uitvoeringsregeling Zeevisserij en het Reglement Binnenvisserij;
– Wet Natuurbescherming;
– Reglement minimummaten en gesloten tijden;
– Verordening (EG) Nr. 1241/2019;
– Verordening TAC en Quota.
Overtredingen worden ingedeeld naar de klassen zoals gedefinieerd in het AIB.
Het overtreden van de regelgeving voor de kust- en binnenvisserij kan ernstige gevolgen hebben voor natuur en milieu. Uitgangspunt van het Specifiek interventiebeleid NVWA kust- en binnenvisserij is dat de ernst en de omvang van de gevolgen bepalend is voor de indeling van de overtreding in klassen, ongeacht of die gevolgen direct of pas na verloop van tijd optreden. Tenzij in dit specifieke interventiebeleid anders is bepaald, geldt het volgende:
– Er is sprake van een zware overtreding wanneer een van de doelstellingen van de regelgeving voor de kust- en binnenvisserij wordt overtreden, namelijk een duurzame exploitatie van visbestanden en biodiversiteit in het ecosysteem;
– Er is sprake van een middelzware overtreding wanneer er weliswaar geen sprake is van een zware overtreding, maar dat de handeling of gedraging dusdanig ongewenst is dat herhaling van de overtreding moet worden voorkomen;
– Er is sprake van een lichte overtreding wanneer (het gevolg van) het feit eenvoudig en snel kan worden hersteld en er geen gevolgen zijn voor natuur en milieu.
Bij een aantal overtredingen is de overtreding ingedeeld als zwaar en middelzwaar, en is de overtreding gespecificeerd in twee regels. Dit omdat de ernst van overtreding verschilt bij de mate van de overtreding. Voor een aantal overtredingen, met betrekking o.a. tot het bijhouden van administratie, of het onder zich hebben van ondermaatse vis, staat in de bijlage van dit document wanneer welke interventie wanneer moet worden toegepast. Daarnaast is in de klasseindeling het overtreden van vergunnings- en ontheffingsvoorwaarden ingedeeld als zwaar en middelzwaar. Door verschillende publieke organen worden vergunningen en/of ontheffingen afgegeven, elk met hun eigen voorwaarden. Daarnaast kunnen en worden deze voorwaarden vaak veranderde klasseindeling van vergunnings- en ontheffingsvoorwaarden is in het interventiebeleid ingedeeld als een zware overtreding of een middelzware overtreding, aan de hand van de ernst van de overtreding, is het een ernstig risico voor de biodiversiteit en duurzaamheid of een risico voor de biodiversiteit en duurzaamheid wordt dan bepaald welke klasseindeling de overtreding wordt toebedeeld.
Bestraffende sanctie
Het overtreden van de Visserijwet 1963 en de Wet natuurbescherming is strafrechtelijk handhaafbaar. Het OM bepaalt de straf of maatregel. Daarnaast kan er op basis van een Behavi opgemaakt door de NVWA door de provincie of ander bevoegd gezag een bestuurlijke maatregel worden opgelegd.
Vervanging
Deze beleidsregel vervangt het op 16 november 2021 vastgestelde Specifiek interventiebeleid visketen kust- en binnenvisserij (IB02-SPEC 47, versie 03). Hiermee wordt de inhoud van de beleidsregel in overeenstemming gebracht met het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024. Tevens wordt de bijlage vanaf nu weergegeven op de website van de NVWA (www.nvwa.nl/interventiebeleid).
Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als ‘Specifiek interventiebeleid NVWA visketen kust- en binnenvisserij (IB03-SPEC 47, versie 04)’.
Inwerkingtreding
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin hij wordt geplaatst.
Bijlage
De bijlage van deze beleidsregel is te vinden op de website van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (www.nvwa.nl/interventiebeleid).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-212.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.