Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, van 31 januari 2023, nr. IENW/BSK-2022/300648, tot wijziging van de Regeling tegemoetkoming niet-loondienstgerelateerde slachtoffers van mesothelioom en asbestose

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 15.50, tweede lid, van de Wet milieubeheer;

BESLUIT:

ARTIKEL I

Artikel 2, onderdeel f, van de Regeling tegemoetkoming niet-loondienstgerelateerde slachtoffers van mesothelioom en asbestose komt te luiden:

  • f. die geen betaling heeft verkregen op grond van de Regeling tegemoetkoming asbestslachtoffers, de Regeling tegemoetkoming asbestslachtoffers 2014 of de Regeling tegemoetkoming stoffengerelateerde beroepsziekten.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2023. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 1 april 2023, treedt de regeling in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin de regeling wordt geplaatst, en werkt zij terug tot en met 1 april 2023.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen

TOELICHTING

1. Aanleiding

Op 1 januari 2023 is de Regeling tegemoetkoming stoffengerelateerde beroepsziekten (hierna: TSB) in werking getreden. Hiermee is het voor slachtoffers van een beroepsziekte die is ontstaan door het werken met gevaarlijke stoffen, mogelijk om een tegemoetkoming te krijgen. Voor slachtoffers van de asbestgerelateerde ziekten mesothelioom en asbestose bestaan al langer twee regelingen. Dat zijn de Regeling tegemoetkoming asbestslachtoffers 2014 (hierna: TAS 2014) voor gevallen waarin sprake is van loondienstgerelateerde blootstelling aan asbest en de Regeling tegemoetkoming niet-loondienstgerelateerde slachtoffers van mesothelioom en asbestose (hierna: TNS) voor gevallen waarin sprake is van een niet-loondienstgerelateerde blootstelling aan asbest.

Met deze wijziging van de TNS wordt samenloop tussen de TNS en de TSB uitgesloten. In artikel 2, onderdeel f, van de TNS was samenloop al uitgesloten tussen de Regeling tegemoetkoming asbestslachtoffers (hierna: TAS) en de TAS 2014.

De samenloopuitsluiting die met deze wijziging van de TNS wordt bewerkstelligd, zal zich in de praktijk slechts sporadisch voordoen. De situatie zou zich kunnen voordoen als iemand zowel een beroepsziekte heeft gekregen door het werken met gevaarlijke stoffen waar de TSB in voorziet, alsmede mesothelioom of asbestose die niet is veroorzaakt door blootstelling aan asbest in loondienst.

In artikel 4, derde lid, van de TSB is samenloop met de TAS 2014 en de TNS uitgesloten. De TAS 2014 is aangepast om samenloop met de TSB te voorkomen. Deze wijziging is op 1 januari 2023 in werking getreden.

2. Inhoud van de regeling

In artikel 2, onderdeel f, van de TNS is geregeld dat een persoon geen recht heeft op een tegemoetkoming op grond van de TNS als op grond van de TAS, TAS 2014 of de TSB een tegemoetkoming is verkregen.

3. Gevolgen voor burgers en uitvoering

3.1 Gevolgen

De wijziging heeft geen gevolgen voor personen die gebruik willen maken van de TNS. Daar verandert niets. Met deze regeling wordt alleen voorkomen dat een dubbele tegemoetkoming wordt uitbetaald.

Voor de uitvoering van de regelingen (TAS 2014, TNS en TSB) heeft de wijziging geen significante gevolgen. De Sociaal verzekeringsbank (hierna: SVB) toetst nu al of er sprake is van een samenloop tussen de TAS en de TNS. Daar komt nu de TSB bij.

3.2 Uitvoeringstoets

De SVB heeft op 29 september 2022 aangegeven dat een uitvoeringstoets niet nodig wordt geacht. Het betreft een kleine wijziging, die eenvoudig kan worden uitgevoerd door een handmatige check in het systeem.

4. Onmiddellijke werking

De TSB is op 1 januari 2023 in werking getreden. Op grond van de TSB kan geen dubbele tegemoetkoming worden uitbetaald. Dit betekent dat als iemand al een tegemoetkoming heeft verkregen op grond van de TNS hij niet meer in aanmerking komt voor een tegemoetkoming op grond van de TSB. Andersom, het geval waarin iemand al een tegemoetkoming op grond van de TSB heeft gekregen, en hij vervolgens een tegemoetkoming vraagt op grond van de TNS, is per 1 april 2023 uitgesloten.

Deze wijziging heeft onmiddellijke werking. Dat betekent dat het uitsluiten van samenloop met de TSB ook van toepassing is op lopende aanvragen waarop de SVB nog niet heeft beslist. Het gaat dan om aanvragen die voor de datum van inwerkingtreding van deze regeling waren ingediend, maar waarop de SVB nog geen beslissing heeft genomen. De SVB beslist in dat geval met inachtneming van het nieuwe artikel 2. Dit geldt ook voor beslissingen op bezwaar. Het gaat dan om bezwaarschriften die voor de inwerkingtreding van deze regeling waren ingediend, maar waarop de SVB nog niet heeft beslist en om bezwaarschriften die na inwerkingtreding van deze regeling tijdig zijn ingediend.

In paragraaf 1 is aangegeven dat weinig samenloop gevallen verwacht worden. Daarom is er niet gekozen om de regeling met ingang van 1 januari 2023 in werking te laten treden. Niet alleen zullen er weinig samenloop gevallen zijn, maar in de TSB is samenloop al uitgesloten.

5. Consultatie

Deze regeling heeft geen noemenswaardige gevolgen voor burgers, bedrijven en instellingen. In verplichtingen en rechten, administratieve lasten of uitvoeringslasten vindt geen verandering plaats. Hiermee wordt aangesloten bij de gronden om van internetconsultatie af te zien die zijn neergelegd in het kabinetsstandpunt internetconsultatie uit 2009 (Kamerstukken 29 279, nr. 114).

De wijziging heeft geen gevolgen voor personen die gebruik willen maken van de TNS. Met deze regeling wordt alleen voorkomen dat een dubbele tegemoetkoming wordt uitbetaald. Om voorgaande reden wordt deze regeling niet in internetconsultatie gebracht.

6. Inwerkingtreding, vaste verandermomenten en minimuminvoeringstermijn.

De wijziging treedt in werking op 1 april 2023.Hiermee wordt aangesloten bij de vaste verandermomenten, uit aanwijzing 4.17 tweede lid van de Aanwijzingen van de regelgeving (hierna: Ar)

Onder verwijzing naar paragraaf 4, over onmiddellijke werking, is het van belang de tijdsspanne waarin een dubbele aanvraag om een tegemoetkoming kan worden gedaan, zo klein mogelijk te houden. Zoals in paragraaf 1 is aangegeven, zullen er weinig samenloop gevallen zijn en is vanuit de TSB de samenloop al per 1 januari 2023 uitgesloten.

Hiermee wordt wel afgeweken van de minimuminvoeringstermijn, uit aanwijzing 4.17, vijfde lid, onder a, van de Ar. Deze afwijking is gerechtvaardigd, omdat de betrokkenen door bekendmaking en inwerkingtreding per 1 januari 2023 van de TSB en de wijziging van de TAS in verband met de TSB al bekend waren met die regelingen en de daarin opgenomen uitsluitingen van samenloop.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen

Naar boven