Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 15 maart 2023, kenmerk 3536906-1044419-CZ, houdende wijziging van de Subsidieregeling overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg 2017–2019 en de Subsidieregeling overgang integrale tarieven medisch specialistische zorg 2020 en 2021 in verband met de aanpassing van de termijn tot indiening van een aanvraag tot vaststelling

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op artikel 3 van de Kaderwet VWS-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

De Subsidieregeling overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg 2017–2019 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

‘De zorgaanbieder respectievelijk een zorgaanbieder waarmee de medisch specialist een arbeidsovereenkomst heeft gesloten, dient namens de medisch specialist, een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in:

  • a. uiterlijk op 1 juli van het vierde jaar na het desbetreffende overstapjaar;

  • b. vanaf 5 januari 2026 tot en met 31 januari 2026 voor het overstapjaar 2019.’

2. In het vijfde lid, onder a, b, c, en d, wordt telkens ‘en de daaropvolgende jaren’ vervangen door ‘en de daaropvolgende jaren die betrekking hebben op de periode, bedoeld in artikel 9, eerste lid’.

3. Het zesde lid komt te luiden:

‘De kopieën, bedoeld in het vijfde lid, kunnen in afwijking van dat lid, ook afzonderlijk door de medisch specialist aan de Minister worden verstrekt:

  • a. uiterlijk op 1 juli van het vierde jaar na het desbetreffende overstapjaar;

  • b. vanaf 5 januari 2026 tot en met 31 januari 2026 voor het overstapjaar 2019.’

B

In artikel 13, tweede lid, wordt ‘1 januari 2024’ vervangen door ‘1 augustus 2026’.

ARTIKEL II

De Subsidieregeling overgang integrale tarieven medisch specialistische zorg 2020 en 2021 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het eerste lid komt te luiden:

‘De zorgaanbieder respectievelijk een zorgaanbieder waarmee de medisch specialist een arbeidsovereenkomst heeft gesloten, dient namens de medisch specialist, een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in:

  • a. vanaf 5 januari 2027 tot en met 31 januari 2027 voor het overstapjaar 2020;

  • b. vanaf 5 januari 2028 tot en met 31 januari 2028 voor het overstapjaar 2021.’

2. In het vijfde lid, onder a, b, c, en d, wordt telkens ‘en de daaropvolgende jaren’ vervangen door ‘en de daaropvolgende jaren die betrekking hebben op de periode, bedoeld in artikel 9, eerste lid’.

3. Het zesde lid komt te luiden:

‘De kopieën, bedoeld in het vijfde lid, kunnen in afwijking van dat lid, ook afzonderlijk door de medisch specialist aan de Minister worden verstrekt:

  • a. vanaf 5 januari 2027 tot en met 31 januari 2027 voor het overstapjaar 2020;

  • b. vanaf 5 januari 2028 tot en met 31 januari 2028 voor het overstapjaar 2021.’

B

In artikel 12, tweede lid, wordt ‘1 april 2026’ vervangen door ‘1 augustus 2028’.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2023.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.J. Kuipers

TOELICHTING

Algemeen

De Subsidieregeling overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg 2017–2019 en de Subsidieregeling overgang integrale tarieven medisch specialistische zorg 2020 en 2021 (hierna tezamen: Subsidieregelingen) voorzien in het verstrekken van een subsidie om voor vrijgevestigde medisch specialisten in de jaren 2017, 2018, 2019, 2020 en 2021 een overstap naar loondienst mogelijk te maken. Met onderhavige wijziging van de Subsidieregelingen wordt de termijn aangepast voor het indienen van een aanvraag tot vaststelling van de verleende subsidies die zien op een gerealiseerde overstap in de jaren 2019, 2020 en 2021. Hieronder volgt een toelichting.

Ervaringen in de praktijk tot nu toe vormen aanleiding om de Subsidieregelingen op dit punt aan te passen. Ten eerste is gebleken dat bij de afhandeling van de controle op de vastgestelde subsidieaanvragen er onduidelijkheid heerst bij de zorgaanbieders (aanvragers) en bij de medisch specialisten (ontvangers). Deze onduidelijkheid is onder andere gelegen in het feit dat niet ingediende belastingaangiften en vastgestelde aanslagen, die nodig zijn om te beoordelen of de medisch specialist aan alle subsidievoorwaarden en (aanvullende) doelverplichtingen heeft voldaan, beschikbaar komen na de tot nu toe geldende vaststellingsperiode van de subsidie. Voor de jaren tot 2019 is gewerkt met de zogenoemde nacontrole die bij vaststelling van de subsidie aan alle ontvangers is gecommuniceerd. Deze nacontrole kon in de jaren na de vaststelling nog plaatsvinden en eventueel leiden tot een andere conclusie met betrekking tot de vaststelling. Dit resulteerde in een onzekere situatie voor de subsidieontvangers rondom terugvorderingen van reeds betaalde subsidiebedragen. Daarnaast is uit de uitvoering gebleken dat door zowel de zorgaanbieders (aanvragers) als medisch specialisten (ontvangers) de administratieve lasten als bezwarend zijn ervaren.

