Regeling van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 15 maart 2023, 3535718-1044372-VGP, houdende wijziging van de Tabaks- en rookwarenregeling in verband met de tarieven voor de verificatie van teer-, nicotine- en koolmonoxidemetingen

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op de artikelen 3c, vierde lid, en 19, tweede lid, van de Tabaks- en rookwarenwet;

Besluit:

ARTIKEL I

Artikel 2.4 van de Tabaks- en rookwarenregeling wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 2.582,47’ vervangen door ‘€ 2.617,24’.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 2.978,63’ vervangen door ‘€ 2.738,84’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M. van Ooijen

TOELICHTING

1. Algemeen

In artikel 2.4 van de Tabaks- en rookwarenregeling wordt de retributie vastgesteld voor de verificatiemetingen van emissies van sigaretten en shagtabak. De retributie is gebaseerd op het profijtbeginsel1, omdat de verificatie noodzakelijk is om de producten op de markt te mogen brengen. In het eerste lid wordt de retributie voor sigaretten vastgesteld, in het tweede lid voor shagtabak. De verificatie van de metingen vindt eens in de drie jaar plaats. Dit betekent dat elk jaar een derde van de markt aan de beurt komt.

In 2020, 2021 en 2022 zijn de merkvarianten sigaretten en shagtabak die in Nederland in de handel waren, bemonsterd en zijn de emissies geverifieerd. Op basis van een inschatting hoeveel merkvarianten sigaretten en shagtabak in 2023, 2024 en 2025 bemonsterd zullen worden en op basis van de kosten die het RIVM en de NVWA daarbij zullen maken, zijn de retributies aangepast.

De kosten per verificatie van sigarettenmonsters stijgen licht en de kosten per verificatie van shagmonsters dalen enigszins. Voor de verificatie van sigarettenmonsters geldt dat de vaste kosten over minder producten worden verrekend waar tegenover staat dat de schatting van de kosten die de NVWA zal maken is gedaald. Voor de verificatie van shagmonsters is er geen sprake van stijging van de vaste kosten door de lagere geschatte kosten van de NVWA.

2. Gevolgen voor uitvoering en handhaving

De NVWA heeft beoordeeld dat deze regeling uitvoerbaar en handhaafbaar is.

3. Gevolgen voor regeldruk

Deze regeling heeft geen effect op de administratieve lasten of nalevingskosten. Tarieven en retributies zijn financiële lasten en vallen als zodanig buiten de definitie van regeldruk. Zij worden aldus niet aangemerkt als regeldruk die voortvloeit uit wet- of regelgeving. De kennisnemingskosten zijn nihil. Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen gevolgen voor de regeldruk heeft.

4. Vaste verandermomenten

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na publicatie. Van het kabinetsbeleid inzake de vaste verandermomenten en de minimuminvoeringstermijn (Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr. 309) is afgeweken om ongewenste financiële nadelen te voorkomen doordat de retributies niet kostendekkend zijn. Deze uitzondering is mogelijk op grond van Aanwijzingen voor de regelgeving, nr 4.17, vijfde lid, onderdeel a.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M. van Ooijen


X Noot
1

Kamerstukken II 2013/14, 24 036, nr. 407, hoofdstuk 7, pagina 23–26.

Naar boven