Regeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 17 maart 2023, nr. 34983319, houdende wijziging van de Regeling studiefinanciering 2000 in verband met de invoering van nieuwe betaalmethoden in het openbaar vervoer

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Gelet op artikelen, 3.24, vijfde lid, 3.25, tweede lid, 3.26, derde lid en 3.27, achtste en negende lid van de Wet studiefinanciering 2000;

Besluit:

ARTIKEL I. REGELING STUDIEFINANCIERING 2000

De Regeling studiefinanciering 2000 wordt als volgt gewijzigd:

A

In de alfabetische volgorde van artikel 1.1 worden de volgende begripsbepalingen ingevoegd:

Drager:

drager als bedoeld in artikel 4.1;

Persoonlijk online account:

persoonlijk account in de webomgeving van RSR, waarin een student met reisrecht zijn reisproduct kan koppelen aan een drager;

B

In artikel 2.4 wordt ‘artikel 3.7, tweede lid,’ vervangen door ‘artikel 3.24, tweede lid,’.

C

Hoofdstuk 4 komt te luiden:

Hoofdstuk 4. Reisvoorziening

Artikel 4.1. Dragers reisproduct
  • 1. Het reisproduct kan aan een van de volgende dragers worden gekoppeld:

    • a. persoonlijke OV-chipkaart;

    • b. token op een mobiele telefoon; of

    • c. token op een fysieke kaart.

  • 2. RSR geeft aan aan welke dragers de student het reisproduct kan koppelen.

Artikel 4.2. Verkrijging reisrecht
  • 1. Om met het reisrecht te kunnen reizen moet het reisproduct door de student in zijn persoonlijke online account worden gekoppeld aan een van de dragers als bedoeld in artikel 4.1.

  • 2. Indien de student reist met een drager als bedoeld in artikel 4.1, eerste lid, onderdeel a, moet de student om met het reisrecht te kunnen reizen, in aanvulling op het eerste lid, het reisproduct bij een daartoe bestemde automaat van de vervoersbedrijven op de drager laden na de koppeling in het persoonlijke online account.

Artikel 4.3. Tijdelijk reisproduct
  • 1. Op aanvraag bij RSR kan de student tijdelijk met het reisrecht reizen. In dat geval wordt het studentenreisproduct gekoppeld aan een andere aan de student toebehorende drager die is geverifieerd door de RSR.

  • 2. In afwijking van artikel 4.1 kan het tijdelijke reisproduct worden gekoppeld aan een anonieme OV-chipkaart. Indien een student het tijdelijk reisproduct koppelt aan een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart, moet de student om met het reisrecht te kunnen reizen, in aanvulling op artikel 4.2, eerste lid, het reisproduct bij een daartoe bestemde automaat van de vervoersbedrijven op de drager laden na de koppeling in het persoonlijke online account.

Artikel 4.4. Beëindiging reisrecht

Het reisrecht wordt beëindigd door het reisproduct dat aan een drager is gekoppeld, stop te zetten op de wijze, bedoeld in artikel 4.5.

Artikel 4.5. Stopzetten
  • 1. Met stopzetten wordt in dit artikel bedoeld het stopzetten, bedoeld in de artikelen 3.27 en 3.28 van de wet en artikel 4.4.

  • 2. Het reisproduct dat is gekoppeld aan de drager, bedoeld in artikel 4.1, onderdeel b of c, kan door de Minister of student worden stopgezet door RSR te verzoeken de koppeling tussen het reisproduct en de drager te verbreken.

  • 3. Het reisproduct dat is geladen op de drager, bedoeld in artikel 4.1, onderdeel a, wordt door de student stopgezet bij een daartoe bestemde automaat van de vervoersbedrijven.

  • 4. De Minister kan, indien de met een reisproduct geladen drager technische gebreken heeft of indien de automaten van de vervoersbedrijven of het persoonlijke online account bij RSR niet functioneren, beslissen dat het reisproduct stopgezet kan worden door gebruik te maken van een aangetekende brief.

