Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden | Staatscourant 2024, 17963 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden | Staatscourant 2024, 17963 | overige overheidsinformatie |
Het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden,
– Gelet op artikel 74 Verordening (EG) 1107/2009 en artikel 80 van Verordening (EU) 528/2012, artikel 10, eerste lid, Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden, alsmede artikel 17 Kaderwet zelfstandige bestuursorganen;
– Overwegende dat het overgangsrecht van Verordening (EG) 1107/2009 met zich meebrengt dat ook tarieven gesteld moeten blijven worden voor de behandeling van aanvragen omtrent toelating van gewasbeschermingsmiddelen die behandeld moeten worden op basis van de inmiddels vervallen richtlijn 91/414/EEG en de implementatie daarvan in de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden, zoals die gold vóór 14 juni 2011;
– Overwegende dat ter uitvoering van de Verordening (EU) 528/2012 nadere regels zijn gesteld inzake de tarieven, facturering en betaling voor de diensten en werkzaamheden die het Ctgb in het kader van de Verordening zal verrichten;
– Overwegende dat het overgangsrecht van Verordening (EU) 528/2012 met zich meebrengt dat ook tarieven gesteld moeten blijven worden voor de behandeling van aanvragen omtrent toelating van biociden die behandeld moeten worden op basis van de inmiddels vervallen richtlijn 98/8/EG of op basis van de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden zoals deze gold vóór de inwerkingtreding van de wet van 6 november 2013 tot wijzing van de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden ter uitvoering van de Biocidenverordening;
Besluit:
In dit besluit wordt verstaan onder:
Verordening (EG) 1107/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 betreffende het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen en tot intrekking van de Richtlijnen 79/117/EEG en 91/414/EEG van de Raad;
Richtlijn 91/414/EEG van de Raad van 15 juli 1991 betreffende het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen;
Verordening (EU) 528/2012 van het Europees Parlement en de Raad van 22 mei 2012 betreffende het op de markt aanbieden en het gebruik van biociden;
Richtlijn 98/8/EG van het Europese Parlement en de Raad van 16 februari 1998 betreffende het op de markt brengen van biociden;
Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Wgb);
Regeling gewasbeschermingsmiddelen en biociden;
i. gewasbeschermingsmiddelen
1. een werkzame stof als bedoeld in artikel 30 Gewasbeschermingsmiddelenverordening, of
2. een werkzame stof die
a. niet blijkens uitvoeringsverordening (EU) 540/2011 is goedgekeurd en
b. die op 15 juli 1993 nog niet op de markt was en
c. daarmee niet ingevolge een communautaire maatregel is gelijkgesteld
ii. biociden
1. werkzame stof als bedoeld in artikel 3 eerste lid onder e van de Biocidenverordening;
Informatiesysteem voor indiening van biociden aanvragen onder verordening (EU) 528/2012 en voor uitwisseling van informatie tussen autoriteiten, Commissie, Agentschap en aanvragers.
de frontoffice betreft de eerste-lijnondersteuning door de Servicedesk, de backoffice betreft de tweede-lijnondersteuning door verschillende expertises.
betreffen de interne kosten gemaakt door het Ctgb (het uurtarief vermenigvuldigd met het aantal door het Ctgb bestede uren) van intake tot en met eindbesluit en de werkelijke kosten van ingeschakelde derden (inclusief de aan derden betaalde BTW). Meer informatie over de werkwijze en samenwerkingspartners staat op de website www.ctgb.nl.
er is tijdig betaald als de betaling voor het einde van de in de factuur genoemde termijn door het Ctgb is ontvangen.
Het Ctgb brengt tarieven in rekening die verschuldigd zijn in verband met de uitvoering van zijn wettelijke taken en overige diensten. De tarieven van de Servicedesk staan in bijlage I, de tarieven aanvraag gewasbescherming in bijlage II, de tarieven aanvraag biociden in bijlage III en het uurtarief in bijlage IV.
1. Vanwege de grote verschillen tussen de typen aanvragen hanteert het Ctgb twee typen tarieven:
a. Aanvragen op basis van nacalculatie. Hierbij wordt vooraf een voorschot gevraagd. De eindafrekening vindt plaats aan het eind van het aanvraagproces op basis van werkelijke kosten. Indien het voorschot ontoereikend blijkt dan wordt er tussentijds aanvullend gefactureerd. Bij gewasbeschermingsaanvragen die ingetrokken worden voordat het dossier daadwerkelijk wordt ingediend worden de reeds betaalde aanvraagkosten niet terugbetaald.
