Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) | Staatscourant 2024, 15542 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) | Staatscourant 2024, 15542 | ander besluit van algemene strekking |
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,
Gelet op de Vreemdelingenwet 2000, het Vreemdelingenbesluit 2000 en het Voorschrift Vreemdelingen 2000;
Besluit:
De Vreemdelingencirculaire 2000 wordt als volgt gewijzigd:
A
Paragraaf C7/14 Vreemdelingencirculaire 2000 is gewijzigd en komt te luiden:
De IND merkt voor Ethiopië uitsluitend de volgende groepen aan als risicogroep:
• journalisten die significante kritiek uiten op de autoriteiten;
• oppositieleden, academici en activisten die significante kritiek uiten op de autoriteiten;
• vreemdelingen die (vermeend) lid of aanhanger zijn van OLF-Shene (OLA); en
• vreemdelingen die (vermeend) lid of aanhanger zijn van de Fano.
Met het oog op de vraag of sprake is van significante kritiek, beoordeelt de IND in samenhang de aard en inhoud van de kritiek, het bereik van de kritiek en de impact van de kritiek. Hoe meer uitgesproken de kritiek en hoe groter het bereik of de impact van de kritiek, hoe eerder zal worden aangenomen dat sprake is van significante kritiek.
De IND neemt in ieder geval voor de volgende categorieën aan dat het niet mogelijk is de bescherming van de autoriteiten en/of internationale organisaties te verkrijgen:
• LHBTI;
• meisjes en vrouwen die vrezen het slachtoffer te worden van genitale verminking; en
• meisjes en vrouwen die vrezen het slachtoffer te worden van seksueel geweld.
Verder neemt de IND aan dat de vreemdeling die, voorafgaande aan het vertrek uit Ethiopië, zijn normale woon- of verblijfplaats buiten Addis Abeba had, geen bescherming van de autoriteiten en/of internationale organisaties kan verkrijgen. Dit is mogelijk alleen anders als uit individuele omstandigheden blijkt dat het voor de vreemdeling wel mogelijk is om de bescherming van de autoriteiten te verkrijgen en de actor van vervolging niet de overheid zelf is.
Voor Ethiopië geldt in zijn algemeenheid dat:
• algemene opvangvoorzieningen niet beschikbaar en/of toereikend zijn; en
• de autoriteiten geen zorg dragen voor de opvang.
Ondanks voornoemd uitgangspunt kan in een voorkomend geval – na onderzoek – worden vastgesteld dat adequate opvang beschikbaar is en kan worden gerealiseerd.
Dit besluit zal (met de toelichting) in de Staatscourant worden geplaatst.
’s-Gravenhage, 14 mei 2024
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, namens deze, A.W.H. Bertram directeur-generaal Migratie
Op 31 januari 2024 heeft de Minister van Buitenlandse Zaken een algemeen ambtsbericht uitgebracht over de situatie in Ethiopië. Naar aanleiding van het nieuwe ambtsbericht is het beleid ten aanzien van asielzoekers afkomstig uit Ethiopië opnieuw bepaald. Zie de brief van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid van 29 mei 2024 aan de Tweede Kamer (kenmerk: 5219018). Met dit wijzigingsbesluit wordt het landenbeleid Ethiopië aangepast.
Er hebben een drietal inhoudelijke wijzigingen plaatsgevonden.
Ten eerste zijn vreemdelingen die (vermeend) lid of aanhanger zijn van de Fano (verzamelnaam voor Amhaarse milities) toegevoegd als risicogroep in C7/14.3.2 Vc. Tijdens de verslagperiode bleek namelijk dat, met de oplaaiing van het conflict in Amhara, onder andere in Addis Abeba grootschalige arrestaties plaatsvonden van Amhara die verdacht werden van lidmaatschap of sympathie met de Fano of die verdacht werden van financiële of logistieke steun voor de gewapende groepen of informatie voor hen verzamelden. Als er bewijs is voor verbondenheid met de Fano vond vervolging plaats.
Ten tweede is in C7/14.3.2 Vc aan de risicogroep voor journalisten die kritiek uiten op de autoriteiten toegevoegd dat het moet gaan om significante kritiek. Anders dan bleek uit de informatie in de vorige verslagperiode zit het risico niet louter in het uiten van kritiek op de autoriteiten, maar is het juist de combinatie van factoren, waarbij uitdrukkelijk de capaciteit om mensen te bereiken een verhoogd risico voor journalisten geeft om slachtoffer te worden van vervolging. Deze combinatie van factoren wordt geduid als ‘significante kritiek’.
Ten slotte blijkt uit het ambtsbericht dat gedurende de verslagperiode sprake was van seksueel geweld. De autoriteiten boden hier niet altijd bescherming tegen. Daarom is in C7/14.5.1 Vc toegevoegd dat vrouwen en meisje die vrezen het slachtoffer te worden van seksueel geweld geen bescherming kunnen krijgen van de autoriteiten of internationale organisaties.
Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de eerdergenoemde brief aan de Tweede Kamer.
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, namens deze, A.W.H. Bertram directeur-generaal Migratie
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-15542.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.