Besluit van de Minister van Justitie en Veiligheid van 9 mei 2024 (5358447/24/DP&O), houdende wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid in verband met een actualisatie binnen de organisatie van het Directoraat-Generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving

ARTIKEL I

Het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid wordt gewijzigd als volgt:

A

Artikel 34, derde lid, wordt als volgt gewijzigd:

a. de zinsnede ‘een stafondersteuning en’ vervalt.

b. in onderdeel c wordt ‘de directie Financiën, Bedrijfsvoering en Control (FBC)’ vervangen door ‘de directie Advisering en Ondersteuning (DAO)’.

B

Artikel 35, tweede lid, alsmede de aanduiding ‘1.’ voor het eerste lid vervallen.

C

Artikel 36 komt als volgt te luiden:

  • 1. De directie Rechtshandhaving en Criminaliteitsbestrijding (DRC) bevordert en draagt bij aan een rechtvaardige, effectieve en integrale rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding (preventief en repressief) op lokaal, regionaal, nationaal en internationaal niveau. Binnen de rechtstatelijke kaders werkt de directie er aan mee om het opsporings- en vervolgingsapparaat zo goed als mogelijk in staat te stellen om zijn taak uit te oefenen.

  • 2. De directie bestaat uit:

    • a. de afdeling Strafrechtelijke Handhaving (SH);

    • b. de afdeling Fraude en Bijzonder Strafrecht (FBS);

    • c. de afdeling Cybercrime en Zeden (CZ).

D

Artikel 37 komt als volgt te luiden:

  • 1. De directie Rechtsbestel (DRb) is belast met de organisatie, de instandhouding en de ontwikkeling van het rechtsbestel. Dit omvat in ieder geval de toegang tot het recht en de kwaliteit van het rechtsbestel ten behoeve van de waarborging van rechtsbescherming en rechtszekerheid. Hieronder wordt in ieder geval begrepen het stelsel van de rechterlijke organisatie, alsmede de volgende beleidsterreinen: rechtsbijstand, juridische vrije beroepen, alternatieve geschiloplossing, schuldsanering natuurlijke personen, tolken en vertalers en gegevensbescherming.

  • 2. De directie is voorts belast met het beheer van de Hoge Raad der Nederlanden.

  • 3. De directie bestaat uit:

    • a. de afdeling Strafrechtelijk Bestel & Arbeidsvoorwaarden (SBA);

    • b. de afdeling Rechtspraak & Geschiloplossing (RG);

    • c. de afdeling Toegang Rechtsbestel (TR);

    • d. het Beleidsteam Privacy (BtP).

E

Artikel 38 komt als volgt te luiden:

  • 1. De directie Advisering en Ondersteuning (DAO) is belast met financiële advisering aan en ondersteuning van de directeur-generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving en de overige directies. Het adviseren omvat in ieder geval de financiële advisering ten aanzien van een aantal taakorganisaties, rechtspersonen met een wettelijke taak, zelfstandige bestuursorganen en organisaties en instellingen op het terrein van het directoraat-generaal.

  • 2. De directeur-generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving wordt secretarieel, organisatorisch en administratief ondersteund door de stafondersteuning, die is ondergebracht bij de directie Advisering en Ondersteuning.

  • 3. De directie is tevens belast met het adviseren over en coördineren van alle staf- en interne bedrijfsvoeringstaken voor de directeur-generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving en de beleidsdirecties van het directoraat-generaal.

  • 4. De directie kent een afdeling Financiën.

F

Artikel 40 komt als volgt te luiden:

  • 1. De directie Veiligheid en Bestuur (DVB) is belast met het faciliteren van het lokale bestuur en publieke en private partners om ten aanzien van maatschappelijke veiligheidsvraagstukken zijn eigen taken uit te voeren, relevante partners bijeen te brengen, kaders te maken, beleid en juridische instrumenten te ontwikkelen, financiële stimulans te bieden, kennis te ontwikkelen en te verspreiden, fenomenen te agenderen en waar nodig regie te voeren.

  • 2. De directie bestaat uit een groot aantal pijlers, programma’s en projecten die vallen onder:

    • a. de afdeling Integrale veiligheid (IV);

    • b. de afdeling Bestuurlijke aanpak (BA);

    • c. de afdeling Bestuurlijk Instrumentarium (BI).

  • 3. De directie is organisatorisch verantwoordelijk voor het Landelijk Expertise Centrum (LIEC). Het LIEC vormt samen met tien Regionale Informatie en Expertise Centra (RIEC’s) een landelijk werkend concern, dat vormgeeft aan een bestuurlijke en integrale aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit. Het LIEC valt beheersmatig onder de verantwoordelijkheid van de Stuurgroep LIEC.

G

Artikel 41 komt als volgt te luiden:

  • 1. De directie Strafrechtketen (DSK) is belast met:

    • a. het bevorderen van de (digitale) ketensamenwerking binnen de strafrechtketen;

    • b. de bestuurlijke informatievoorziening over de strafrechtketen;

    • c. de administratieve en secretariële ondersteuning ten behoeve van de verschillende beraden binnen de strafrechtketen.

