Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming | Staatscourant 2023, 3886 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming | Staatscourant 2023, 3886 | delegatie- of mandaatbesluit |
De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming,
Gelet op de artikelen 10:3, eerste tot en met derde lid, 10:9, eerste lid, 10:11, eerste lid, en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 6 van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging ANVS en artikel 3 van het Bestuursreglement ANVS;
BESLUIT:
In dit besluit wordt verstaan onder:
Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming;
directeur als omschreven in paragraaf 4.1.2 van het Organisatiebesluit ANVS 2.1;
directeur van de Directie Beoordeling & Advies als omschreven in paragraaf 4.3 van het Organisatiebesluit ANVS 2.1;
ambtenaar als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van het Besluit aanwijzing ANVS-toezichthouders Kernenergiewet;
lid van de ANVS als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Kernenergiewet;
Richtlijn 2014/24/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten en tot intrekking van Richtlijn 2004/18/EG (PbEU 2014 L, 94);
teamleider als omschreven in paragraaf 4.1.3 van het Organisatiebesluit ANVS 2.1;
teamleider van het team Vergunningverlening Stralingstoepassingen als omschreven in paragraaf 4.2 van het Organisatiebesluit ANVS 2.1.
1. Aan elk van de leden van de ANVS wordt:
a. mandaat en ondermandaat verleend voor het nemen van de beschikkingen waartoe de ANVS bevoegd is te besluiten,
b. volmacht verleend tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en
c. machtiging verleend voor het verrichten van handelingen die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn,
voor zover dat tot de taak van het desbetreffende lid van de ANVS behoort.
2. Bij afwezigheid of verhindering van een lid van de ANVS is het andere lid van de ANVS bevoegd om als plaatsvervanger op te treden.
3. Aan elk van de leden van de ANVS wordt ondertekeningsmandaat verleend voor de besluiten van de ANVS die geen verordening als bedoeld in artikel 4, tweede lid, van de Kernenergiewet zijn.
1. Aan elk van de directeuren wordt:
a. mandaat en ondermandaat verleend voor het nemen van de beschikkingen waartoe de ANVS bevoegd is te besluiten,
b. volmacht verleend tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen tot het in artikel 4, onderdeel b, van Richtlijn 2014/24/EU bedoelde bedrag, exclusief omzetbelasting, per rechtshandeling en
c. machtiging verleend voor het verrichten van handelingen die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn,
voor zover dat tot de taak van de desbetreffende directeur behoort.
2. Een wijziging van de in het eerste lid, onderdeel b, bedoelde EU-richtlijn gaat voor de toepassing van het eerste lid, onderdeel b, gelden met ingang van de dag waarop aan de betrokken wijziging uitvoering moet zijn gegeven.
3. Bij afwezigheid of verhindering van een directeur is elk van de overige directeuren bevoegd om als diens plaatsvervanger op te treden.
4. Bij afwezigheid of verhindering van alle directeuren is elk van de leden van de ANVS bevoegd om als plaatsvervanger op te treden.
1. Aan elk van de teamleiders wordt:
a. mandaat en ondermandaat verleend voor het nemen van de beschikkingen waartoe de ANVS bevoegd is te besluiten,
b. volmacht verleend tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen tot een bedrag van € 33.000,–, exclusief omzetbelasting, per rechtshandeling, en
c. machtiging verleend voor het verrichten van handelingen die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn,
voor zover dat tot de taak van de desbetreffende teamleider behoort.
2. Bij afwezigheid of verhindering van een teamleider is elk van de andere teamleiders van dezelfde directie bevoegd om als diens plaatsvervanger op te treden.
3. Bij afwezigheid of verhindering van alle teamleiders van een directie is de directeur van de desbetreffende directie bevoegd om als plaatsvervanger op te treden.
1. Aan de inspecteurs wordt voor spoedeisende gevallen mandaat verleend voor het opleggen van een last onder bestuursdwang ter handhaving van hetgeen bij of krachtens de Kernenergiewet is bepaald. Artikel 5:31 van de Algemene wet bestuursrecht is van overeenkomstige toepassing.
