Besluit van het Instituut Mijnbouwschade Groningen van 13 juni 2024, houdende vaststelling van de organisatiestructuur en verlening van mandaat, volmacht en machtiging aan de voorzitter, de andere leden en aan ambtenaren van het Instituut Mijnbouwschade Groningen (Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging van het Instituut Mijnbouwschade Groningen 2024)

Het Instituut Mijnbouwschade Groningen,

Gelet op artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 3:60 van het Burgerlijk Wetboek en artikel 4 van het Besluit volmacht en machtiging IMG 2020;

Besluit:

HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

afdeling:

afdeling van het Bureau;

afdelingsmanager:

manager van een afdeling;

bestuur:

voorzitter en andere leden van het Instituut;

Bureau:

Bureau als bedoeld in artikel 5 van de Tijdelijke wet Groningen;

corporate kosten:

kosten als gevolg van het aangaan van een privaatrechtelijke verplichting die ten laste komen van de eigen middelen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland;

directe uitvoeringskosten:

kosten voor de aanschaf van goederen of inzet van derden voor de uitvoering van de taken en bevoegdheden van het Instituut;

directeur:

directeur van het Bureau;

Instituut:

Instituut Mijnbouwschade Groningen;

overlastvergoeding:

vergoeding voor overlast, als gevolg van fysieke mijnbouwschade en de procedure tot afhandeling van deze schade, als bedoeld in de Werkwijze;

P&O-aangelegenheden:

aangelegenheden op het gebied van personeel, organisatie en formatie en het daarmee samenhangende budget;

plaatsvervangend directeur:

plaatsvervangend directeur van het Bureau;

projectorganisatie:

tijdelijke organisatie opgericht ten behoeve van een specifieke taak;

teammanager:

manager van een team binnen een afdeling;

TwG:

Tijdelijke wet Groningen;

uitvoeringskosten:

directe uitvoeringskosten en uurgebonden kosten, zijnde kosten die voortvloeien uit de ureninzet van medewerkers die werkzaam zijn voor het Instituut;

Werkwijze:

geldende procedure en een werkwijze als bedoeld in artikel 10, eerste lid, van de TwG.

HOOFDSTUK 2. ORGANISATIE EN TAAK

Artikel 2

  • 1. Het Bureau dat het Instituut ondersteunt bij de uitvoering van zijn in artikel 2 van de TwG omschreven taak, is samengesteld uit:

    • a. de directie;

    • b. de afdeling Communicatie;

    • c. de afdeling Bedrijfsvoering;

    • d. de afdeling Regiebureau;

    • e. de afdeling Informatievoorziening;

    • f. de afdeling Klantcontact en -dienstverlening;

    • g. de afdeling Schade expertise en herstel;

    • h. de afdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling;

    • i. de projectorganisatie Duurzaam Herstel.

  • 2. De directie geeft dagelijkse leiding aan het Bureau en is het eerste aanspreekpunt voor het bestuur.

  • 3. De afdelingen staan onder leiding van een afdelingsmanager.

  • 4. Teams behorende tot de afdelingen staan onder leiding van een teammanager.

  • 5. Een projectorganisatie staat onder leiding van een programmamanager.

Artikel 3

  • 1. Tot de taak van de afdeling Communicatie behoort het ondersteunen en bevorderen van, alsmede advisering over de communicatie van het Instituut. De afdeling stelt op dit terrein kaders vast voor de organisatie.

  • 2. Tot de taak van de afdeling Bedrijfsvoering behoort de ondersteuning en advisering van het Instituut voor wat betreft de bedrijfsvoeringstaken. De afdeling stelt op dit terrein kaders vast voor de organisatie en beoogt bij te dragen aan een financieel rechtmatige, doelmatige en gezonde organisatie.

