Besluit van de inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit namens de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 19 december 2023 tot vaststelling van het Specifiek interventiebeleid NVWA chemische stoffen in eet- en drinkwaren (IB03-SPEC 43, versie 05)

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 25 van de Warenwet, de artikelen 10, onderdeel d, en 13a van de Mandaatregeling VWS en het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024;

Besluit vast te stellen de volgende beleidsregel:

1. Doel en toepassingsgebied

Het Specifiek interventiebeleid NVWA chemische stoffen in eet- en drinkwaren beschrijft binnen de kaders van het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024 de interventiegrenzen voor de beoordeling van specifieke overtredingen voor het werkterrein chemische stoffen en geeft per overtreding invulling aan het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024.

Overtredingen waarin dit document niet voorziet, worden voorgelegd aan de Afdeling Expertise van de Directie Handhaven teneinde een interventie te bepalen conform de beoordelingskaders uit dit interventiebeleid.

2. Definities en wettelijke basis

Hieronder is een aantal specifieke definities opgenomen in aanvulling op de definities en begrippen uit het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024 (NVWA-IB03).

2.1. Definities en gebruikte afkortingen

Inspectie

Elke vorm van controle door een inspecteur van de NVWA om na te gaan of de wet- en regelgeving inzake gewasbeschermingsmiddelen en biociden wordt nageleefd. De inspecteur kan, als dit de efficiency van de uit te voeren inspectie ten goede komt, er voor kiezen om deze van te voren aan te kondigen. Dit laat onverlet dat de inspecteur ook zonder aankondiging een inspectie kan uitvoeren.

Herinspectie

Een inspectie (op afstand) ingesteld door een inspecteur van de NVWA die volgt op een eerder ingestelde inspectie, waarbij een overtreding is geconstateerd en naar aanleiding waarvan het noodzakelijk wordt geacht om na de tijdens de eerdere inspectie aangegeven termijn na te gaan of afdoende corrigerende maatregelen zijn genomen om de overtreding op te heffen en nieuwe overtredingen te voorkomen.

Gebruikte afkortingen

CSI Coördinerend Specialistisch Inspecteur

MRL Maximum Residu Limiet

2.2 Wettelijke Basis

De wettelijke basis voor dit specifiek interventiebeleid is de Warenwet (WW) en de daarin opgenomen EU verordeningen, waarvan de belangrijkste zijn:

  • Algemene levensmiddelenverordening (EG) nr. 178/2002

  • Verordening (EU) Nr. 2023/915 (contaminanten),

  • Verordening (EG) Nr. 396/2005 (residuen van gewasbeschermingsmiddelen),

  • Verordening (EG) Nr. 1333/2008 (additieven),

  • Verordening (EG) Nr. 1829/2003 (GGOs) en

  • EG Verordening 733/2008 (radioactiviteit).

  • Verordening (EG) Nr. 315/93 Verontreinigingen in Levensmiddelen

  • Warenwetbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen

Voorts zijn de volgende (meest recente versies of vervangingen van-) documenten, richtlijnen, verordeningen van belang:

  • ‘SANTE/11312/2021 Guidance document on analytical quality control and method validation procedures for pesticide residues and analysis in food and feed’,

  • ‘SANTE/10704/2021 Information note on Article 20 of Regulation (EC) No 396/2005...’

  • EU1793/2019 (uitgebreide officiële controles op invoer),

  • 333/2007 (bemonsteringswijzen en analysemethoden),

  • 519/2014 (bemonsteringwijzen voor grote partijen)

  • Richtlijn 2002/63/EG (houdende vaststelling van communautaire bemonsteringsmethoden...).

In artikel 12, eerste lid, van het Warenwetbesluit Bereiding en Behandeling van Levensmiddelen zijn geen getalsmatige limieten opgenomen. Die zijn daarom als volgt vastgesteld, op basis van analogieën met Verordening (EU) 2023/915 en/of gebaseerd op EFSA opinions (uitgedrukt in microgrammen per kilogram of liter):

5 voor aflatoxine B1 en 10 voor aflatoxinen totaal in ‘overige specerijen of kruiden’.