2. Het mandaat, bedoeld in het eerste lid, omvat niet het opleggen van een last onder dwangsom.
3. Aan de inspecteurs wordt voor de gevallen, bedoeld in het eerste lid, machtiging verleend voor het verrichten van handelingen die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn en die met die gevallen samenhangen.
1. Aan de directeur DBA wordt mandaat en ondermandaat verleend voor het nemen van beslissingen op bezwaarschriften.
2. Het eerste lid is niet van toepassing wanneer het besluit, waartegen het bezwaar is gericht, is genomen door:
a. de directeur DBA, of
b. een lid van de ANVS.
3. Artikel 3, derde en vierde lid, is van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat de directeur die de beslissing, waartegen het bezwaar zich richt, heeft genomen, niet bevoegd is om op te treden als plaatsvervanger van de directeur DBA, bij diens afwezigheid.
1. Leden van de ANVS, respectievelijk directeuren, kunnen aan hen gemandateerde bevoegdheden in ondermandaat verlenen aan directeuren, respectievelijk teamleiders, voor zover het betreft beschikkingen die onderliggen aan of samenhangen met de verlening van een beschikking op grond van de Kernenergiewet.
2. De teamleider Vv-ST kan ondermandaat verlenen aan medewerkers van dat team voor het verlenen, wijzigen en intrekken van registraties als bedoeld in artikel 3.9, eerste lid, aanhef en onderdeel a, van het Besluit basisveiligheidsnormen stralingsbescherming.
3. De teamleider Vv-ST kan bepalen dat een in het tweede lid bedoelde ondermandaat niet van toepassing is op bepaalde categorieën van registratieplichtige handelingen.
1. In geval van mandaat, machtiging, of ondermandaat als bedoeld in artikel 7, eerste of tweede lid, geschiedt het in een document vastleggen van een besluit of een andere handeling dan een besluit of een privaatrechtelijke handeling op briefpapier van de ANVS met het hoofd:
AUTORITEIT NUCLEAIRE VEILIGHEID EN STRALINGSBESCHERMING.
2. In geval van mandaat, machtiging, of ondermandaat als bedoeld in artikel 7, eerste of tweede lid, luidt de ondertekening als volgt:
DE AUTORITEIT NUCLEAIRE VEILIGHEID EN STRALINGSBESCHERMING,
namens deze,
gevolgd door de aanduiding van de gemandateerde, gemachtigde of ondergemandateerde functionaris.
3. In geval van plaatsvervanging bij mandaat, machtiging, of ondermandaat als bedoeld in artikel 7, eerste of tweede lid, bevat de ondertekening zowel een aanduiding van de plaatsvervanger als degene die bij afwezigheid of verhindering wordt vervangen.
Het Besluit ondermandaat verlening registraties 2020 berust na de inwerkingtreding van dit besluit op artikel 7, tweede lid.
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
DE AUTORITEIT NUCLEAIRE VEILIGHEID EN STRALINGSBESCHERMING, A. van Bolhuis, bestuursvoorzitter
M. Brugmans, plv. bestuursvoorzitter
Bezwaarclausule
Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken na de dag van de bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant een bezwaarschrift indienen bij de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming, Postbus 16001, 2500 BA Den Haag.
Het bezwaarschrift moet van een handtekening, datum, naam en adres van de indiener zijn voorzien. De indiener moet duidelijk aangeven waarom hij tegen dit besluit bezwaar aantekent.
Zo mogelijk moet bij het bezwaarschrift een afschrift worden gevoegd van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.