Artikel 4.6. Keuze in soorten reisrecht
  • 1. Een reisrecht wordt verstrekt in de vorm van:

    • a. een weekreisrecht als bedoeld in artikel 1, zesde lid, van de overeenkomst tussen de vervoersbedrijven en de Staat in verband met de uitvoering van het reisrecht; of

    • b. een weekendreisrecht als bedoeld in artikel 1, zevende lid, van de overeenkomst tussen de vervoersbedrijven en de Staat in verband met de uitvoering van het reisrecht.

  • 2. Indien een student als gevolg van de keuzemogelijkheid voor een soort reisrecht als bedoeld in artikel 3.26, tweede lid, van de wet, een weekendreisrecht kiest, geeft hij dit via www.duo.nl aan de Minister door alvorens hij zijn reisproduct aan zijn drager koppelt zoals beschreven in artikel 4.2.

Artikel 4.7. Wisselen van soort reisrecht
  • 1. Een student die recht heeft op een reisvoorziening kan tweemaal per kalenderjaar wisselen van keuze voor een soort reisrecht, met dien verstande dat het nieuwe soort reisrecht niet kan aanvangen:

    • a. in de maanden mei tot en met augustus, en

    • b. binnen twee maanden na een eerdere wisseling van keuze voor een soort reisrecht.

  • 2. Op de aanvraag om te wisselen wordt besloten uiterlijk op de tiende werkdag nadat de aanvraag bij de Minister is ontvangen.

  • 3. In afwijking van het tweede lid wordt op de aanvraag om te wisselen met ingang van een periode die gelegen is na het ingaan van een eerder toegekend reisrecht besloten uiterlijk op de tiende werkdag nadat het eerder toegekende reisrecht is ingegaan.

  • 4. Indien bij de beslissing op de aanvraag, bedoeld in het tweede of derde lid, een nieuw soort reisrecht wordt toegekend, kan het bijbehorende reisproduct na die toekenning na vijf werkdagen aan een drager worden gekoppeld op een in artikel 4.2 bedoelde wijze.

  • 5. Het nieuwe reisproduct kan tot en met zes weken na de in het vierde lid bedoelde aanvraag aan een drager worden gekoppeld

Artikel 4.8. Reisproduct strikt persoonlijk

De student die beschikking heeft over een reisproduct heeft uitsluitend voor zichzelf recht op kosteloos openbaar vervoer of korting op de vervoerprijs.

Artikel 4.9. Voorziening in geld
  • 1. Een student die een opleiding in Nederland volgt en gedurende die opleiding een onderdeel daarvan buiten Nederland gaat volgen, kan over de periode in het buitenland op aanvraag in plaats van een reisrecht in aanmerking komen voor een voorziening in geld.

  • 2. De student komt in aanmerking voor een voorziening in geld, als bedoeld in het eerste lid, indien:

    • a. het onderdeel dat buiten Nederland wordt gevolgd, meetelt voor het Nederlandse diploma, en

    • b. de student ingeschreven blijft aan de Nederlandse onderwijsinstelling.

  • 3. De voorziening in geld, bedoeld in het eerste lid, is gelijk aan het bedrag, bedoeld in artikel 5.3, eerste lid, van de wet.

  • 4. Toekenning van de reisvoorziening in geld vindt plaats per kalendermaand voor de periode waarin de student voor de betreffende opleiding in het buitenland studeert. Na deze periode wordt dezelfde soort reisrecht toegekend zonder dat dat opnieuw behoeft te worden aangevraagd. Indien de student eerder dan aangegeven terugkeert in Nederland, kan opnieuw een reisrecht worden aangevraagd. Na toekenning daarvan kan het reisproduct na vijf werkdagen aan een drager worden gekoppeld op een in artikel 4,2 bedoelde wijze.

