Wijziging van het Convenant beheersing ammoniaktransport per spoor OCI Nitrogen Geleen

Ondergetekenden:

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, mevrouw drs. V.L.W.A. Heijnen, handelend als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de Staat der Nederlanden, hierna: de staatssecretaris;

De besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid OCI Nitrogen B.V. te Geleen, te dezen vertegenwoordigd door de Heer G. J. de Geus, managing Director OCI Nitrogen en de Heer C. Ritt, Business Manager Ammonia hierna: OCI Nitrogen;

en

De Provincie Limburg, dan wel voor zover het hun publiekrechtelijke bevoegdheden betreft, het college van Gedeputeerde Staten van Limburg, handelende ingevolge het besluit van 19 december 2023 ten dezen vertegenwoordigd door gedeputeerde J. Kuntzelaers, hierna te noemen ‘de Provincie’;

hierna gezamenlijk te noemen: Partijen, en individueel: Partij.

Gelet op artikel 21, tweede lid, van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen,

Overwegen het volgende,

De voorgaande wijziging van het convenant is op 23 juni 2022 in werking getreden en op grond daarvan loopt het convenant, zonder wijziging van de looptijd, af op 31 december 2023.

In 2022 is door de Partijen voor een korte looptijd van het convenant gekozen vanwege ontwikkelingen en onzekerheden op het gebied van de ammoniakmarkt in Europa, de energietransitie en de Delta-Rhine Corridor.

Partijen hebben in 2023, in lijn met artikel 10 van het convenant, een interne evaluatie uitgevoerd en daarbij uitgesproken het convenant te willen verlengen en uitvoering te blijven geven aan het doel van het convenant, namelijk ‘het beheersen van een specifieke stroom van het vervoer van ammoniak per spoor van OCI Nitrogen van en naar Geleen en het behouden van het maatschappelijk draagvlak voor dit vervoer.’

Dit wordt uitgevoerd door het ‘verlengd meerjarig begrenzen van het vervoer van ammoniak over het spoor van OCI Nitrogen van en naar Geleen en deze stroom nauwkeurig te monitoren door middel van verwachtingen (vooraf) en rapportages (achteraf).’

Totstandkoming wijziging convenant

Op 31 maart 2023 zijn de partijen in gesprek getreden om de uitvoering van het convenant over de periode 23 juni 2022 tot 31 maart 2023 te evalueren. In het naar aanleiding daarvan opgestelde evaluatierapport zijn opgenomen informatie over de uitvoering van de artikelen, de ervaringen per Partij en van belanghebbenden, de verwachte ontwikkelingen voor de toekomst, en enkele conclusies. Dit rapport is op 30 november 2023 afgerond en wordt gepubliceerd1.

De Partijen concluderen in het evaluatierapport dat het convenant goed werkt, dat de uitvoering van het convenant volgens de afspraken is verlopen en dat het aantal vervoersbewegingen van ammoniak per spoor binnen de afspraken valt.

Op 6 oktober 2023 zijn de Partijen in onderhandeling getreden over de verlenging van het convenant. De Partijen geven aan het doel van het convenant onveranderd na te blijven streven.

De Partijen zien gebaseerd op de evaluatie reden tot wijziging van het convenant op onderstaande punten.

Op 30 november 2023 zijn de onderhandelingen afgerond. Daaropvolgend zijn binnen OCI Nitrogen, de provincie Limburg en het Ministerie van IenW de wijzigingen aan de tekst van het convenant ter goedkeuring voorgelegd.

Spreken het volgende af,

ARTIKEL I

In de overwegingen van het Convenant beheersing ammoniaktransport per spoor OCI Nitrogen Geleen wordt na de kop Situatie van productie en verwerking ammoniak en bedrijfsvoering OCI Nitrogen 2022 ingevoegd:

De productie en verwerking van ammoniak OCI Nitrogen 2023–2026

Op basis van de economische omstandigheden, zoals bijvoorbeeld de hoogte van de gasprijs, maakt OCI Nitrogen voor de bedrijfsvoering en binnen de kaders van het convenant een afweging tussen het importeren van ammoniak naar Geleen en het produceren van ammoniak op de locatie in Geleen.

Het streven is gericht op het produceren van ammoniak in Geleen. Wanneer er toch ammoniak wordt geïmporteerd naar Geleen, wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van de binnenvaart.