Voorlopige voorziening
Indien een bezwaarschrift is ingediend, kunnen belanghebbenden aan de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, indien – gelet op de betrokken belangen – onverwijlde spoed dit vereist. Bij het verzoek moet een afschrift van het bezwaarschrift worden overgelegd. Als burger kunt u uw verzoek tot voorlopige voorziening ook via het digitale loket van de Raad van State indienen (Externe link: https://digitaalloket.raadvanstate.nl/). Hiervoor moet u beschikken over DigiD. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd. Inlichtingen over de procedure en de hoogte van het griffierecht kunnen worden verkregen bij de Raad van State, telefoon 070 – 426 44 26.
Aan de ANVS is in artikel 3, derde lid, van de Kernenergiewet een aantal taken en bevoegdheden toegekend. Daarnaast heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat aan de ANVS in aanvulling hierop nog enkele bevoegdheden gemandateerd (Besluit mandaat, volmacht en machtiging ANVS). In dit besluit wordt de leden, de directeuren en de teamleiders van de ANVS (onder)mandaat, volmacht en machtiging verleend voor zover dat bij ieder tot hun respectievelijke taak behoort (art. 2, 3 en 4).
Daarnaast wordt aan de inspecteurs mandaat en machtiging verleend voor het opleggen van een last onder bestuursdwang (art. 5).
Aanleiding voor de wijziging van dit besluit is het Organisatiebesluit ANVS 2.1 dat met ingang van 1 februari 2023 verschillende wijzigingen in de organisatie van de ANVS aanbrengt. Sommige van deze wijzigingen hebben gevolgen voor de (onder)mandatering van en de volmacht aan verschillende functionarissen binnen de ANVS. Het betreft met name het verdwijnen van de functies van afdelingshoofd en stafhoofd, de introductie van de functie van directeur en de uitbreiding van de verantwoordelijkheid van de teamleiders.
Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om de bepaling over inlichtingenplicht te laten vervallen. Deze bepaling doubleerde met wat artikel 10:6, tweede lid, Algemene wet bestuursrecht (Awb) hierover reeds regelt.
De ANVS kan per geval of in het algemeen instructies geven over de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden (art. 10:6, eerste lid, Awb). De leden van de ANVS, de directeuren, de teamleiders en de inspecteurs verschaffen de ANVS op haar verzoek inlichtingen over de uitoefening van de toegekende bevoegdheden (art. 10:6, tweede lid, jo. 10:9, tweede lid, Awb).
Het voorgaande is van overeenkomstige toepassing op bevoegdheden die zijn verleend op basis van volmacht en machtiging (art. 10:12 Awb).
Daarnaast geschiedt de uitoefening van de in ondermandaat, volmacht of machtiging gegeven bevoegdheden van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat met inachtneming van (art. 9 van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging ANVS):
a. de door de minister en secretaris-generaal gegeven algemene of bijzondere instructies;
b. de gestelde kaders ten aanzien van inkoop en aanbesteding;
c. de van toepassing zijnde begrotingswet en de daarbij gegeven financiële ruimte;
d. de toegekende budgetten op basis van het geldende jaarplan;
e. het bepaalde bij of krachtens de Comptabiliteitswet 2001 en de aanwijzingen van de hoofddirecteur Financiën, Management en Control op grond van die wet en de daarop berustende regelgeving, waaronder het Besluit taak FEZ;
f. het Besluit privaatrechtelijke rechtshandelingen 1996, en
g. de overige ter zake geldende wet- en regelgeving en beleidsregels.
In artikel 1, eerste lid, van het Besluit aanwijzing ANVS-toezichthouders Kernenergiewet worden degenen bij wie het tot hun werkterrein hoort, belast met het toezicht op de naleving van de kernenergiewetgeving.
Het mandaat in het eerste lid van de artikelen 2, 3 en 4 heeft betrekking op de beschikkingen (zoals vergunningen, registraties, een last onder bestuursdwang of een last onder dwangsom) waartoe de ANVS op grond van de kernenergiewetgeving bevoegd is te besluiten. ANVS-verordeningen worden door de ANVS vastgesteld en door beide leden van de ANVS worden ondertekend (de artikelen 10:2, onder a, van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en 3, tweede lid, van het Bestuursreglement ANVS).
