Besluit van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 6 december 2022, nr. IENW/BSK-2022/272652, houdende verlening van mandaat, volmacht en machtiging aan de algemeen directeur Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in het kader van de subsidiëring van het project Digitale Infrastructuur voor Toekomstbestendige Mobiliteit (DITM)

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 10:3, 10:4, eerste lid, 10:9, eerste lid, en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

Gezien de schriftelijke instemming van de algemeen directeur Rijksdienst voor Ondernemend Nederland van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat van 1 november 2022, kenmerk MD202269INSTAC;

BESLUIT:

Artikel 1

  • 1. Aan de algemeen directeur Rijksdienst voor Ondernemend Nederland wordt mandaat, volmacht en machtiging verleend om namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat besluiten te nemen in het kader van de subsidiëring van het project Digitale Infrastructuur voor Toekomstbestendige Mobiliteit (DITM).

  • 2. Het mandaat, de volmacht en de machtiging, bedoeld in het eerste lid, hebben mede betrekking op alle benodigde werkzaamheden ter voorbereiding en ter uitvoering van de besluiten, daaronder begrepen het nemen van besluiten op bezwaarschriften, voor zover het besluit waartegen het bezwaar zich richt niet door de algemeen directeur Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in mandaat is genomen, en op het voeren van beroepsprocedures.

Artikel 2

De algemeen directeur Rijksdienst voor Ondernemend Nederland kan met betrekking tot zijn bevoegdheden, bedoeld in artikel 1, ondermandaat, volmacht en machtiging verlenen aan een of meer onder hem ressorterende functionarissen.

Artikel 3

Ondertekening van besluiten en stukken op grond van mandaat, volmacht en machtiging vindt plaats op de volgende wijze:

‘DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT,

namens deze,’

gevolgd door de functieaanduiding, naam en handtekening van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde functionaris.

Artikel 4

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

Mededeling

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen dit besluit binnen zes weken na de dag, waarop dit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, ter attentie van de Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken, afdeling Algemeen Bestuurlijk-Juridische Zaken, Postbus 20906, 2500 EX Den Haag.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en ten minste het volgende te bevatten:

  • a. de naam en het adres van de indiener;

  • b. de dagtekening;

  • c. een vermelding van de datum en het nummer of het kenmerk van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt, en

  • d. een opgave van de redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen.

TOELICHTING

Het mandaatbesluit geeft de bevoegdheid aan de algemeen directeur Rijksdienst voor Ondernemend Nederland om namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat subsidiebesluiten te nemen ten aanzien van het project Digitale Infrastructuur voor Toekomstbestendige Mobiliteit (DITM).

Een samenwerkingsverband van kennisinstellingen en ondernemingen onder leiding van Brainport Development heeft incidentele subsidie aangevraagd. Het subsidiebesluit zal worden gebaseerd op artikel 4:23, derde lid, onderdeel d, van de Algemene wet bestuursrecht.

Omdat het Besluit mandaat, volmacht en machtiging algemeen directeur Rijksdienst voor Ondernemend Nederland op het terrein van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu 2015 zich niet uitstrekt tot het verlenen van incidentele subsidies, wordt incidenteel, bijzonder mandaat aan de algemeen directeur Rijksdienst voor Ondernemend Nederland verleend.

De grenzen van het huidige mobiliteits- en energiesysteem zijn bereikt en zetten een rem op de nationale economische groei en brede welvaart in Nederland. Tegelijkertijd dienen de mobiliteits- en energiesector een transitie te ondergaan naar een meer duurzaam, geautomatiseerd en digitaal systeem. Dat geeft economische kansen (nieuwe marktaandelen en posities in internationale ketens) en uitdagingen (nieuwe spelers op de markt).

In het project DITM wordt een systeemarchitectuur voor een digitale infrastructuur ontwikkeld, inclusief de onderliggende kritische kerntechnologieën met betrekking tot lokalisatie, verkeersdiensten, digitale kaarten en laadinfrastructuur. Dit brengt versnelling in de implementatie van een schaalbaar Cooperative, Connected en Automated Mobiliteitssysteem (CCAM) en de essentiële verbinding met een betrouwbare en veilige energievoorziening. Om de schaalbaarheid van de architectuur te valideren wordt een aantal use-cases getest en gevalideerd in een werkelijke en virtuele validatieomgeving. Om tot interoperabiliteit en opschaling te komen voorziet DITM in een integrale publiek-private aanpak, waarin ontwikkelingen vanuit de (internationale) automotive industrie, ICT-industrie, verkeersmanagement én mobiliteitsinnovatie samenkomen.

Met het project DITM worden de kansen benut van digitalisering en automatisering en wordt bijgedragen aan de grote maatschappelijke opgaven rondom een veilig, betrouwbaar, efficiënt en duurzaam mobiliteits- en energiesysteem.

Het project DITM geeft invulling aan één van de pijlers binnen de Green en Smart Transport Delta, een innovatieprogramma als programmatische uitvoering van de nationale HTSM Automotive Roadmap 2020–2030. Binnen dit programma werken twee grote samenwerkingsverbanden reeds samen aan de pijlers elektrificatie en waterstof. Deze projecten worden gefinancierd met middelen uit de R&D-regeling voor mobiliteitssectoren van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

Naar boven