Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 19 maart 2024, nr. 2024-0000075381, tot wijziging van de Regeling werkzaamheden, administratieve voorschriften en kosten eigenrisicodragen ZW in verband met het vervallen van werkzaamheden en actualisering van tarieven

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op artikel 63a, negende lid, van de Ziektewet;

Besluit:

ARTIKEL I

Artikel 6, eerste lid, van de Regeling werkzaamheden, administratieve voorschriften en kosten eigenrisicodragen ZW wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 32’ vervangen door ‘€ 25’.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 31’ vervangen door ‘€ 27’.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 20’ vervangen door ‘€ 12’.

4. Onderdeel d en e vervallen onder verlettering van onderdeel f tot d.

5. In onderdeel d (nieuw) wordt ‘€ 37’ vervangen door ‘€ 39’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2024.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G. van Gennip

TOELICHTING

Inleiding

Eigenrisicodragers betalen de ZW-uitkering van hun (ex-)werknemers. De eigenrisicodragers moeten daarbij zelf de hoogte van de uitkering berekenen of hiervoor een dienst inkopen. Het inkopen van een dienst kan onder andere bij UWV. De diensten die UWV tegen betaling uitvoert voor eigenrisicodragers van de ZW zijn genoemd in artikel 63a, eerste lid Ziektewet. Deze diensten worden ‘inkoopdiensten’ genoemd. In de Regeling werkzaamheden, administratieve voorschriften en kosten eigenrisicodragen ZW (Regeling WAK) zijn hierover nadere regels gesteld.

De Regeling WAK is als volgt gewijzigd. Twee inkoopdiensten zijn vervallen. Verder zijn de tarieven van de overige vier inkoopdiensten gewijzigd om aan te sluiten bij de meest recente ontwikkelingen.

Vervallen inkoopdiensten

Voor het laten vervallen van het leveren van de gegevens voor de twee inkoopdiensten is gekozen omdat er geen expliciete wettelijke grondslag is voor het leveren van die diensten. Het gaat om de volgende inkoopdiensten: ‘het informatieverzoek eigenrisicodrager betreffende een werknemer als bedoeld in de artikelen 29b en 29d van de ZW’ en ‘het informatieverzoek ZW inclusief gegevens eigenrisicodrager’.

UWV heeft echter wel alternatieven voor de twee inkoopdiensten die zijn vervallen.

De inkoopdienst ‘informatieverzoek ZW inclusief laatste werkgever ERD’ is primair bedoeld om loongegevens te leveren voor de dagloonberekening. Op deze manier kan de eigenrisicodrager het dagloon van de (ex-) werknemer berekenen, wat van belang is voor de hoogte van de ZW-uitkering. UWV biedt als alternatief aan dat de hoogte van het dagloon door UWV wordt berekend. Het aanvragen van deze inkoopdienst is mogelijk via een aanvraagformulier op de website van UWV. Hierdoor verandert het proces van de inkoopdienst niet.

Voor de inkoopdienst ‘informatieverzoek eigenrisicodrager betreffende een werknemer als bedoeld in de artikelen 29b en 29d van de ZW’ is er ook een alternatief. Dat is hetzelfde proces als voor publiek verzekerde werkgevers. Het alternatief voor deze inkoopdienst wordt kosteloos door UWV aangeboden. Het is mogelijk om via een formulier op de website van UWV de desbetreffende inkoopdienst aan te vragen. Hierbij is wel een machtiging van de (ex-) werknemer vereist.

Actualiseren tarieven

Daarnaast zijn de tarieven voor de voornoemde werkzaamheden geactualiseerd. UWV dient deze werkzaamheden kostenneutraal uit te voeren. Om aan te sluiten bij recente ontwikkelingen dienen de tarieven periodiek herijkt te worden. Dit is voor het laatst gebeurd in 2018.

UWV voert de diensten efficiënter uit. Hierdoor zijn de meeste tarieven gedaald. De kosten voor de beoordeling van een maatregel zijn als enige licht gestegen. De oorzaak hiervan is gelegen in de gestegen loonkosten.

Regeldruk

Het afschaffen van de twee inkoopdiensten heeft beperkte gevolgen voor de regeldruk van werkgevers en werknemers.

Het afschaffen van de inkoopdienst ‘informatieverzoek ZW inclusief laatste werkgever ERD’ levert minder regeldruk voor werkgevers op. Het is voor de werkgever namelijk niet meer nodig om zelf de hoogte van het dagloon te berekenen.

Verder heeft het afschaffen van de inkoopdienst ‘Informatieverzoek eigenrisicodrager betreffende een werknemer als bedoeld in de artikelen 29b en 29d van de ZW’ ook gevolgen voor de regeldruk van werkgevers. De machtiging van de werknemer die bij het alternatief van artikel 29d ZW wordt gevraagd, zorgt wel voor een beperkte verhoging van de regeldruk van de werknemer en de werkgever.

De regeldruk wordt als volgt verhoogd:

Aantal verzoeken is 192 x 39 euro (norm administratief personeel) x (5/60 minuten) = 624 euro beperking van de regeldruk voor werkgevers

Verder is het alternatief dat door UWV wordt aangeboden in plaats van artikel 29b ZW kosteloos en daardoor goedkoper.

Het Adviescollege toetsing regeldruk heeft de wijziging van de Regelging WAK niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.

Datum inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2024. Hierdoor wordt afgeweken van de minimale termijn van twee maanden tussen de publicatiedatum en het tijdstip van inwerkingtreding van de ministeriële regeling. Hiervoor is gekozen, omdat dit voor de doelgroep ongewenste nadelen voorkomt.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G. van Gennip

Naar boven