  • 5. Dit artikel berust op artikel 3.24, vijfde lid, van de wet.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking op het tijdstip waarop artikel I van de Wet van 30 november 2022 tot wijziging van de Wet studiefinanciering 2000 in verband met de invoering van nieuwe betaalmethoden in het openbaar vervoer (Stb. 2023, 4) in werking treedt.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R.H. Dijkgraaf

TOELICHTING

I. Algemeen deel

1. Inleiding

Door de introductie van nieuwe betaalmethoden in het openbaar vervoer zal de OV-chipkaart in haar huidige vorm vervallen. De Wet studiefinanciering 2000 is gewijzigd zodat het studentenreisproduct gebruikt kan worden met toekomstige betaalmethoden.1 In de artikelen 3.25, tweede lid, en 3.27, achtste lid, van de wet wordt het aanwijzen van de dragers van het studentenreisproduct, de wijze van koppeling van de drager aan het reisproduct en de wijze van stopzetting van het reisproduct gedelegeerd naar een ministeriële regeling. Met deze wijziging wordt daar invulling aan gegeven, zodat het studentenreisproduct juridisch gereed is voor de nieuwe betaalmethoden. Hierdoor wordt het juridisch mogelijk om zowel de OV-chipkaart als de nieuwe dragers (mobiele telefoon en fysieke pas) te gebruiken met het studentenreisproduct. Voor de daadwerkelijke migratie naar de nieuwe betaalmethoden wordt afgestemd met het Programma OV-betalen van de OV-bedrijven.

Op dit moment werken de vervoersbedrijven, RSR en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan een migratiestratieplanning met als doel een geleidelijke overgang van studenten naar de nieuwe betaalmethoden. Het streven is om begin 2024 te starten met de migratie en deze eind 2024 af te ronden. De migratie zal gefaseerd verlopen voor verschillende doelgroepen, waarbij in ieder geval het cohort studenten dat in de zomer van 2024 begint, direct het reisproduct zal gebruiken met de nieuwe betaalmethoden. Bij de migratie staat centraal dat studenten pas kunnen migreren als het nieuwe systeem goed functioneert, zodat studenten te allen tijde kunnen beschikken over hun reisproduct.

Op een later moment, na uitfasering van de OV-chipkaart, zullen de verwijzingen naar de OV-chipkaart uit de regeling worden gehaald. Dan kunnen alleen nog de nieuwe dragers gebruikt worden met het studentenreisproduct. Ook kunnen op een later moment andere dragers toegevoegd worden indien het in de toekomst (technisch) mogelijk en wenselijk is om deze met het studentenreisproduct te gebruiken.

Naast de artikelen met betrekking tot het reisrecht en studentenreisproduct wordt artikel 2.4 geactualiseerd, zodat dit artikel verwijst naar het correcte artikel in de gewijzigde WSF 2000 en aansluit op de aanvraagtermijn die DUO in de praktijk hanteert bij studenten die een volledige opleiding buiten Nederland volgen en een reisrecht willen ontvangen. Dit is een technische wijziging. Verder wordt er een aantal nieuwe begrippen gedefinieerd.

Om het reisrecht te gebruiken, koppelen studenten hun reisproduct aan een drager bij RSR via studentenreisproduct.nl. Dat is nu al nodig om het reisproduct te koppelen aan een OV-chipkaart, zodat het te laden reisproduct door RSR kan worden klaargezet. De student gaat vervolgens naar een fysieke ophaalautomaat en laadt het reisproduct op zijn OV-chipkaart. Na overstap op de nieuwe betaalmethoden hoeven studenten na koppeling van hun studentenreisproduct niet meer naar een fysieke ophaalautomaat om hun reisproduct op een (persoonlijke) OV-chipkaart te laden. Het reisproduct kan immers online in een persoonlijke account op studentenreisproduct.nl gekoppeld worden aan een van de gewenste dragers, namelijk de OV-pas op een mobiele telefoon of op een fysieke kaart. Ook het stopzetten kan via het persoonlijke online account. Daarnaast zal DUO bij beëindiging van het reisrecht, bijvoorbeeld door uitschrijving van de opleiding, het verzoek doen aan RSR om het reisproduct te deactiveren. Hierdoor hoeft de student zelf minder handelingen te verrichten en neemt de kans op OV-boetes door het niet (op tijd) stopzetten van het reisproduct af.

