Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Autoriteit Consument en Markt | Staatscourant 2024, 17125 | interne regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Autoriteit Consument en Markt | Staatscourant 2024, 17125 | interne regeling |
De Autoriteit Consument en Markt,
Gelet op artikel 4, eerste lid, van de Instellingswet Autoriteit Consument en Markt;
Gezien de goedkeuring van de Minister van Economische Zaken en Klimaat;
Besluit:
In dit besluit wordt verstaan onder:
de Autoriteit Consument en Markt, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Instellingswet Autoriteit Consument en Markt;
het personeel, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Instellingswet Autoriteit Consument en Markt;
een lid van de ACM;
het bestuurslid, tevens voorzitter van de ACM;
Raad van Advies bedoeld in artikel 8, eerste lid, van dit besluit;
secretaris van de ACM.
1. De bestuursleden geven gezamenlijk leiding aan het ACM-personeel.
2. De bestuursleden maken een evenredige verdeling van werkzaamheden door de aangelegenheden waarover de ACM besluiten moet nemen, te verdelen in portefeuilles voor elk lid, waarbij de bestuursleden elkaar kunnen vervangen.
3. Een bestuurslid is voor de tot zijn portefeuille behorende aangelegenheden het aanspreekpunt voor de directeuren van het ACM-personeel.
4. De ACM benoemt een secretaris. De secretaris maakt deel uit van het ACM-personeel.
1. De bestuursvoorzitter roept de ACM in vergadering bijeen en leidt de vergadering.
2. De bestuursvoorzitter wordt bij zijn afwezigheid vervangen door het langstzittende bestuurslid. Het in dit besluit ten aanzien van de bestuursvoorzitter bepaalde is van overeenkomstige toepassing.
1. De bestuursleden komen in beginsel eenmaal per week in vergadering bijeen.
2. Bij aanwezigheid van ten minste twee bestuursleden vindt de vergadering plaats.
3. De vergadering is niet openbaar.
4. Tot de vergaderingen hebben toegang de bestuursvoorzitter, de andere bestuursleden en zij die zijn uitgenodigd.
5. De secretaris stelt, met instemming van de bestuursvoorzitter, de agenda samen en draagt zorg voor de rondzending van de uitnodigingen, de agenda en de overige voor de vergadering bestemde stukken.
6. In spoedeisende gevallen of bij afwezigheid van bestuursleden kan de vergadering hetzij schriftelijk, hetzij op andere geschikte wijze geschieden. De wijze van besluitvorming wordt alsdan met de genomen beslissingen in het verslag vastgelegd.
1. Ieder bestuurslid heeft één stem.
2. De ACM neemt besluiten bij meerderheid van stemmen.
3. Een bestuurslid stemt zonder last of ruggespraak.
1. De secretaris stelt een verslag op van het verhandelde in de vergadering. Het verslag bevat ten minste:
a. een opgave van de aanwezige personen;
b. een vermelding van de behandelde aangelegenheden;
c. zo nodig een voor goed begrip van hetgeen is besloten noodzakelijke, korte weergave van de gevoerde discussie;
d. een lijst van de genomen besluiten en actiepunten.
2. Een bestuurslid dat zich niet kan verenigen met een genomen besluit, kan daarvan een met redenen omklede aantekening in het verslag doen opnemen.
3. Het verslag wordt binnen vijf dagen na de vergadering aan de bestuursleden verzonden. Het wordt de eerstvolgende vergadering na verzending, al dan niet gewijzigd, vastgesteld door het bestuur.
1. Een bestuurslid kan verzoeken zich te mogen verschonen indien hij van mening is dat zijn onpartijdigheid bij een bepaalde aangelegenheid in het geding zou kunnen komen. Indien hij zich wil verschonen, richt hij zijn verzoek aan de bestuursvoorzitter dan wel, indien het de bestuursvoorzitter betreft, aan zijn vervanger.
2. Indien de ACM van mening is dat de onpartijdigheid van een bestuurslid bij een bepaalde aangelegenheid in het geding zou kunnen komen of de schijn van partijdigheid de taakvervulling van de ACM met betrekking tot die aangelegenheid kan schaden, kan de ACM besluiten een bestuurslid ook zonder verzoek verschoning te verlenen.
3. Indien verschoning wordt toegewezen of verleend, neemt het desbetreffende bestuurslid niet deel aan de behandeling van en de besluitvorming over de desbetreffende aangelegenheid.
4. Onverminderd het bepaalde in dit artikel, neemt een bestuurslid niet deel aan de behandeling van en de besluitvorming over aangelegenheden die een onderneming uit de spoorwegsector betreffen, waarmee hij gedurende het jaar voorafgaand aan de start van een procedure een directe of indirecte band onderhield.
