De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties,
Gelet op artikel 14, tweede lid, van de Dienstenwet;
Besluit:
TOELICHTING
De Dienstenregeling centraal loket en interne markt informatiesysteem (hierna: Dienstenregeling)
is een ministeriële regeling waarvoor de Dienstenwet een grondslag biedt. De Dienstenregeling
bevat uitvoeringsvoorschriften over onder meer het gebruik van een zogenoemd complex
webformulier.
Op grond van artikel 18, eerste lid, aanhef en onder c, van de Dienstenregeling kan
de dienstverrichter ervoor kiezen om een afschrift van het verzonden webformulier
in zijn berichtenbox te krijgen. De Dienstenregeling voorziet echter niet in de mogelijkheid
om het ingediende webformulier op de betreffende website in te kunnen zien en direct
te kunnen downloaden. De Dienstenregeling is met de onderhavige wijzigingsregeling
op dit punt voor de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV)
aangepast. Daartoe is in artikel 18 een tweede lid ingevoegd.
Het DSO-LV dient vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 onder
meer voor de indiening van aanvragen en meldingen door middel van een webformulier.
Het DSO-LV voorziet erin dat voor een dienstverrichter het originele ingediende webformulier
voor bijvoorbeeld de aanvraag van een vergunning zelf, en de bevestiging van de indiening
daarvan onmiddellijk voor de indiener beschikbaar zijn. De dienstverrichter kan, als
hij dat wenst, zelf zijn formulier (en de bevestiging van indiening) na indiening
direct downloaden voor eigen opslag.
De indiener van een webformulier heeft op die manier onmiddellijk de beschikking over
het door hem ingediende formulier via de website waar het webformulier is ingediend.
Op dit moment dient de indiener dus de webformulieren indien gewenst zelf te downloaden.
Het toekomstperspectief is dat binnen het DSO-LV geautomatiseerd wordt dat de dienstverrichter
de ingediende webformulieren kan ontvangen in zijn berichtenbox voor bedrijven.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (verantwoordelijk voor het
stelsel van de Omgevingswet en het DSO-LV) zal voorbereidingen treffen om de webformulieren
van het DSO-LV geautomatiseerd naar de berichtenbox voor bedrijven van de dienstverrichter
te verzenden, indien een dienstverrichter hier voor kiest. Naar verwachting neemt
deze digitale ontwikkeling maximaal 1,5 jaar in beslag en zal artikel 18, tweede lid
van de Dienstenregeling dan komen te vervallen. Te zijner tijd zal daarvoor een ministeriële
regeling in procedure worden gebracht.
De dienstverrichter heeft via de elektronische omgeving van het DSO-LV toegang tot
het webformulier. Het ingediende webformulier kan hier op ieder moment worden ingezien
en op worden gedownload. Deze wijziging past daarmee binnen het concept van het elektronisch
loket overeenkomstig artikel 8 van de Dienstenrichtlijn1 en de Dienstenwet.
Deze regeling is voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR). Het ATR
heeft de regeling niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen omvangrijke
gevolgen voor de regeldruk heeft.
Voor burgers en bedrijven, en voor de uitvoeringspraktijk, brengt de aanpassing van
de Dienstenregeling geen wijziging mee voor wat betreft de gevallen waarin en de wijze
waarop gebruik kan worden gemaakt van een complex webformulier. In artikel 18, tweede
lid, Dienstenregeling is opgenomen dat de website waar iemand een webformulier heeft
ingediend middels het DSO-LV, erin voorziet dat het ingevulde en ingediende formulier
op diezelfde website is in te zien en te downloaden, gedurende de looptijd van de
aanvraag waar het ingediende formulier op ziet. Omdat er geen verzwaring van de lasten
is voor burgers, bedrijven en instellingen, is afgezien van publieke internetconsultatie
van deze regeling.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A.C. van Huffelen