Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 25 maart 2024, kenmerk 3789048-1061552-PZo, houdende wijzigingen van de Regeling openbare jaarverantwoording WMG in verband met het implementeren van wijzigingen van de Richtlijn 2013/34/EU

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op artikel 40b van de Wet marktordening gezondheidzorg;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling openbare jaarverantwoording WMG wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 4, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 6.000.000’ vervangen door ‘€ 7.500.000’.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 12.000.000’ vervangen door ‘€ 15.000.000’.

B

Artikel 6, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 20.000.000’ vervangen door ‘€ 25.000.000’.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 40.000.000’ vervangen door ‘€ 50.000.000’.

C

Aan artikel 8, eerste lid, wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel d door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • e. afzonderlijke jaarlijkse verslagen en verklaringen, indien de zorgaanbieder voldoet aan het bepaalde bij of krachtens artikel 391a, tweede en vijfde lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.

D

Aan artikel 9 wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel c door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • d. afzonderlijke jaarlijkse verslagen en verklaringen, indien de zorgaanbieder voldoet aan het bepaalde bij of krachtens artikel 391a, tweede en vijfde lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.

E

In artikel 10, eerste lid, vervalt ‘vijfde en zesde lid,’.

F

In artikel 15, tweede lid, wordt ‘is van’ vervangen door ‘van’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport C. Helder

TOELICHTING

I Algemeen deel

1. Inleiding

Met deze wijzigingsregeling wordt de Regeling openbare jaarverantwoording WMG gewijzigd. Deze wijzigingsregeling betreft de uitvoering van een aantal wijzigingen van de EU-Richtlijn jaarrekening.1 De grensbedragen voor kleine, middelgrote en grote zorgaanbieders of groepen worden vanaf boekjaar 2023 verhoogd.2 Daarnaast wordt de Richtlijn openbaarmaking winstbelasting3 in de Regeling openbare jaarverantwoording WMG geïmplementeerd. Tot slot worden een aantal redactionele wijzigingen doorgevoerd.

2. Implementatie van wijzigingen van de EU-Richtlijn jaarrekening

Uitgangspunt van de Regeling openbare jaarverantwoording WMG is dat zoveel mogelijk wordt aangesloten bij het Burgerlijk Wetboek (hierna: BW), tenzij afwijken voor de zorgsector noodzakelijk is.4 Om de regeldruk voor de zorgsector zo beperkt mogelijk te houden, is gekozen voor een zuivere en lastenluwe implementatie van de drie richtlijnen tot wijziging van de EU-Richtlijn jaarrekening. Er worden geen andere inhoudelijke regels in de Regeling openbare jaarverantwoording WMG opgenomen dan voor de implementatie strikt noodzakelijk zijn. Daarnaast is gekozen voor een implementatie die de minste lasten oplegt.

3. Hoofdlijnen van deze wijzigingsregeling

3.1. Verhoging van de grensbedragen van de vrijstellingen naar omvang van het bedrijf van de zorgaanbieder

Deze wijzigingsregeling geeft uitvoering aan Gedelegeerde Richtlijn (EU) 2023/2775. Als gevolg van deze richtlijn zijn twee grensbedragen verhoogd – het balanstotaal en de netto-omzet – die in de artikelen 4 en 6 van de Regeling openbare jaarverantwoording WMG mede bepalen wat de omvang van de zorgaanbieder is. Er zijn in omvang drie categorieën van zorgaanbieders: klein, middelgroot en groot. Een zorgaanbieder valt onder één van die categorieën indien hij gedurende twee opeenvolgende boekjaren aan twee van de drie daarvoor aangegeven criteria voldoet. Naast de hierboven genoemde twee grensbedragen, is het aantal werknemers het derde criterium. Deze regeling heeft enkel betrekking op de twee grensbedragen. De omvang van een zorgaanbieder is vooral bepalend voor de informatie die moet worden opgenomen in de jaarrekening en voor de bepaling of een bestuursverslag opgesteld moet worden, of er accountantscontrole nodig is (beide eisen gelden alleen voor middelgrote en grote zorgaanbieders) en of er nog afzonderlijke jaarlijkse verslagen opgesteld moeten worden. Zorgaanbieders die klein of middelgroot zijn kunnen gebruik maken van diverse vrijstellingen. De grensbedragen voor kleine en middelgrote zorgaanbieders worden verhoogd met 25%. Door de verhoging van de grensbedragen, vallen meer zorgaanbieders onder de vrijstellingen.

In onderstaande tabel is weergegeven wat de huidige grensbedragen zijn en wat ze zijn na de verhoging met 25%.

