Regeling uitvoeringsverslag en financieel verslag Wlz-uitvoerder, Nederlandse Zorgautoriteit

TH/NR-031

Grondslag

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) houdt toezicht op de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de Wet langdurige zorg (Wlz). Deze bevoegdheid is gebaseerd op artikel 16, sub d, van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg).

Gelet op artikel 31, sub b, van de Wmg, is de NZa bevoegd tot het stellen van regels op het gebied van de wijze waarop een Wlz-uitvoerder zijn uitvoeringsverslag respectievelijk zijn financieel verslag inricht.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de begrippen die in deze regeling voorkomen, wordt verwezen naar de Beleidsregel definities Wlz.

Artikel 2 Doel van de beleidsregel

Wlz-uitvoerders zijn zowel in hun hoedanigheid als Wlz-uitvoerder als in hun hoedanigheid als zorgkantoor op basis van artikel 4.3.1 en 4.3.2 van de Wlz verplicht om jaarlijks een uitvoeringsverslag en een financieel verslag op te stellen over het voorafgaande kalenderjaar en dit bij de NZa in te dienen. Deze regeling beoogt regels te stellen ten aanzien van de wijze waarop de Wlz-uitvoerders het uitvoeringsverslag en het financieel verslag dienen in te richten.

Artikel 3 Reikwijdte

Deze regeling is van toepassing op de Wlz-uitvoerder als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wlz.

Artikel 4 Uitvoeringsverslag

Het uitvoeringsverslag is een verantwoordingsinstrument waarmee de onder-toezicht-gestelde (Wlz-uitvoerder) verantwoording aflegt aan de toezichthouder (de NZa) over de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de Wlz. In het uitvoeringsverslag staat de zorgplicht van de Wlz-uitvoerder centraal. Het uitvoeringsverslag dient een beeld te geven van de uitvoering van de Wlz met behulp van de doelen van de wet (zie bijlage 1 van Beleidsregel normenkader Wlz-uitvoerder): de behaalde resultaten op het hoofddoel (zorgplicht), de inspanningen die daarvoor nodig waren en de resultaten van die inspanningen (bijvoorbeeld op de randvoorwaardelijke kerndoelen) en de knelpunten en verbeteracties in de uitvoering. De Wlz-uitvoerder gaat in het uitvoeringsverslag in op het voorgaande kalenderjaar (t), het lopende kalenderjaar (t+1) en waar mogelijk op de verwachtingen voor de volgende kalenderjaren.

In het uitvoeringsverslag betrekt de Wlz-uitvoerder de volgende onderdelen:

4.1 Verantwoording over zorgplicht in hoedanigheid van Wlz-uitvoerder

Alle Wlz-uitvoerders nemen dit onderdeel op in het uitvoeringsverslag.

In dit onderdeel legt de Wlz-uitvoerder enerzijds verantwoording af over de doelbereiking voor de taken die rechtstreeks onder de verantwoordelijkheid van de Wlz-uitvoerder vallen (zoals bijvoorbeeld de uitvoering van Wlz-zorg in het buitenland). Anderzijds legt de Wlz-uitvoerder verantwoording af over de doelbereiking van de taken en werkzaamheden die hij heeft uitbesteed (gemandateerde taken) aan zorgkantoren.

Dit onderdeel moet de NZa een duidelijk beeld geven van de wijze waarop de Wlz-uitvoerder taken en werkzaamheden heeft uitbesteed aan zorgkantoren en de wijze waarop hij op de uitvoering van deze taken en werkzaamheden door de zorgkantoren heeft toegezien. Daarnaast moet het inzicht geven in de mate waarin de zorgkantoren er in zijn geslaagd de uitbestedende Wlz-uitvoerder in staat te stellen om aan hun zorgplicht te voldoen en de doelen van de Wlz te bereiken. De focus is daarbij gericht op de reflectie van de Wlz-uitvoerder op het voldoen aan de zorgplicht door het zorgkantoor, voor alle verzekerden van alle Wlz-uitvoerders in een regio. Het gaat niet om een verantwoording van het zorgkantoor over de ‘eigen’ verzekerden voor elke individuele Wlz-uitvoerder.

De beoogde verantwoording vraagt van de Wlz-uitvoerder dat hij kritisch reflecteert op het handelen van zorgkantoren met betrekking tot de uitbestede taken en werkzaamheden en op de mate waarin de zorgkantoren de doelen van de Wlz hebben bereikt (doelbereiking), om te komen tot een overkoepelende conclusie over het voldoen aan de zorgplicht door de zorgkantoren. Belangrijk daarbij is dat de Wlz-uitvoerder deze overkoepelende conclusie en de doelbereiking onderbouwt met concrete resultaten. De Wlz-uitvoerder laat hierbij niet alleen zien welke zaken goed gaan, maar ook waar zaken niet (volledig) zijn gegaan zoals beoogd, welke lessen Wlz-uitvoerder en zorgkantoren hieruit hebben getrokken en welke nieuwe acties en/of inspanningen daarop worden ingezet.

De Wlz-uitvoerder hanteert bij de uitwerking van dit onderdeel de volgende bouwstenen:

  • 1 De Wlz-uitvoerder geeft aan op welke wijze informatie-uitwisseling over uitbestede taken en werkzaamheden tussen zorgkantoren en Wlz-uitvoerder zijn ingericht en hoe de Wlz-uitvoerder toeziet op de uitvoering van deze taken en werkzaamheden door de zorgkantoren. Voor zover in ZN-verband gezamenlijk relevante informatie wordt uitgewisseld, gezamenlijke (landelijke) knelpunten en verbetertrajecten in de Wlz-uitvoering wordt opgepakt en op (een deel van) de uitbestede en gezamenlijke taken of werkzaamheden wordt toegezien, kunnen de Wlz-uitvoerders een gezamenlijke verantwoording opnemen. Daarbij geeft de Wlz-uitvoerder inzicht in welke informatie (KPI’s, management informatie, et cetera) door de zorgkantoren binnen ZN-verband wordt gedeeld,die zicht geeft op de realisatie van (onderdelen van) de zorgplicht en/of randvoorwaardelijke doelen (bijvoorbeeld wachtlijsten voor het onderdeel tijdige zorg).

  • 2 De Wlz-uitvoerder doet een kernachtige, overkoepelende uitspraak (conclusie) over de mate waarin de zorgkantoren aan wie hij taken en werkzaamheden heeft uitbesteed hem in staat stellen te voldoen aan zijn zorgplicht. De Wlz-uitvoerder geeft hierin aan in hoeverre zorgkantoren erin zijn geslaagd voor tijdige, passende zorg van goede kwaliteit te organiseren die doelmatig is. De Wlz-uitvoerder betrekt in zijn conclusie alle relevante onderdelen van de zorgplicht (tijdigheid, passendheid, kwaliteit en/of doelmatigheid). De Wlz-uitvoerder trekt deze conclusie op basis van onderbouwde reflectie op het handelen (inspanningen) van de zorgkantoren met betrekking tot de uitbestede taken en werkzaamheden en de resultaten daarvan.

