Het instellen van tijdelijke gebieden met beperkingen; Zandvoort, Zandvoort F1 West en Zandvoort F1 East

Datum: 5 juni 2024

Nummer: ILT-2024/3183

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelezen het verzoek namens de Burgemeester van Zandvoort om een luchtruimmaatregel te treffen tijdens het evenement Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix te Zandvoort (hierna Dutch GP);

Overwegende dat:

  • de Rijksoverheid het stimuleert toonaangevende internationale sportevenementen naar Nederland te halen;

  • er rondom het evenement Dutch GP een verhoogde concentratie luchtvaartactiviteiten verwacht wordt;

  • dit alles in een relatief klein stukje luchtruim moet plaatsvinden en dit potentieel gevaarlijke situaties zou kunnen opleveren indien geen maatregel getroffen zou worden;

  • er een Aeronautical Station Operator (ASO) is aangesteld, met bevoegdheden, zoals bedoeld in de aan hem verleende ontheffing;

In deze beschikking wordt verstaan onder:

  • gecoördineerde vluchten: vluchten afgestemd met de ASO op VHF frequentie 128.315 MHz. Dit kan ook telefonisch, bijvoorbeeld wanneer het een UAS (Unmanned Aircraft System) betreft dat niet is uitgerust met een werkende VHF radio. Het telefoonnummer hiervoor wordt in de briefing door HeliCentre bekend gemaakt.

Gelet op artikel 9 van het Besluit luchtverkeer 2014;

BESLUIT

Artikel 1

Ter bescherming van het luchtverkeer tijdens het Dutch GP weekend, worden van donderdag 22 augustus 2024 tot en met zondag 25 augustus 2024 tijdelijke gebieden met beperkingen (TGB’s) aangewezen, begrensd door de volgende coördinaten en hoogten (zie afbeeldingen):

TGB Zandvoort

Een rechte lijn van 52°23'48"N 004°32'26"E naar 52°23'31"N 004°33'37"E naar 52°22'53"N 004°33'28"E naar 52°23'01"N 004°31'56"E en terug naar 52°23'48"N 004°32'26"E, met uitzondering van het luchtruim wat valt binnen de Schiphol TMA 7, van grondniveau tot 1500ft AMSL;

Afbeelding 1: TGB Zandvoort

Afbeelding 1: TGB Zandvoort

TGB Zandvoort F1 West:

Van 52°28'30.86"N 004°33'42.82"E, naar 52°25'50.49"N 004°33'28.09"E, naar 52°18'55.05"N 004°32'50.08"E, naar 52°20'54.16"N 004°26'16.33"E, naar 52°28'35.33"N 004°31'15.62"E, en terug naar 52°28'30.86"N 004°33'42.82"E van grondniveau tot 1500ft AMSL;

TGB Zandvoort F1 East:

Van 52°28'30.86"N 004°33'42.82"E, naar 52°28'21.18"N 004°38'24.39"E, naar 52°24'54.39"N 004°38'05.45"E, via een cirkelboog met een straal van 8 NM met als middelpunt 52°18'29"N 004°45'51"E (EHAM ARP) tegen de wijzers van de klok in naar 52°18'55.05"N 004°32'50.08"E, naar 52°25'50.49"N 004°33'28.09"E, en terug naar 52°28'30.86"N 004°33'42.82"E van grondniveau tot 1300ft AMSL;

Afbeelding 2: TGB’s Zandvoort F1 East en F1 West

Afbeelding 2: TGB’s Zandvoort F1 East en F1 West

Afbeelding 3: TGB’s Zandvoort F1 East en F1 West (detail)

Afbeelding 3: TGB’s Zandvoort F1 East en F1 West (detail)

Artikel 2

Tijden van activatie van de gebieden.

Het TGB Zandvoort is actief op donderdag 22 augustus 2024 tijdens de uniforme daglichtperiode (UDP), gepubliceerd in de luchtvaartgids (AIP) onder GEN 2.7 (zie www.lvnl.nl/informatie-voor-luchtvarenden/publicaties-voor-luchtvarenden);

De TGB’s Zandvoort F1 West en Zandvoort F1 East zijn actief tijdens de volgende dagen en tijden:

  • Van vrijdag 23 augustus 2024 tot en met zondag 25 augustus 2024 tijdens de uniforme daglichtperiode (UDP), gepubliceerd in de luchtvaartgids (AIP) onder GEN 2.7.