   

Balans

Netto-omzet

Klein (bovenkant)

Huidig

€ 6.000.000

€ 12.000.000

 

Bijgesteld

€ 7.500.000

€ 15.000.000

 

Toename

25%

25%

       

Middelgroot

Huidig

€ 20.000.000

€ 40.000.000

 

Bijgesteld

€ 25.000.000

€ 50.000.000

 

Toename

25%

25%

       

Groot

 

Boven de grensbedragen van middelgroot

Boven de grensbedragen van middelgroot

In artikel 2, eerste lid, van de richtlijn is de mogelijkheid voor de lidstaten opgenomen om toe te staan dat de verhoogde grensbedragen worden toegepast over boekjaar 2023. Dat zou immers een belangrijke lastenverlichting kunnen betekenen voor de rechtspersonen die daarvan zouden kunnen profiteren. In het bijzonder voor de kleine rechtspersonen die in 2023 in het tweede achtereenvolgende jaar middelgroot zijn geworden en volgens het middelgrote regime zouden moeten rapporteren. De toepassing over boekjaar 2023 kan een groot verschil betekenen, omdat de accountantscontrole en het opstellen van een bestuursverslag niet verplicht zijn voor kleine rechtspersonen. Ook voor de accountants zou toepassing over 2023 een iets verminderde druk betekenen op hun controlecapaciteit, die wordt beperkt door de schaarste op de arbeidsmarkt.

Op basis van dit eensluidend oordeel is de verhoging van de grensbedragen in de zorgsector van toepassing verklaard op boekjaar 2023. Zorgaanbieders kunnen daarvan gebruik maken, het is niet verplicht om de verhoogde grensbedragen al voor boekjaar 2023 toe te passen. Zowel voor de toepassing over 2023 als over de volgende boekjaren geldt onverkort dat de zorgaanbieder op twee opeenvolgende balansdata aan twee van de drie vereisten moet voldoen om als een bepaalde categorie te kwalificeren. Daarbij kunnen de aangepaste grensbedragen ook worden gehanteerd voor de vergelijkende cijfers van het vorige boekjaar.

3.2. Afzonderlijke jaarlijkse verslagen en verklaringen

Met de Implementatiewet Richtlijn openbaarmaking winstbelasting is artikel 2:391a BW ingevoegd. Op basis van het tweede en vijfde lid van dit artikel kunnen bij algemene maatregel van bestuur (hierna: amvb) en ministeriële regeling ter uitvoering van bindende EU-rechtshandelingen regels worden gesteld omtrent het opstellen en openbaar maken van een afzonderlijk jaarlijks verslag en daarmee samenhangende verklaringen. Om in de zorgsector zoveel mogelijk aan te sluiten bij de systematiek van titel 9 Boek 2 BW en ter uitvoering van bindende EU-rechtshandelingen zijn afzonderlijke jaarlijkse verslagen en verklaringen toegevoegd aan de opsomming van bij de financiële verantwoording te voegen informatie.

4. Gevolgen voor de regeldruk

Door de verhoogde grensbedragen voor kleine, middelgrote en grote zorgaanbieders of groepen kwalificeren circa 70 middelgrote zorgaanbieders vanaf boekjaar 2023 als kleine zorgaanbieders. Zoals toegelicht in de toelichting bij de Regeling openbare jaarverantwoording WMG betreft de netto regeldruk voor kleine zorgaanbieders € 99,– (jaarlijks) en (kleinere) middelgrote zorgaanbieders € 1.575 (jaarlijks). Voor deze circa 70 zorgaanbieders wordt met deze regeling de regeldruk verminderd met circa € 103.320 (€ 1.575 – € 99= € 1.476). Bij de berekening van de omvang van de doelgroep is rekening gehouden met de aangekondigde pauze van de jaarverantwoording over boekjaar 2023.5

Het aantal zorgaanbieders dat een afzonderlijk jaarlijks verslag of een samenhangende andere verklaring bij of krachtens artikel 2:391a, tweede en vijfde lid, BW moet openbaar maken, is onbekend. Naar verwachting betreft het een zeer kleine groep zorgaanbieders, omdat er hoge eisen aan worden gesteld. De Richtlijn openbaarmaking winstbelasting verplicht bijvoorbeeld de uiteindelijk gerechtigde moederonderneming van een multinational met meer dan € 750 miljoen aan geconsolideerde inkomsten ertoe een afzonderlijk verslag inzake de winstbelasting op te stellen en openbaar te maken.6 De gevolgen voor de regeldruk per onderneming staan het Implementatiebesluit Richtlijn openbaarmaking winstbelasting (verslag inzake de winstbelasting) nader uitgewerkt. In overleg met het Adviescollege toetsing regeldruk (hierna: ATR) is gekozen om naar de gevolgen voor de regeldruk in de toelichtingen bij het Implementatiebesluit Richtlijn openbaarmaking winstbelasting te verwijzen. Daarom is hier niet het totaalbedrag aan nalevingskosten genoemd.