  • 2. De directie kent een afdeling Keteninformatievoorziening (KIV).

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

A

Artikel I, onderdelen A en B, onderdeel C, eerste lid, onderdeel D, onderdeel E, uitgezonderd het vierde lid, onderdeel F, uitgezonderd onderdeel c van het tweede lid, en onderdeel G, werken terug tot en met 31 december 2021.

B

Artikel I, onderdeel C, tweede lid, en onderdeel F, tweede lid, onderdeel c, werken terug tot en met 31 augustus 2022.

C

Artikel I, onderdeel E, vierde lid, werkt terug tot en met 27 februari 2023.

Dit besluit wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.

De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius

TOELICHTING

Algemeen

Dit besluit strekt tot wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid (hierna: JenV). Deze wijziging behelst een actualisering van het Organisatiebesluit JenV naar aanleiding van een aantal wijzigingen in de organisatiestructuur van het Directoraat-Generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving (hierna: DGRR).

Daarbij gaat het om tekstuele wijzigingen en aanpassing van benamingen van de tot nu toe in het Organisatiebesluit voor DGRR opgenomen directies en afdelingen. De naam van de directie Financiën, Bedrijfsvoering en Control is gewijzigd naar de directie Advisering en Ondersteuning. Ten opzichte van de directie Financiën, Bedrijfsvoering en Control zijn de werkzaamheden binnen de directie Advisering en Ondersteuning meer uitgebreid, namelijk het adviseren en coördineren op staf- en interne bedrijfsvoeringstaken en informatievoorziening.

Tevens zijn er afdelingen verschoven en zijn de namen van afdelingen aangepast. Zo is de afdeling Keteninformatievoorziening (KIV) ondergebracht bij de directie Strafrechtketen en is het Beleidsteam Privacy toegevoegd aan de directie Rechtsbestel. De namen van de afdelingen bij de directie Rechtshandhaving en Criminaliteitsbestrijding zijn gewijzigd omdat de huidige namen van de afdelingen de inhoud niet meer volledig dekken. Ook wordt het losstaande karakter van het Landelijk Informatie en Expertise Centrum (LIEC) in een nieuw lid beschreven en de relatie met de directie Veiligheid en Bestuur.

Artikelsgewijs

Artikel I

A

Na invoering van het sturingsmodel binnen het Ministerie van Justitie en Veiligheid heeft er een wijziging plaatsgevonden in de organisatie van het Directoraat-Generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving op het gebied van de staf- en interne bedrijfsvoeringstaken. Dit heeft geresulteerd in de oprichting van de directie Advisering en Ondersteuning (DAO). Deze wijziging van de organisatie is verwerkt in de wijziging van de benaming van de directie Financiën, Bedrijfsvoering en Control (DFBC). De naam is vervangen door de directie Advisering en Ondersteuning (DAO).

B

Artikel 35, tweede lid, komt te vervallen. Er bestaat geen aparte stafondersteuning meer. Dit is ondergebracht bij de directie Advisering en Ondersteuning (DAO).

C

De directie Rechtshandhaving en Criminaliteitsbestrijding (DRC) heeft vanwege twee redenen een organisatiewijziging ondergaan. Enerzijds vanwege ontwikkelingen in de samenleving en de komst van de programmadirecteur-generaal Ondermijning. Anderzijds vanwege de zwaarte van de dossiers en de daarmee samenhangende span of attention bij de afdelingshoofden. Dit heeft ertoe geleid dat de clusters en afdelingen anders zijn ingedeeld. Als gevolg daarvan dekten de namen van de afdelingen de inhoud niet meer volledig. De namen van de drie afdelingen zijn in het tweede lid gewijzigd naar Strafrechtelijke Handhaving (SH), Fraude en Bijzonder Strafrecht (FBS) en Cybercrime en Zeden (CZ).

D

De directie Rechtsbestel (DRb) heeft de organisatie van de directie in het Organisatiebesluit bij de tijd gebracht. Het eerste lid weerspiegelt het belang dat de directie hecht aan de rechtsstaat, dat tot uitdrukking komt in het expliciet opnemen van rechtsbescherming en rechtszekerheid voor burgers, bedrijven en andere organisaties. Expliciet genoemd is tevens het beleidsterrein van de gegevensbescherming. Aan het derde lid is het Beleidsteam Privacy (BtP) toegevoegd. In het verleden is geconcludeerd dat binnen het Ministerie van Justitie en Veiligheid behoefte is aan een beleidsonderdeel dat zich in brede zin met gegevensbescherming bezighoudt. Het BtP is onderdeel van het DG vanwege de aanwijzing van de directeur-generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving als portefeuillehouder gegevensbeschermingsbeleid binnen de Bestuursraad. Uit evaluatie is gebleken dat de plaats van het BtP binnen DRb de meest logische is. Naast de beleidsopgaven op het terrein van horizontale privacy (tussen burgers onderling en tussen burgers en bedrijven) en verticale privacy (tussen burger en overheid) richt het BtP zich op ontwikkeling en coördinatie van beleid voor zover dit een DG of ministerie overstijgend karakter heeft. Zo ook bij gegevensbeschermingsvraagstukken op het snijvlak van technologie en gegevensbescherming.

