Wijzigingsregeling Beleidsregel keuring en ontheffingverlening LZV

Zoetermeer, 23 april 2024

JBZ 24.0016662

De directie van de Dienst Wegverkeer,

Gelet op artikel 4, vierde lid, van Richtlijn nr. 96/53/EG EG van de Raad van 25 juli 1996 houdende vaststelling voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationaal verkeer maximaal toegestane gewichten (PbEU L 235) en op artikel 149a, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 4:83 Algemene wet bestuursrecht, het Besluit Voertuigen en het Besluit ontheffingverlening exceptioneel vervoer

Besluit:

ARTIKEL I

A.

Bijlage A, artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

Onderdeel l komt te luiden: niet zijn ingericht voor vervoer van éénhoevige dieren, runderen, varkens, schapen en geiten;

B.

Bijlage A, artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

Onderdeel g komt te luiden: niet zijn ingericht voor vervoer van éénhoevige dieren, runderen, varkens, schapen en geiten;

C.

In bijlage C, onder 1. Beperkingen LZV worden in artikel A 2 leden toegevoegd:

  • 4. De laadlengte van het samenstel van de LZV moet tenminste 18 meter en ten hoogste 21,82 m bedragen, of een vergelijkbare laadlengte indien de voertuigen zijn ingericht voor het vervoer van afneembare laadstructuren.

  • 5. Indien in het samenstel van de LZV het trekkend voertuig is voorzien van een verlengde cabine zoals bedoeld in artikel 1.1 Regeling voertuigen hoeft voor de bepaling van de totale lengte van de LZV de lengte van de verlengde cabine niet meegenomen te worden tot een maximum van 50 cm.

D.

In Bijlage C, onder 1. Beperkingen LZV komt artikel D te luiden:

Een LZV uitgerust of beladen met één of meer tanks of tankcontainers met een volume van meer dan 1.000 liter mag geen vloeibare stof bevatten.

E.

In Bijlage C, onder 1. Beperkingen LZV komt artikel F te luiden:

Een LZV mag geen éénhoevige dieren, runderen, varkens, schapen en geiten vervoeren.

F.

In bijlage C onder 2. Algemene voorschriften wordt in artikel E, vierde lid de zinsnede ‘zoals als bedoeld in artikel 5.18.1, zesde lid van de Regeling voertuigen’ vervangen door: zoals bedoeld in artikel 5.18.1, zesde lid, onder d van de Regeling voertuigen.

G.

In bijlage C onder 2. Algemene voorschriften vervalt artikel I onder verlettering van de artikelen J tot en met N tot I tot en met M.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 13 mei 2024

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De directie van de RDW, J. Woudstra Algemeen Directeur

TOELICHTING

Algemeen

De in deze regeling opgenomen wijzigingen houden grotendeels verband met nieuwe, gewijzigde of vervallen regelgeving. Daarnaast is van de gelegenheid gebruik gemaakt om omissies te herstellen.

Belangrijkste wijziging is de introductie van de mogelijkheid om ook verlengde cabines toe te staan in een LZV. Hiervoor zijn eerst testen uitgevoerd op het testcentrum van de RDW te Lelystad. Deze testen hebben een positief resultaat gehad zodat er geen belemmeringen zijn om ook in een LZV een verlengde cabine toe te staan. Dit draagt bij aan verdere emissievermindering. Eén van de redenen voor introductie van de LZV in 1999.

Artikelsgewijs

Artikel I

Onderdeel A, B en E

In verband met het vervallen van de Gezondheids- en welzijnswet waar het begrip vee was gedefinieerd moet nu in deze beleidsregel worden geregeld dat het trekkend en getrokken voertuig niet ingericht mag zijn voor het voor vervoer van een aantal dieren. Ook geldt een vervoersverbod hierop. De wijziging brengt inhoudelijk geen verandering.

Onderdeel C en G

In overleg met de handhaving is het voorschrift met betrekking tot het laadvlak van een LZV verplaatst naar de beperkingen. Tegelijk is het meer in lijn gebracht met de definitie van het laadvlak zoals opgenomen in artikel 1 onder e. Net als de lengte en massa vormt de lengte van de laadruimte een onderdeel van de definitie van de LZV. Voertuigen die niet voldoen aan het voorgeschreven laadvlak van een LZV zijn hierdoor adequater te handhaven.

Daarnaast is een lid toegevoegd in verband met de Verordening (EU) 2019/1892 van de Commissie van 31 oktober 2019 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1230/2012 wat betreft de typegoedkeuringsvoorschriften voor bepaalde motorvoertuigen met een verlengde cabine en voor aerodynamische voorzieningen en uitrusting voor motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan (PbEU 2019, L 291). Deze verordening biedt voor voertuigen van de voertuigcategorieën M2, M3, N2, N3, en O een verruiming van de mogelijkheden om aerodynamische voorzieningen toe te passen en geeft meer mogelijkheden om voertuigen emissievrij dan wel op basis van alternatieve brandstoffen aan te drijven. Bij bedrijfsauto’s van de categorie N3 wordt tevens een grotere lengte als gevolg van toepassing van een verlengde cabine toegestaan. Sindsdien is het de wens van de branche om deze verlengde cabine ook toe te staan in het LZV-concept. De LZV is in beginsel een concept waarbij de voertuigen voorzien zijn van courante, moderne en innovatieve aanpassingen en daarmee is de verlengde cabine een goede aanvulling in de mogelijkheden van verlaging van emissies.

Op verzoek van de branche zijn door de RDW testen uitgevoerd waarbij voertuigsamenstellen met cabines met een verlenging tot 50 cm zijn getest op de draaicirkel conform artikel H, Bijlage C onder voorschriften van deze regeling en een acceleratie test, conform specificatie van Prorail, aangezien LZV s in een aantal gevallen ook over spoorwegovergangen mogen. Beide testen zijn met goed gevolg behaald. Reden om deze verlengde cabines toe te staan in een LZV, waarbij voor het bepalen van de totale lengte van een LZV, 25,25m, de lengte van een verlengde cabine tot een maximum van 50 cm niet meetelt.

Onderdeel D

Bij de wijziging van 5 maart 2018 is vastgesteld dat er maximaal 1.000 liter vloeistof aanwezig mag zijn in een container. Het doel van deze beperking is om geen vloeistof in containers te vervoeren vanwege de stabiliteit. Containers mogen sinds 5 maart 2018 wel vervoerd worden, maar moeten leeg zijn. De wijziging van dit artikel houdt er mee verband dat een container niet altijd lading is en de handhaver niet kan vaststellen of er maximaal 1.000 liter in de tank aanwezig is.

Onderdeel F

In Bijlage C onder algemene voorschriften wordt artikel E gewijzigd vanwege eerdere aanpassing van de Regeling voertuigen waardoor de beleidsregel weer in lijn is met de Regeling voertuigen.

De directie van de RDW, J. Woudstra Algemeen Directeur

Naar boven