b. Aanvragen op basis van een vast tarief. Deze tarieven worden vooraf in rekening gebracht en hierbij vindt geen eindafrekening plaats. Indien het Ctgb besluit tot het opvragen van aanvullende gegevens dan worden daarvoor de daaraan verbonden kosten in rekening gebracht. Bij biocide aanvragen die het Ctgb als CMS (betrokken lidstaat) uitvoert, kan het voorkomen dat tussen het indienen van de aanvraag en het kunnen starten met de evaluatie enkele jaren zit. Dit is de tijd die de evaluerende lidstaat nodig heeft om de (initiële) beoordeling af te ronden. Het tarief dat het Ctgb als CMS in rekening brengt voor deze aanvragen zal gebaseerd worden op de kosten zoals die in het tarievenbesluit worden aangegeven in het jaar waarin de evaluatie bij het Ctgb start. Dit geldt voor het gehele bedrag, dus aanvraagkosten én evaluatiekosten. Eerder betaalde aanvraagkosten worden daarbij verrekend.
2. Voor werkzaamheden waarvoor geen tarief is vastgesteld worden de werkelijke kosten in rekening gebracht.
1. Voor de registratie van een toegelaten gewasbeschermingsmiddel en biocide wordt jaarlijks een vergoeding in rekening gebracht.
2. De peildatum voor de registratie van een toegelaten gewasbeschermingsmiddel en biocide is 1 februari en dat is tevens de datum waarop de registratie voor het volgend jaar een feit is als de registratie niet voortijdig schriftelijk is ingetrokken.
3. Indien de aanvrager niet of niet volledig binnen de gestelde termijn de jaarlijkse vergoeding betaalt, is de aanvrager van rechtswege in verzuim in de zin van artikel 6:81 Burgerlijk Wetboek.
Bij aanvragen voor biociden onder overgangsrecht is het mogelijk om toelatingen voor een groep van zeer vergelijkbare producten aan te vragen door een gecombineerde aanvraag in te dienen.
1. De aan het Ctgb verschuldigde vergoeding wordt berekend aan de hand van de aangeduide posten en tariefstellingen.
2. Voor de verschuldigde aanvraag- en beoordelingskosten wordt door het Ctgb een factuur verzonden met een betalingstermijn van 30 dagen. Niet tijdige betaling kan leiden tot niet-ontvankelijk verklaring van de aanvraag.
3. Indien een voorschot voor de werkelijke kosten is betaald, wordt dit met het uiteindelijk totaal verschuldigde bedrag verrekend. Indien de werkelijke kosten lager zijn dan hetgeen is voorgeschoten, wordt het verschil binnen 30 dagen na dagtekening van de eindfactuur aan de aanvrager terugbetaald. Indien de werkelijke kosten hoger zijn dan het betaalde voorschot volgt er een aanvullende factuur met een betalingstermijn van 30 dagen.
4. Voor andere tarieven of kosten geldt dat de aanvrager de factuur binnen 30 dagen na factuurdatum onder vermelding van het factuurnummer voldoet.
1. Na ontvangst van de aanvraag berekent het Ctgb de voor de aanvraagprocedure verschuldigde vergoeding aan de hand van de aangeduide posten en tariefstellingen. De factuur wordt zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanvraag geplaatst in R4BP.
2. De Biocidenverordening bepaalt dat de kosten van een aanvraagprocedure binnen een termijn van 30 dagen na dagtekening van de factuur moeten zijn betaald. Een hersteltermijn kan niet worden gegeven.
3. Bij niet-tijdige betaling wordt de aanvraag verworpen.
4. Indien een voorschot voor de werkelijke kosten is betaald, wordt dit met het uiteindelijk totaal verschuldigde bedrag verrekend. Indien de werkelijke kosten lager zijn dan hetgeen is voorgeschoten, wordt het verschil binnen 30 dagen na dagtekening van de eindfactuur aan de aanvrager terugbetaald. Indien de werkelijke kosten hoger zijn dan het betaalde voorschot volgt er een aanvullende factuur met een betalingstermijn van 30 dagen.
5. Indien meerdere aanvragen tegelijk worden ingediend waarbij op één of meer expertises kan worden volstaan met een clusterbeoordeling voor meerdere aanvragen, brengt het Ctgb op verzoek van de aanvrager(s) voor die expertises van die aanvragen een verlaagd tarief in rekening (conform artikel 80 lid 3 onder d).
Indien er meerdere aanvragers zijn, is jegens het Ctgb iedere aanvrager hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele bedrag. Het Ctgb heeft geen bemoeienis met de onderlinge verrekening tussen aanvragers.
Het Tarievenbesluit kan, indien daar aanleiding toe is, tussentijds worden aangepast.
De op het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit aanhangige aanvragen worden met ingang van dat tijdstip overeenkomstig de bepalingen van dit besluit behandeld.
