Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat | Staatscourant 2023, 8117 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat | Staatscourant 2023, 8117 | ander besluit van algemene strekking |
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
Gelet op artikel 3, eerste lid, van de Kaderwet EZK- en LNV-subsidies en artikel 16 van het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies;
Besluit:
In de tabel van artikel 1 van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2023 worden onder de rij met titel 3.2, artikel 3.2.9, de volgende rijen ingevoegd:
Titel 3.3: TKI MKB-versterking |
3.3.4 en 3.3.6 |
TKI Agri&Food |
04-04-2023 t/m 29-06-2023 |
€ 200.000, waarvan ten hoogste € 100.000 voor netwerkactiviteiten |
Titel 3.3: TKI MKB-versterking |
3.3.4 en 3.3.6 |
TKI Groene Chemie en Circulariteit |
04-04-2023 t/m 29-06-2023 |
€ 400.000, waarvan ten hoogste € 200.000 voor netwerkactiviteiten |
Titel 3.3: TKI MKB-versterking |
3.3.4 en 3.3.6 |
TKI Creatieve Industrie |
04-04-2023 t/m 29-06-2023 |
€ 200.000, waarvan ten hoogste € 100.000 voor netwerkactiviteiten |
Titel 3.3: TKI MKB-versterking |
3.3.4 en 3.3.6 |
TKI Energie |
04-04-2023 t/m 29-06-2023 |
€ 200.000, waarvan ten hoogste € 100.000 voor netwerkactiviteiten |
Titel 3.3: TKI MKB-versterking |
3.3.4 en 3.3.6 |
TKI HTSM/ICT |
04-04-2023 t/m 29-06-2023 |
€ 400.000, waarvan ten hoogste € 200.000 voor netwerkactiviteiten |
Titel 3.3: TKI MKB-versterking |
3.3.4 en 3.3.6 |
TKI Logistiek |
04-04-2023 t/m 29-06-2023 |
€ 200.000, waarvan ten hoogste € 100.000 voor netwerkactiviteiten |
Titel 3.3: TKI MKB-versterking |
3.3.4 en 3.3.6 |
TKI Life Sciences and Health |
04-04-2023 t/m 29-06-2023 |
€ 200.000, waarvan ten hoogste € 100.000 voor netwerkactiviteiten |
Titel 3.3: TKI MKB-versterking |
3.3.4 en 3.3.6 |
TKI Tuinbouw & Uitgangsmaterialen |
04-04-2023 t/m 29-06-2023 |
€ 200.000, waarvan ten hoogste € 100.000 voor netwerkactiviteiten |
Titel 3.3: TKI MKB-versterking |
3.3.4 en 3.3.6 |
TKI Water |
04-04-2023 t/m 29-06-2023 |
€ 200.000, waarvan ten hoogste € 100.000 voor netwerkactiviteiten |
Titel 3.4: MKB-innovatiestimulering topsectoren |
3.4.20 |
21-03-2023 t/m 09-05-2023 |
€ 3.550.000 voor MIT-R&D-samenwerkingsprojecten waarvan de activiteiten passen binnen het subthema Digital Technologies: Artificiële Intelligentie (AI), dat is opgenomen in paragraaf 5.a van bijlage 3.4.1. |
|
06-06-2023 t/m 12-09-2023 |
€ 3.114.722, waarvan ten hoogste € 1.557.361 voor MIT-R&D-samenwerkingsprojecten waarvan de subsidiabele kosten meer dan € 571.428 bedragen. |
|||
Titel 3.4: MKB-innovatiestimulering topsectoren |
3.4.8 |
04-04-2023 t/m 31-10-2023 |
€ 2.000.000 |
De Regeling specifieke uitkering MKB-innovatiestimulering topsectoren (MIT) wordt als volgt gewijzigd:
A
In bijlage 1 wordt na paragraaf 2 een paragraaf ingevoegd, luidende:
Provincie |
Titel regeling |
---|---|
Flevoland |
Nadere regels MKB Innovatiestimulering Topsectoren Flevoland |
Gelderland |
Regels Subsidieverlening Gelderland 2023 |
Groningen / Friesland / Drenthe |