Gelet op de verschillende noodzakelijke wijzigingen in de artikelen van hoofdstuk 4 van de regeling wordt dit hoofdstuk met deze wijziging opnieuw vastgesteld.

Voor een nadere toelichting op de gevolgen van de wetswijziging wordt verwezen naar de memorie van toelichting van de gewijzigde WSF 2000.2

2. Uitvoering

2.1. Gevolgen voor de uitvoering door DUO

DUO heeft aangegeven dat de regeling uitvoerbaar is. De gevolgen voor DUO vloeien voort uit de wijziging van de wet, waardoor kan worden verwezen naar de uitvoeringsparagraaf in de memorie van toelichting.3 De wijzigingen in deze regeling vereisen alleen enkele aanvullende aanpassingen in de werkinstructies en intern beleid.

2.2. Gevolgen voor de uitvoering door RSR

In de basis wijzigen de processen bij RSR voor een student niet. De student moet in plaats van een OV-chipkaart een digitale of fysieke OV-pas koppelen aan het account op studentenreisproduct.nl. Voor het koppelen van de OV-pas is een nieuw proces door RSR gebouwd dat is gebaseerd op de bestaande werkwijze van de OV-chipkaart. Voor de afronding is RSR op dit moment in afwachting van de technische specificaties van de OV-pas.

Voor het beëindigen van het studentenreisproduct hoeft een student straks niet meer naar een ophaalautomaat. Beëindigen kan direct uitgevoerd worden op aangeven van DUO door het huidige blokkadebericht of door het verzoek tot stopzetting door de student via het persoonlijke online account op studentenreisproduct.nl. Voor de tweede optie zijn systeemwijzigingen bij RSR doorgevoerd, welke momenteel worden getest.

2.3. Gevolgen voor de communicatie richting studenten

Tijdige communicatie aan huidige en toekomstige studenten is noodzakelijk. In deze communicatie wordt duidelijk gemaakt wat er verandert voor de student, wanneer dat gebeurt, en of de student zelf actie dient te ondernemen. Daarbij wordt tevens duidelijk gemaakt dat aan de inhoud van het reisrecht zelf geen wijziging wordt aangebracht. Deze communicatie dient door verschillende partijen, waaronder DUO, RSR en de vervoerders, te worden verstrekt. De communicatie zal zorgvuldig op elkaar worden afgestemd, zodat de stapsgewijze migratie van studenten zo makkelijk mogelijk kan verlopen.

2.4 Gevolgen voor de regeldruk

In de memorie van toelichting bij het voorstel tot wijziging van de WSF 2000 in verband met de invoering van nieuwe betaalmethoden in het openbaar vervoer is reeds aangegeven wat er gaat veranderen voor (oud-)studenten. De regeldrukkosten nemen af omdat (oud-)studenten niet meer naar een fysieke ophaalautomaat hoeven voor het activeren, wisselen of stopzetten van hun reisproduct. Dit bespaart de student 10 minuten tijd, wat neerkomt op een structurele afname van de regeldruk van € 1.657.500.4 De verwachting dat de regeldruk zal afnemen wordt niet gewijzigd door deze regeling.