Vastgesteld door het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden d.d. 7 mei 2024
Het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden, voor deze, de Voorzitter
Aanleiding aanpassing Tarievenbesluit per 1 juli 2024
Op 24 april 2024 is de nieuwe CAO Rijk getekend. De looptijd van deze nieuwe CAO is van 1 juli 2024 tot en met 31 december 2025. Als gevolg hiervan is er sprake van een onvoorziene forse stijging van de salariskosten en is het Ctgb genoodzaakt om het uurtarief voor 2024 per 1 juli te verhogen naar € 190,–. Dit betekent dat alle tarieven zijn aangepast op basis van het nieuwe uurtarief.
Daarnaast zijn de omschrijvingen van de biocidenaanvragen geactualiseerd.
Algemeen
De wet bepaalt dat de kosten die het Ctgb maakt bij de uitvoering van zijn taken, moeten worden gedekt uit de door het college vast te stellen en in rekening te brengen tarieven. De tarieven hebben een rechtstreeks verband met de kosten die het Ctgb bij de uitvoering maakt en behoeven de goedkeuring van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).
Opbouw van tarieven
De tarieven zijn kostendekkend. Aanvragers betalen een tarief dat is samengesteld uit de verschillende fases en expertises die van toepassing zijn op de beoordeling van hun aanvraag. Voorbeelden van fases zijn: intake/validatie, beoordeling en aanvullende vragen. Met expertises wordt onder andere bedoeld: projectbegeleiding, humane toxicologie, residuen, ecotoxicologie, gedrag en lotgevallen in het milieu, chemie en werkzaamheid, etc.
Door de diversiteit in omvang en complexiteit van een aanvraagdossier kunnen de kosten sterk uiteenlopen, deze zijn afhankelijk van de benodigde werkzaamheden. Ook het type aanvraag is bepalend voor de kosten.
De tarieven worden met dit besluit vastgelegd.
Betaling in termijnen
Het is mogelijk om te betalen in termijnen. Zie voor meer informatie de Ctgb website www.ctgb.nl of neem contact op met de afdeling Financiën & Control (finance@ctgb.nl).
Incassomogelijkheden
Het is mogelijk om facturen automatisch te laten incasseren. Zie voor meer informatie de Ctgb website www.ctgb.nl of neem contact op met de afdeling Financiën & Control (finance@ctgb.nl).
Communicatie
Vanaf het moment dat een aanvraag onder de biocidenverordening wordt ingediend, geschiedt alle correspondentie omtrent kosten en betaling via het Register for Biocidal Products (R4BP).
Verzoeken |
Omschrijving |
Bedrag |
---|---|---|
Categorie |
||
1 |
Servicedeskvragen beantwoord door frontoffice |
Hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht |
2 |
Servicedeskvragen beantwoord door backoffice |
Werkelijke kosten met een voorschot van € 2.750,– indien de verwachte urenbesteding gelijk of groter is dan 15 uur |
3 |
Pre-submission meeting (PSM) Meeting voor (deel)vragen over dossiervoorbereiding |
Werkelijke kosten met een voorschot van € 1.650,– per in te schakelen expertise |
4 |
Workshop Bijeenkomst om aanvragers op de hoogte te houden van actuele ontwikkelingen in de uitvoeringspraktijk. |
Werkelijke kosten worden per workshop bepaald |
Aanvragen met betrekking tot werkzame stoffen en gewasbeschermingsmiddelen zijn op basis van nacalculatie met een voorschot op verschillende facturatie momenten. De genoemde voorschotbedragen zoals genoemd in de tabellen hierna betreffen een indicatie en zijn gebaseerd op gemiddelde kosten van deze dossiers in afgelopen jaren.