  • 3. Tot de taak van de afdeling Regiebureau behoort de ontwikkeling en het beheer van de uitvoeringsprocessen en -systemen, alsmede de sturing, coördinatie en regie op de voortgang van de verschillende schadeprocessen die door het Bureau worden uitgevoerd, waarbij de continuïteit van de processen en systemen is gewaarborgd.

  • 4. Tot de taak van de afdeling Informatievoorziening behoort de ontwikkeling, uitvoering en het beheer van de invulling van de totale informatievoorziening en de daarbij horende IT-voorzieningen binnen het Instituut, waaronder de computerprogrammatuur voor alle regelingen die het Instituut uitvoert, en het privacy- en informatiebeveiligingsbeleid.

  • 5. Tot de taak van de afdeling Klantcontact en -dienstverlening behoort de uitvoering van de klantcontacten in het hele proces van aanvraag tot besluit, waarbij de menselijke maat en de verbinding tussen Instituut en aanvrager voorop staan, alsmede de volgende taken:

    • a. het inwinnen en registreren van gegevens die nodig zijn voor de behandeling van een aanvraag;

    • b. het inplannen van door deskundigen af te leggen schade-inspecties;

    • c. het beantwoorden van klantvragen;

    • d. het begeleiden van de aanvrager tijdens het aanvraagproces; en

    • e. het nemen van de volgende besluiten:

      • i. het afwijzen of buiten behandeling stellen van aanvragen fysieke schade aan een gebouw of werk, als bedoeld in artikel 2.1 van de Werkwijze, uitgezonderd besluiten waarin het advies van een deskundige als bedoeld in artikel 1.5 van de Werkwijze is ingewonnen;

      • ii. primaire besluiten op aanvragen tot vergoeding van waardedaling, als bedoeld in hoofdstuk 3 van de Werkwijze; en

      • iii. primaire besluiten op aanvragen tot een tegemoetkoming voor waardedaling als bedoeld in artikel 1a van het Besluit Tijdelijke wet Groningen.

  • 6. Tot de taak van de afdeling Schade expertise en herstel behoort de coördinatie en aansturing van de inzet van deskundigen, de toetsing van de rapportage van deskundigen, het beoordelen en veiligstellen van acuut onveilige situaties en het coördineren van herstel in natura.

  • 7. Tot de taak van de afdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling behoort de ondersteuning van het bestuur bij de uitvoering van de wettelijke taken. Daartoe voert de afdeling de volgende taken uit:

    • a. het voorbereiden en nemen van besluiten van het Instituut tot afwikkeling van aanvragen tot schadevergoeding en andere besluiten op het terrein van het Instituut;

    • b. de behandeling van bezwaar- en beroepsprocedures;

    • c. het opstellen van beleid met betrekking tot de afhandeling van schade en het bewaken van de juridische kaders waarbinnen het Instituut zijn taak uitvoert; en

    • d. het geven van juridisch en bestuurlijk advies aan het bestuur en aan de organisatie.

  • 8. Tot de taak van de projectorganisatie Duurzaam Herstel behoort het voorbereiden, het nemen en ten uitvoer brengen van besluiten van het Instituut voor een tegemoetkoming als bedoeld in artikel 2, tiende lid, van de TwG, waaronder begrepen:

    • a. het begeleiden van de aanvrager gedurende de afwikkeling van de aanvraag met betrekking tot de tegemoetkoming;

    • b. het daartoe benodigde contracteren, het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het voeren van de daartoe behorende inkoopprocessen;

    • c. het voeren van overleg over de afwikkeling van de aanvraag voor de tegemoetkoming met de partijen die hierin belang hebben dan wel een belang behartigen.