In aanvulling op de memorie van toelichting van het wetsvoorstel blijkt uit deze regeling dat studenten die nog reizen met een OV-chipkaart, op enig moment binnen een vooraf aangekondigde termijn van 6 weken moeten overstappen op een van de nieuwe dragers. Studenten worden daar actief over geïnformeerd door RSR en ook DUO zal hierover communiceren op de website. Een student met een reisproduct op de OV-chipkaart zal een e-mail ontvangen met het verzoek om over te stappen op een van de nieuwe dragers. Daarvoor zal het reisproduct digitaal, met instructies van RSR, worden gekoppeld aan de gekozen nieuwe drager (mobiele telefoon of fysieke kaart).

Studenten die bij aanvang van hun opleiding al beginnen met een reisproduct op een van de nieuwe dragers, hoeven geen (eenmalige) extra handeling te verrichten. Zij kunnen na koppeling bij RSR gelijk reizen met hun mobiele telefoon of een fysieke kaart (op aanvraag).

Op dit moment is de inschatting dat studenten voor de overstap de volgende eenmalige handelingen moeten verrichten:

  • Kennisnemen en zich op de hoogte stellen van de migratie naar OVpay en de verplichting voor de student om op een drager over te stappen (20 minuten).

  • Via Studentenreisproduct.nl koppelt de student het reisproduct aan de gewenste drager (10 minuten)

Voor het gehele migratieproces wordt ingeschat dat de student daar gemiddeld ongeveer 30 minuten aan besteedt: 20 minuten voor eenmalige kennisname en inhoudelijke naleving en 10 minuten voor eenmalige administratieve lasten. Hierbij wordt rekening gehouden met een uurtarief van € 15,– en een aantal van 625.000 studenten die tussentijds overstappen van OV-chipkaart naar OV-pas.5 Deze schatting is gemaakt op basis van het aantal studenten op 1 januari 2022 minus het aantal stopzettingen in 2022. Hierbij is geen rekening gehouden met verlopen, gestolen of verloren kaarten. Deze studenten zullen op dat moment ook over moeten van de OV-chipkaart naar OV-pas. Daarnaast zijn er studenten waarvan het reisrecht in het migratiejaar verloopt. Zij hoeven niet te migreren, maar kunnen daar vrijwillig toch voor kiezen.

Onderstaande eenmalige regeldrukvermeerdering wordt verwacht op basis van het aantal studenten dat regulier verplicht moet migreren van OV-chipkaart naar OV-pas:

Handelingen

Kennisnamekosten en inhoudelijke nalevingskosten

administratieve lasten

totale regeldrukkosten

 

eenmalig

structureel

eenmalig

structureel

eenmalig

structureel

Kennisnemen en zich op de hoogte stellen van de migratie naar OVpay en de verplichting om op een van de nieuwe dragers over te stappen

€ 3.093.750,-

         

Via Studentenreisproduct.nl (RSR) het reisproduct aan de gewenste drager koppelen

   

€ 1.565.625,-

     

Totaal

     

€ 4.659.375,-

 

3. Advies en consultatie

3.1 Openbare internetconsultatie

De internetconsultatie heeft twee reacties opgeleverd, waarvan een openbaar. Eén respondent gaf aan dat het goed is dat de fysieke kaart blijft bestaan. De andere respondent reageerde op de mogelijkheid voor studenten om te wisselen van soort reisrecht en riep in de reactie op met deze mogelijkheid te stoppen. Deze reacties hebben geen aanleiding gegeven tot het wijzigen van de conceptregeling zoals deze in internetconsultatie is gegaan of de toelichting daarbij.

3.2 Uitvoeringstoets

In een uitvoeringstoets heeft DUO aangegeven dat kan worden volstaan met een verwijzing naar de uitvoeringstoets behorende bij de wet.6 De wijziging van deze regeling vereist enkel een aantal aanvullende aanpassingen in werkinstructies en intern beleid.

3.3 Adviescollege toetsing regeldruk (ATR)

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.