1. Aanvraag werkzame stof – nacalculatie
2. Aanvraag gewasbeschermingsmiddelen – nacalculatie
a. Aanvraag Nederland als zonale rapporteur
b. Aanvraag Nederland als betrokken lidstaat
c. Aanvraag wederzijdse erkenning
d. Aanvraag maximale residu limiet (MRL)
e. Aanvraag nationale uitbreiding kleine toepassingen
f. Aanvraag nationale wijziging
3. Overige aanvraag gewasbescherming
4. Jaarlijkse vergoeding gewasbeschermingsmiddel
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Voorschot |
---|---|---|
TGEURAP TGEURAPR |
Aanvraag tot goedkeuring van een nieuwe werkzame stof of verlenging van de goedkeuring van een werkzame stof gewasbescherming met Nederland als rapporteur |
|
Aanvraagkosten |
€ 27.500,– |
|
Samenvatten en beoordelen (opstellen DAR of RAR) |
€ 275.000,– |
|
Peer review en Europese besluitvorming |
€ 80.000,– |
|
TGEURAP-M, TGEURPR-M |
Aanvraag tot goedkeuring van een nieuwe werkzame stof of verlenging van de goedkeuring van een werkzame stof gewasbescherming van een micro-organismen met Nederland als rapporteur |
|
Aanvraagkosten |
€ 27.500,– |
|
Samenvatten en beoordelen (opstellen DAR of RAR) |
€ 110.000,– |
|
Peer review en Europese besluitvorming |
€ 33.000,– |
|
TGEUCORA |
Aanvraag tot goedkeuring van een werkzame stof gewasbescherming met Nederland als co-rapporteur |
|
Leveren commentaar op stofbeoordeling RMS |
€ 16.500,– |
|
Samenvatten en beoordelen (opstellen DAR of RAR) (Alleen indien in overleg met de RMS delen van de DAR/RAR moeten worden opgesteld) |
€ 55.000,– |
|
Peer review en Europese besluitvorming (Alleen indien in overleg met de RMS delen van de DAR/RAR moeten worden opgesteld) |
€ 27.500,– |
|
TGEURPCD |
Aanvraag tot beoordeling van confirmatory data voor werkzame stoffen met Nederland als rapporteur |
|
Beoordeling confirmatory data |
€ 27.500,– |
|
TGDM |
Aanvraag tot datamatching van een werkzame stof gewasbescherming |
€ 11.000,– |
TGDM-C4 |
Aanvraag tot datamatching van categorie 4 data werkzame stof gewasbescherming |
€ 2.200,– |
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Voorschot |
---|---|---|
ZTG |
Aanvraag tot zonale toelating van een gewasbeschermingsmiddel met Nederland als rapporteur |
|
Aanvraagkosten |
€ 22.000,– |
|
Beoordelingskosten |
€ 85.000,– |
|
ZTG-LR |
Aanvraag tot zonale toelating van een gewasbeschermingsmiddel op basis van laag risicostoffen met Nederland als rapporteur |
|
Aanvraagkosten |
€ 22.000,– |
|
Beoordelingskosten |
€ 55.000,– |
|
ZWTG |
Aanvraag tot zonale wijziging van een gewasbeschermingsmiddel met Nederland als rapporteur |
|
Aanvraagkosten |
€ 22.000,– |
|
Beoordelingskosten |
€ 70.000,– |
|
ZWTG-LR |
Aanvraag tot zonale wijziging van een gewasbeschermingsmiddel op basis van laag risicostoffen met Nederland als rapporteur |
|
Aanvraagkosten |
€ 22.000,– |
|
Beoordelingskosten |
€ 55.000,– |
|
ZRG |
Aanvraag tot zonale verlenging van een gewasbeschermingsmiddel met Nederland als rapporteur |
|
Aanvraagkosten |
€ 22.000,– |
|
Beoordelingskosten |
€ 85.000,– |
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Voorschot |
---|---|---|
NLTG |
Aanvraag tot zonale toelating van een gewasbeschermingsmiddel met Nederland als betrokken lidstaat |
|
Aanvraagkosten |
€ 11.000,– |
|
Beoordelingskosten |
€ 22.000,– |
|
NLWTG |
Aanvraag tot zonale wijziging van een gewasbeschermingsmiddel met Nederland als betrokken lidstaat |
|
Aanvraagkosten |
€ 8.800,– |
|
Beoordelingskosten |
€ 13.000,– |
|
NLRG |
Aanvraag tot zonale verlenging van een gewasbeschermingsmiddel met Nederland als betrokken lidstaat |
|
Aanvraagkosten |
€ 13.500,– |
|
Beoordelingskosten |
€ 27.500,– |
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Voorschot |
---|---|---|
NLWERGZ |
Aanvraag tot nationale toelating van een gewasbeschermingsmiddel via een wederzijdse erkenning |
|
Aanvraagkosten |
€ 6.500,– |
|
Beoordelingskosten |
€ 15.500,– |
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Voorschot |
---|---|---|
MRL |
Aanvraag tot afleiden van Maximaal Residu Limiet |
|
Aanvraagkosten |
€ 4.500,– |
|
Beoordelingskosten |
€ 16.500,– |
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Voorschot |
---|---|---|
NLKUG |
Aanvraag tot nationale uitbreiding in Nederland van een bestaande toelating met alleen kleine toepassingen |
|
Aanvraagkosten |
€ 8.500,– |
|
Beoordelingskosten |
€ 11.000,– |
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Voorschot |
---|---|---|
NLWG |
Aanvraag tot nationale wijziging WG voor Nederland specifieke vereisten van een gewasbeschermingsmiddel |
|
Aanvraagkosten |
€ 4.500,– |
|
Beoordelingskosten |
€ 8.250,– |
Dit betreft aanvragen en beoordelingen op basis van een vast tarief of werkzaamheden op basis van werkelijke kosten.