HOOFDSTUK 3. MANDAAT EN VOLMACHT VOOR DE WETTELIJKE TAKEN

Artikel 4 Bestuur

  • 1. Aan het bestuur wordt, ieder voor zich, mandaat en machtiging verleend voor het nemen van:

    • a. besluiten, inclusief besluiten tot toekenning van de overlastvergoeding, en het verrichten van overige, daarmee samenhangende handelingen, in verband met de in artikel 2 van de TwG bedoelde taken;

    • b. besluiten en het verrichten van feitelijke handelingen op het gebied van de Wet open overheid, de Algemene verordening gegevensbescherming, de Wet hergebruik overheidsinformatie en voor de afhandeling van klachten als bedoeld in titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht en verzoeken van de Nationale Ombudsman.

  • 2. De verlening van mandaat, bedoeld in het eerste lid, omvat mede:

    • a. de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaar, met dien verstande dat de beslissing op bezwaar niet mag worden genomen door degene die het besluit waartegen het bezwaar is gericht, heeft genomen;

    • b. het instellen van rechtsmiddelen; en

    • c. het aangaan van mediation- of vaststellingsovereenkomsten.

  • 3. Aan het bestuur wordt, ieder voor zich, volmacht en machtiging verleend voor het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en daarmee samenhangende feitelijke handelingen op het werkterrein van het Instituut.

  • 4. Aan het bestuur is voorbehouden het vaststellen van beleidsregels en de Werkwijze.

  • 5. Aan een bestuurslid is voorbehouden het nemen van besluiten, het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het verrichten van andere handelingen dan een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling betreffende de volgende aangelegenheden:

    • a. ten aanzien van aangelegenheden waarvan een bestuurslid in een incidenteel geval mededeling heeft gedaan dat zij door hem zullen worden behandeld; of

    • b. die door een directeur, afdelingsmanager of teammanager ter afhandeling worden voorgelegd, tenzij zij naar het oordeel van het bestuurslid door een andere manager van het Bureau moeten worden behandeld.

Artikel 5 Directie en afdelingsmanagers

  • 1. Aan de directeur en de afdelingsmanager Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling wordt, ieder voor zich, mandaat en machtiging verleend voor het nemen van:

    • a. besluiten, inclusief besluiten tot toekenning van de overlastvergoeding, en het verrichten van overige, daarmee samenhangende handelingen, in verband met de in artikel 2 van de TwG bedoelde taken;

    • b. besluiten en het verrichten van feitelijke handelingen op het gebied van de Wet open overheid, de Algemene verordening gegevensbescherming, de Wet hergebruik overheidsinformatie en voor de afhandeling van klachten als bedoeld in titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht en verzoeken van de Nationale Ombudsman.

  • 2. De verlening van mandaat, bedoeld in het eerste lid, omvat mede:

    • a. de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaar, met dien verstande dat de beslissing op bezwaar niet mag worden genomen door degene die het besluit waartegen het bezwaar is gericht, heeft genomen;

    • b. het instellen van rechtsmiddelen; en

    • c. het aangaan van mediation- of vaststellingsovereenkomsten voor zover dit een bedrag van € 100.000, exclusief btw, per verplichting niet te boven gaat.

  • 3. Aan de afdelingsmanager Klantcontact en -dienstverlening wordt mandaat en machtiging verleend voor de in artikel 7, tweede en derde lid, en artikel 8 genoemde besluiten en handelingen.

  • 4. Aan de afdelingsmanager Schade expertise en herstel wordt mandaat en machtiging verleend voor de in artikel 11, eerste lid, aanhef en onder a, genoemde besluiten en handelingen voor zover dit een bedrag van € 250.000, inclusief btw, per zaak niet te boven gaat alsmede het bepaalde in artikel 11, eerste lid, aanhef, onderdelen b tot en met d, en het tweede lid.

  • 5. Aan de directeur wordt volmacht en machtiging verleend voor het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en daarmee samenhangende feitelijke handelingen op het werkterrein van het Instituut. Dit omvat de bevoegdheid tot het aangaan van financiële verplichtingen, voor zover de verplichtingen ten laste komen van de directe uitvoeringskosten of de corporate kosten en voor zover dit een bedrag van € 750.000, exclusief btw, per verplichting niet overschrijdt.