  • 3 Deze uitspraak onderbouwt de Wlz-uitvoerder met concrete resultaten die de zorgkantoren hebben behaald voor de uitbestede taken en werkzaamheden en die gezamenlijk met de vertegenwoordiging van de Wlz-uitvoerders (binnen ZN-verband) zijn uitgewisseld en besproken. De Wlz-uitvoerder geeft hierbij feitelijk behaalde resultaten weer, zowel kwantitatief als kwalitatief. Waar concrete resultaten niet beschikbaar zijn, licht de Wlz-uitvoerder toe waarom resultaten niet gegeven kunnen worden. De Wlz-uitvoerder kan in die gevallen wel goede voorbeelden weergeven ter onderbouwing.

  • 4 De Wlz-uitvoerder laat zien dat hij reflecteert op zijn eigen handelen als uitbestedende partij en op het handelen van de zorgkantoren aan wie hij taken en werkzaamheden heeft uitbesteed en de resultaten daarvan. De Wlz-uitvoerder laat daarnaast zien welke lessen Wlz-uitvoerder en zorgkantoren gezamenlijk op basis van het delen en bespreken van uitgewisselde informatie over uitbestede taken / werkzaamheden hebben getrokken en tot welke aanpassingen/verbeteringen en/of vervolgstappen dit heeft geleid en welk doel daarbij wordt nagestreefd (PDCA-cyclus en eigen streefdoelen voor een bepaalde periode).Deze bouwsteen kan onderdeel zijn van de gezamenlijke verantwoording (punt 1), indien dit ook gezamenlijk plaatsvindt.

4.2 Verantwoording over zorgplicht in hoedanigheid van zorgkantoor

Uitsluitend Wlz-uitvoerders die voor één of meerdere regio’s zijn aangewezen als zorgkantoor nemen dit onderdeel in het uitvoeringsverslag op.

Dit onderdeel moet de NZa een duidelijk beeld geven van de mate waarin het zorgkantoor erin slaagt aan zijn zorgplicht te voldoen en de doelen van de Wlz te bereiken. Daarnaast moet het inzicht geven in de lessen die het zorgkantoor trekt uit het wel of niet voldoen aan de zorgplicht en uit het bereiken van de Wlz-doelen en de verbeteracties die hij hierop inzet. Daarnaast moet het inzicht geven in de fricties tussen vraag en aanbod en andere knelpunten die het zorgkantoor ervaart voor de uitvoering van de Wlz.

De beoogde verantwoording vraagt van het zorgkantoor dat hij kritisch reflecteert op zijn eigen handelen en op de mate waarin hij de doelen van de Wlz heeft bereikt (doelbereiking), om te komen tot een overkoepelende conclusie over het voldoen aan de zorgplicht. Belangrijk daarbij is dat het zorgkantoor deze overkoepelende conclusie en de doelbereiking onderbouwt met concrete resultaten. Het zorgkantoor laat hierbij zowel zien welke resultaten er zijn gerealiseerd, alsook waar zaken niet (volledig) zijn gelukt zoals beoogd, welke lessen hij hieruit heeft getrokken en welke nieuwe acties en/of inspanningen hij daarop gaat inzetten.

Het zorgkantoor hanteert bij de uitwerking van dit onderdeel de volgende bouwstenen:

  • 1 Het zorgkantoor doet een kernachtige, overkoepelende uitspraak (conclusie) over of hij heeft voldaan aan zijn zorgplicht voor de cliënten in zijn regio(‘s). Het zorgkantoor geeft hierin aan in hoeverre hij erin is geslaagd voor alle cliënten in zijn regio(‘s) tijdige, passende zorg van goede kwaliteit te organiseren die doelmatig is. Het zorgkantoor betrekt in zijn conclusie alle relevante onderdelen van de zorgplicht (tijdigheid, passendheid, kwaliteit en/of doelmatigheid). Het zorgkantoor trekt deze conclusie op basis van reflectie op zijn eigen handelen (inspanningen) en de resultaten daarvan.

  • 2 Deze overkoepelende uitspraak onderbouwt het zorgkantoor met:

    • a Een nadere duiding van de uitspraak: Wanneer is voor het zorgkantoor volledig voldaan aan de zorgplicht (het maximale gerealiseerd), hoe definieert het zorgkantoor de resultaatsverplichting van de zorgplicht? Had het zorgkantoor (ook) meer specifieke (bijvoorbeeld tijd- of situatieafhankelijke) streefdoelen vastgesteld voor de zorgplichtdoelen?

    • b De concrete resultaten die hij heeft behaald op gebied van tijdige, passende zorg van goede kwaliteit die doelmatig is. Het zorgkantoor geeft hierbij feitelijk behaalde resultaten weer, zowel kwantitatief als kwalitatief. Waar concrete resultaten niet beschikbaar zijn, licht het zorgkantoor toe waarom resultaten niet gegeven kunnen worden. Het zorgkantoor kan in die gevallen wel goede voorbeelden weergeven ter onderbouwing. Het zorgkantoor geeft hierbij aan hoe deze resultaten zich verhouden tot de resultaatsverplichting van de zorgplicht en zijn meer specifieke eigen streefdoelen.

    • c De inspanningen die het zorgkantoor heeft geleverd en hebben geleid tot de onder b bedoelde behaalde resultaten.

    • d De wijze waarop hij de verschillende onderdelen van de zorgplicht (tijdigheid, passendheid, kwaliteit en doelmatigheid) in samenhang met elkaar heeft uitgevoerd, en daar waar bepaalde onderdelen niet gelijktijdig konden worden gerealiseerd, een zorgvuldige afweging tussen de onderdelen heeft gemaakt. Aanvullende reflectie daarop in samenhang met de andere onderdelen kan leiden tot onderbouwing waarom het niet volledig realiseren van een (deel van een) bepaald onderdeel verdedigbaar is.

  • 3 Daar waar het zorgkantoor inzicht geeft in zijn resultaten en inspanningen voor de randvoorwaardelijke doelen (doelen vallend onder de kerndoelen), legt hij relaties met wat dit betekent voor het kunnen realiseren van de zorgplicht en de verschillende onderdelen daarbinnen. Op deze manier kan een goed beeld worden gegeven van welke inzet van het zorgkantoor (en andere betrokkenen) nodig was om de zorgplicht maximaal te realiseren. Het zorgkantoor is niet verplicht voor alle doelen zijn resultaten en inspanningen weer te geven, maar kiest alleen voor die doelen die hij nodig heeft om de relatie met de realisatie van de zorgplicht te onderbouwen of die anderszins relevant zijn voor de verantwoording van het zorgkantoor.

