Regeling van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 8 november 2023, houdende wijziging van de Tabaks- en rookwarenregeling in verband met het vervallen van de EU-ceg retributies

Kenmerk 3714877-1056039-WJZ

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op de artikelen 5 en 20 van Richtlijn 2014/40/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 betreffende de onderlinge aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten inzake de productie, de presentatie en de verkoop van tabaks- en aanverwante producten en tot intrekking van Richtlijn 2001/37/EG (PbEU 2014, L 127) en artikel 19 van de Tabaks- en rookwarenwet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Tabaks- en rookwarenregeling wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 4.1, tweede lid, alsmede de aanduiding ‘1.’ voor het eerste lid vervallen.

B

Artikel 4.5, vierde lid, vervalt.

C

Artikel 4.6, zesde lid, vervalt.

D

Artikel 4.8, derde lid, vervalt.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M. van Ooijen

TOELICHTING

I Algemeen deel

1. Inleiding

Producenten en importeurs van tabaksproducten, nieuwsoortige tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen daarvan, elektronische sigaretten zonder nicotine, navulverpakkingen zonder nicotine, patronen zonder nicotine en voor roken bestemde kruidenproducten dienen aan de bevoegde autoriteiten specifieke informatie te verstrekken over deze producten. Deze verplichtingen volgen uit de Tabaksproductenrichtlijn1. De informatie moet daarbij worden ingediend in het Europese common entry gate-systeem (hierna: common entry gate). De Tabaksproductenrichtlijn geeft lidstaten de mogelijkheid om bij producenten en importeurs van tabaksproducten, elektronische sigaretten en navulverpakkingen vergoedingen in rekening te brengen voor de ontvangst, opslag, verwerking, analyse en publicatie van deze informatie. Bij de implementatie in 2016 van de Tabaksproductenrichtlijn in Nederlandse wetgeving is er uit het oogpunt van gelijke behandeling tevens voor gekozen om vergoedingen in rekening te brengen voor het uitvoeren van deze taken ten behoeve van producenten en importeurs van voor roken bestemde kruidenproducten en nieuwsoortige tabaksproducten waarvoor in de Tabaksproductenrichtlijn geen retributiebepaling is opgenomen.2 In 2018 is verder bepaald dat vergoedingen in rekening worden gebracht voor de ontvangst, opslag, verwerking, analyse en publicatie van de verstrekte gegevens over elektronische sigaretten zonder nicotine, navulverpakkingen zonder nicotine en patronen zonder nicotine.3 In de Tabaks- en rookwarenregeling is voor de genoemde producten een retributiebedrag van € 44,85 per indiening in het common entry gate opgenomen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (hierna: RIVM) voert werkzaamheden uit met betrekking tot de ontvangst, opslag, verwerking, analyse en publicatie van de gegevens en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (hierna: NVWA) is verantwoordelijk voor de heffing van de retributies. Ervaringen bij de uitvoering van deze werkzaamheden sindsdien wijzen uit dat het heffen en innen van retributies voor kennisgevingen in het common entry gate tot uitvoeringsproblemen leidt. Het heffen en innen van de retributies legt daarnaast relatief veel beslag op de beschikbare capaciteit en middelen bij de NVWA en het RIVM. Daarbij blijkt dat de kosten van het heffen en innen van de retributies groter zijn dan de inkomsten. Dit leidt tot structurele financiële tekorten bij de NVWA en het RIVM. In de Aanwijzingen voor de Regelgeving (aanwijzing 5.56) is bepaald dat bij een regeling over het doorberekenen van kosten voor toelating, voor toezicht op de naleving of voor repressieve handhaving van wet- en regelgeving, het toetsingskader ‘Maat houden’ in acht moet worden genomen.4 Uit dit toetsingskader volgt dat als blijkt dat de inspanningen die aan de kant van de overheid moeten worden verricht om de kosten te innen relatief hoog zijn en daardoor de baten van doorberekening niet opwegen tegen de lasten, bekostiging uit de algemene middelen meer in de rede ligt.5 Om deze reden is besloten om de retributies voor kennisgevingen met betrekking tot tabaksproducten, nieuwsoortige tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen daarvan, elektronische sigaretten zonder nicotine, navulverpakkingen zonder nicotine, patronen zonder nicotine en voor roken bestemde kruidenproducten in het common entry gate af te schaffen. Met de voorliggende ministeriële regeling worden deze retributies afgeschaft.

2. Gevolgen voor uitvoering en handhaving

Het wegvallen van de retributiewerkzaamheden heeft geen negatieve gevolgen voor de NVWA en er zijn geen gevolgen voor de handhaving door de NVWA.

3. Gevolgen voor regeldruk

Deze regeling heeft geen effect op de administratieve lasten of nalevingskosten. Tarieven en retributies zijn financiële lasten en vallen als zodanig buiten de definitie van regeldruk. Zij worden aldus niet aangemerkt als regeldruk die voortvloeit uit wet- of regelgeving. Daarbij moet worden aangetekend dat in dit geval retributies worden afgeschaft. De kennisnemingskosten zijn nihil.

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen gevolgen voor de regeldruk heeft.

II Artikelsgewijs

Artikel I

Met de onderhavige wijziging komen de artikelen 4.1, tweede lid, 4.5, vierde lid, 4.6, zesde lid, en 4.8, derde lid, van de Tabaks- en rookwarenregeling te vervallen. De artikelen 5 en 20 van de Tabaksproductenrichtlijn geven lidstaten de mogelijkheid om retributies in te voeren voor de kennisgevingen van het op de Nederlandse markt brengen van tabaksproducten, een elektronische sigaret of een navulverpakking daarvan, een elektronische sigaret zonder nicotine, een navulverpakking zonder nicotine en een patroon zonder nicotine via het common entry gate. In artikel 19, van de Tabaks- en rookwarenwet is een grondslag opgenomen om bij ministeriële regeling bedragen vast te kunnen stellen voor retributies op de kennisgeving via het common entry gate. De keuze is gemaakt om de retributies op de kennisgeving via het common entry gate voor nieuwe of gewijzigde tabaksproducten, nieuwsoortige tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen daarvan, elektronische sigaretten zonder nicotine, navulverpakkingen zonder nicotine, patronen zonder nicotine en nieuwe of gewijzigde voor roken bestemde kruidenproducten af te schaffen. Artikel I regelt de afschaffing van deze retributies.

Artikel II

Dit artikel regelt de inwerkingtreding van de wijzigingsregeling. Voor de inwerkingtreding is aangesloten bij de vaste verandermomenten.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M. van Ooijen


X Noot
1

Richtlijn 2014/40/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 betreffende de onderlinge aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten inzake de productie, de presentatie en de verkoop van tabaks- en aanverwante producten en tot intrekking van Richtlijn 2001/37/EG (PbEU 2014, L 127).

X Noot
4

Interdepartementale werkgroep Herziening Maat houden, 2014. Maathouden 2014. Bijlage bij Kamerstukken II 2013/14, 24 036, nr. 407.

X Noot
5

Maat houden 2014, pagina 32.

Naar boven