  • 6. Aan de afdelingsmanagers en de programmamanagers wordt, ieder voor zich en op hun werkterrein, volmacht en machtiging verleend voor het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en daarmee samenhangende feitelijke handelingen. Dit omvat de bevoegdheid tot het aangaan van financiële verplichtingen, voor zover de verplichtingen ten laste komen van de directe uitvoeringskosten of de corporate kosten en voor zover dit een bedrag van € 143.000, exclusief btw, per verplichting niet overschrijdt.

Artikel 6 Teammanagers

  • 1. Aan de teammanagers wordt volmacht en machtiging verleend voor het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en daarmee samenhangende feitelijke handelingen op hun werkterrein. Dit omvat de bevoegdheid tot het aangaan van financiële verplichtingen, voor zover de verplichtingen ten laste komen van de directe uitvoeringskosten of de corporate kosten en voor zover dit een bedrag van € 25.000, exclusief btw, per verplichting niet te boven gaat.

  • 2. Aan de teammanagers van de afdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling wordt volmacht en machtiging verleend voor het aangaan van mediation- of vaststellingsovereenkomsten voor zover dit een bedrag van € 50.000, exclusief btw, niet te boven gaat.

Artikel 7 Fysieke schade en bijkomende kosten

  • 1. Aan de teammanager van het team Bestuurlijk en Juridisch Advies behorende tot de afdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling en de daartoe aangewezen coördinerend medewerkers, wordt mandaat en machtiging verleend voor het nemen van primaire besluiten en het verrichten van overige, daarmee samenhangende handelingen, in verband met besluiten tot schadevergoeding ten aanzien van fysieke schade aan een gebouw of werk, alsmede besluiten op aanvragen tot vergoeding van bijkomende kosten, toekenning van de overlastvergoeding en vergoeding van materiële (gevolg)schade.

  • 2. Aan de teammanager van het team Werkvoorbereiding, behorende tot de afdeling Klantcontact en -dienstverlening, wordt mandaat en machtiging verleend voor het nemen van besluiten inzake het afwijzen of buiten behandeling stellen van aanvragen fysieke schade aan een gebouw of werk, als bedoeld in artikel 2.1 van de Werkwijze, en het verrichten van overige, daarmee samenhangende handelingen, uitgezonderd besluiten waarin het advies van een deskundige als bedoeld in artikel 1.5 van de Werkwijze is ingewonnen.

  • 3. Aan de teammanager van het team Planning, behorende tot de afdeling Klantcontact en -dienstverlening, wordt mandaat en machtiging verleend voor het nemen van besluiten voor het afwijzen of buiten behandeling stellen van aanvragen en het verrichten van overige, daarmee samenhangende handelingen vanwege het niet kunnen inplannen van schadeopnames.

  • 4. Aan de coördinerend medewerkers van het team Fysieke Schade Complex, behorende tot de afdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling, wordt mandaat en machtiging verleend voor het nemen van primaire besluiten en het verrichten van overige, daarmee samenhangende handelingen op aanvragen tot vergoeding van bijkomende kosten, en aanvragen tot vergoeding van financieel en bouwkundig advies, bedoeld in artikel 13n Tijdelijke wet Groningen.

  • 5. Aan de teammanager van het team Fysieke Schade Regulier behorende tot de afdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling, wordt mandaat en machtiging verleend voor het nemen van primaire besluiten die worden afgehandeld middels een forfaitaire vergoeding, de daarmee verband houdende vaststellingsovereenkomsten en het verrichten van overige, daarmee samenhangende handelingen.

  • 6. Aan medewerkers van het team Herstel in Natura, behorende tot de afdeling Schade expertise en herstel, wordt volmacht en machtiging verleend voor het tekenen van:

    • a. de overeenkomst tussen het Instituut en de aanvrager waarin wordt afgesproken dat schadevergoeding in natura plaatsvindt in verband met een daartoe door het Instituut genomen besluit op de aanvraag tot schadevergoeding;

    • b. het proces verbaal dat wordt opgemaakt en ondertekend na oplevering door het bedrijf dat tot herstel is overgegaan conform het adviesrapport van de deskundige die de schade bij de aanvrager heeft opgenomen.