  • 4 Het zorgkantoor geeft inzicht voor welke cliënten(groepen) / situaties het wel is gelukt aan de zorgplicht te voldoen en voor welke cliënten(groepen) / situaties niet. Dit moet een voldoende duidelijk beeld geven van de relevante fricties tussen vraag en aanbod en andere knelpunten, de gevolgen daarvan (in het bijzonder voor cliënten), en de mate waarin het zorgkantoor actief werkt aan oplossingen.

  • 5 Het zorgkantoor geeft inzicht in relevante risico’s voor het in de toekomst niet (kunnen blijven) voldoen aan de zorgplicht en de wijze waarop hij deze mitigeert. Daar waar hij het risico niet kan mitigeren, geeft hij duidelijk aan op welke wijze het risico wel gemitigeerd kan worden en welke partijen daarbij nodig zijn.

  • 6 Het zorgkantoor laat zien dat hij reflecteert op zijn eigen handelen en de resultaten daarvan, welke lessen hij op basis hiervan heeft getrokken en tot welke aanpassingen/verbeteringen en/of vervolgstappen dit heeft geleid en welk doel daarbij wordt nagestreefd (PDCA-cyclus en eigen streefdoelen voor een bepaalde periode).

  • 7 Het zorgkantoor laat zien op welke wijze hij uitvoering heeft gegeven aan verbeterpunten en aanbevelingen die de NZa vanuit haar toezicht heeft teruggegeven.

4.3 Bestuursverklaring bij het uitvoeringsverslag

Het bestuur van de Wlz-uitvoerder ondertekent het uitvoeringsverslag en neemt expliciet verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de aangeleverde gegevens in het uitvoeringsverslag overeenkomstig de vereisten van deze regeling. De Wlz-uitvoerder hanteert voor deze bestuursverklaring ten minste de standaardtekst zoals deze is opgenomen in bijlage 1 van deze regeling.

Artikel 5 Financieel verslag

Het financieel verslag geeft een beeld van de inkomsten en uitgaven en van het vermogen waaronder de wettelijke reserve van een Wlz-uitvoerder en daarnaast van de financiële geldstromen waar hij als Wlz-uitvoerder verantwoordelijkheid voor draagt. Met het financieel verslag legt een Wlz-uitvoerder verantwoording af over de uitgaven die hij heeft gedaan voor het doen leveren van zorg, het verstrekken van pgb aan de verzekerden en voor de uitvoering van de verzekering. Op basis van het verstrekte beeld en de verantwoording van de geldstromen kan de NZa als toezichthouder tot een oordeel komen over de rechtmatigheid van deze uitgaven en de reserves. De regels voor het financieel verslag beogen ook de onderlinge vergelijkbaarheid van de financiële verantwoordingen van Wlz-uitvoerders te borgen.

5.1 Inhoud van het financieel verslag

  • 8 Het financieel verslag dat de Wlz-uitvoerder ter verantwoording over de uitvoering van de Wlz op grond van artikel 4.3.1 van de Wlz aanlevert, moet bestaan uit een algemene toelichting, een balans inclusief toelichting en een exploitatierekening inclusief toelichting.

  • 9 Bij het financieel verslag voegt de Wlz-uitvoerder de controleverklaring van een accountant als bedoeld in artikel 393 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek omtrent de getrouwheid en rechtmatigheid zoals bedoeld in artikel 4.3.1 lid 2 van de Wlz, en het in datzelfde artikel genoemde verslag van zijn bevindingen (accountantsrapport). De verklaring en het verslag moeten zijn opgesteld volgens de voorschriften van het protocol voor het accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders.

5.2 Te hanteren modellen

  • 1 De Wlz-uitvoerder stelt het financieel verslag op overeenkomstig het model financieel verslag zoals afzonderlijk door de NZa gepubliceerd op het Publicatieplatform UitvoeringsContent (PUC). De Wlz-uitvoerder levert de gegevens aan via het NZa aanvraagportaal.

  • 2 De Wlz-uitvoerder past de vergelijkende cijfers in het financieel verslag niet aan.

5.3 De wettelijke reserve

  • 1 De Wlz-uitvoerder neemt in zijn balans de toevoegingen en onttrekkingen aan de wettelijke reserve op zoals bedoeld in art 4.6 van het Besluit Wfsv, waarbij de uitgangspunten als bedoeld in het model Financieel Verslag zoals genoemd in artikel 5.2, worden gevolgd.

  • 2 De Wlz-uitvoerder neemt in zijn balans een overschrijding van meer dan 20% van zijn beheerskostenbudget op zoals dat is vastgesteld door het Zorginstituut Nederland op grond van artikel 4.4 van het Besluit Wfsv voor dat jaar.

5.4 Verantwoordelijkheid

  • 1 De Wlz-uitvoerder verantwoordt zich uitsluitend over de doelen en taken waarvoor de verantwoordelijkheid bij hem ligt overeenkomstig de geldende wet- en regelgeving en de afspraken uit het Convenant.

  • 2 Daar waar sprake is van directe verantwoordelijkheid is de Wlz-uitvoerder verantwoordelijk voor de volledigheid, de juistheid en de tijdigheid van de uitvoering van het proces en voor de betrouwbaarheid van de gegevens die derden als input voor het proces aanleveren.

  • 3 Daar waar sprake is van gebruikersverantwoordelijkheid moet de Wlz-uitvoerder zorgen voor de juiste, volledige en tijdige uitvoering van een proces en is hij verantwoordelijk voor de uitkomsten daarvan. De Wlz-uitvoerder mag echter uitgaan van de juistheid en volledigheid van de gegevens die derden daartoe aanleveren. Op de betrouwbaarheid van deze gegevens hoeft de Wlz-uitvoerder zelf geen controle uit te voeren. Indien deze gegevens onvolledig of onbetrouwbaar mochten zijn, hoeft de Wlz-uitvoerder hierop zelf geen aanvullende controles uit te voeren. Voorbeelden hiervan zijn gegevens die het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ), de SVB, het CAK of de Basisregistratie Personen (BRP) verstrekken. Het kan voorkomen dat de gegevens een bandbreedte bevatten. Als dit het geval is gaat de Wlz-uitvoerder uit van de meest waarschijnlijke uitkomst. De Wlz-uitvoerder neemt geen onzekerheid op voor het verschil tussen de meest waarschijnlijke uitkomst en het maximum van de bandbreedte.

5.5 Bestuursverklaring bij het financieel verslag

Het bestuur van de Wlz-uitvoerder ondertekent het financieel verslag en neemt expliciet verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de aangeleverde gegevens in het financieel verslag overeenkomstig de vereisten van deze regeling. De Wlz-uitvoerder hanteert voor deze bestuursverklaring ten minste de standaardtekst zoals deze is opgenomen in bijlage 2 van deze regeling.