ARTIKEL II

Artikel 3, lid 1, van het Convenant beheersing ammoniaktransport per spoor OCI Nitrogen Geleen komt te luiden:

  • 1. OCI Nitrogen streeft waar dat economisch haalbaar is naar een balans tussen productie en verwerking van ammoniak op de locatie in Geleen.

ARTIKEL III

Artikel 6, lid 2, lid 5 en lid 6, van het Convenant beheersing ammoniaktransport per spoor OCI Nitrogen Geleen komen te luiden:

  • 2. Hierin worden de bekende geplande werkzaamheden aan het spoor benoemd die invloed hebben op de vervoerscapaciteit richting Venlo en op de Brabantroute.

  • 5. OCI Nitrogen spant zich in om bij onvoorziene werkzaamheden en/of verstoringen aan de Venlo-route vooraf schriftelijk melding te maken over het gebruik van de route via Heerlen aan de aan OCI Nitrogen genoemde personen bij de Partijen die deze informatie met betrekking tot de veiligheid van het vervoer van gevaarlijke stoffen nodig hebben. De personen van de Provincie Limburg zullen de melding uitsluitend delen met het Meld- en Coördinatiecentrum (MCC) van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg. De melding mag niet verder worden gedeeld tot het moment dat het vervoer waarover de melding gaat volledig is uitgevoerd en zal geen specifieke tijden van het vervoer aangeven.

  • 6. Wanneer dit voorafgaand aan het vervoer niet mogelijk is, zal OCI Nitrogen zo snel mogelijk, maar uiterlijk een week na het vervoer hiervan melding (laten) maken bij de Partijen, de gemeentebesturen en de veiligheidsregio langs de route via Heerlen.

ARTIKEL IV

Aan Artikel 7, van het Convenant beheersing ammoniaktransport per spoor OCI Nitrogen Geleen wordt toegevoegd:

  • 4. De meldingen van OCI Nitrogen over het gebruik van de route via Heerlen zullen na het vervoer heeft plaatsgevonden door de Provincie aan gemeentebesturen worden verstrekt. Gemeenten kunnen desgewenst de meldingen over het gebruik van de route via Heerlen met de gemeenteraad en met de inwoners delen.

ARTIKEL V

Artikel 10 van het Convenant beheersing ammoniaktransport per spoor OCI Nitrogen Geleen komt te luiden:

  • 1. Partijen treden in het tweede kwartaal van 2026 in gesprek voor een interne evaluatie van het convenant. Zij zullen dit doen aan de hand van de uitkomsten van de verwachte en gerealiseerde vervoersbewegingen en de te verwachten ontwikkelingen, waaronder bedrijfsontwikkelingen van OCI Nitrogen, ontwikkelingen van het vervoer van ammoniak, ontwikkelingen aan spoorweginfrastructuur, buisleidinginfrastructuur en binnenvaartinfrastructuur.

  • 2. Wanneer ontwikkelingen, waaronder ontwikkelingen ten aanzien van de maatwerkafspraken1, daartoe aanleiding geven kan elke Partij de andere Partijen schriftelijk verzoeken tot een evaluatie van het convenant op een eerder dan in lid 1 gesteld moment.

ARTIKEL VI

Artikel 17, lid 1 en 2, van het Convenant beheersing ammoniaktransport per spoor OCI Nitrogen Geleen komen te luiden:

  • 1. De wijziging van het convenant treedt in werking op de dag nadat het door alle Partijen is ondertekend. Niet gewijzigde bepalingen blijven onverminderd geldig.

  • 2. De looptijd van het convenant eindigt op 31 december 2026 of op een met instemming van alle Partijen schriftelijk overeen te komen eerdere of latere datum, tenzij eerder beëindigd in overeenstemming met de bepalingen van dit convenant.

Aldus overeengekomen en in drievoud ondertekend,

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen,

’s-Gravenhage, 20 december 2023

De besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid OCI Nitrogen B.V. te Geleen, G. J. de Geus, Managing Director, OCI Nitrogen,

Sittard, 21 december 2023

C. Ritt, Business Manager Ammonia, OCI Nitrogen,

Sittard, 21 december 2023

Provincie Limburg, J. Kuntzelaers (gedeputeerde)

Maastricht, 21 december 2023


X Noot
1

Met maatwerkafspraken worden hier bedoeld de door het kabinet Rutte IV beoogde afspraken tussen overheid en industrie met betrekking tot de verduurzaming van industrie.

Naar boven