a. Overige aanvraag beperkte beoordeling – vast tarief
b. Overige aanvraag met beoordeling – vast tarief
c. Overige werkzaamheden – werkelijke kosten
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Bedrag |
---|---|---|
Administratieve en kleine wijzigingen |
||
WNT |
Aanvraag tot administratieve of kleine wijziging van een toegelaten gewasbeschermingsmiddel – naam middel |
€ 400,– |
NLWATG |
Aanvraag tot administratieve wijzigingen van een WG (taalkundige wijzigingen en beperkingen toepassingsgebied) |
€ 575,– |
WYG-AG |
Aanvraag tot administratieve of kleine wijziging van een toegelaten gewasbeschermingsmiddel – etikettering afgeleide of parallel vergunning |
€ 400,– |
OT |
Aanvraag tot overschrijving van toelating(en) |
€ 400,– |
WNAW |
Aanvraag tot administratieve wijzigingvan een toegelaten gewasbeschermingsmiddel – adresgegevens |
Geen kosten |
INTR |
Aanvraag tot intrekking toelating van een gewasbeschermingsmiddel |
Geen kosten |
WSGNW |
Aanvraag tot administratieve of kleine wijziging van een toegelaten gewasbeschermingsmiddel – niet wezenlijke wijziging samenstelling |
€ 1.250,– |
Toevoegen of wijzigen fabrikant gewasbeschermingsmiddel en wijziging productielocatie |
Geen kosten |
|
Afgeleide toelatingen |
||
AG, VAG, UAG |
Aanvraag tot nieuwe of verlenging of uitbreiding van het toepassingsgebied afgeleide toelating van een gewasbeschermingsmiddel |
€ 1.250,– |
Parallelhandel vergunningen |
||
PAG, VPAG, UPAG |
Aanvraag totr nieuwe of verlenging of uitbreiding van het toepassingsgebied vergunning voor parallelhandel van een gewasbeschermingsmiddel |
€ 1.250,– |
Overige aanvragen |
||
PGN |
Aanvraag tot toelating van een proef voor een gewasbeschermingsmiddel waarbij behandelde gewassen niet in de voedselketen komen |
€ 400,– |
PGR |
Aanvraag tot toelating van een proef voor een gewasbeschermingsmiddel waarbij behandelde gewassen wel in de voedselketen komen |
€ 500,– |
PGR |
Aanvullend bedrag per 5 gewastoepassingen waarbij behandelde gewassen in de voedselketen komen |
€ 190,– |
VIG |
Verzoek om inlichtingen over proeven op gewervelde dieren voor gewasbeschermingsmiddelen |
€ 770,– |
TT |
Aanvraag tot toelating toevoegingsstof in een gewasbeschermingsmiddel |
€ 1.250,– |
TT-W |
Aanvraag tot wijziging van een toevoegingsstof in een gewasbeschermingsmiddel |
€ 400,– |
EXV |
Verzoek voor verklaring voor de export van een toegelaten of geregistreerd gewasbeschermingsmiddel |
€ 400,– |
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Bedrag1 |
---|---|---|
WYG |
Aanvraag tot administratieve of kleine wijziging van een toegelaten gewasbeschermingsmiddel – verpakking/houdbaarheidstermijn/etikettering/overige wijziging van origineel of referentie middel. |
€ 575,– |
PWSG |
Aanvraag tot wijziging productieproces en/of toevoegen productielocatie werkzame stof. Equivalentie nog niet beoordeelt door andere lidstaat |
€ 2.450,– |
PWSGC |
Aanvraag tot wijziging productieproces en/of toevoegen productielocatie werkzame stof. Equivalentie wel beoordeelt door andere lidstaat en gepubliceerd op CircaBC |
€ 400,– |
MTR |
Aanvraag tot afleiden norm in het kader van de KRW |
€ 2.850,– |
IKV |
Melding tot kennisstellingsverplichting Verordening (EG) 1107/2009 artikel 56, vierde lid |
€ 400,– |
Mocht een extra beoordeling noodzakelijk zijn dan worden de werkelijke kosten in rekening gebracht.
Omschrijving |
Bedrag |
|
---|---|---|
ART 38 |
Verzoek tot vrijstelling van een gewasbeschermingsmiddel o.b.v. artikel 38 Wgb |
Werkelijke kosten |
Jaarlijkse Vergoeding |
Bedrag |
|
---|---|---|
JV |
Jaarlijkse vergoeding voor een door het Ctgb toegelaten gewasbeschermingsmiddel |
€ 1.840,– |
Aanvragen tot (verlenging van) goedkeuring van werkzame stoffen, aanvragen tot (verlenging en wijzingen van) Unietoelatingen, vereenvoudigde toelatingen en nationale toelatingen onder Verordening (EU) 528/2012 (BPR), waarbij het Ctgb als beoordelende lidstaat optreedt, worden gefactureerd op basis van nacalculatie met een voorschot op verschillende facturatiemomenten. De genoemde voorschotbedragen, zoals genoemd in de tabellen hierna, betreffen een indicatie en zijn gebaseerd op gemiddelde kosten van deze dossiers over afgelopen jaren.