Artikel 8 Waardedaling

Aan de teammanager van het team Werkvoorbereiding, behorende tot de afdeling Klantcontact en -dienstverlening, wordt mandaat en machtiging verleend voor het nemen van primaire besluiten en het verrichten van overige, daarmee samenhangende handelingen op aanvragen tot vergoeding van waardedaling, als bedoeld in hoofdstuk 3 van de Werkwijze, en op aanvragen tot een tegemoetkoming voor waardedaling als bedoeld in artikel 1a van het Besluit Tijdelijke wet Groningen.

Artikel 9 Immateriële schade

Aan de teammanager van het team Waardedaling en Immaterieel behorende tot de afdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling en de daartoe aangewezen coördinerend medewerkers, wordt mandaat en machtiging verleend voor het nemen van primaire besluiten en het verrichten van overige, daarmee samenhangende handelingen, in verband met besluiten op aanvragen tot schadevergoeding ten aanzien van immateriële schade als bedoeld in hoofdstuk 4 van de Werkwijze.

Artikel 10 ‘op maat-dossiers’

  • 1. Aan door de afdelingsmanager Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling aangewezen medewerkers die ‘op maat-dossiers’ behandelen, daaronder begrepen impactvolle dossiers, en de teammanager van het team Bestuurlijk en Juridisch Advies behorende tot de afdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling, wordt mandaat en machtiging verleend voor het nemen van primaire fysieke schadebesluiten, het verrichten van overige, daarmee samenhangende handelingen, het aangaan van vaststellingsovereenkomsten en het nemen van besluiten op grond van artikel 1a.1, eerste lid, van de Regeling Tijdelijke wet Groningen, voor zover dit een bedrag van € 25.000, exclusief btw, per zaak niet te boven gaat.

  • 2. Het Bureau en haar medewerkers ondersteunen bij een spoedige en dienstbare behandeling van ‘op maat-dossiers’.

Artikel 11 Duurzaam Herstel

  • 1. Aan de programmamanager van de projectorganisatie Duurzaam Herstel wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor:

    • a. het nemen van primaire besluiten en het verrichten van overige, daarmee samenhangende handelingen, het aangaan van vaststellingsovereenkomsten of financiële verplichtingen ten behoeve van het voorbereiden en ten uitvoer brengen van besluiten van het Instituut voor een tegemoetkoming als bedoeld in artikel 2, tiende lid, van de TwG voor zover dit een bedrag van € 125.000, inclusief btw, per zaak niet te boven gaat;

    • b. de bevoegdheid tot het tekenen van de overeenkomst tussen het Instituut en de aanvrager waarin wordt afgesproken op welke wijze de tegemoetkoming als bedoeld in artikel 2, tiende lid, van de TwG in natura wordt toegekend en uitgevoerd in verband met een daartoe door het Instituut genomen besluit op de aanvraag voor een tegemoetkoming;

    • c. de bevoegdheid tot het tekenen van het proces verbaal dat wordt opgemaakt en ondertekend na oplevering door het bedrijf dat de werkzaamheden heeft uitgevoerd conform het besluit van het Instituut voor een tegemoetkoming als bedoeld in artikel 2, tiende lid, van de TwG;

    • d. het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en daarmee samenhangende feitelijke handelingen verband houdende met schade die ontstaat bij het ten uitvoer brengen van besluiten van het Instituut op aanvragen voor een tegemoetkoming als bedoeld in artikel 2, tiende lid, van de TwG, voor zover herstel van de schade geen onderdeel is van de tegemoetkoming en dit een bedrag van € 10.000, inclusief btw, per verplichting niet te boven gaat.