5.6 Het rechtmatigheidsoverzicht

  • 1 De Wlz-uitvoerder neemt onrechtmatigheden waarvan het niet mogelijk is ze voorafgaand aan de verantwoording te corrigeren, en geconstateerde onzekerheden over de rechtmatigheid op in het rechtmatigheidsoverzicht. Ook onrechtmatigheden en onzekerheden uit voorgaande jaren die nog niet zijn afgewikkeld, moet de Wlz-uitvoerder opnemen in het overzicht.

  • 2 De Wlz-uitvoerder neemt in het rechtmatigheidsoverzicht per onrechtmatigheid of onzekerheid het jaar op waarin de gerelateerde bedrijfslasten of bedrijfsopbrengsten via het financieel verslag zijn gerapporteerd.

  • 3 De Wlz-uitvoerder neemt in het rechtmatigheidsoverzicht het jaar waarin de onrechtmatigheid of onzekerheid is gerapporteerd op. Wanneer sprake is van een toename van een eerder gerapporteerde onrechtmatigheid of onzekerheid neemt de Wlz-uitvoerder de toename op een afzonderlijke regel in het rechtmatigheidsoverzicht op. Wanneer een (deel van een) onzekerheid een onrechtmatigheid wordt, rapporteert de Wlz-uitvoerder het jaar waarin dit plaatsvindt als jaar van rapportage.

  • 4 De Wlz-uitvoerder bepaalt de omvang van de onrechtmatigheden en onzekerheden aan de hand van het bedrag dat opgenomen is in de exploitatierekening.

  • 5 Indien een deel van een bedrag zoals opgenomen in de exploitatierekening onrechtmatig of onzeker is, bepaalt de Wlz-uitvoerder de omvang van de onrechtmatigheden en onzekerheden aan de hand van het deel dat onrechtmatig of onzeker is.

  • 6 Een bedrag dat door de Wlz-uitvoerder als onrechtmatig is aangemerkt kan ook onzeker zijn. In dit geval neemt de Wlz-uitvoerder zowel een onrechtmatigheid als een onzekerheid op in het rechtmatigheidsoverzicht.

  • 7 De Wlz-uitvoerder gebruikt voor het weergeven van de onrechtmatigheden en onzekerheden als genoemd in lid 1, het sjabloon Rechtmatigheidsoverzicht dat is opgenomen in bijlage 2 van deze regeling.

5.7 Onrechtmatigheden en onzekerheden bij nacalculaties

  • 1 De Wlz-uitvoerder neemt in het rechtmatigheidsoverzicht onrechtmatigheden op voor nacalculaties van Wlz-zorgaanbieders waarvan de schaden zijn opgenomen in de exploitatierekening waarbij een afkeurende verklaring is afgegeven. Indien mogelijk neemt de Wlz-uitvoerder alleen het bedrag waarop de afkeurende verklaring betrekking heeft op in het rechtmatigheidsoverzicht.

  • 2 De Wlz-uitvoerder neemt in het rechtmatigheidsoverzicht onzekerheden op voor nacalculaties waarvan een controleverklaring ontbreekt of waarbij een oordeelonthouding is afgegeven. Indien mogelijk neemt de Wlz-uitvoerder alleen het bedrag waarop een oordeelonthouding betrekking heeft op in het rechtmatigheidsoverzicht.

  • 3 Indien door de accountant van de Wlz-zorgaanbieder een oordeel met beperking is afgegeven bij de nacalculatie onderzoekt de Wlz-uitvoerder de gevolgen hiervan op zijn verantwoording en neemt indien gepast de beperking op in het rechtmatigheidsoverzicht bij het financieel verslag.

5.8 Overzicht opvolging uitkomsten financieel rechtmatigheidsonderzoek NZa

  • 1 Als de NZa in de terugkoppeling onderzoek financiële rechtmatigheid Wlz onrechtmatigheden en/of onzekerheden benoemd, waarvoor de NZa verwachting heeft geformuleerd, beschrijft de Wlz-uitvoerder de opvolging van deze onrechtmatigheden en/of onzekerheden in het overzicht opvolging financieel rechtmatigheidsonderzoek (bijlage 3).

  • 2 Als de NZa in de terugkoppeling onderzoek financiële rechtmatigheid Wlz uitkomsten benoemd, waarvoor de NZa verwachting heeft geformuleerd, beschrijft de Wlz-uitvoerder de opvolging van deze uitkomsten in het overzicht opvolging financieel rechtmatigheidsonderzoek (bijlage 3).

Artikel 6 Aanleveren van de verslagen en bijbehorende stukken

  • 1. Het uitvoeringsverslag, het financieel verslag, de bestuursverklaringen en de accountantsproducten over het voorafgaande kalenderjaar moeten voor 1 juli van het jaar zijn ingediend bij de NZa.

  • 2. De Wlz-uitvoerder levert de in lid 1 genoemde verantwoordingsproducten, onder door de NZa aan te geven voorwaarden, in elektronische vorm aan via het NZa aanvragenportaal.

Artikel 7 Intrekken oude regeling

Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze beleidsregel wordt de Regeling uitvoeringsverslag en financieel verslag Wlz-uitvoerders, met kenmerk TH/NR-026, ingetrokken.

Artikel 8 Toepasselijkheid voorafgaande regeling, bekendmaking, inwerkingtreding, en citeertitel

Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel

De Regeling uitvoeringsverslag en financieel verslag Wlz-uitvoerders, met kenmerk TH/NR-026, blijft van toepassing op besluiten en aangelegenheden die hun grondslag vinden in die beleidsregel en die betrekking hebben op de periode waarvoor die beleidsregel gold.

Inwerkingtreding / Bekendmaking

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin de regeling ingevolge artikel 5, aanhef en onder d, van de Bekendmakingswet wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2023.

De regeling ligt ter inzage bij de NZa en is te raadplegen op www.nza.nl.

Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling uitvoeringsverslag en financieel verslag Wlz-uitvoerder.

TOELICHTING

Algemeen

Wlz-uitvoerders zijn op grond van de Wlz verplicht een uitvoeringsverslag en een financieel verslag op te stellen. De NZa maakt gebruik van haar bevoegdheid op basis van de Wmg om regels te stellen voor de wijze waarop de Wlz-uitvoerder dat uitvoeringsverslag en het financieel verslag moet inrichten. De specificaties en uniformiteit in verslaglegging die daaruit voortvloeit dragen bij aan de effectiviteit van het toezicht van de NZa.