Het ondermandaat in het eerste lid van de artikelen 2, 3 en 4 heeft betrekking op de beschikkingen waartoe de ANVS op grond van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging ANVS bevoegd is te besluiten.
De (onder)mandatering van de leden van de ANVS, de directeuren en de teamleiders voor het nemen van beschikkingen omvat niet de (onder)mandatering voor het nemen van besluiten op bezwaar (impliciet: artikel 10:3, derde lid, Awb en artikel 6). Ook de plaatsvervangingsregeling in de artikelen 2, tweede lid, 3, derde en vierde lid, en 4, tweede en derde lid, omvat deze bevoegdheid niet.
De (onder)mandatering, de volmacht en de machtiging van de leden van de ANVS, de directeuren en de teamleiders geldt slecht voor zover dat tot de taak van de desbetreffende functionaris behoort (artikel 2, eerste lid, slot, 3, eerste lid, slot, en 4, eerste lid, slot).
Het bestuur van de ANVS heeft een verdeling gemaakt voor de te verrichten werkzaamheden voor de verschillende leden van de ANVS (art. 2, eerste lid, van het Bestuursreglement ANVS). Het eerste lid van artikel 2 zorgt ervoor dat elk van de leden van de ANVS, naast dat zij daartoe als ANVS gezamenlijk bevoegd zijn, ook afzonderlijk binnen hun taakpakket beschikkingen kunnen nemen en privaatrechtelijke en andere handelingen namens de ANVS kunnen verrichten.
Voor de directeuren en teamleiders blijkt de reikwijdte van hun taak uit de functieomschrijving in combinatie met de taakomschrijving van de desbetreffende directie of het desbetreffende team in het Organisatiebesluit ANVS 2.1 (hoofdstuk 4).
Bij afwezigheid of verhindering van een lid van de ANVS is het andere lid bevoegd om als plaatsvervanger op te treden (art. 2, tweede lid).
Het ondertekeningsmandaat voor de leden van de ANVS in het derde lid heeft betrekking op de besluiten van de ANVS die geen verordening zijn als bedoeld in artikel 4, tweede lid, van de Kernenergiewet. Het is met name relevant voor besluiten van algemene strekking.
Het eerste lid, onderdeel b, verwijst naar het in artikel 4, onderdeel b, van Richtlijn 2014/24/EU bedoelde bedrag. Dat bedrag bedraagt sinds 1 januari 2022 140.000 euro. Dit bedrag wordt regelmatig door de Europese Commissie geïndexeerd. Eventuele indexeringen van dat bedrag werken door de (dynamische) verwijzing naar Richtlijn 201/24/EU in artikel 1, onderdeel b, automatisch door in dit besluit.
Ingevolge het vierde lid treedt een dergelijke indexering in werking met ingang van de datum waarop aan de betrokken wijziging uitvoering moet zijn gegeven. Deze datum wordt vermeld in de gedelegeerde verordening waarmee de Europese Commissie dat bedrag indexeert.
Plaatsvervanging van een directeur gebeurt door een andere directeur (art. 3, tweede lid). Als alle directeuren afwezig of verhinderd zijn, wordt een directeur vervangen door een lid van de ANVS (art. 3, derde lid).
Op grond van het tweede lid is bij afwezigheid of verhindering van een teamleider elk van de andere teamleiders van dezelfde directie bevoegd om als plaatsvervanger op te treden. Wanneer ook dezen afwezig of verhinderd zijn, is de directeur van de desbetreffende directie bevoegd om als plaatsvervanger op te treden (derde lid). Indien ook deze directeur afwezig of verhinderd is, is elk van de overige directeuren, en daarna de leden van de ANVS (de bestuurders) bevoegd om als plaatsvervanger op te treden (artikel 3, tweede en derde lid).