  • 2. De programmamanager van de projectorganisatie Duurzaam Herstel kan ondervolmacht verlenen aan een door hem te bepalen natuurlijk persoon voor de in het eerste lid bedoelde handelingen. Verlening geschiedt schriftelijk en in afstemming met de volmachtgever en de afdelingsmanager Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling.

Artikel 12 Woo, klachten en AVG

  • 1. Aan de teammanager van het team Bestuurlijk en Juridisch Advies behorende tot de afdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling en de daartoe aangewezen coördinerend medewerkers, wordt mandaat en machtiging verleend voor het behandelen van en het beslissen op verzoeken op grond van de Wet open overheid en de Wet hergebruik van overheidsinformatie.

  • 2. Aan de teammanager van het team Bestuurlijk en Juridisch Advies behorende de afdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling en de daartoe aangewezen coördinerend medewerkers, wordt mandaat en machtiging verleend mandaat en machtiging verleend voor afhandelen van klachten, niet zijnde klachten over het bestuur, als bedoeld in titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht en verzoeken van de Nationale Ombudsman.

  • 3. Aan de afdelingsmanager Informatievoorziening wordt mandaat en machtiging verleend voor aangelegenheden op het gebied van de Algemene verordening gegevensbescherming en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming, waaronder begrepen het nemen van besluiten.

Artikel 13 Inhuur, digitaal loket en e-herkenning

  • 1. Aan de afdelingsmanager Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling en de daaronder ressorterende teammanagers, wordt mandaat en machtiging verleend voor:

    • a. het aangaan van verplichtingen inzake het verlenen van opdrachten aan externe juridische dienstverleners;

    • b. het - in de hoedanigheid van bevoegd persoon - doen van bekendmakingen via het Digitaal Loket voor Officiële Elektronische Publicaties en het daartoe aanwijzen en registreren van één of meer contactpersonen waardoor uitsluitend deze contactpersonen toegang hebben tot dat Digitaal Loket.

  • 2. Aan de machtigingenbeheerders eHerkenningsmiddelen van het Instituut wordt, ieder voor zich, volmacht en machtiging verleend voor aangelegenheden die verband houden met het aanschaffen, uitgeven en beheren van eHerkenningsmiddelen en het daarmee autoriseren van medewerkers tot het afnemen van digitale overheidsdiensten, met dien verstande dat het aangaan van financiële verplichtingen een bedrag van € 5.000 per verplichting niet te boven gaat.

  • 3. De machtigingenbeheerders eHerkenningsmiddelen nemen voor de in het tweede lid genoemde aangelegenheden, de door de secretaris-generaal gestelde regels over de uitgifte en beheer van eHerkenningsmiddelen in acht.

Artikel 14 Bezwaar

Aan de teammanager van het team Waardedaling en Immaterieel, behorende tot de afdeling

Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling en de daartoe aangewezen coördinerend medewerkers, wordt mandaat en machtiging verleend voor het behandelen van bezwaarschriften en nemen van beslissingen op bezwaar tegen de in artikel 8 bedoelde primaire besluiten.

Artikel 15 Beroep en bezwaaradviescommissie

  • 1. Aan de juristen van het team Beroep, behorende tot de afdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling, wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het behandelen van beroepschriften, het instellen van en het voeren van beroep, hoger beroep en voorlopige voorzieningenprocedures, het vertegenwoordigen in mediation, en het aangaan van mediation- of vaststellingsovereenkomsten voor zover dit een bedrag van € 25.000, exclusief btw, per verplichting niet te boven gaat. Tevens zijn zij bevoegd één of meer personen als medegemachtigde te introduceren.

  • 2. Aan de teammanagers van de afdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling, en de juristen van die afdeling wordt machtiging verleend om het Instituut te vertegenwoordigen bij zittingen van de bezwaaradviescommissie. Tevens zijn zij bevoegd één of meer personen als medegemachtigde te introduceren.

