Besluit van de Minister van Financiën van 13 december 2023 (2023-267788) houdende de instelling van een klachtadviescommissie in de zin van artikel 9:14 van de Algemene wet bestuursrecht in het kader van de behandeling van een individuele klacht van 29 augustus 2023

De Minister van Financiën,

Gelet op artikel 9:14, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2, eerste lid, van de Wet vergoedingen adviescolleges en commissies;

Besluit:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. minister:

Minister van Financiën;

b. commissie:

commissie, bedoeld in artikel 2, eerste lid.

Artikel 2 Instelling en taak

  • 1. Er is een adviescommissie inzake de klacht van 29 augustus 2023 ingediend bij de Staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst met als onderwerp ‘CAF, Kamervragen en negatieve aandacht in de media’.

  • 2. De commissie heeft tot taak de klacht te behandelen conform hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht, waaronder het adviseren van de Minister over de afdoening van de klacht.

Artikel 3 Samenstelling, benoeming, ontslag

  • 1. De commissie bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

  • 2. De voorzitter en de andere leden hebben zitting op persoonlijke titel en oefenen hun functie uit zonder last of ruggespraak.

  • 3. De benoeming geschiedt voor de duur van de behandeling van de klacht.

Artikel 4 Leden

  • 1. Tot lid van de commissie worden benoemd.

    • a. de heer mr. H.W. Schmidt, tevens voorzitter;

    • b. mevrouw mr. S.J. Hauser;

    • c. de heer mr. J.A.P. Veringa.

Artikel 5 Instellingsduur

De commissie wordt opgeheven nadat de klacht door de Minister is afgehandeld.

Artikel 6 Secretariaat

  • 1. De commissie wordt ondersteund door een secretaris.

  • 2. Tot secretaris wordt benoemd mevrouw mr. J. Siemons, werkzaam bij het Centrum Arbeidsverhoudingen Overheidspersoneel.

  • 3. De secretaris is voor de uitvoering van zijn taak uitsluitend verantwoording schuldig aan de voorzitter van de commissie.

Artikel 7 Werkwijze

  • 1. De commissie stelt haar eigen werkwijze vast.

  • 2. De commissie kan zich, na toestemming van de Minister, door andere personen doen bijstaan voor zover dat voor de vervulling van haar taak nodig is.

Artikel 8 Informatieplicht

De commissie verstrekt aan de Minister desgevraagd de door hem gewenste inlichtingen. De Minister kan inzage vorderen van zakelijke gegevens en bescheiden, voor zover dat voor de vervulling van zijn taak redelijkerwijs nodig is.

Artikel 9 Advies

De commissie brengt haar advies als bedoeld in artikel 2, tweede lid, binnen twaalf weken na inwerkingtreding van dit besluit uit aan de Minister. Indien de commissie er niet in slaagt binnen twaalf weken een advies uit te brengen, dan deelt zij dit binnen deze termijn en met redenen omkleed mee aan de Minister.

Artikel 10 Vergoeding

  • 1. De voorzitter en andere leden van de commissie hebben recht op een vaste vergoeding per maand. De toepasselijke salarisschaal voor de voorzitter en de andere leden is schaal 18, trede 10, overeenkomst de salarisschalen zoals deze zijn overeengekomen in de laatstelijk afgesloten collectieve arbeidsovereenkomst.

  • 2. De arbeidsduur van de voorzitter wordt vastgesteld op deeltijdfactor 0,3 en die van de leden op deeltijdfactor 0,2 van een volledige taak.

  • 3. De commissieleden ontvangen de vergoeding voor de periode waarin de klacht door de commissie wordt behandeld.

Artikel 11 Openbaarmaking

Rapporten, notities, verslagen, adviezen en andere producten die door of namens de commissie worden vervaardigd of vergaard, worden niet door de commissie openbaar gemaakt, maar uitsluitend aan de Minister uitgebracht of overgedragen.

Artikel 12 Archiefbescheiden

De commissie draagt zo spoedig mogelijk na beëindiging van haar werkzaamheden of, zo de omstandigheden daartoe aanleiding geven, zoveel eerder, de bescheiden betreffende die werkzaamheden over aan het archief van het Ministerie van Financiën.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 28 november 2023.

  • 2. Deze regeling vervalt met ingang van 1 mei 2024.

Dit besluit zal in de Staatscourant worden geplaatst.

Dit besluit zal in afschrift worden gezonden aan betrokkenen.

De Minister van Financiën Namens deze, B. van den Dungen Secretaris-Generaal

TOELICHTING

Dit besluit strekt tot instelling van een onafhankelijke commissie die belast wordt met de behandeling van een klacht die is ingediend bij het Ministerie van Financiën. Deze klacht gaat over een onderwerp dat zowel politiek als maatschappelijk veel aandacht krijgt. Aangezien er behoefte is de behandeling van de klacht op enige afstand te plaatsen heeft het de voorkeur een klachtadviescommissie in te stellen. Dit is een onafhankelijke commissie met externe leden die wordt ondersteund door een externe secretaris. In dit instellingsbesluit belast de Minister van Financiën de klachtadviescommissie met de behandeling, waaronder de advisering, van de klacht.

De klachtadviescommissie heeft als taak om de klacht te behandelen, waaronder daarover te adviseren. Artikel 9:13 van de Algemene wet bestuursrecht is op deze commissie van toepassing. De commissie dient voor de behandeling hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht als uitgangspunt te nemen. Het behandelen van de klacht omvat onder andere het horen van de klager en de beklaagde(n). De commissie is ook bevoegd tot het verrichten van procedurele handelingen en het nemen van procedurele beslissingen. De klachtadviescommissie heeft niet tot taak om de klacht af te handelen. De uiteindelijke afhandeling van de klacht blijft de taak van de Minister van Financiën.

De Minister van Financiën Namens deze, B. van den Dungen Secretaris-Generaal

Naar boven