Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2023, 7570 | interne regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2023, 7570 | interne regeling |
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Gelet op de artikelen 3, aanhef en onderdeel k en 8 van het Organisatie, mandaat en volmachtbesluit plaatsvervangend secretaris-generaal 2009 SZW;
Besluit:
Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit OBP 2017 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 7 worden, onder verlettering van onderdeel r tot n, de onderdelen m, n, o, p en q vervangen door:
m. het uitvoeren van de taken van de CDI, inhoudende:
1°. het zorgdragen voor kaders en handreikingen voor het ministerie ten behoeve van de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden en verduidelijking daarvan op het terrein van inkoop;
2°. het zorgdragen voor kaders en handreikingen voor de rechtmatige en de doelmatige inkoop door het ministerie;
3°. het in samenspraak met behoeftestellers, opdrachtgevers en beleidsmakers creëren van draagvlak binnen het ministerie ten behoeve van de realisatie van rijksbrede beleidsdoelstellingen met behulp van inkoopinstrumenten;
4°. het vooraf beoordelen van grote of risicovolle inkooptrajecten, en toezicht houden op aanwezigheid van voldoende controle op de inkoopuitvoering bij het beoordelen van deze inkooptrajecten;
5°. het maken van risico-analyses over inkoop en over de opvolging van bevindingen van de Auditdienst Rijk en de Algemene Rekenkamer over inkoop;
6°. het intern adviseren over de inrichting van de inkoopfunctie en over inkoopsystemen;
7°. het monitoren van de naleving van de vastgestelde rijksbrede kaders en de departementale kaders;
8°. het namens het lid van de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst dat eigenaar van de categorie is, zorgdragen voor het monitoren van de realisatie van het categorieplan, onderscheidenlijk de categorieplannen, waarvoor het ministerie verantwoordelijk is, inclusief de afgesproken rapportages;
9°. het interveniëren en escaleren naar het bevoegd gezag indien de voornoemde kaders niet worden nageleefd;
10°. het bevorderen van de professionaliteit en de professionele integriteit van de inkoop binnen het ministerie;
11°. het adviseren over politiek bestuurlijke kwesties en de concept beantwoording van vragen van de Tweede Kamer der Staten-Generaal in het verlengde van hetgeen waar de Minister politiek verantwoordelijk voor is.
12°. het houden van toezicht op welke wijze de departementale inkooppunten navolging geven aan de vastgestelde kaders;
13°. het maken van afspraken met de Chief Procurement Officer Rijk over de toepasselijkheid van kaderstelling vanuit het Rijksinkoopstelsel op Specifieke Inkoopcentra of dienstspecifieke inkoop;
14°. het informeren van de Chief Procurement Officer Rijk wanneer een media- of politiek gevoelige situatie speelt of wordt voorzien die raakt aan de stelselverantwoordelijkheid van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
15°. het informeren van de Chief Procurement Officer Rijk over trendmatige afwijkingen van de toepassing van rijksbrede kaders. Het optimaliseren van de werking van het Rijksinkoopstelsel in het ministerie op het terrein van de generieke inkoop;
16°. het optimaliseren van de werking van het Rijksinkoopstelsel in interdepartementaal verband door een actieve bijdrage in de Interdepartementale Commissie Inkopen en Aanbesteden en andere relevante inkoopoverleggen;
17°. het voorleggen van meningsverschillen met een Inkoop Uitvoeringscentrum of opdrachtgever aan het departementale bevoegd gezag. Indien een Inkoop Uitvoeringscentrum of opdrachtgever onder een ander departement valt, het voorleggen via de CDI van het departement waar het Inkoop Uitvoeringscentrum of de opdrachtgever deel van uitmaakt. Als de bemiddeling op CDI-niveau niet leidt tot een oplossing: het voorleggen van de betreffende kwestie aan de Chief Procurement Officer Rijk voor een bindende uitspraak;
18°. het benoemen van dan wel adviseren bij de selectie en benoeming van hoofden Inkoop Uitvoeringscentrum en Specifieke Inkoopcentrum en categorie-managers, Strategisch Leveranciers-managers en Software Asset-managers;
19°. het adviseren bij de selectie en benoeming van de Chief Procurement Officer Rijk.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, namens deze, B. Konté Directeur Organisatie, Bedrijfsvoering en Personeel
De wijziging van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit OBP 2017 is noodzakelijk in verband met het Taakbesluit CPO Rijk en CDI, dat door de Interdepartementale Commissie voor Bedrijfsvoering Rijk is vastgesteld als een van de afrondende stappen van de herijking van het Rijksinkoopstelsel. Eén van de doelen van dit stelsel is het bereiken van meer rijksbrede uniformiteit in de taken van de CDI’s. Dit heeft tot gevolg dat de verantwoordelijkheden van het hoofd van de afdeling Strategieontwikkeling, Control en Informatie wijzigen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-7570.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.