  • 3. Aan de teammanager Beroep, behorende tot de afdeling Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling, wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend voor het wijzigen van een beslissing op bezwaar, waartegen rechtsmiddelen bij de bestuursrechter zijn ingesteld.

Artikel 16 Vervanging

  • 1. De uit dit besluit voor de directeur voortvloeiende bevoegdheden gaan in geval van afwezigheid over op de plaatsvervangend directeur.

  • 2. De uit dit besluit voor de afdelingsmanager Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling en de daaronder ressorterende teammanagers voortvloeiende bevoegdheden gaan in geval van hun afwezigheid over op een andere teammanager van die afdeling, met dien verstande dat de beslissing op bezwaar niet mag worden genomen door degene die het besluit waartegen het bezwaar is gericht, heeft genomen.

  • 3. De uit dit besluit voor de afdelingsmanager Schade expertise en herstel voortvloeiende bevoegdheden voor duurzaam herstel gaan in geval van afwezigheid over op de plaatsvervangend directeur of de afdelingsmanager Bestuurlijke en Juridische Zaken en Schadeafhandeling.

  • 4. De uit dit besluit voor de teammanagers van de teams Werkvoorbereiding en Planning voortvloeiende bevoegdheden gaan in geval van afwezigheid over op een andere teammanager van diezelfde afdeling.

  • 5. De uit dit besluit voor de programmamanager van de projectorganisatie Duurzaam Herstel voortvloeiende bevoegdheden gaan in geval van afwezigheid over op de projectmanager Uitvoering duurzaam herstel.

HOOFDSTUK 4. P&O- AANGELEGENHEDEN

Artikel 17 Bestuur

  • 1. Aan het bestuur wordt, ieder voor zich, voor de onder hen ressorterende medewerkers, volmacht en machtiging verleend voor P&O-aangelegenheden, met uitsluiting van de in artikel 3, tweede lid, van het Besluit volmacht en machtiging IMG 2020 genoemde aangelegenheden en met inachtneming van het in artikel 3, eerste lid, van dat Besluit bepaalde.

  • 2. De op grond van het eerste lid aan het bestuur toekomende bevoegdheden worden steeds door twee leden tezamen uitgeoefend.

Artikel 18 Directeur

  • 1. Aan de directeur wordt, voor de onder hem ressorterende medewerkers voor wie salarisschaal 15 of lager als bedoeld in paragraaf 6.3 van de CAO Rijk geldt, volmacht en machtiging verleend voor P&O-aangelegenheden, met uitsluiting van de in artikel 3, tweede lid, van het Besluit volmacht en machtiging IMG 2020 genoemde aangelegenheden en met inachtneming van het in artikel 3, eerste lid, van dat Besluit bepaalde.

  • 2. De aan de directeur toekomende bevoegdheden gaan bij afwezigheid van de directeur over op de plaatsvervangend directeur.

Artikel 19 Afdelingsmanagers

  • 1. Aan de afdelingsmanagers wordt, voor de onder hen ressorterende medewerkers voor wie salarisschaal 14 of lager als bedoeld in paragraaf 6.3 van de CAO Rijk geldt, volmacht en machtiging verleend voor de volgende P&O-aangelegenheden:

    • a. het aanbieden van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde of bepaalde tijd, met dien verstande dat arbeidsovereenkomsten die leiden tot een overschrijding van de vastgestelde formatie slechts in overeenstemming met de directeur worden gesloten;

    • b. het verlenen van verlof, uitgezonderd betaald bijzonder verlof langer dan twee weken;

    • c. het accorderen van aanvragen voor dienstreizen en het goedkeuren van reiskostendeclaraties binnen en buiten Nederland;

    • d. het aangaan van verplichtingen en het afhandelen van verzoeken inzake de opleiding van personeel;

    • e. het accorderen van een vergoeding voor verhuiskosten;