De volgende categorieën worden onderscheiden voor aanvragen onder de BPR:
a. Aanvraag werkzame stof – nacalculatie
b. Aanvraag met Nederland als de beoordelende autoriteit (eCA) – nacalculatie
c. Aanvraag met Nederland als betrokken lidstaat – vast tarief
d. Overige of administratieve aanvraag – vast tarief
Aanvraagtype |
Case type R4BP |
Omschrijving |
Voorschot |
|
---|---|---|---|---|
Aanvraag tot goedkeuring van een nieuwe werkzame stof of verlenging van de goedkeuring van een werkzame stof biociden met Nederland als rapporteur |
||||
EU-B |
AS-APP, AS-RNL, AS-EVA, AN-APP |
Aanvraagkosten |
Eén producttype (PT) |
€ 22.000,– |
Aanvullend tarief per PT indien goedkeuring voor meerdere PT’s wordt aangevraagd |
€ 5.500,– |
|||
Beoordelingskosten |
Dossier voor aanvraag tot inclusie in Annex I van Verordening (EU) 528/2012 |
€ 110.000,– |
||
Regulier dossier |
€ 220.000,– |
|||
EU besluitvormingsproces kosten |
€ 80.000,– |
Aanvraagtype |
Case type R4BP |
Omschrijving |
Voorschot enkel product |
Voorschot biocidefamilie |
---|---|---|---|---|
Aanvraag tot unietoelating biocide of biocidefamilie of herregistratie van een biocide via een unietoelating met Nederland als eCA |
||||
B-UTN, B-UTH, B-UTFN, |
UA-APP |
Aanvraagkosten |
€ 22.000,– |
€ 27.500,– |
Beoordelingskosten |
€ 65.000,– |
€ 137.500,– |
||
EU besluitvormingsproces kosten |
€ 22.000,– |
€ 33.000,– |
||
Aanvraag tot een nationale biocide of biocidefamilie toelating of herregistratie via een nationale biocidetoelating met Nederland als eCA |
||||
B-TN, B-TH, B-TFN, |
NA-APP |
Aanvraagkosten |
€ 22.000,– |
€ 25.000,– |
Beoordelingskosten |
€ 38.500,– |
€ 60.500,– |
||
EU besluitvormingsproces kosten |
€ 22.000,– |
€ 33.000,– |
||
Aanvraag tot vereenvoudigde toelating biocide of biocidefamilie met Nederland als eCA |
||||
B-ET, B-ETF |
SA-APP |
Aanvraagkosten |
€ 3.500,– |
€ 6.500,– |
Beoordelingskosten |
€ 9.500,– |
€ 15.500,– |
||
Aanvraag tot verlenging van een nationale biocide of biocidefamilie toelating met Nederland als eCA |
||||
B-TR, B-TRF |
NA-RNL |
Aanvraagkosten |
€ 11.000,– |
€ 16.500,– |
Beoordelingskosten |
€ 22.000,– |
€ 33.000,– |
||
EU besluitvormingsproces kosten |
€ 22.000,– |
€ 33.000,– |
||
Aanvraag tot grote wijziging van een biocide of biocidefamilie toelating met Nederland als eCA |
||||
B-GW, B-GWF |
NA-MAC, SA-MAC, UA-MAC |
Aanvraagkosten |
€ 11.000,– |
€ 16.500,– |
Beoordelingskosten |
€ 27.500,– |
€ 38.500,– |
||
EU besluitvormingsproces kosten |
€ 11.000,– |
€ 16.500,– |
||
Aanvraag tot kleine wijziging van een biocide of biocidefamilie toelating met Nederland als eCA |
||||
B-KW, B-KWF |
NA-MIC, SA-MIC |
Aanvraag-, beoordelings- en EU besluitvormingsproces kosten |
€ 4.000,– |
€ 5.000,– |
Aanvraagtype |
Case type R4BP |
Omschrijving |
Bedrag enkel product |
Bedrag biocidefamilie |
---|---|---|---|---|
Aanvraag tot nationale biocide of biocidefamilie toelating of herregistratie van een nationale biocidetoelating via parallelle wederzijdse erkenning met Nederland als betrokken lidstaat |
||||
B-TWENP, B-TWEHP, B-TWEFNP |
NA-MRP |
Aanvraagkosten |
€ 1.650,– |
€ 1.650,– |
Evaluatiekosten |
€ 13.000,– |
€ 21.000,– |
||
Additionele kosten: |
||||
Comparative assessment |
€ 3.000,– |
€ 3.000,– |
||
Bij meer dan 5 meta-SPC’s wordt een add-on tarief per extra meta SPC aangeslagen |
nvt |
€ 1.200,– |
Aanvraagtype |
Case type R4BP |
Omschrijving |
Bedrag enkel product |
Bedrag biocide familie |
---|---|---|---|---|