Deze algemene toelichting gaat in op het doel, de functie en de uitgangspunten van het uitvoeringsverslag en het financieel verslag. Doel, functie en uitgangspunten sluiten aan op de doorontwikkeling van het toezicht op de uitvoering. Hierbij focust de NZa op de doelen van de wet en verandert haar werkwijze van een procesgerichte aanpak in een themagerichte aanpak, waarbij zij zich onder meer oriënteert op problemen in de uitvoering en wat in de actualiteit speelt. De NZa beseft zich dat de doorontwikkeling van het toezicht bij de NZa ook gepaard gaat met een doorontwikkelingstraject bij de Wlz-uitvoerders als uitkomst van hetgeen wij in deze Regeling van hen vragen. Deze Regeling geeft een eindstadium weer van onze verwachtingen met betrekking tot de verantwoording in het uitvoeringsverslag. De NZa is zich er dan ook wel van bewust dat de Wlz-uitvoerders op dit moment nog niet in alle gevallen volledig de gegevens of mogelijkheden tot hun beschikking hebben om aan alle gevraagde elementen in de artikel 4 te voldoen. Met de Wlz-uitvoerders is afgesproken dat zij een realistisch plan maken over wanneer zij wel aan alle gevraagde elementen kunnen voldoen. Tot het moment dat de Wlz-uitvoerder volledig kan voldoen aan de verantwoordingseisen die deze Regeling voorschrijft, is het de Wlz-uitvoerder toegestaan zich niet over alle verplichte onderdelen te verantwoorden. De NZa blijft hierover in gesprek met de Wlz-uitvoerders.

Hoofdaccent op eigen verantwoordelijkheid

Het Normenkader is opgesteld vanuit de doelen van de Wlz. Deze doelen vormen de basis voor de normen die aangeven wat de NZa in haar toezicht van een Wlz-uitvoerder verwacht. De NZa schrijft niet voor hoe een Wlz-uitvoerder de doelen moet bereiken. Daarmee komt het accent te liggen op de eigen verantwoordelijkheid van de Wlz-uitvoerder. Hij moet immers zelf bepalen, voor zover dat mogelijk is, op welke wijze hij het best de doelen kan verwezenlijken.

Deze regeling voor de verantwoording sluit daarop aan. Ook voor de verantwoording geeft de NZa niet gedetailleerd aan op welke processen de verantwoording gericht moet zijn. In plaats daarvan komt de nadruk te liggen op de vraag aan de Wlz-uitvoerder om weer te geven of hij heeft voldaan aan zijn zorgplicht en of hij de doelen van de Wlz heeft gerealiseerd dan wel in hoeverre deze doelen zijn bereikt.

Functie van de verantwoording: inzicht bieden en verbeteren

Aan de verantwoording worden twee belangrijke functies toegekend. Het uitvoeringsverslag moet de NZa een duidelijk beeld geven van de mate waarin een Wlz-uitvoerder erin slaagt aan zijn zorgplicht te voldoen en de doelen van de Wlz te bereiken. Daarnaast moet de NZa inzicht krijgen in de lessen die een Wlz-uitvoerder trekt uit het wel of niet voldoen aan de zorgplicht en/of bereiken van de Wlz-doelen en de verbeteracties die hij hierop inzet.

Deze benadering van continue verbetering wil de NZa versterken door na haar beoordeling ervan het gesprek met de Wlz-uitvoerder aan te gaan over zijn uitvoeringsverslag. De inhoud van de uitvoering en de verbeteringen die de Wlz-uitvoerder wil realiseren zullen daarbij aan bod komen, maar ook de kwaliteit van de verantwoording als zodanig. In de opzet van verantwoorden is essentieel dat de Wlz-uitvoerder werk blijft maken van de verantwoording om de informatiewaarde relevant te houden. In lijn daarmee stimuleert de NZa met haar toezicht het leren van de organisatie van de Wlz-uitvoerder.

Uitgangspunten bij het opstellen van de regeling

De NZa heeft deze regeling opgesteld vanuit de gedachte een vorm voor de verantwoording te creëren die de komende jaren in principe gelijk blijft. Daarmee wil de NZa de Wlz-uitvoerders duidelijkheid bieden over de regels die zij nu en later in acht moeten nemen. Steeds zal de kern van de informatiebehoefte zo veel mogelijk betrekking hebben op de zorgplicht en de doelen van de Wlz en het realiseren van die zorgplicht en doelen. Daarbij beperkt de NZa de administratieve lasten door zo gericht mogelijk resultaatgegevens en andere relevante informatie hierover te vragen. Als de NZa voor haar probleemgerichte toezicht additionele informatie nodig heeft voor haar themagerichte onderzoeken, zal zij deze separaat uitvragen.

Bij zowel het uitvoeringsverslag als het financieel verslag worden verklaringen van het bestuur gevraagd om in te staan voor de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie.

Artikelsgewijs

Artikel 3

Deze regeling heeft betrekking op alle Wlz-uitvoerders. In het artikel over de reikwijdte wordt onderscheid gemaakt tussen Wlz-uitvoerders die de Wlz uitvoeren voor hun verzekerden, die de Wlz voor verzekerden van andere Wlz-uitvoerders uitvoeren en op Wlz-uitvoerders in hun functie als zorgkantoor. Dit onderscheid wordt gemaakt met het oog op de verantwoording van de Wlz-uitvoerders aan elkaar en de financiële verantwoording. De Wlz gaat er immers vanuit dat de Wlz-uitvoerder de Wlz uitvoert voor zijn eigen verzekerden (niet voor een regio). Tegelijk gaat het systeem van bekostiging van de natura-zorg ervan uit dat de Wlz-uitvoerder voor verzekerden die wonen in een regio waar de Wlz-uitvoerder niet is aangewezen als zorgkantoor, de uitvoering uitbesteedt aan een andere Wlz-uitvoerder. Het onderscheid stemt overeen met wat is vastgelegd in het Convenant en het breed gedragen uitgangspunt dat de Wlz regionaal en non-concurrentieel wordt uitgevoerd, voor alle inwoners van een regio zonder onderscheid naar de specifieke Wlz-uitvoerder waaraan zij via hun zorgverzekering zijn verbonden.

Uitgaande van de afspraken uit het Convenant verantwoordt de Wlz-uitvoerder die als zorgkantoor is aangewezen, zich over de uitvoering van de Wlz in de regio’s waarvoor hij is aangewezen, voor zowel de zorg in natura als het verstrekken van pgb. Dat vindt plaats in het uitvoeringsverslag zoals geregeld in artikel 4.2 en het financieel verslag zoals geregeld in artikel 5. De Wlz-uitvoerder die niet is aangewezen als zorgkantoor, verantwoordt zich in zijn uitvoeringsverslag zoals geregeld in artikel 4.1. Daarnaast verantwoordt hij zich in het financieel verslag voor de inkomsten en uitgaven van taken van de Wlz die niet zijn uitbesteed aan andere Wlz-uitvoerders.

Artikel 4

De NZa schrijft voor de verantwoording op te stellen vanuit de zorgplicht en de doelen van de Wlz. Deze zorgplicht en doelen heeft de NZa gepresenteerd in bijlage 1 van de Beleidsregel normenkader Wlz-uitvoerder. Bij de opbouw van het doelenschema is steeds de vraag geweest: welke resultaten moeten zijn geboekt wil het bovenliggend doel zijn bereikt.