Deze regeling leidt tot eenmalige kosten voor kennisneming van € 68.250,-. Hierbij wordt uitgegaan van circa 5 minuten, 21.000 zorgaanbieders en een uurtarief van circa € 39,–.

5. Toetsen

5.1. Fraudetoets

De onderhavige wijzigingsregeling heeft geen gevolgen voor het frauderisico.

5.2. ATR advies

Het ATR heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat de beperkte gevolgen voor de regeldruk in de toelichting toereikend in beeld zijn gebracht.

5.3. Informele afstemming

Vanwege het technisch karakter geeft deze regeling geen aanleiding tot consultatie.

6. Inwerkingtreding

Deze regeling betreft reparaties of wijzigingen die verband houden met de implementatie van een richtlijn die reeds is geïmplementeerd en treden daarom in werking op de dag na publicatie van deze regeling in de Staatscourant. Deze regeling heeft onmiddellijke werking, dit betekent dat onder meer de nieuwe gunstigere artikelen 4, tweede lid, en 6, tweede lid, ook toegepast worden op de jaarverantwoording over boekjaar 2023.7

II Artikelsgewijs

Artikel I

Onderdelen A en B – artikel 4, tweede lid en artikel 6, tweede lid

De grensbedragen voor kleine, middelgrote en grote zorgaanbieders of groepen worden met 25% verhoogd. Hiermee wordt aangesloten bij verhoging van de grensbedragen, genoemd in de artikelen 396 en 397 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, Deze bedragen worden verhoogd met het Implementatiebesluit Richtlijn verhoging grensbedragen.

Onderdelen C en D – artikel 8, eerste lid, onderdeel e en artikel 9

Een zorgaanbieder als bedoeld in artikel 2, eerste lid en een formeel buitenlandse vennootschap die voldoen aan het bepaalde bij of krachtens artikel 2:391a, tweede en vijfde lid, BW voegt bij de financiële verantwoording afzonderlijke jaarlijkse verslagen en verklaringen toe.

Onderdeel E – artikel 10, eerste lid

In de Implementatiewet Richtlijn openbaarmaking winstbelasting zijn het vijfde en zesde lid van artikel 2:391 BW vervallen. In artikel 10, eerste lid, van de Regeling openbare jaarverantwoording WMG werd naar deze twee leden verwezen. Door deze wijziging komt de verwijzing naar het vijfde en zesde lid van artikel 2:391 BW in de Regeling openbare jaarverantwoording WMG te vervallen.

Onderdeel F – 15, tweede lid

In artikel 15, tweede lid is een taalkundige omissie hersteld.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, C. Helder


X Noot
1

Richtlijn 2013/34/EU van het Europese Parlement en de Raad van 26 juni 2013 betreffende de jaarlijkse financiële overzichten, geconsolideerde financiële overzichten en aanverwante verslagen van bepaalde ondernemingsvormen, tot wijziging van Richtlijn 2006/43/EG van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van Richtlijnen 78/660/EEG en 83/349/EEG van de Raad (PBEU L 182, 19).

X Noot
2

Richtlijn (EU) 2023/2775 van de commissie van 17 oktober 2023 tot wijziging van Richtlijn 2013/34/EU van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de aanpassingen van de groottecriteria voor micro-ondernemingen, kleine, middelgrote en grote ondernemingen of groepen (PbEU 2023 L2775).

X Noot
3

Richtlijn (EU) 2021/2101 van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2021 tot wijziging van Richtlijn 2013/34/EU wat betreft de openbaarmaking van informatie over de winstbelasting door bepaalde ondernemingen en bijkantoren (PbEU 2021, L429/1).

X Noot
4

Kamerstukken II 34 768, nr. 14, blz. 14 en 15 (derde nota van wijziging bij de Aanpassingswet Wet toetreding zorgaanbieders).

X Noot
5

Kamerstukken II 34 767, 34 768, nr. 67, blz. 7 (Invoeringstoets Wtza).

X Noot
6

Kamerstukken II 36 157, nr. 3, blz. 1 (memorie van toelichting bij de Implementatiewet Richtlijn openbaarmaking winstbelasting).

X Noot
7

Zie Aanwijzing 5.61 van de Aanwijzingen voor de regelgeving.

Naar boven