E

De benaming van de directie Financiën, Bedrijfsvoering en Control (DFBC) is aangepast naar de directie Advisering en Ondersteuning (DAO). DAO verricht ondersteunende werkzaamheden ten behoeve van de directeur-generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving en de beleidsdirecties binnen het directoraat-generaal. Ten opzichte van DFBC zijn de taken van DAO meer uitgebreid, namelijk advisering en coördinatie op staf- en interne bedrijfsvoeringstaken en informatievoorziening voor de directeur-generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving en de beleidsdirecties. Binnen DAO bestaat de afdeling Financiën.

F

De directie Veiligheid en Bestuur (DVB) zet zich breder in dan alleen het faciliteren van het lokale bestuur. Er is in het eerste lid een actualisatieslag gemaakt op de grote verscheidenheid in werkzaamheden van hoe DVB haar taak uitvoert. De afdeling Keteninformatievoorziening (KIV) is geen onderdeel meer van DVB en is verplaatst naar DSK. Het tweede lid is geactualiseerd door de afdeling Bestuurlijk Instrumentarium toe te voegen. De reden hiervan is de zwaarte van de dossiers en de daarmee samenhangende span of attention bij de afdelingshoofden. Dit heeft ertoe geleid dat de afdeling Bestuurlijk Instrumentarium is toegevoegd. Daarnaast is het Landelijk Informatie en Expertise Centrum (LIEC) in een nieuw lid 3 opgenomen, waarin het losstaande karakter van het LIEC wordt beschreven. Het LIEC is gericht op de ondersteuning van de integrale, lokale en regionale aanpak van ondermijning. Het hoofd LIEC heeft voor de eigen taken van de organisatie geen verantwoordingsrelatie met DVB. DVB is wel organisatorisch verantwoordelijk voor het LIEC, wat wil zeggen dat het LIEC verantwoording aflegt aan de directeur DVB over de inrichting van de organisatie van het LIEC, de rechtmatigheid van bestedingen en het personeel dat werkzaam is bij het LIEC. Het LIEC legt inhoudelijke verantwoording af aan de Stuurgroep LIEC over de uitvoering van de taken van het LIEC, de begroting en het jaarplan, dat bij de Stuurgroep voor goedkeuring voorligt. Alle samenwerkende partners van het bestuur, OM, Politie en Belastingdienst worden vertegenwoordigd in de stuurgroep. De directeur DVB is voorzitter van de Stuurgroep.

G

De wijzigingen in het eerste lid van artikel 41 zijn tekstueel van aard om de leesbaarheid te vergroten. In het tweede lid is opgenomen dat de afdeling Keteninformatievoorziening (KIV) onderdeel is van de directie Strafrechtketen (DSK). De werkzaamheden die KIV uitvoert richten zich grotendeels op de informatievoorziening van de strafrechtketen. Omwille daarvan is KIV verplaatst van DVB naar DSK. Daarnaast is naar aanleiding van de noodzaak om de informatievoorzieningenfunctie van het directoraat-generaal te verstevigen een deel van de taken van KIV overgeheveld naar het IV-cluster onder DAO.

Artikel II

In artikel II zijn de inwerkingtredingsdata geregeld. In het algemeen deel is aangegeven dat er verschillende wijzigingen binnen het DGRR hebben plaatsgevonden. De wijzigingen zijn op verschillende momenten in werking getreden. Dat is neergelegd in de verschillende onderdelen van artikel II.

A

De meeste wijzigingen in dit besluit werken terug tot en met 31 december 2021. Dat is de datum waarop het Organisatie- en Formatierapport van DGRR is vastgesteld.

B

Op grond van een addendum op het vastgestelde Organisatie- en Formatierapport, hebben binnen twee directies nog wijzigingen plaatsgevonden. De reden hiervan is de zwaarte van de dossiers en de daarmee hangende span of attention bij de afdelingshoofden. Daardoor dekken de namen van de afdelingen de inhoud niet meer volledig. Dat heeft ertoe geleid dat afdelingen binnen de directie Rechtshandhaving en Criminaliteitsbestrijding en binnen de directie Veiligheid en Bestuur anders zijn ingedeeld met ingang van 31 augustus 2022.

C

De naam van de directie Financiën, Bedrijfsvoering en Control is gewijzigd naar de directie Advisering en Ondersteuning. Deze naamswijziging is vastgesteld in het Organisatie- en Formatierapport van 31 december 2021. De inrichting van de afdeling Financiën is met ingang van 27 februari 2023 in lijn gebracht met de opgaven van DGRR, inclusief de aansturing van de afdeling middels het toevoegen van een afdelingshoofd met personeelsmandaat.

De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius

Naar boven