In dit artikel zet de NZa de verantwoording van de zorgplicht van de Wlz-uitvoerder centraal. Deze zorgplicht en randvoorwaardelijke doelen zijn van een hoog abstractieniveau. De Wlz-uitvoerder kan deze invullen met specifiekere doelformulering voor het kalenderjaar. De NZa kiest hiervoor vanwege twee redenen. De eerste reden is dat de Wlz-uitvoerder in de verantwoording aan de hoofdlijn moet vasthouden. Hij kan daarbij op subdoelen inzoomen. Hij kan ook ervoor kiezen zich te verantwoorden op het niveau van de concrete normen uit de Beleidsregel normenkader Wlz-uitvoerder. Maar hij kan zich niet tot het detailniveau beperken. Hij moet in alle gevallen die detailverantwoording aanvliegen vanuit het hele doel en de zorgplicht en kan daarbinnen het detailniveau aan de orde stellen. De gekozen benadering laat ruimte aan de Wlz-uitvoerder om hier zijn eigen vorm aan te geven.

De tweede reden is dat de NZa een werkzame verantwoordingcyclus wil krijgen. Het uitvoeringsverslag moet de NZa zicht bieden of de wet goed wordt uitgevoerd, maar moet tegelijk een ondersteunend rapport zijn in een gesprek tussen Wlz-uitvoerder en NZa.

Bij een verantwoording over het bereiken van doelen gaat het om het verstrekken van informatie die relevant is voor het vaststellen van het doelbereik, die het doelbereik goed afdekt en waaruit is af te leiden dat het behalen van het doel is toe te rekenen aan de Wlz-uitvoerder in kwestie. Er kunnen zich ontwikkelingen voordoen of er kunnen omstandigheden spelen die van invloed zijn op het behalen van doelen. De Wlz-uitvoerder kan in het uitvoeringsverslag deze ontwikkelingen en omstandigheden schetsen. Zij bieden de NZa de achtergrond waartegen hij de prestaties van de Wlz-uitvoerder beoordeelt. Zodoende kan deze rekening houden met oorzaken van het niet of niet volledig halen van een doel, en of deze aan de Wlz-uitvoerder zijn toe te rekenen. Voorwaarde is dat een Wlz-uitvoerder de specifieke relatie tussen de omstandigheid en het bereiken van een doel beschrijft.

Voor de NZa is naast het zicht op de resultaten van belang hoe de Wlz-uitvoerder zijn eigen beleid evalueert, en op die doelen waar verbetering nodig of mogelijk is, plannen maakt en uitvoert. Dit zal ook in het toezicht van de NZa centraal staan.

Artikel 4.1 Verantwoording over zorgplicht in hoedanigheid van Wlz-uitvoerder

Wlz-uitvoerders zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wlz voor hun eigen verzekerden. In de praktijk voeren Wlz-uitvoerders die ook zijn aangewezen als zorgkantoor, de verzekering uit voor alle inwoners van één of meer regio’s. Een Wlz-uitvoerder voert zodoende een aantal taken uit onder eigen verantwoordelijkheid (namelijk voor hun eigen verzekerden) en deels in opdracht van de overige Wlz-uitvoerders. De Wlz-uitvoerder die de betreffende taken uitvoert in een bepaalde regio, verantwoordt zich middels het uitvoeringsverslag uniform aan alle Wlz-uitvoerders ongeacht de hoeveelheid verzekerden van die Wlz-uitvoerders in die regio. De Wlz-uitvoerders blijven immers te allen tijde verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wlz voor hun eigen verzekerden.

De NZa heeft voor het toezicht op de Wlz de Beleidsregel normenkader Wlz-uitvoerder opgesteld voor de Wlz-uitvoerders. Hierin geeft de NZa aan van welke normen zij bij haar toezicht uit gaat en wat zij verwacht van Wlz-uitvoerders. Een Wlz-uitvoerder moet controleren of de uitvoering van de Wlz in regio’s waarin hij niet is aangewezen als zorgkantoor, adequaat is. Bovenstaande beleidsregel is hiervoor het uitgangspunt.

Als een Wlz-uitvoerder in een regio bepaalde uitbestede taken foutief of onvoldoende uitvoert, stemmen de gezamenlijke Wlz-uitvoerders, die de taken en werkzaamheden aan de betreffende Wlz-uitvoerder uitbesteden, verbeterafspraken af met deze Wlz-uitvoerder. De NZa zal voor deze taken rechtstreeks de verantwoordelijke Wlz-uitvoerder aanspreken. Dat wil zeggen dat de NZa tegelijkertijd de Wlz-uitvoerder aan zal spreken die in de desbetreffende regio het zorgkantoor is en de Wlz-uitvoerders die taken aan dat zorgkantoor hebben uitbesteed.

Artikel 4.3 Bestuursverklaring bij het uitvoeringsverslag

Het bestuur van de Wlz-uitvoerder gebruikt in elk geval het voorgeschreven model van een verklaring waarmee hij expliciet verantwoordelijkheid neemt voor de inhoud van het uitvoeringsverslag. In de bestuursverklaring kan het bestuur echter ook uitgebreider ingaan op belangrijke zaken die met de uitvoering van de Wlz te maken hebben.

Artikel 5.1 Inhoud van het financieel verslag

Dit artikel vertaalt de algemene wettelijk verantwoordingsplicht zoals geregeld in artikel 4.3.1 van de Wlz naar hetgeen de Wlz-uitvoerder bij de NZa moet indienen.

Bij de opstelling van zijn financieel verslag hanteert de Wlz-uitvoerder het model Financieel verslag van de NZa, waarbij hij (zoveel mogelijk) aansluit bij Titel 9 van boek 2 van het BW. Zoals in de model is aangegeven moet het financieel verslag zijn opgesteld in de Nederlandse taal en moeten bedragen in euro’s worden weergegeven.

Het is van belang dat alle gegevens moeten worden verstrekt die voor een juiste interpretatie van de verantwoorde posten noodzakelijk zijn.

De NZa stelt het protocol voor het accountantsonderzoek Wlz-uitvoerders vast dat voorschriften bevat waaraan het onderzoek moet voldoen.

Artikel 5.2 Te hanteren modellen

Voor het onderzoek van de NZa is het nodig dat Wlz-uitvoerders gelijksoortige baten en lasten en activa en passiva weergeven. Het hanteren van modellen draagt bij aan deze uniformering. In de modellen staan de posten en de toelichtingen die de Wlz-uitvoerder minimaal in de financiële verantwoording op moet nemen.

Artikel 5.3 De wettelijke reserve

Zoals in artikel 5.4 voor de verantwoording over de baten en lasten van het beheer is aangesloten op het Convenant over de uitvoerings- en verantwoordingsstructuur, sluit artikel 5.5 voor de toevoegingen en onttrekkingen aan de wettelijke reserve op gelijke wijze aan op de afspraken in het Convenant.

