Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat van 12 juni 2024, nr. IENW/BSK-2024/160370, tot wijziging van de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024 in verband met de aanpassing van de datum waarop baanpreferentietabel 6 van kracht wordt

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 8.23, eerste lid, onderdeel a, van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

ARTIKEL I

In artikel 4, eerste lid, van de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024 wordt in het opschrift van tabel 6 ’26 augustus 2024’ vervangen door ‘17 juni 2024’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 17 juni 2024.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

TOELICHTING

1. Inleiding

Op 19 februari jl. is de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024 (hierna: de Tijdelijke regeling) in werking getreden. Als gevolg hiervan treedt gedurende de onderhoudsperiode een wijziging van het baangebruik op; het verkeer in het gebruiksjaar 2024 (1 november 2023 tot en met 31 oktober 2024) wordt anders afgewikkeld dan in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) is bepaald. In verband hiermee gelden in het gebruiksjaar 2024 vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting in handhavingspunten.

In artikel 4, eerste lid, van de Tijdelijke regeling is een vervangende baanpreferentietabel (tabel 6) opgenomen. Deze is van kracht in de periode van 26 augustus 2024 tot en met 1 september 2024 van 06.00 uur tot 23.00 uur, indien het Instrument Landing System (ILS) van de Zwanenburgbaan (baan 18C of 36C) niet, maar de Zwanenburgbaan zelf wel beschikbaar is. De werkzaamheden aan het ILS duren van 17 juni 2024 tot en met 1 september 2024. De periode waarin baanpreferentietabel 6 van kracht is, namelijk van 26 augustus 2024 tot en met 1 september 2024, vloeit voort uit de ontheffingsaanvraag van Schiphol, waarin zij heeft verzocht om in verband met groot baanonderhoud af te mogen wijken van regels in het LVB met betrekking tot baan- en routegebruik. LVNL heeft verzocht om baanpreferentietabel 6 te verlenen voor de gehele onderhoudsperiode.

In opdracht van het ministerie heeft een onderzoeksbureau onderzoek verricht naar de vraag of het mogelijk is om de werkzaamheden aan het ILS uit te stellen totdat een back-up procedure, de zogenaamde RNP-procedure, kan worden geïmplementeerd door LVNL. In de conclusie van dit rapport wordt gesteld dat het ILS altijd binnen de benodigde veiligheidsmarges is gebleven, maar dat experts van LVNL stellen dat vervanging noodzakelijk is, omdat de kans op uitval van het ILS groter wordt naarmate vervanging wordt uitgesteld. Verder is het in verband met de beperkte beschikbaarheid van personeel van LVNL en (onder)aannemers niet mogelijk om de vervanging na de zomer van 2024 uit te voeren of binnen afzienbare tijd daarna. Zonder vervangende baanpreferentietabel is er een grote impact op de capaciteit in de zomerperiode, terwijl de slots reeds gealloceerd zijn. Naar aanleiding van voormeld onderzoek is besloten om het verzoek van LVNL te honoreren en de datum waarin baanpreferentietabel 6 van kracht is te verruimen naar 17 juni 2024 tot en met 1 september 2024 (in plaats van 26 augustus 2024 tot en met 1 september 2024).

2. Geen HUF-toets

Omdat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) reeds een handhaafbaarheids-, uitvoerbaarheids- en fraudebestendigheidstoets (HUF-toets) heeft uitgevoerd in het kader van de Tijdelijke regeling en de onderhavige regeling geen gevolgen voor de resultaten van deze toets zal hebben, heeft zij in het kader van de onderhavige regeling geen HUF-toets uitgevoerd.

3. Gevolgen

Het landende vliegverkeer zal gedurende de periode waarin de werkzaamheden aan het ILS plaatsvinden (17 juni 2024 tot en met 1 september 2024) gedurende de dag vaker gebruikmaken van de Buitenveldertbaan (baan 27), met naar verwachting tussen de 6.000 en 10.000 extra vliegtuigbewegingen, en de Oostbaan (baan 22), met naar verwachting tussen de 600 en 1000 extra vliegtuigbewegingen. Als gevolg hiervan zal de geluidsbelasting voor de omwonenden van deze twee banen naar verwachting toenemen.

4. Advies MRS en internetconsultatie

In het advies van de MRS en de internetconsultatie van de concept Tijdelijke regeling is aandacht gevraagd voor de forse impact van het onderhoud op de omgeving. De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) heeft in haar schriftelijke advies d.d. 16 januari 2024 benadrukt dat de gevolgen van het eventueel niet tijdig implementeren van de RNP-procedure niet op de omwonenden van Schiphol mogen worden afgewenteld. Het ministerie heeft naar aanleiding van dit advies bij brief van 16 februari 2024 aan de MRS aangegeven deze lijn te volgen en daarom besloten om de vervangende baanpreferentietabel 6 niet voor de volledige periode van de werkzaamheden van kracht te laten zijn. Echter, zoals beschreven onder 1. is het helaas toch noodzakelijk gebleken om de vervangende preferentietabel 6 voor de gehele periode te verlenen.

Gelet op de eerdere consultatie en de benodigde spoedige inwerkingtreding van deze regeling op uiterlijk 17 juni 2024, is besloten af te zien van openbare internetconsultatie.

5. Regeldruk

Bij de voorbereiding van deze regeling is gekeken naar wat de mogelijke regeldruk zou zijn. Onder regeldruk wordt verstaan: de administratieve lasten en de eventuele nalevingskosten om te voldoen aan informatieverplichtingen aan de overheid, voortvloeiend uit wet- en regelgeving van diezelfde overheid. Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) adviseert over de gevolgen voor de regeldruk van wet- en regelgeving. Mede gezien eerdere tijdelijke regelingen, die zijn vastgesteld ten behoeve van groot baanonderhoud en waarbij evenmin sprake was van effecten voor de nalevingskosten en administratieve lastendruk, is afgezien van een adviesaanvraag aan de ATR. De Tijdelijke regeling leidt niet tot extra administratieve lasten en nalevingskosten. Dit geldt tevens voor de onderhavige wijziging van de Tijdelijke regeling.

6. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 17 juni 2024. Hiermee wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten en de minimuminvoeringstermijn van minimaal twee maanden. Hier kan op grond van Aanwijzing 4.17, vijfde lid, onder b, van de Aanwijzingen voor de regelgeving onder meer van worden afgeweken indien het spoed- of noodregelgeving betreft. Een beroep op deze uitzonderingsgrond is in het onderhavige geval gerechtvaardigd omdat de werkzaamheden aan het ILS op 17 juni 2024 anders zouden aanvangen, zonder dat baanpreferentietabel 6 van kracht is, hetgeen ongewenste gevolgen zou hebben voor de operatie op luchthaven Schiphol.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

Naar boven