1. Er is een Raad van Advies die de ACM gevraagd en ongevraagd adviseert op het gebied van:
a. strategie
b. bedrijfsvoering
c. financiën
d. de relatie met de betrokken ministeries
e. belangrijke veranderingen in de organisatie
2. De raad spreekt met de ACM en met individuele bestuursleden over hun functioneren.
3. De raad adviseert niet over voorgenomen besluiten die de ACM neemt op grond van haar wettelijke bevoegdheden.
1. De raad stelt een reglement van orde vast.
2. Het reglement van orde van de raad behoeft de goedkeuring van de ACM.
1. De leden van de raad worden door de ACM benoemd en na overleg met de raad uit hun functie ontheven.
2. De leden van de raad worden benoemd voor een periode van vier jaar en kunnen eenmaal worden herbenoemd voor eenzelfde periode.
3. Schorsing en ontslag door de ACM vindt slechts plaats wegens ongeschiktheid of onbekwaamheid voor de vervulde functie dan wel wegens andere zwaarwegende in de persoon van de betrokkene gelegen redenen. Ontslag vindt voorts plaats op eigen verzoek.
4. De ACM benoemt na overleg met het Ministerie van EZK de voorzitter van de raad.
1. De ACM stelt een profielschets op voor de leden van de raad.
2. De profielschets wordt op de website van de ACM gepubliceerd.
1. Een lid van de raad neemt niet deel aan de beraadslaging indien hij daarbij een direct of indirect persoonlijk belang heeft.
2. Leden van de raad melden een direct of indirect persoonlijk belang aan de voorzitter van de raad, die het meldt aan de overige leden.
1. De leden van de raad doen bij aantreden en bij wijziging opgave bij de ACM van hun nevenfuncties.
2. Het is de leden van de raad niet toegestaan een nevenfunctie te bekleden die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de raad.
1. De raad vergadert ten minste viermaal per jaar.
2. Tot de vergadering hebben toegang de leden van de raad en zij die zijn uitgenodigd.
3. De ACM staat de raad het gebruik toe van de voorzieningen die de raad redelijkerwijs nodig heeft voor het vervullen van zijn taak.
4. De vergaderingen van de raad zijn niet openbaar.
1. De raad stelt een jaarverslag op.
2. Het jaarverslag maakt deel uit van het jaarverslag van de ACM.
Artikel 2:5, van de Algemene wet bestuursrecht is van overeenkomstige toepassing op de leden van de raad.
Dit besluit zal in de Staatscourant worden geplaatst.
Den Haag, 11 januari 2024
De Autoriteit Consument en Markt, T.M. Snoep, bestuursvoorzitter
M.R. Leijten, bestuurslid
C.M.L. Hijmans van den Bergh, bestuurslid
De missie van de ACM is: markten goed laten werken voor alle mensen en bedrijven, nu en in de toekomst. Om dit te bereiken heeft de ACM zich voor de komende jaren als doelen gesteld om, gegeven de missie, te werken aan open en eerlijke digitale markten, aan versnelling van de energietransitie voor iedereen en verduurzaming van de economie.
Op veel van deze terreinen heeft de ACM er taken en bevoegdheden bij gekregen, vaak op basis van EU regelgeving. Als gevolg daarvan groeit de ACM organisatie en dat is aanleiding geweest het governance model van de ACM tegen het licht te houden. Goede checks and balances zijn hierbij belangrijk. Om die reden, in het licht van verdergaande professionalisering, heeft de ACM besloten een Raad van Advies in te stellen. De raad, die uit mensen met diverse achtergronden zal bestaan, die nodig zijn om als sparring partner te fungeren voor (het bestuur van de) ACM.
De raad adviseert het bestuur van de ACM gevraagd en ongevraagd op het gebied van de strategie, zoals bijvoorbeeld de positionering van de ACM in de samenleving, en andere zaken die de missie van de ACM kracht bij kunnen zetten. Advisering ziet ook op het functioneren van het bestuur en de ontwikkeling van de organisatie. Het bestuur van de ACM vraagt de raad in ieder geval om advies over (aanpassing van) de strategische doelstellingen, de meerjarenbegroting, de werkplannen, het organisatiebesluit, reorganisaties, belangrijke interne regelingen en het jaarverslag. De raad geeft geen advies over te nemen individuele besluiten in het kader van het toezicht en wordt ook niet bij de voorbereiding daarvan betrokken.
De raad zet zijn brede oriëntatie en overkoepelende blik in voor een duidelijke en integrale visie op de taken van de ACM. De Raad houdt hierbij rekening met de context waarin de ACM opereert en de ontwikkelingen in de samenleving. Het gezag en de natuurlijke autoriteit van de raad dragen bij aan de opvolging van het advies. In dit kader is het vanzelfsprekend van belang dat de raad samenwerkt en als effectief team optreedt.
Het Bestuursreglement ACM uit 2015 wordt ingetrokken vanwege de instelling van een Raad van Advies. Ook enkele andere bepalingen uit het reglement zijn geactualiseerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-17125.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.