2 voor ochratoxine A in bier.

10 voor ochratoxine A in gedroogde vruchten, anders dan gedroogde druiven.

10 voor ochratoxine A in noten, pitten en oliehoudende zaden voor directe humane consumptie.

20 voor ochratoxine A in noten, pitten en oliehoudende zaden om te sorteren/behandelen.

15 voor ochratoxine A in ‘overige specerijen of kruiden’.

10 voor ochratoxine A in zoethoutwortel voor directe humane consumptie.

400 voor zearalenon in rijst zemelen.

3. Werkwijze

3.1. Het bepalen van de ernst van de overtreding

Overtredingen worden ingedeeld naar de klassen zoals gedefinieerd in het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024 (NVWA-IB03). De ernst van de overtreding wordt onder andere bepaald door de mate van het (risico op) gevaar voor de veiligheid van mens, dier en/of milieu. Hoe groter het risico is, des te hoger wordt de overtreding in de bijlage geclassificeerd. Bijvoorbeeld een overschrijding van de MRL die als ‘schadelijk’ wordt beoordeeld (overschrijding van de acute referentie dosis wordt ingedeeld in een zware overtreding. Wanneer een overschrijding van de MRL als ‘ongeschikt’ wordt beoordeeld dan wordt deze ingedeeld in middelzware overtreding. In bepaalde gevallen hebben zich (nog) geen daadwerkelijke negatieve gevolgen voorgedaan als gevolg van de overtreding, maar is niet gewaarborgd dat dit zich niet zal voordoen. Bijvoorbeeld: een overschrijding van een MRL in een product tijdens een lopende productie.

Dit specifiek interventiebeleid volgt deze klasseindeling.

In de bijlage genoemd in dit document zijn overtredingen van chemische stoffen in voedsel ingedeeld in de verschillende klassen met de daarbij behorende specifieke interventies.

Meerdere overtredingen in 1 monster, of in meerdere monsters die genomen zijn op 1 locatie, worden per geval beoordeeld zoals in de bijlage aangegeven.

3.2. Het bepalen van interventies bij een overtreding

Bestraffende sanctie

Overtredingen van de Warenwet worden doorgaans bestuurlijk beboet. Aan het Openbaar Ministerie (OM) worden overtredingen voorgelegd indien voor daarvoor op basis van de Wet op de economische delicten (Wed) een hogere geldboete kan worden opgelegd dan de voorziene bestuurlijke boete, en:

  • indien de opzettelijke of roekeloze overtreding een direct gevaar voor de gezondheid of veiligheid van de mens tot gevolg heeft óf

  • de in de bijlage ter zake van de overtreding voorziene bestuurlijke boete aanmerkelijk wordt overschreden door het met de overtreding behaalde economisch voordeel (artikel 32a, derde lid, Warenwet).

Strafrechtelijke afdoening is niet voorbehouden aan een vooraf aan te geven overtreding van een bepaald voorschrift, maar kan in beginsel bij alle overtredingen van de bij of krachtens de Warenwet gestelde voorschriften noodzakelijk zijn.

4. Divers

Vervanging

Deze beleidsregel vervangt het op 16 november 2020 vastgestelde Specifiek interventiebeleid chemische stoffen in eet- en drinkwaren (IB02-SPEC 43, versie 04). Hiermee wordt de inhoud van de beleidsregel in overeenstemming gebracht met het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024. Daarnaast bevat deze beleidsregel enkele redactionele wijzigingen en verduidelijkingen en enkele nieuwe EU-verordeningen en ‘guidances’.

Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als ‘Specifiek interventiebeleid NVWA chemische stoffen in eet- en drinkwaren (IB03-SPEC 43, versie 05)’.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin hij wordt geplaatst.

Bijlage

De bijlage van deze beleidsregel is te vinden op de website van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (www.nvwa.nl/interventiebeleid).

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, namens deze: G.C.J.M. Bakker inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

Naar boven