Artikel 3

In de TGB’s gelden de volgende voorschriften en beperkingen:

  • a. Het TGB Zandvoort is verboden voor civiele luchtvaartuigen waaronder UAS (drones), modelluchtvaartuigen, ballonnen, (scherm)zweefvliegers, recreatieve vluchten, kabelvliegers etc, alsmede valschermsprongen die eindigen binnen de TGB’s, met uitzondering van:

    • i. gecoördineerde vluchten van hulpdiensten: de Landelijke eenheid, afdeling Luchtvaart, luchtvaartuigen die worden ingezet voor zoek- en reddingsacties (SAR), HEMS- en traumavluchten en brandweer;

    • ii. testvluchten van de helikopter(s) in het bezit van de juiste vergunning(en) en/of ontheffing(en), die wordt ingezet in opdracht van de organisatie van de Dutch GP om de beeldopnamen te maken;

    • iii. gecoördineerde helikoptervluchten van en naar de Zandvoort TUG locatie golfbaan en Zandvoort TUG locatie medical;

    • iv. gecoördineerde VLOS vluchten met een UAS in opdracht van de organisatie van de Dutch GP met als doel crowd management onder voorwaarde dat de gekozen UAS operator in het bezit is van de benodigde vergunningen en/of ontheffingen om deze operatie uit te mogen voeren.

  • b. de TGB’s Zandvoort F1 West en Zandvoort F1 East zijn verboden voor civiele luchtvaartuigen waaronder UAS (drones), modelluchtvaartuigen, ballonnen, recreatieve vluchten, kabelvliegers etc, alsmede valschermsprongen die eindigen binnen de TGB’s, met uitzondering van:

    • i. gecoördineerde vluchten van hulpdiensten: de Landelijke eenheid, afdeling Luchtvaart, luchtvaartuigen die worden ingezet voor zoek- en reddingsacties (SAR), HEMS- en traumavluchten en brandweer;

    • ii. gecoördineerde helikoptervluchten van en naar de Zandvoort TUG locatie golfbaan en Zandvoort TUG locatie medical;

    • iii. reclamesleepvluchten en commerciële foto- en rondvluchten, op daarvoor in blauw aangegeven route en hoogte in afbeelding 2 en 3, namelijk noord-zuid langs de kust of over het strand, maar nooit verder landinwaarts als het strand, en dus binnen de grenzen van het TGB Zandvoort F1 West. Entry via punt November, exit via punt Sierra op een hoogte van 1400ft AMSL;

    • iv. de gecoördineerde vlucht met helikopter(s) in het bezit van de juiste vergunning(en) en/of ontheffing(en), die wordt ingezet in opdracht van de organisatie van de Dutch GP om de beeldopnamen te maken, tot een hoogte van 1200ft AMSL;

    • v. gecoördineerde vluchten van en naar YPAD helipad ten behoeve van het loodswezen;

    • vi. de gecoördineerde drone-show, in opdracht van de organisatie van de Dutch GP, in het bezit van benodigde vergunningen en/of ontheffingen om de drone-show uit te voeren. De drone-show kan alleen plaatsvinden wanneer er geen helikopterverkeer meer vliegt van en naar de TUG locaties;

    • vii. gecoördineerde VLOS vluchten met een UAS in opdracht van de organisatie van de Dutch GP met als doel crowd management onder voorwaarde dat de gekozen UAS operator in het bezit is van de benodigde vergunningen en/of ontheffingen om deze operatie uit te mogen voeren;

  • c. vluchten binnen de TGB’s luisteren te allen tijden uit op VHF frequentie 128.315 MHz. Wanneer het een UAS betreft dat hiervoor niet is uitgerust, wordt door middel van telefonisch contact aan de voorwaarden van een gecoördineerde vlucht voldaan;

  • d. zichtvliegvoorwaarden (inclusief de separatie verantwoordelijkheden) voor VFR verkeer zijn binnen de TGB’s onverminderd van toepassing;

  • e. het overvliegen van het racecircuit Zandvoort is niet toegestaan wanneer de helikopter die de beeldopnamen maakt vliegt, behalve wanneer het hulpdiensten betreft.

Artikel 4

Vluchten binnen de TGB’s als bedoeld in artikel 1, zijn vrijgesteld van de verplichting om uit te luisteren op Amsterdam info frequentie 124.300MHz, zoals bedoeld in ILT besluit met nummer: ILT-2024/1076.

Artikel 5

Een coördinator van HeliCentre bv. zorgt voor een briefing van alle te identificeren gebruikers van de TGB’s en andere luchtvaart belanghebbenden. Hierin wordt de inhoud van deze beschikking en andere werkafspraken duidelijk uiteengezet. Een afschrift van deze briefing wordt aan de ILT gestuurd.