Aanvraag tot nationale biocide of biocidefamilie toelating via opeenvolgende wederzijdse erkenning met Nederland als betrokken lidstaat |
||||
B-TWENS, B-TWEFNS |
NA-MRS |
Kosten (aanvraag + evaluatie) |
€ 14.500,– |
€ 22.500,– |
Additionele kosten: |
||||
Comparative assessment |
€ 3.000,– |
€ 3.000,– |
||
Bij meer dan 5 meta-SPC’s wordt een add-on tarief per extra meta SPC aangeslagen |
nvt |
€ 1.200,– |
Aanvraagtype |
Case type R4BP |
Omschrijving |
Bedrag enkel product |
Bedrag biocidefamilie |
---|---|---|---|---|
Aanvraag tot verlenging van een nationale biocide of biocidefamilie toelating met Nederland als betrokken lidstaat |
||||
B-TWER, B-TWEFR |
NA-RNL |
Aanvraagkosten |
€ 1.650,– |
€ 1.650,– |
Evaluatiekosten |
€ 12.700,– |
€ 21.000,– |
||
Additionele kosten: |
||||
Comparative assessment |
€ 3.000,– |
€ 3.000,– |
||
Bij meer dan 5 meta-SPC’s wordt een add-on tarief per extra meta SPC aangeslagen |
nvt |
€ 1.200,– |
Aanvraagtype |
Case type R4BP |
Omschrijving |
Bedrag enkel product |
Bedrag biocidefamilie |
---|---|---|---|---|
Aanvraag tot grote wijziging van een biocide of biocidefamilie toelating met Nederland als betrokken lidstaat |
||||
B-GWC, B-GWFC |
NA-MAC |
Aanvraagkosten |
€ 1.100,– |
€ 1.100,– |
Evaluatiekosten |
€ 11.000,– |
€ 16.500,– |
||
Aanvraag tot kleine wijziging van een biocide of biocidefamilie toelating met Nederland als betrokken lidstaat |
||||
B-KWC, B-KWFC |
NA-MIC |
Aanvraagkosten en evaluatiekosten |
€ 2.200,– |
€ 3.300,– |
Aanvraagtype |
Case type R4BP |
Omschrijving |
Bedrag1 |
---|---|---|---|
Administratieve wijzigingen |
|||
B-AW, B-AWF |
NA-ADC, NA-TRS, NA-MRG, SA-ADC, SA-TRS |
Aanvraag tot administratieve wijziging van een toegelaten biocide of biocidefamilie |
€ 400,– |
WNAW |
NA-ADC, SA-ADC |
Melding voor administratieve wijziging van een toegelaten biocide – adresgegevens |
Geen kosten |
INTR |
NA-CCL, SA-CCL |
Aanvraag tot intrekking toelating van een biocide |
Geen kosten |
Same Biocidal Product |
|||
B-ST, B-STF, B-STR, B-STFR |
NA-BBS, NA-BBP, SA-BBP, NA-RNL |
Aanvraag tot een of verlenging van een same biocidal product of same biocidal product familie toelating met Nederland als eCA |
€ 2.100,– |
Overige aanvragen |
|||
B-FL |
NA-NPF, SA-NPF, UA-NPF |
Notificatie van toevoeging van product(en) aan een toegelaten biocidefamilie |
€ 2.000- |
Additionele kosten per product (boven de 4 producten) |
€ 190,– |
||
PB |
ET-NOT |
Kennisgeving van experiment of proef |
€ 1.500,– |
PAB, VPAB |
PP-APP |
Aanvraag tot nieuwe of verlenging van een vergunning voor parallelhandel van een biocide |
€ 1.250,– |
IKV-B |
UE-NOT, NE-NOT, SE-NOT |
Melding tot kennisstellingsverplichting Verodening (EU) 528/2012 artikel 47 |
€ 400,– |
B-EM |
SN-NOT |
Notificatie van een vereenvoudigde toelating biocide voor in de handel brengen in Nederland |
€ 400,– |
Mocht een beoordeling noodzakelijk zijn dan worden de werkelijke kosten in rekening gebracht.
Indien één of meer werkzame stoffen, voor de aangevraagde PT's nog niet zijn opgenomen in de Unielijst van goedgekeurde stoffen of Annex I van Verordening (EU) 528/2012, is het Overgangsrecht van toepassing.
Voor aanvragen onder het Overgangsrecht worden vaste tarieven in rekening gebracht. Aanvragen tot toelating, verlenging of grote wijziging van biociden onder overgangsrecht die aan specifieke voorwaarden voldoen, kunnen gebruikmaken van een beperkte beoordeling. De voorwaarden zijn gepubliceerd op de Ctgb-website.