Subsidieregeling Mkb innovatiestimulering R&D samenwerking Noord-Nederland 2023; Subsidieregeling Mkb innovatiestimulering haalbaarheid Noord-Nederland 2023 |
Limburg / Noord-Brabant / Zeeland |
Subsidieregeling MKB innovatiestimulering topsectoren Zuid-Nederland 2021–2025 |
Noord-Holland |
Uitvoeringsregeling subsidie MKB innovatiestimulering topsectoren R&D projecten Noord-Holland 2023; Uitvoeringsregeling subsidie MKB innovatiestimulering topsectoren haalbaarheidsprojecten Noord-Holland 2023 |
Overijssel |
Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2022 |
Utrecht |
Uitvoeringsverordening MKB Innovatiestimulering Topsectoren provincie Utrecht |
Zuid-Holland |
Subsidieregeling MKB innovatiestimulering topsectoren Zuid-Holland |
B
In bijlage 2 wordt na paragraaf 2 een paragraaf ingevoegd, luidende:
Provincie |
Maximale bijdrage aan MIT-regeling 2023–2027 |
---|---|
Flevoland |
€ 800.000 |
Gelderland |
€ 3.400.000 |
Groningen / Friesland / Drenthe |
€ 4.100.000 |
Limburg / Noord-Brabant / Zeeland |
€ 6.600.000 |
Noord-Holland |
€ 5.500.000 |
Overijssel |
€ 2.600.000 |
Utrecht |
€ 1.900.000 |
Zuid-Holland |
€ 8.100.000 |
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
’s-Gravenhage, 10 maart 2023
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens
Met de onderhavige regeling worden de subsidiemodule TKI MKB-versterking en MKB innovatiestimulering topsectoren (subsidiemodule MIT), opgenomen in respectievelijk titel 3.3 en 3.4 van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies (RNES), en de Regeling specifieke uitkering MKB-innovatiestimulering topsectoren (MIT) opengesteld.
De subsidiemodule TKI MKB-versterking en subsidiemodule MIT hebben als doel om de maatschappelijke uitdagingen die voortkomen uit het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid (MTIB), aan te pakken. Voor een succesvolle aanpak van maatschappelijke uitdagingen en het versterken van het verdienvermogen, zijn technologische doorbraken en sleuteltechnologieën van groot belang. De economische kansen die maatschappelijke uitdagingen bieden en de ambitie om ook internationaal een vooraanstaande rol te spelen bij een aantal sleuteltechnologieën, staan centraal in de vernieuwde topsectorenaanpak. De innovatiekracht van het midden- en kleinbedrijf (MKB) speelt daarbij een belangrijke rol. Het MKB heeft echter moeite om het tempo van technologische innovaties bij te houden. De subsidiemodule TKI MKB-versterking en subsidiemodule MIT zijn bedoeld om MKB-ondernemingen daarbij te helpen.
De subsidiemodule TKI MKB-versterking verleent steun aan het innovatief MKB door via de Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI's) netwerkactiviteiten en innovatiemakelaars te ondersteunen. De subsidiemodule MIT geeft directe steun aan het innovatief MKB, via een aantal instrumenten. Met de voorliggende regeling worden de volgende twee MIT instrumenten opengesteld: kennisvouchers en R&D-samenwerkingsprojecten. Voorafgaand aan een algemene openstelling van de R&D-samenwerkingsprojecten wordt een thematisch luik gericht op Digital Technologies: Artificiële Intelligentie (AI), opgenomen in paragraaf 5.a van bijlage 3.4.1, opengesteld.