Op grond van artikel 5:32, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht kan het bestuursorgaan, dat bevoegd is een last onder bestuursdwang op te leggen, in plaats daarvan een last onder dwangsom opleggen. Het tweede lid bepaalt dat de bevoegdheid om een last onder dwangsom op te leggen echter niet aan de inspecteurs is gemandateerd.
In tegenstelling tot het Besluit mandaat en ondermandaat, volmacht en machtiging Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming 2020 wordt de bevoegdheid om te beslissingen op bezwaarschriften alleen aan de directeur DBA gemandateerd (eerste lid). Dit geschiedt in navolging van wat ook bij ministeries gebruikelijk is om de juridische kwaliteit van beslissingen op bezwaarschriften beter te kunnen borgen.
Dit is op grond van het tweede lid anders wanneer het besluit waartegen het bezwaar zich richt, is genomen:
– door de directeur DBA zelf. Deze situatie kan zich ook voordoen wanneer de directeur DBA als plaatsvervanger van een van de teamleiders in de directie DBA of van een van de overige directeuren het besluit waartegen het bezwaar zich richt, mocht hebben genomen.
– of door een van de leden van de ANVS.
In deze gevallen moet de beslissing op bezwaar worden genomen door (het bestuur van) de ANVS.
Aangezien het mogelijk moet zijn om ook bij afwezigheid van de directeur DBA beslissingen op bezwaarschriften te nemen is de plaatsvervangingsregeling van artikel 3, derde en vierde lid, van overeenkomstige toepassing. Degene die de beslissing waartegen het bezwaar ze richt, is echter niet bevoegd om als plaatsvervanger de beslissing op het bezwaarschrift te nemen (art. 10:3, derde lid, Awb).
Het eerste lid biedt de mogelijkheid aan leden van de ANVS, respectievelijk directeuren, om beschikkingen waartoe zij zijn gemandateerd, onder te mandateren aan een directeur, respectievelijk teamleider, wanneer het beschikkingen betreft die onderliggen aan of samenhangen met de verlening van een beschikking op grond van de Kernenergiewet waartoe zij zelf bevoegd zijn over te besluiten. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan de besluiten met betrekking tot een milieueffectrapportage die samenhangen met de verlening van een vergunning voor een nucleaire inrichting. De besluiten met betrekking tot de milieueffectrapportage kunnen dan bij ondermandaat op een lager niveau worden genomen dan de verlening van de vergunning.
Sinds de inwerkingtreding van het Besluit basisveiligheidsnormen stralingsbescherming (Bbs) op 6 februari 2018 zijn bepaalde handelingen met ingekapselde bronnen, toestellen of versnellers verboden, tenzij de ANVS daartoe registratie heeft verleend (artikelen 3.9, eerste lid, aanhef en onderdeel a, en 3.10 Bbs).Ten behoeve van een efficiënte afhandeling van de vele registraties geeft artikel 7, tweede lid, de teamleider Vergunningverlening Stralingstoepassingen (Vv-ST) de bevoegdheid om medewerkers uit het team onder te mandateren voor de verlening van deze registraties. De teamleider kan dit ondermandaat beperken tot bepaalde categorieën van registratieplichtige handelingen (derde lid). De teamleider Vv-ST kan voor de uitoefening van dit ondermandaat per geval algemene instructies geven (artikel 10:6, eerste lid, Algemene wet bestuursrecht).
In artikel 8 wordt bepaald hoe de ondertekening van documenten ter uitoefening van de in mandaat, machtiging of ondermandaat, als bedoeld in artikel 7, eerste of tweede lid, gegeven bevoegdheden van de ANVS geschiedt.
De ondertekening van documenten ter uitoefening van de aan de ANVS in mandaat, volmacht of machtiging gegeven bevoegdheden van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat geschiedt met inachtneming van artikel 12 van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging ANVS.
DE AUTORITEIT NUCLEAIRE VEILIGHEID EN STRALINGSBESCHERMING, A. van Bolhuis, bestuursvoorzitter
M. Brugmans, plv. bestuursvoorzitter
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-3886.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.