Voor aanvullende en/of overige werkzaamheden waarvoor geen tarief is vastgesteld, worden de werkelijke kosten in rekening gebracht.
De volgende categorieën worden onderscheiden voor aanvragen onder het overgangsrecht:
a. Aanvraag volledige of beperkte beoordeling – vast tarief
b. Aanvraag verlenging van een toelating – vast tarief
c. Overige of administratieve aanvraag – vast tarief
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Bedrag |
---|---|---|
Aanvraag tot of grote wijziging van een biocidetoelating onder Nederlands overgangsrecht dan wel middels een beperkte beoordeling |
||
TB, TBL, WB |
Aanvraagkosten |
€ 5.350,– |
TB, WB |
Beoordelingskosten bij een volledige beoordeling |
|
Werkzaamheid |
€ 3.050,– |
|
Fysisch Chemische Eigenschappen van het middel en analysemethoden |
€ 1.950,– |
|
Criteria ten aanzien van de volksgezondheid en toepasser |
€ 3.050,– |
|
Gedrag en lotgevallen in het milieu |
€ 3.850,– |
|
Projectbegeleiding |
€ 4.950,– |
|
Evalueren samenvattingen en studierapporten voor fysisch-chemische eigenschappen, analysemethoden, werkzaamheid, humane toxicologie en milieu |
Werkelijke kosten |
|
TBL, WB |
Beoordelingskosten bij een beperkte beoordeling |
|
Werkzaamheid |
€ 825,– |
|
Fysisch Chemische Eigenschappen van het middel en analysemethoden |
€ 450,– |
|
Criteria ten aanzien van de volksgezondheid en toepasser |
€ 950,– |
|
Gedrag en lotgevallen in het milieu |
€ 600,– |
|
Projectbegeleiding |
€ 3.295,– |
|
Aanvraag tot vaststellen kaderformulering |
||
KB |
Aanvraag tot vaststelling kaderformulering biociden onder Nederlands overgangsrecht |
€ 3.700,– |
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Bedrag |
---|---|---|
Aanvraag tot verlenging van een biocidetoelating onder Nederlands overgangsrecht |
||
TVB |
Aanvraagkosten |
€ 1.600,– |
Beoordelingskosten |
Werkelijke kosten |
Aanvraagtype |
Omschrijving |
Bedrag1 |
---|---|---|
Administratieve wijzigingen |
||
WBA |
Aanvraag tot administratieve wijziging van een (afgeleide) toelating van een biocide onder Nederlands overgangsrecht |
€ 400,– |
WNAW |
Melding voor administratieve wijziging van een toegelaten biocide – adresgegevens |
Geen kosten |
INTR |
Aanvraag tot intrekking toelating van een biocide |
Geen kosten |
Kleine wijziging |
||
WBK |
Aanvraag tot kleine wijziging van een biocidetoelating onder Nederlands overgangsrecht |
€ 2.125,– |
Overige aanvragen |
||
AB, VAB, |
Aanvraag tot nieuwe of verlenging van een afgeleide toelating van een biocide |
€ 1.200,– |
PAB, VPAB |
Aanvraag tot nieuwe of verlenging van een vergunning voor parallelhandel van een biocide |
€ 1.200,– |
EXV |
Verzoek voor verlaring voor de export van een toegelaten of geregistreerd biocide |
€ 400,– |
VIB |
Verzoek om inlichtingen over op gewervelde dieren voor biocide |
€ 750,– |
ART46 |
Verzoek tot vrijstelling van een biocide o.b.v. artikel 46 Wgb |
Werkelijke kosten |
Mocht een beoordeling noodzakelijk zijn dan worden de werkelijke kosten in rekening gebracht.
Jaarlijkse vergoeding voor een door het Ctgb toegelaten biocide |
Bedrag |
|
---|---|---|
JV |
Toelating biocide |
€ 1.425,– |
Toelating biocidefamilie1 |
€ 1.425,– |
|
Additioneel per familielidín1 |
€ 175,– |
|
Jaarlijks tarief dat maximaal voor een familie in rekening wordt gebracht. |
€ 7.500,– |
Voor het aanbieden op de Nederlandse markt van biociden van een productfamilie wordt zowel voor de familie als voor de individuele leden een vergoeding in rekening gebracht.
Uurtarief 2024 |
Als gevolg van de nieuwe CAO rijk (looptijd 1 juli 2024 tot en met 31 december 2025) is het uurtarief voor 2024 met ingang van 1 juli 2024 aangepast naar € 190,–. |
Omschrijvingen biociden aanvragen |
De omschrijvingen van de biociden aanvragen zijn geactualiseerd. |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-17963.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.