II. Artikelsgewijs

Artikel I, onderdeel A

Dit onderdeel geeft de definitie van ‘drager’. Inhoudelijk wordt in artikel 4.1 bepaald wat de dragers zijn. Daarnaast wordt het onderdeel ‘persoonlijk online account’ gedefinieerd. Het persoonlijk account bevindt zich in de webomgeving van RSR (studentenreisproduct.nl). Hierin kan een student met reisrecht zijn reisproduct koppelen aan een drager

Artikel I, onderdeel B

In artikel 2.4 moet worden verwezen naar artikel 3.24, tweede lid, van de wet, in plaats van artikel 3.7, tweede lid, van de wet. Dit artikel is verplaatst in de WSF 2000. Dit is een technische wijziging.

Artikel I, onderdeel C

Dit onderdeel stelt hoofdstuk 4 van de Regeling studiefinanciering 2000 opnieuw vast.

Met de invoering van het nieuwe ov-betaalsysteem komen nieuwe betaalwijzen beschikbaar. Voorlopig zal nog met de OV-chipkaart worden gereisd door studenten, maar geleidelijk zullen zij moeten migreren naar de nieuwe betaalwijzen, die zullen fungeren als drager van het studentenreisproduct.

Artikel 4.1

Twee vormen van (closed-loop) tokens (CLT’s) worden aangewezen als drager van het studentenreisproduct: de CLT op een mobiele telefoon en de CLT op een fysieke kaart. De CLT op een mobiele telefoon zal het uitgangspunt vormen bij de migratie van studenten naar het nieuwe OV-betalen, maar een fysieke kaart zal te allen tijde op aanvraag beschikbaar zijn.

De persoonlijke OV-chipkaart wordt ook nog aangewezen als drager van het studentenreisproduct. Dat is nodig zolang niet alle studenten zijn gemigreerd naar de nieuwe betaalwijzen. Bovendien biedt het behoud van de persoonlijke OV-chipkaart naast de nieuwe betaalmethoden de mogelijkheid om in een eerder stadium (vanaf 2023) pilots uit te voeren met de nieuwe dragers, zonder definitief over te stappen tijdens deze fase.

Tweede lid

In dit artikellid wordt bepaald dat RSR aangeeft aan welke dragers de student het reisproduct kan koppelen. Op dit moment reizen studenten alleen met een persoonlijke OV-chipkaart. Geleidelijk zullen ze migreren naar de nieuwe dragers: eerst in een kleinschalige pilot en later volgens de migratieplanning, wanneer het nieuwe systeem volledig functioneel is. In dat geval zullen studenten via RSR het verzoek krijgen om (verplicht) over te stappen naar een van de nieuwe dragers. Het is derhalve noodzakelijk dat RSR aangeeft aan welke dragers de student het reisproduct kan koppelen, zodat de migratieplanning wordt nageleefd en studenten daadwerkelijk migreren. De verwachting is dat de migratie daarmee eind 2024 is afgerond. RSR geeft aan op studentenreisproduct.nl aan welke dragers de student het reisproduct zal koppelen.

Artikel 4.2

In dit artikel zijn de verschillende wijzen van verkrijgen van het reisrecht benoemd. In dit artikel worden deze mogelijkheden opgenomen voor zowel de nieuwe betaalwijzen als de OV-chipkaart (bestaande situatie). De bepalingen voor de OV-chipkaart worden na uitfasering van de OV-chipkaart uit de regeling gehaald.

De wijze van verkrijging van reisrecht zal, na toekenning door DUO, verlopen met het persoonlijk online account bij RSR, waar de student zelfstandig het reisproduct kan koppelen aan de gewenste drager. In het geval van gebruik van het reisproduct met een OV-chipkaart, is het nog steeds nodig dat de student het reisproduct bij een ophaalautomaat laadt op de persoonlijke OV-chipkaart. Deze werkwijze is gelijk aan de bestaande werkwijze voor de OV-chipkaart.

Eerste lid

Een student met reisrecht kan in een persoonlijk online account bij RSR op studentenreisproduct.nl zijn reisproduct koppelen aan de gewenste drager, zoals aangewezen in artikel 4.1.

