Regeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 18 april 2024, kenmerk MBO-45356526, houdende wijziging van de Regeling certificaten middelbaar beroepsonderwijs in verband met het vaststellen van een aantal certificaten in april 2024

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Gelet op artikel 17c van het Examen- en kwalificatiebesluit WEB;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling certificaten middelbaar beroepsonderwijs wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan bijlage 1 wordt toegevoegd:

Certificaten voor keuzedelen vanaf april 2024

K1352

Basis cybercriminaliteit en cyberveiligheid

K0287

Eerstelijns- en ketenzorg

K1376

Psychiatrie in de VVT

B

Aan bijlage 2 wordt toegevoegd:

Certificaat voor beroepsgerichte onderdelen vanaf april 2024

C0157

Installeren en in bedrijf stellen van hybride warmtepompen

25886

Airco/warmtepompmonteur

Certificaten voor beroepsgerichte onderdelen vanaf 1 augustus 2024

C0158

Software testen

25998

Software developer

C0159

Technisch adviseren vastgoedonderhoud

25946

Vastgoedadviseur

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R.H. Dijkgraaf

TOELICHTING

Algemeen

Wie een diploma heeft behaald, is klaar om te starten op de arbeidsmarkt. Om duurzaam inzetbaar te blijven is het noodzakelijk dat iedereen zich blijft ontwikkelen. De arbeidsmarkt wordt namelijk steeds dynamischer; dit vraagt om een beroepsbevolking die in staat is met veranderingen om te gaan. Eén van de maatregelen om een leven lang ontwikkelen te stimuleren, is de introductie van mbo-certificaten. Met certificaten kan het middelbaar beroepsonderwijs (hierna: mbo) een grotere bijdrage leveren aan een leven lang ontwikkelen. De mbo-certificaten, die een deel van de kwalificatie-eisen van een mbo-opleiding bevatten, kunnen worden benut voor bij- en omscholing van werkenden en werkzoekenden. Ook kan het behalen van een mbo-certificaat volwassenen stimuleren om daarna alsnog, met een verleende vrijstelling en een verkort scholingstraject, het volledige mbo-diploma van de betreffende beroepsopleiding te verwerven.

Studenten in het niet-bekostigd mbo kunnen een deel van een mbo-opleiding volgen gericht op het behalen van een keuzedeel of beroepsgericht onderdeel van een kwalificatie, en dit afsluiten met een certificaat. Behaalde certificaten worden als diplomagegevens opgenomen in het register onderwijsdeelnemers en de website Mijn diploma’s van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

Met onderhavige wijzigingsregeling wordt een nieuwe reeks van keuzedelen toegevoegd waaraan een certificaat wordt verbonden. Ook wordt een aantal certificaten voor beroepsgerichte onderdelen aan de regeling toegevoegd.

Alleen onderdelen van een mbo-opleiding die een zelfstandige betekenis hebben op de arbeidsmarkt, kunnen in aanmerking komen voor het hieraan verbinden van een certificaat. Dit houdt onder meer in dat er een – landelijk herkenbare – scholingsbehoefte van het werkveld aan ten grondslag moet liggen om dit deel van de mbo-opleiding zelfstandig in te zetten voor scholing van werkenden en werkzoekenden. Ook moet duidelijk zijn op welke wijze het behalen van het betreffende certificaat bijdraagt aan een bredere inzetbaarheid (door uitvoering van nieuwe taken) of een betere toerusting op huidige taken van de betreffende beroepsfunctionarissen.

Onderwijs en bedrijfsleven, verenigd in de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), doen voorstellen aan de Minister van OCW voor het verbinden van certificaten aan beroepsgerichte onderdelen en keuzedelen, en voorzien deze voorstellen van een onderbouwing van de zelfstandige betekenis van het certificaat op de arbeidsmarkt.

Relatie met andere regelingen

Voorschriften voor het model voor het door de onderwijsinstelling uit te reiken certificaat zijn beschreven in bijlagen 6 en 7 van de Regeling modellen voor mbo-diploma, mbo-certificaat en mbo-verklaring. Het beroepsonderwijs op het gebied van landbouw, natuurlijke omgeving en voedsel kent een aantal certificaten met wettelijke beroepsvereisten die specifiek gelden voor het terrein van het Ministerie van LNV. Deze certificaten maken geen deel uit van onderhavige regeling maar zijn beschreven in de Regeling certificaten wettelijke beroepsvereisten groen middelbaar beroepsonderwijs.

Uitvoering en handhaafbaarheid

Deze regeling is voor een uitvoerings- en handhaafbaarheidstoets voorgelegd aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), de Inspectie van het Onderwijs en de Auditdienst Rijk (ADR). De wijzigingsregeling is uitvoerbaar geacht.

Regeldruk

Dit besluit heeft geen gevolgen voor de regeldruk en de administratieve lasten, omdat er geen inhoudelijke wijzigingen worden aangebracht.

Vaste verandermomenten

Van het besluit van het kabinet inzake vaste verandermomenten van regelgeving wordt afgeweken, aangezien dit – gelet de doelgroep – ongewenste nadelen voorkomt en aangezien het onderwijsveld gebaat is bij een snelle inwerkingtreding.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel I

In onderdeel A wordt aan bijlage 1 van de regeling een aantal keuzedelen toegevoegd waaraan een certificaat is verbonden. De inhoud van betreffende keuzedelen maakt geen deel uit van deze regeling en is te vinden op https://kwalificatiestructuur-mijn.s-bb.nl.

In onderdeel B wordt aangegeven dat aan bijlage 2 van de regeling een aantal beroepsgerichte onderdelen is toegevoegd waaraan een certificaat is verbonden. De inhoud van betreffende beroepsgerichte onderdelen maakt geen deel uit van deze regeling en is te vinden op https://kwalificatiestructuur-mijn.s-bb.nl.

Aan de beroepsgerichte onderdelen ‘Software testen’ (C0158) en ‘Technisch adviseren vastgoedonderhoud’ (C0159) kan pas per 1 augustus 2024 een certificaat worden verbonden. Dit is dezelfde datum als de datum waarop de bijbehorende kwalificaties (Software developer en Vastgoedadviseur) in werking treden. Door de beroepsgerichte onderdelen al in voorliggende regeling op te nemen hebben onderwijsinstellingen en bedrijfsleven meer tijd voor voorbereiding van de uitvoering van het onderwijs.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R.H. Dijkgraaf

Naar boven