Ik ben me ervan bewust dat de wijziging van de termijn van de aanvraag tot vaststelling impact kan hebben op afspraken die zorgaanbieders en medisch specialisten reeds onderling hebben gemaakt. Het opschuiven van de aanvraagperiode van de vaststelling naar een later moment betekent dat er langer sprake is van onzekerheid over de vraag of de medisch specialist voldaan heeft aan de voorwaarden en verplichtingen verbonden aan de subsidie en dat de nabetaling van € 20.000 ook op een later moment geschiedt. Dit is echter een soort schijnveiligheid omdat de nacontrole, die nu ongeveer twee jaar na de vaststelling plaatsvindt, alsnog tot gevolg kan hebben dat het volledige subsidiebedrag terugbetaald moet worden. Zorgaanbieders (aanvragers) en medisch specialisten (ontvangers) worden daarnaast met het nieuwe moment voor de aanvraag tot vaststelling slechts belast met één controlemoment en één moment waarop ze stukken moeten aanleveren. Het aanpassen van de termijn voor de aanvraag tot vaststelling leidt mijns inziens daarom tot meer duidelijkheid en zekerheid: alle gegevens zijn op het moment van de vaststelling beschikbaar waardoor een volledige beoordeling kan plaatsvinden. Daarmee zullen er geen herzieningen meer plaatsvinden na de vaststelling naar aanleiding van een nacontrole en kan de medisch specialist als ontvanger van de subsidie niet meer voor verrassingen komen te staan.

Regeldruk

Met de onderhavige wijzigingsregeling wordt de aanvraagperiode van de vaststelling naar een later moment verschoven. Dit betekent dat de periode van de aanvraag tot vaststelling voor de aanvragers van de subsidie in de jaren 2019, 2020 en 2021 opschuift. De aanvraag tot vaststelling van de subsidie dient te geschieden in de periode genoemd zoals genoemd in de onderhavige wijzigingsregeling. Uit de aanvraag tot vaststelling moet blijken dat er voldaan is aan de voorwaarden en verplichten die verbonden zijn aan de verleende subsidie. De administratieve lasten voor het aanvragen van de vaststelling van de subsidie blijven ongewijzigd.

Communicatie

Om de aanvragers van de subsidie op de hoogte te stellen van de onderhavige wijziging van de Subsidieregelingen heb ik bij ingaan van deze wijziging alle aanvragers van subsidie die betrekking hebben op een overstap in de jaren 2019, 2020 en 2021 via een brief op de hoogte gebracht van deze wijziging en de gevolgen hiervan voor hun aanvraag tot vaststelling. Daarnaast wordt hierover bericht op de website van de uitvoerder van de Subsidieregelingen DUS-I.

Artikelsgewijs

ARTIKEL I en ARTIKEL II

A

Met dit onderdeel wordt de termijn voor het indienen van een aanvraag tot vaststelling van de subsidie aangepast. In het eerste lid van artikel 10 was eerst bepaald dat een aanvraag tot vaststelling uiterlijk op 1 oktober van het vierde jaar na het desbetreffende overstapjaar ingediend moet worden. Deze termijn wordt met twee jaar opgeschoven. Op die manier zijn alle kopieën die bij de aanvraag tot vaststelling moeten worden gevoegd ingevolge het vijfde lid van artikel 10, beschikbaar voor medisch specialist en daarmee de zorgaanbieder en kunnen deze ook daadwerkelijk bij de aanvraag worden gevoegd. Ook ingeval de medisch specialist zelf een aanvraag tot vaststelling indient, en dus niet de zorgaanbieder, wordt de termijn met twee jaar opgeschoven. Daarvoor is het zesde lid van artikel 10 aangepast.

Op grond van de Subsidieregeling overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg 2017–2019 zijn ook subsidies verleend die zien op een gerealiseerde overstap in de jaren 2017 en 2018. Daarvoor had de aanvraag voor de vaststelling van de subsidies reeds moeten worden ingediend. Daarom is deze termijn ongewijzigd gebleven. Het eerste en zesde lid van artikel 10 zijn in dit geval enkel aangepast voor subsidies die zijn verleend die zien op een gerealiseerde overstap in het jaar 2019. Daarvoor moet de aanvraag tot vaststelling van de subsidie nog worden ingediend.

Om te zorgen voor meer duidelijkheid over de periode waarop de aanvraag tot vaststelling moet worden ingediend en om redenen van uitvoerbaarheid is daarbij met onderhavige wijzigingsregeling voorzien in een aanvraagperiode. Dit betekent dat een aanvraag tot vaststelling moet worden ingediend voor het overstapjaar 2019 vanaf 5 januari 2026 tot en met 31 januari 2026, voor het overstapjaar 2020 vanaf 5 januari 2027 tot en met 31 januari 2027 en voor het overstapjaar 2021 vanaf 5 januari 2028 tot en met 31 januari 2028.

Tevens wijzigt dit onderdeel het vijfde lid van artikel 10. Door het opschuiven van de termijn tot indiening van een aanvraag tot vaststelling kan er verwarring ontstaan over op welke periode de ‘daaropvolgende jaren’ ziet. Daarom is een verwijzing opgenomen naar de betreffende periode in artikel 9, eerste lid.

B

Met dit onderdeel wordt de vervaldatum van de Subsidieregelingen aangepast. Omdat door het opschuiven van de termijn tot indiening van een aanvraag tot vaststelling, tevens de termijn om te beslissen op die aanvraag verschuift, is deze aanpassing nodig. Op basis van het reeds in de Subsidieregelingen opgenomen derde lid van het artikel dat betrekking heeft op de Inwerkingtreding, vervaldatum en overgangsrecht, blijven de Subsidieregeling na het vervallen van toepassing op de subsidies die de Minister op grond van de betreffende Subsidieregeling heeft verleend. Deze bepaling blijft onverkort van toepassing.

Het opschuiven van de termijnen in de Subsidieregelingen omvat geen inhoudelijke wijzigingen van de Subsidieregelingen en zal niet leiden tot het verstrekken van nieuwe subsidies. Dat wil zeggen dat de reeds verstrekte subsidies zien op dezelfde activiteiten en hoofdzakelijk dezelfde voorwaarden en verplichtingen.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt overeenkomstig de systematiek van vaste verandermomenten bij regelgeving in werking met ingang van 1 april 2023.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.J. Kuipers

Naar boven