Tweede lid

Voor het gebruik van het reisproduct met de OV-chipkaart wordt dezelfde werkwijze aangehouden als reeds bestond in de WSF 2000. Dat betekent dat het reisproduct door RSR wordt klaargezet en dat de student dat op zijn persoonlijke OV-chipkaart moet laden bij een ophaalautomaat van een van de vervoerders, bijvoorbeeld bij een treinstation.

Artikel 4.3

Als een student de drager van het studentenreisproduct kwijtraakt, moet snel een vervangende drager operationeel zijn zodat de student gebruik kan blijven maken van het reisrecht. Daarvoor wordt een uitzondering gemaakt op de in artikel 4.1 aangewezen dragers, zodat het tijdelijk reisproduct ook op een anonieme OV-chipkaart geladen kan worden.

Op dit moment is het reeds mogelijk om een tijdelijk reisproduct te laden op een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart bij een verlopen, verloren of defecte ov-chipkaart. Het tijdelijke studentenreisproduct is 7 dagen geldig. Na 7 dagen verloopt het product op de OV-chipkaart automatisch.

Eerste lid

Een student kan bij RSR een tijdelijk studentenreisproduct aanvragen. Dit kan worden geladen op een van de door RSR geverifieerde dragers.

Tweede lid

Het duurt enige tijd voordat een student de beschikking heeft over een nieuwe, persoonlijke OV-chipkaart, omdat deze moet worden aangevraagd, geproduceerd en verzonden. Daarom is het ook mogelijk om een tijdelijk reisproduct te laden op een anonieme OV-chipkaart, zodat de student zo snel mogelijk het reisrecht kan gebruiken, totdat het reisproduct kan worden geladen op een persoonlijke OV-chipkaart. Deze optie is reeds mogelijk en verandert door deze regeling niet.

Artikel 4.4

In dit artikel wordt opgenomen dat het reisrecht wordt beëindigd door het reisproduct dat aan een drager is gekoppeld, stop te zetten op de wijze is beschreven in artikel 4.5.

Artikel 4.5

In dit artikel wordt beschreven op welke wijze het reisproduct stopgezet dient te worden. Het artikel is technisch gewijzigd om aan te sluiten bij de (versimpelde) wijze van stopzetting van de nieuwe OV-betaalmethoden, waarbij de student niet meer naar de ophaalautomaat hoeft en het reisproduct in veel gevallen automatisch kan worden stopgezet. Daarnaast wordt een artikellid weggehaald waarin wordt verwezen naar de verplichting om het reisproduct stop te zetten bij uitloting, omdat het systeem van centrale loting is afgeschaft.

Eerste lid

In dit artikellid wordt verwezen naar de delegatiegrondslag in de wet en artikel 4.4. Dit is technisch gewijzigd in verband met de gewijzigde artikelen van de wet.

Tweede lid

In dit artikellid wordt verwezen naar het stopzetten van het reisproduct met de nieuwe dragers. Het stopzetten gebeurt door RSR op verzoek van DUO (bij eindigen reisrecht, bijvoorbeeld door uitschrijving van de opleiding) of de student. De student kan het reisproduct verzoekt tot stopzetting doen in zijn persoonlijke online account.

Derde lid

In dit artikellid wordt beschreven op welke wijze het studentenreisproduct op verzoek kan worden stopgezet, namelijk door RSR te verzoeken de koppeling tussen het reisproduct en de drager te verbreken. Het verzoek kan worden gedaan door DUO of door de student in het persoonlijke online account.

Vierde lid

In dit artikellid wordt voorzien in de wijze van stopzetting van het studentenreisproduct op een OV-chipkaart, namelijk bij een ophaalautomaat. Deze werkwijze voor de OV-chipkaart is niet veranderd en blijft gehandhaafd voor studenten die het reisproduct (nog) gebruiken met de OV-chipkaart.

