Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 14 juni 2024, nr. IENW/BSK-2024/168481, tot wijziging van de Regeling taken Dienst Wegverkeer in verband met het verlengen van de hoedanigheid van de Dienst Wegverkeer als technische dienst in het kader van Verordening (EU) 2018/858

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 68, tweede lid, van Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2018 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 715/2007 en (EG) nr. 595/2009 en tot intrekking van Richtlijn 2007/46/EG (PbEU 2018, L 151), en 4b, tweede lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994;

BESLUIT:

ARTIKEL I

Artikel 2, onderdeel ii, van de Regeling taken Dienst Wegverkeer komt te luiden:

  • ii. het tot 1 juli 2029 in de hoedanigheid van technische dienst verrichten van de eerste beoordeling en tests of keuringen in het kader van de activiteitencategorieën A, B en D, bedoeld in artikel 68, eerste lid, onder a, b en d, van verordening (EU) 2018/858.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2024.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

TOELICHTING

Algemeen deel

Inleiding

De Regeling taken Dienst Wegverkeer is gewijzigd als gevolg van het opnieuw aan de Dienst Wegverkeer (hierna: RDW) opdragen van de taak van het verrichten van de eerste beoordeling en tests of keuringen in de hoedanigheid van technische dienst gelet op de Kaderverordening voor vierwielige motorvoertuigen (EU) 2018/8581 (hierna: KV).

Aanwijzing van een technische dienst gebeurt doorgaans door de aangewezen typegoedkeuringsinstantie – in Nederland de RDW. Maar de typegoedkeuringsinstantie zelf kan ook door een lidstaat als technische dienst worden aangewezen, indien de technische dienst voldoet aan de in de betreffende verordening gestelde voorwaarden.2 Dit laatste is geregeld in deze wijzigingsregeling.

Beoordeling aanwijzing typegoedkeuringsinstantie als technische dienst

De KV stelt dat een typegoedkeuringsinstantie door een lidstaat als technische dienst kan worden aangewezen als de typegoedkeuringsinstantie kan aantonen dat wordt voldaan aan de KV. De beoordeling of wordt voldaan aan de KV wordt aangetoond door middel van een beoordeling door onafhankelijke beoordelaars (artikel 73, zestiende lid, KV).

De RDW heeft aangetoond conform de vereisten in de KV te zijn gecertificeerd. Het betreft een positieve beoordeling op de ISO/IEC 17020:2012 en ISO/IEC 17025:2005 normen. De RDW is zelf verantwoordelijk voor het tijdig vernieuwen van de benodigde accreditaties.

Hoofdlijnen van de wijziging

Met deze regeling wijst de lidstaat, in dit geval de Minister van Infrastructuur en Waterstaat voor Nederland, de RDW opnieuw aan als technische dienst door deze taak op te dragen aan de RDW. Deze opgedragen taak betreft de volgende activiteitencategorieën (genoemd in artikel 68, eerste lid, onder a, b en d, KV):

categorie A: in de KV en de in bijlage II van de KV vermelde regelgevingshandelingen genoemde tests die die technische diensten in eigen bedrijfsruimten uitvoeren, dan wel verrichten in de voorzieningen van een fabrikant of een derde3;

categorie B: het toezicht op de in de KV en de in bijlage II van de KV vermelde regelgevingshandelingen bedoelde tests, met inbegrip van de voorbereiding daarvan, indien die tests worden uitgevoerd in de bedrijfsruimten van de fabrikant of in de bedrijfsruimten van een derde;

categorie D: het toezicht op of uitvoering van tests of keuringen voor de controle van de overeenstemming van de productie.

Categorie C is niet langer opgenomen omdat de RDW deze beoordeling wel uitvoert als typegoedkeuringsinstantie, maar niet in de hoedanigheid als technische dienst.

In 2022 is gekozen voor de aanwijzing van de RDW als technische dienst voor twee jaar in plaats van de maximumduur van vijf jaar. Dit was omdat er toen vragen bestonden over de verenigbaarheid van de rollen van markttoezichthouder, technische dienst en typegoedkeuringsinstantie die alle drie binnen de RDW waren belegd. Inmiddels is de Inspectie Leefomgeving en Transport aangewezen als markttoezichthouder en is duidelijk dat de rollen van typegoedkeuringsinstantie en technische dienst voldoende onafhankelijk zijn vormgegeven binnen de RDW.

De RDW voldoet aan de eisen die aan een technische dienst worden gesteld. De RDW wordt daarom als technische dienst aangewezen voor de maximale periode van vijf jaar (artikel 73, vijftiende lid, KV). Na de periode van vijf jaar verliest de opgedragen taak van technische dienst in ieder geval materieel haar werking, doordat de datum tot wanneer de taak is opgedragen niet automatisch wordt doorgeschoven naar de toekomst. Indien de RDW na deze periode opnieuw als technische dienst wenst te worden aangewezen, zal de RDW een nieuw verzoek tot aanwijzing indienen bij de Minister van Infrastructuur en Waterstaat (op grond van artikel 68, tweede lid, KV). Daarbij legt de RDW opnieuw het beoordelingstraject af. Bij de vraag of het wenselijk is de RDW opnieuw aan te wijzen als technische dienst is zowel het Europese als het nationale perspectief van belang.

Internetconsultatie

Bij de totstandkoming van deze regeling is afgezien van een internetconsultatie, omdat deze regeling geen noemenswaardige gevolgen heeft voor burgers, bedrijven en instellingen met betrekking tot verplichtingen, rechten, administratieve lasten of uitvoeringslasten.

Financiële gevolgen en regeldruk

De regeling leidt niet tot een toename van regeldruk voor bedrijven. Om deze reden is de regeling niet aan het Adviescollege toetsing regeldruk ter toetsing voorgelegd. Ook is afgezien van een MKB-toets, omdat er geen sprake is van bijzondere effecten voor MKB-bedrijven.

Vaste verandermomenten en minimuminvoeringstermijn

Deze regeling treedt met ingang van 1 juli 2024 in werking, dit is een vast verandermoment als bedoeld in aanwijzing 4.17 van de Aanwijzingen voor de regelgeving (Ar). Het is echter niet mogelijk geweest om de minimuminvoeringstermijn in die aanwijzing aan te houden. Publicatie op korte termijn is noodzakelijk omdat de RDW anders geen wettelijke grondslag heeft om deze taak uit te oefenen. Daarnaast is er sprake van het voortzetten van een bestaande situatie. Daarom wordt een beroep gedaan op artikel 4.17, vijfde lid, onderdelen a en b, van de Ar.

Artikelsgewijs deel

Artikel I

In artikel 2, onderdeel ii, is de einddatum van de aanwijzing tot technische dienst aangepast. Omdat er is gekozen voor de maximale termijn van vijf jaar, is de einddatum van deze taak nu 1 juli 2029. Daarnaast is activiteitencategorie C vervallen.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2024.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Verordening (EU) nr. 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2018 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 715/2007 en (EG) nr. 595/2009 en tot intrekking van Richtlijn 2007/46/EG (PbEU 2018, L 151).

X Noot
2

Artikel 67, eerste lid, en artikel 68, tweede lid, van de KV.

X Noot
3

Bijlage III, aanhangsel 1, eerste lid, onderdeel 1.1, van de KV.

Naar boven