Het tweede lid schrijft de Wlz-uitvoerders voor het uitgaan van de wettelijke reserve boven de 20%-grens van het beheerskostenbudget aan te geven en op te nemen in het financieel verslag. Deze maximering van de wettelijke reserve is geregeld in het Besluit Wfsv. Voor de bepaling van de 20%-grens moet worden uitgegaan van het beheerskostenbudget, zoals vastgesteld door het Zorginstituut Nederland op grond van artikel 4.4 van het Besluit Wfsv voor dat jaar. Dit is een andere grondslag dan het beheerskostenbudget van de Wlz-uitvoerder na toepassing van de Clearinghouse-constructie. Deze toepassing van de regels hebben de Wlz-uitvoerders en het Ministerie van VWS vastgelegd in het Convenant.

Artikel 5.5 Bestuursverklaring bij het financieel verslag

Het bestuur van de Wlz-uitvoerder kan behalve de in een model voorgeschreven verklaring over het financieel verslag ook andere, belangrijke ontwikkelingen of zaken melden die met de uitvoering van de Wlz te maken hebben.

Artikel 5.6 Het rechtmatigheidsoverzicht

Wlz-uitvoerders moeten geconstateerde onrechtmatigheden corrigeren in het financieel verslag. Onzekerheden in het verslag moeten zij kwantificeren. Wlz-uitvoerders moeten onrechtmatigheden waarvan het niet mogelijk is om ze te corrigeren en geconstateerde onzekerheden over de rechtmatigheid toelichten in het financieel verslag, de bestuursverklaring en opnemen in het rechtmatigheidsoverzicht. Dit geldt ook voor mogelijke onrechtmatigheden en onzekerheden uit voorgaande jaren die nog niet zijn afgewikkeld. De Wlz-uitvoerder geeft hierbij de verbeteracties aan die hij denkt te starten of heeft gestart om de geconstateerde onrechtmatigheden en onzekerheden in de toekomst te voorkomen.

Alle niet gecorrigeerde onrechtmatigheden en onzekerheden moeten worden opgenomen in het rechtmatigheidsoverzicht. De Wlz-uitvoerder neemt in het rechtmatigheidsoverzicht het jaar op waarin de gerelateerde bedrijfslasten of bedrijfsopbrengsten via het financieel verslag zijn gerapporteerd. De Wlz-uitvoeder neemt tevens op in welk jaar de onrechtmatigheid of onzekerheid is gerapporteerd. Wanneer sprake is van een toename van een eerder gerapporteerde onrechtmatigheid of onzekerheid neemt de Wlz-uitvoerder de toename op een afzonderlijke regel in het rechtmatigheidsoverzicht op.

Voorbeeld 1:

Een materiële controle wordt in jaar t uitgevoerd over de schadelast van jaar t-1. Hieruit blijkt een onrechtmatigheid van € 200.000. De Wlz-uitvoerder neemt in het rechtmatigheidsoverzicht jaar t het bedrag van € 200.000 op. Hierbij vermeldt hij jaar t-1 als het jaar waarin de gerelateerde bedrijfslasten of bedrijfsopbrengsten via het financieel verslag zijn gerapporteerd (artikel 5.8 lid 2). Daarnaast vermeldt hij jaar t als het jaar waarin de onrechtmatigheid of onzekerheid is gerapporteerd (artikel 5.8 lid 3).

Voorbeeld 2a:

Wanneer in jaar t+1 blijkt dat de onrechtmatigheid € 100.000 hoger is dan in het voorgaande financieel verslag gerapporteerd, neemt de Wlz-uitvoerder de toename van € 100.000 op een afzonderlijke regel in het rechtmatigheidsoverzicht jaar t+1 op. Hierbij vermeldt hij jaar t-1 als het jaar waarin de gerelateerde bedrijfslasten of bedrijfsopbrengsten via het financieel verslag zijn gerapporteerd (artikel 5.8 lid 2) en jaar t+1 als het jaar waarin de onrechtmatigheid of onzekerheid is gerapporteerd (artikel 5.8 lid 3). Indien het saldo van € 200.000 over jaar t nog niet is gecorrigeerd of teruggevorderd rapporteert de Wlz-uitvoerder naast deze onrechtmatigheid ook de onrechtmatigheid zoals opgenomen bij voorbeeld 1.

Voorbeeld 2b:

Wanneer in jaar t+1 de onrechtmatigheid lager is geworden, bijvoorbeeld door het terugvorderen van € 30.000, neemt de Wlz-uitvoerder in het rechtmatigheidsoverzicht jaar t het bedrag € 170.000 op. Hierbij vermeldt hij jaar t-1 als het jaar waarin de gerelateerde bedrijfslasten of bedrijfsopbrengsten via het financieel verslag zijn gerapporteerd (artikel 5.8 lid 2). Daarnaast vermeldt hij jaar t als het jaar waarin de onrechtmatigheid of onzekerheid is gerapporteerd (artikel 5.8 lid 3).

Voorbeeld 3

Een materiële controle wordt in jaar t uitgevoerd over de schadelast van jaar t-1, het onderzoek is nog niet afgerond. Hieruit blijkt dat er sprake is van een onzekerheid van € 100.000 omdat de Wlz-uitvoerder over onvoldoende informatie beschikt om een (gedeelte van een) deze post als rechtmatig of onrechtmatig aan te merken. De Wlz-uitvoerder vermeldt jaar t-1 als het jaar waarin de gerelateerde bedrijfslasten of bedrijfsopbrengsten via het financieel verslag zijn gerapporteerd (artikel 5.8 lid 2). Daarnaast vermeldt hij jaar t als het jaar waarin de onzekerheid is gerapporteerd (artikel 5.8 lid 3).

Wanneer het onderzoek in jaar t is afgerond blijkt € 50.000 onrechtmatig. De Wlz-uitvoerder neemt deze onrechtmatigheid op in het rechtmatigheidsoverzicht. De Wlz-uitvoerder vermeldt jaar t-1 als het jaar waarin de gerelateerde bedrijfslasten of bedrijfsopbrengsten via het financieel verslag zijn gerapporteerd (artikel 5.8 lid 2). Daarnaast vermeldt hij jaar t als het jaar waarin de onrechtmatigheid of onzekerheid is gerapporteerd (artikel 5.8 lid 3).

BIJLAGE 1 BESTUURSVERKLARING BIJ HET UITVOERINGSVERSLAG

Het bestuur van de Wlz-uitvoerder ondertekent het Uitvoeringsverslag en neemt expliciet verantwoordelijkheid voor de betrouwbaarheid van de aangeleverde gegevens in het Uitvoeringsverslag. In de bestuursverklaring kan de Wlz-uitvoerder desgewenst uitgebreider ingaan op belangrijke zaken die met de uitvoering van de Wlz te maken hebben.

De NZa heeft voor deze bestuursverklaring de volgende standaardtekst geformuleerd.