Vijfde lid

In dit artikellid wordt voorzien in de mogelijkheid om het reisproduct stop te zetten door middel van een aangetekende brief aan RSR. Deze mogelijkheid kan worden ingezet bij technische gebreken aan de drager, een storing aan de ophaalautomaat van de vervoersbedrijven of het persoonlijk online account bij RSR. Deze mogelijkheid wordt niet veranderd door deze regeling.

Artikel 4.6

In dit artikel worden de keuzes in soorten reisrecht (week en weekend) beschreven. Dit artikel wordt niet gewijzigd.

Artikel 4.7

In dit artikel worden de voorwaarden omtrent wisselen van soort reisrecht opgenomen. Dit artikel wordt enkel technisch gewijzigd. Daarnaast wordt de termijn voor verkrijging van het reisproduct na een wisseling van 20 werkdagen geschrapt, omdat DUO in de praktijk een termijn van maximaal vijf werkdagen na de beslissing op de aanvraag hanteert.

Artikel 4.8

In dit artikel wordt opgenomen dat het reisproduct uitsluitend voor gebruik door de student zelf bedoeld is. Dit artikel wordt niet gewijzigd.

Artikel 4.9

In dit artikel worden de voorwaarden opgenomen omtrent het verkrijgen van een reisvoorziening in geld in plaats van een reisproduct. Dit artikel wordt enkel technisch gewijzigd. De hierin opgenomen aanvraagtermijn wordt daarnaast verkort omdat deze niet meer aansloot op de praktijk waarin studenten vooral digitaal met DUO communiceren.

Artikel II

Deze regeling treedt gelijk in werking met artikel I van de Wet van 30 november 2022 tot wijziging van de Wet studiefinanciering 2000 in verband met de invoering van nieuwe betaalmethoden in het openbaar vervoer (Stb. 2023, 4). Verwacht wordt dat deze wet op 1 april 2023 in werking kan treden. Hiermee zal voor deze regeling worden afgeweken van de implementatietermijn van twee maanden.

Spoedige inwerkingtreding van deze regeling draagt bij aan een soepele migratie van studenten naar de nieuwe betaalmethoden in het openbaar vervoer. Daarnaast wordt hiermee juridisch ruimte geboden om in 2023 de eerste pilots met het studentenreisproduct in combinatie met de betaalmethoden uit te voeren, zodat de daadwerkelijke (verplichte) migratie in de praktijk getest en voorbereid kan worden. Het uitgangspunt is dat studenten te allen tijde moeten kunnen beschikken over een reisproduct. Daarom is het noodzakelijk om vroegtijdig te kunnen beginnen met praktijktests, zodat de migratie kan soepel plaatsvinden zodra het systeem zich heeft bewezen.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R.H. Dijkgraaf


X Noot
1

Stb. 2023, 4.

X Noot
2

Kamerstukken II, 2021–2022, 36 126, nr. 3.

X Noot
3

Kamerstukken II, 2021–2022, 36 126, nr. 3.

X Noot
4

Kamerstukken II, 2021–2022, 36 126, nr. 3.

X Noot
5

Het uurtarief van € 15 is gebaseerd op: P. Sevat & E. Streefkerk, Handboek Meting Regeldrukkosten, Den Haag 2017, online en te vinden via: https://www.kcbr.nl/sites/default/files/ handboek_meting_regeldrukkosten_v_1-1-2018.pdf, bijlage IV.D. Het aantal studenten is een inschatting van de doelgroep die actief van een OV-chipkaart moet overstappen naar de nieuwe betaalmethoden, omdat zij ten tijde van de migratie al een geactiveerd reisproduct hadden. Een ander deel van de studenten zal in 2024 starten met hun studie en daarvoor vanaf het begin van hun studie reizen met de nieuwe betaalmethoden.

X Noot
6

Kamerstukken II, 2021–2022, 36 126, nr. 3.

Naar boven