Informatie via Tel: 088 – 122 1210

Artikel 6

Het handelen in strijd met deze beschikking levert een strafbaar feit op, zoals bedoeld in artikel 33 van het Besluit luchtverkeer 2014.

Artikel 7

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 22 augustus 2024 en vervalt met ingang van 26 augustus 2024, tenzij deze voortijdig wordt ingetrokken.

Deze beschikking zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De operationele inhoud van deze beschikking wordt bekendgemaakt per NOTAM en AIP Supplement door LVNL. In de NOTAM wordt gerefereerd naar het AIP supplement.

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT, namens deze, Inspecteur luchthavens en luchtruim.

Bezwaarmogelijkheid

Indien u het niet eens bent met deze beslissing, kunt u hiertegen op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum waarop deze beslissing is verzonden, schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Tevens ontvangen wij graag uw telefoonnummer dan wel e-mailadres.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Afdeling Juridische zaken

Postbus 16191

2500 BD DEN HAAG

U kunt uw bezwaarschrift ook per e-mail verzenden aan: bezwaren@ilent.nl

TOELICHTING

Op verzoek van de gemeente Zandvoort en ter bescherming van het luchtverkeer onderling worden tijdelijke gebieden met beperkingen (TGB’s) aangewezen in het luchtruim rondom het gebied waar de Formule 1 van Zandvoort wordt gehouden tussen 22 en 25 augustus 2024.

Rondom dit evenement met internationaal aanzien, wordt een verhoogde concentratie luchtverkeer verwacht. Om op een veilige manier bepaalde partijen luchtverkeersactiviteiten te laten uitvoeren, worden met het instellen van deze TGB’s een aantal aanvullende voorschriften en beperkingen voor het luchtverkeer ingesteld tijdens dit evenement.

Bij deze aanwijzing worden bijvoorbeeld de route en vlieghoogte voor diverse soorten luchtverkeer bepaald. Op deze wijze kan op een veilige manier een scheiding tussen het luchtverkeer boven het circuit en de directe omgeving worden nagestreefd.

Het TGB is alleen toegankelijk voor helikopters met bestemming/vertrekpunt het circuit van F1-Zandvoort, de filmhelikopter, reclamesleepvluchten, commerciële rond- en fotovluchten, vluchten ten behoeve van het loodswezen, gecoördineerde vluchten met UAS die bijdragen aan de algemene veiligheid en vluchten van hulpdiensten.

Het gebied is niet toegankelijk voor recreatieve vluchten en vluchten die niet de aangegeven route kunnen volgen, waaronder ballonnen, overige UAS en modelluchtvaartuigen.

Voor de reclamesleepvluchten en commerciële rond- en fotovluchten in het TGB Zandvoort F1 West is een hoogte van 1400 voet gekozen om een veilig werkgebied voor de filmhelikopter tot op 1200 voet te waarborgen. Tevens is het op deze manier mogelijk voor de helikopters belast met het (VIP) personen transport een route op lagere hoogte richting Noordzee te kunnen vliegen, mocht dit operationeel noodzakelijk zijn. De route voor reclamesleepvluchten en commerciële rond- en fotovluchten loopt van noord naar zuid langs de Noordzeekust. Er bestaat een mogelijkheid in een circuit rond te vliegen. Dit circuit is, evenals vorig jaar vorig jaar, wat dichter naar de kust gelegd omwille van continuency procedures voor reclamesleepvliegtuigen.

Een kleine aanpassing is gemaakt in de hoogte van de gebieden TGB Zandvoort en TGB Zandvoort F1 East, om aansluiting te behouden bij de aanpassing in de luchtruimindeling rondom Schiphol en dan met name het instellen van de Schiphol TMA 7 ter vervanging van de Schiphol CTR 2.

De gebieden zijn verboden voor UAS. Een uitzondering hierop zijn vluchten van hulpdiensten zoals politievluchten, en eventueel gecoördineerde vluchten in opdracht van de organisatie van de Dutch GP met als doel het bijdragen aan het algemene veiligheidsbeeld tijdens het evenement, door de UAS in te zetten voor crowd management. De operator die deze UAS VLOS vluchten uitvoert, is in het bezit van de benodigde vergunningen en/of ontheffingen om deze operatie te mogen uitvoeren. Ook is een uitzondering gemaakt voor een drone-show, te houden tijdens de festiviteiten in de avond. Dit kan alleen wanneer de juiste vergunningen en/of ontheffingen hiervoor aanwezig zijn, en er geen helikopters meer vliegen van en naar de TUG locaties.

Een klein TGB rondom het circuit maakt op de donderdag veilige testvluchten van de camera helikopter mogelijk

Naar boven