Het bestuur van ............... (statutaire naam van de Wlz-uitvoerder) stelt zich verantwoordelijk voor de in het uitvoeringsverslag over (jaartal) opgenomen informatie over de uitvoering van de Wlz.

Indien van toepassing:

De Wlz-uitvoerder verantwoordt zich eveneens over de gemandateerde en aangewezen Wlz-taken in de zorgkantoorregio’s ............... (naam van de zorgregio’s).

Het bestuur geeft hiermee aan dat:

  • het de verantwoordelijkheid is van het bestuur om de Wlz op een rechtmatige en doelmatige wijze uit voeren;

  • het uitvoeringsverslag een juist en volledig beeld geeft van de naleving van de wettelijke doelen en taken van de Wlz-uitvoerder;

  • het uitvoeringsverslag is opgesteld in overeenstemming met de daarvoor geldende regels zoals geformuleerd in de Regeling Uitvoeringsverslag en financieel verslag Wlz-uitvoerder.

Ondertekening

Plaats en datum

BIJLAGE 2 BESTUURSVERKLARING BIJ HET FINANCIEEL VERSLAG

Het bestuur van de Wlz-uitvoerder ondertekent het Financieel verslag en neemt expliciet verantwoordelijkheid voor de betrouwbaarheid van de aangeleverde gegevens in het Financieel verslag. In de bestuursverklaring kan de Wlz-uitvoerder desgewenst uitgebreider ingaan op belangrijke zaken die met de uitvoering van de Wlz te maken hebben.

De NZa heeft voor deze bestuursverklaring de volgende standaardtekst geformuleerd.

Het bestuur van ............... (statutaire naam van de Wlz-uitvoerder) stelt zich verantwoordelijk voor de in het Financieel verslag over (jaartal) opgenomen informatie over de uitvoering van de Wlz.

Indien van toepassing:

De Wlz-uitvoerder verantwoordt zich eveneens over de gemandateerde en aangewezen Wlz-taken in de zorgkantoorregio’s ............... (naam van de zorgregio’s).

Het bestuur geeft hiermee aan dat:

  • het de verantwoordelijkheid van het bestuur is om een goed financieel beheer te voeren en om de rechtmatigheid van de baten en lasten die in het Financieel verslag zijn opgenomen te borgen;

  • dat het Financieel verslag niet in strijd is met het Uitvoeringsverslag;

  • het Financieel verslag is opgesteld in overeenstemming met de daarvoor geldende regels zoals geformuleerd in de Regeling Uitvoeringsverslag en financieel verslag Wlz-uitvoerder.

Ondertekening

Plaats en datum

Tabel Rechtmatigheidsoverzicht (in € 1.000)
 

Jaar van ontstaan1

Jaar gerapporteerd2

Bedrag (€)

Onrechtmatigheden in het financieel verslag

     

[omschrijving]

201x

201x

000

Totaal onrechtmatigheden

   

000

 

Onzekerheden in het financieel verslag

     

[omschrijving]

201x

201x

000

Totaal onzekerheden

   

000

 

Totaal onrechtmatigheden en onzekerheden

   

000

X Noot
1

Jaar van ontstaan zoals gedefinieerd in artikel 5.8.2 van deze regeling

X Noot
2

Jaar gerapporteerd zoals gedefinieerd in artikel 5.8.3 van deze regeling

BIJLAGE 3 OPVOLGING FINANCIEEL RECHTMATIGHEIDSONDERZOEK VOORGAANDE JAREN

Opvolging onrechtmatigheden en/of onzekerheden financieel rechtmatigheidsonderzoek [jaartal]

In de terugkoppeling onderzoek financiële rechtmatigheid Wlz [jaartal] benoemt de NZa onrechtmatigheden en/of onzekerheden. De Wlz-uitvoerder geeft, voor onrechtmatigheden en/of onzekerheden waarvoor de NZa verwachtingen heeft geformuleerd, in onderstaande tabel aan wat de opvolging van deze onrechtmatigheden en/of onzekerheden is geweest.

Onrechtmatigheid/onzekerheid

Verwachting NZa

Opvolging Wlz-uitvoerder

Onrechtmatigheid/onzekerheid 1 [omschrijving]

Verwachting NZa onrechtmatigheid/onzekerheid 1 [omschrijving]

Opvolging onrechtmatigheid/onzekerheid 1 [omschrijving]

Onrechtmatigheid/onzekerheid 2 [omschrijving]

Verwachting NZa onrechtmatigheid/onzekerheid 2 [omschrijving]

Opvolging onrechtmatigheid/onzekerheid 2 [omschrijving]

Onrechtmatigheid/onzekerheid 3 [omschrijving]

Verwachting NZa onrechtmatigheid/onzekerheid 3 [omschrijving]

Opvolging onrechtmatigheid/onzekerheid 3 [omschrijving]

Onrechtmatigheid/onzekerheid 4 [omschrijving]

Verwachting NZa onrechtmatigheid/onzekerheid 4 [omschrijving]

Opvolging onrechtmatigheid/onzekerheid 4 [omschrijving]

Onrechtmatigheid/onzekerheid 5 [omschrijving]

Verwachting NZa onrechtmatigheid/onzekerheid 5 [omschrijving]

Opvolging onrechtmatigheid/onzekerheid 5 [omschrijving]

Onrechtmatigheid/onzekerheid 6 [omschrijving]

Verwachting NZa onrechtmatigheid/onzekerheid 6 [omschrijving]

Opvolging onrechtmatigheid/onzekerheid 6 [omschrijving]

Opvolging uitkomsten financieel rechtmatigheidsonderzoek [jaartal]

In de terugkoppeling onderzoek financiële rechtmatigheid Wlz [jaartal] nam de NZa uitkomsten ten aanzien van de financiële verantwoording op. De Wlz-uitvoerder geeft, voor uitkomsten waarvoor de NZa verwachtingen heeft geformuleerd, in onderstaande tabel aan wat de opvolging van deze uitkomsten is geweest.

Uitkomst

Verwachting NZa

Opvolging Wlz-uitvoerder

Uitkomst 1 [omschrijving]

Verwachting NZa uitkomst 1 [omschrijving]

Opvolging uitkomst 1 [omschrijving]

Uitkomst 2 [omschrijving]

Verwachting NZa uitkomst 2 [omschrijving]

Opvolging uitkomst 2 [omschrijving]

Uitkomst 3 [omschrijving]

Verwachting NZa uitkomst 3 [omschrijving]

Opvolging uitkomst 3 [omschrijving]

Uitkomst 4 [omschrijving]

Verwachting NZa uitkomst 4 [omschrijving]

Opvolging uitkomst 4 [omschrijving]

Uitkomst 5 [omschrijving]

Verwachting NZa uitkomst 5 [omschrijving]

Opvolging uitkomst 5 [omschrijving]

Uitkomst 6 [omschrijving]

Verwachting NZa uitkomst 6 [omschrijving]

Opvolging uitkomst 6 [omschrijving]

Naar boven