In 2013 zijn de subsidiemodule TKI MKB-versterking en de subsidiemodule MIT geïnitieerd door de toenmalige Minister van Economische Zaken om innovatie te bevorderen bij het MKB en om het MKB beter aan te laten sluiten bij de innovatie-agenda’s van de topsectoren. De subsidiemodules bieden daarvoor een 'koffer' met verschillende instrumenten, waarvoor een ondernemer subsidie kan aanvragen. Sinds 2015 wordt de subsidiemodule MIT samen met de provincies uitgevoerd en is de opzet van de subsidiemodule MIT fundamenteel gewijzigd: de subsidiemodule MIT richt zich sindsdien ook op aansluiting van het MKB op de Research and Innovation Strategies for Smart Specialisation (RIS3) van de provincies. Vanaf 2021 werden voor het eerst de Kennis- en Innovatieagenda (KIA's) gebruikt als toetsingskader voor aanvragen binnen de subsidiemodule MIT. Dit heeft de provincies er vanaf 2021 toe doen besluiten niet meer, zoals in het verleden het geval was, bepaalde inhoudelijke delen van de subsidiemodule MIT niet te ondersteunen. Dit geldt ook voor 2023. Ten behoeve van deze regionale uitvoering stelt de Minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) middelen aan provincies beschikbaar. De provincies hebben beter zicht op de doelgroep op hun grondgebied.
Op grond van Regeling specifieke uitkering MKB-innovatiestimulering topsectoren (MIT) (Regeling SPUK MIT) worden door de Minister van EZK financiële middelen ten behoeve van de regionale MKB-innovatiestimulering Topsectoren regelingen (regionale MIT-regelingen) beschikbaar gesteld aan de provincies. De provincies voeren dit uit volgens hun regionale MIT-regelingen. De Rijksbijdrage aan de provincies voor de regionale MIT-regelingen wordt verleend via specifieke uitkeringen. In bijlage 1 en 2 van de Regeling SPUK MIT staan tabellen met respectievelijk de titels van de regionale MIT-regelingen en de maximale Rijksbijdrage voor de betreffende uitvoeringsperiode per provincie. Met de onderhavige regeling worden aan deze bijlage de titels van de regionale MIT-regelingen en maximale Rijksbijdrage voor de uitvoeringsperiodes 2023–2027 per provincie toegevoegd.
De Minister van EZK en de provincies werken samen in de subsidiemodule MIT: zij stellen in 2023 in totaal € 66,91 miljoen beschikbaar voor innovatie bij het MKB in Nederland. Hiervan wordt € 26,91 miljoen door de provincies gefinancierd. EZK vult deze provinciale middelen aan met € 32,89 miljoen. Subsidieaanvragen voor MIT-projecten worden in principe door de provinciale besturen in behandeling genomen. Wanneer een R&D-samenwerkingsproject bovenregionaal van aard is (dat wil zeggen dat het niet in slechts één provincie plaatsvindt), wordt de subsidieaanvraag doorgestuurd en door de Minister van EZK in behandeling genomen. Deze afspraak zorgt ervoor dat MIT-subsidieaanvragen in elke regio een eerlijke kans hebben op subsidie. Voor dit zogenoemde landelijke vangnet is in 2023 € 7,10 miljoen beschikbaar (inclusief € 2,2 miljoen voor TKI-MKB versterking). De helft van het budget voor R&D-samenwerkingsprojecten die bovenregionaal van aard zijn is gereserveerd voor kleine R&D-samenwerkingsprojecten om ook deze een kans te geven.
Op basis van het totaalbedrag van € 32,89 miljoen is per provincie in de bijlage 2 van de Regeling SPUK MIT de maximale bijdrage vastgelegd die de Minister van EZK zal verstrekken. Deze financiële bijdrage is bedoeld als maximale financiële bijdrage voor de regionale MIT-regelingen.
Conform artikel 2, eerste lid, van de Regeling SPUK MIT mag deze bijdrage worden ingezet voor zogenaamde uitvoeringsactiviteiten. Dit zijn activiteiten in het kader van de openstellingen en uitvoering van de regionale MIT-regelingen voor de openstellingsperiode van 2023. De uitvoering omvat onder andere werkzaamheden ten behoeve van de voorbereiding van, de administratie van en het toezicht op de activiteiten van de regionale MIT-regelingen, tot een maximum van 4 procent van de beschikbaar gestelde middelen.