    • f. het accorderen van andere P-Direkt aanvragen; met uitzondering van schadevergoedingen groter dan € 10.000;

    • g. het accorderen van tijdschrijfregistraties;

    • h. het aantrekken van tijdelijke personeel anders dan door middel van een tijdelijke arbeidsovereenkomst tot en met schaal 14 alsmede het afhandelen van verzoeken tot betaling daarvan;

    • i. de detachering van medewerkers bij of door het Instituut;

    • j. het aangaan van stageovereenkomsten;

    • k. de aanwijzing voor bereikbaarheids- en beschikbaarheidsdienst.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde bevoegdheden gaan bij afwezigheid van een afdelingsmanager over op een door hem aangewezen plaatsvervanger, zijnde een afdelingsmanager van een andere afdeling.

Artikel 20 Teammanagers

  • 1. Aan de teammanagers wordt, voor de onder hen ressorterende medewerkers, volmacht en machtiging verleend voor de volgende P&O-aangelegenheden:

    • a. het aanbieden van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde of bepaalde tijd, met dien verstande dat arbeidsovereenkomsten die leiden tot een overschrijding van de vastgestelde formatie en arbeidsovereenkomsten in de hoogste schaal behorend bij de formatie van het betreffende team, slechts in overeenstemming met de afdelingsmanager worden gesloten;

    • b. het verlenen van verlof; uitgezonderd betaald bijzonder verlof langer dan twee weken;

    • c. het accorderen van aanvragen voor dienstreizen en het goedkeuren van reiskostendeclaraties binnen Nederland;

    • d. het aangaan van verplichtingen en het afhandelen van verzoeken inzake de opleiding van personeel;

    • e. het accorderen van een vergoeding voor verhuiskosten;

    • f. het accorderen van andere P-Direkt aanvragen; met uitzondering van schadevergoedingen groter dan € 5.000;

    • g. het accorderen van tijdschrijfregistraties;

    • h. het aantrekken van tijdelijke personeel anders dan door middel van een tijdelijke arbeidsovereenkomst tot en met de een na hoogste schaal behorend tot de formatie van het betreffende team alsmede het afhandelen van verzoeken tot betaling daarvan;

    • i. de detachering van medewerkers bij of door het Instituut;

    • j. het aangaan van stageovereenkomsten.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde bevoegdheden gaan bij afwezigheid van een teammanager over op een andere teammanager van dezelfde afdeling.

HOOFDSTUK 5. SLOTBEPALINGEN

Artikel 21

De ondertekening van besluiten, die krachtens in dit besluit verleend mandaat worden genomen, geschiedt als volgt:

Het Instituut Mijnbouwschade Groningen,

namens deze,

gevolgd door naam en functie van de (onder)gemandateerde functionaris.

Artikel 22

Het Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging van het Instituut Mijnbouwschade Groningen wordt ingetrokken.

Artikel 23

Na de inwerkingtreding van dit besluit berust het Besluit van de programmamanager van de projectorganisatie Duurzaam Herstel van 10 januari 2024, houdende de verlening van ondervolmacht aan natuurlijke personen op artikel 11, tweede lid, van dit besluit.

Artikel 24

Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2024.

Artikel 25

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit organisatie, mandaat, volmacht en machtiging van het Instituut Mijnbouwschade Groningen 2024.

Dit besluit wordt in de Staatscourant geplaatst.

Groningen, 13 juni 2024

H.C.D. Korvinus Voorzitter, tevens bestuurslid Instituut Mijnbouwschade Groningen

M.Tj. Bouwes Plaatsvervangend voorzitter, tevens bestuurslid Instituut Mijnbouwschade Groningen

E.C.M. van Schie Bestuurslid Instituut Mijnbouwschade Groningen

B.J. Wierenga Bestuurslid Instituut Mijnbouwschade Groningen

S.F.M. Wortmann Bestuurslid Instituut Mijnbouwschade Groningen

Naar boven