Voor de MIT-R&D-samenwerkingsprojecten waarvan de activiteiten passen binnen het subthema Digital Technologies: Artificiële Intelligentie (AI) wordt een subsidieplafond van € 3.550.000 vastgesteld.
De subsidiemodule TKI MKB-versterking en de subsidiemodule MIT bevatten staatssteun die, behoudens paragraaf 3.4.3 (MIT-kennisvouchers), wordt gerechtvaardigd door de artikelen 25 en 28 van de algemene groepsvrijstellingsverordening (artikel 3.4.29, eerste lid, van de RNES). Subsidie die krachtens paragraaf 3.4.3 wordt verleend bevat staatssteun en wordt gerechtvaardigd door de algemene de-minimisverordening (artikel 3.4.29, tweede lid, van de RNES).
De subsidiemodule TKI MKB-versterking bevat twee soorten activiteiten waarvoor subsidie wordt gegeven. Allereerst kan op grond van deze subsidiemodule subsidie worden verleend voor netwerkactiviteiten. Deze subsidie is geen staatssteun (artikel 3.3.11, eerste lid, van de RNES). Ten tweede kan op grond van deze subsidiemodule subsidie worden verleend voor de ondersteuning door innovatiemakelaars. Deze subsidie is staatssteun die wordt gerechtvaardigd door artikel 28 van de algemene groepsvrijstellingsverordening (artikel 3.3.11, tweede lid, van de RNES).
De subsidie die aan de provincies wordt verstrekt bevat geen staatssteun. De provincies borgen via hun regionale MIT-regelingen dat er geen sprake is van verboden staatssteun.
De gevolgen voor de regeldruk zijn door de RVO geactualiseerd.
De totale administratieve lasten voor de landelijke subsidiemodule MIT bedragen € 105.780. Dat is 2,07% van het totaal beschikbare subsidiebedrag. Op basis van de realisatie van de instrumenten van vorig jaar is de inschatting van de administratieve lasten voor de MIT-R&D-samenwerkingsprojecten € 47.280 (1,52%) en de MIT-kennisvouchers € 58.500 (2,93%). Deze inschatting is gemaakt op basis van een inschatting van het aantal aanvragen en verleningen. Voor de MIT-R&D-samenwerkingsprojecten gaat het naar verwachting om 40 aanvragen met 15 verleningen en voor MIT-kennisvouchers om 300 aanvragen en 300 verleningen.
De administratieve lasten voor AI projecten van MIT-R&D-samenwerkingsprojecten van de subsidiemodule MIT worden geraamd op een bedrag van in totaal € 80.541. Dat is 2,27% van het totale subsidieplafond voor de AI projecten van de subsidiemodule MIT.
In titel 3.3 van de RNES is de subsidiemodule TKI MKB-versterking opgenomen. Op grond van deze subsidiemodule kunnen TKI’s subsidie aanvragen voor netwerkactiviteiten en inhuur van innovatiemakelaars voor het MKB. Met de onderhavige regeling wordt de module voor 2023 opengesteld wat niet leidt tot wijziging van informatieverplichtingen en daarom ook niet tot een toe- of afname van de regeldruk bij de gebruikers van deze subsidiemodule.
Bij een verwacht aantal van 11 aanvragen bedragen de administratieve lasten € 67.210 (3,06%).
De wijziging van de Regeling SPUK MIT heeft geen gevolgen voor de regeldruk.
De onderhavige regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant, waarin zij wordt geplaatst. Met de datum van inwerkingtreding wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, inhoudende dat ministeriële regelingen met ingang van de eerste dag van een kwartaal in werking treden en twee maanden voordien bekend worden gemaakt. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd, omdat de doelgroep van deze regeling gebaat is bij spoedige inwerkingtreding.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-8117.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.