Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, van 21 november 2023, nr. IENW/BSK-2023/330842, tot wijziging van de Regeling aanvraag autorisatie classificatiecode vuurwerk in verband met het actualiseren hiervan

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 49, tweede lid, van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen en artikel 2 van het Besluit vervoer gevaarlijke stoffen;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling aanvraag autorisatie classificatiecode vuurwerk wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 komt te luiden:

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. bevoegde autoriteit:

Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO), als de erkende instantie die is aangewezen voor randnummer 2.2.1.1.7.2 van het ADR, het ADN en het RID;

b. defaultlijst:

lijst van geclassificeerd vuurwerk, vastgesteld door het UN Subcommittee of Experts on the Transport of Dangerous Goods, zoals opgenomen in de tabel onder randnummer 2.2.1.1.7.5 van het ADR, ADN of RID;

c. vuurwerk:

al het vuurwerk vallende onder de UN-nummers 0333, 0334, 0335, 0336, 0337 en 0431.

B

In artikel 2, tweede lid, wordt ‘de ADR, RID of ADNR’ vervangen door ‘het ADR, ADN of RID’.

C

Artikel 3 komt te luiden:

Artikel 3

  • 1. De aanvraag voor een autorisatie van de classificatiecode van vuurwerk wordt voor aanvang van het vervoer ingediend bij de bevoegde autoriteit.

  • 2. De vergoeding voor het in behandeling nemen van een verzoek tot autorisatie en het in verband met de beoordeling van de aanvraag uit te voeren onderzoek wordt door de bevoegde autoriteit in rekening gebracht bij de aanvrager.

  • 3. De in het tweede lid bedoelde kosten zijn verschuldigd aan de bevoegde autoriteit.

D

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder verlettering van de onderdelen b tot en met h tot c tot en met i wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • b. artikelnummer van het vuurwerk;

2. Onderdeel i (nieuw) komt te luiden:

  • i. door de aanvrager toebedeelde classificatie van het vuurwerk.

E

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In de aanhef wordt ‘Minister’ vervangen door ‘bevoegde autoriteit’ en wordt na ‘artikel 2,’ ingevoegd ‘eerste lid,’.

2. In de onderdelen b en c wordt ‘TNO DV’ vervangen door ‘de bevoegde autoriteit’.

3. In onderdeel c wordt ‘classificatiecode’ vervangen door ‘classificatie’.

F

Artikel 6 komt als volgt te luiden:

Artikel 6

Van de autorisatie geeft de bevoegde autoriteit een bewijs af, waarop de geautoriseerde classificatie van het vuurwerk wordt aangegeven.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2024.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen

TOELICHTING

Inleiding

Deze wijzigingsregeling wijzigt de Regeling aanvraag autorisatie classificatiecode vuurwerk1 (hierna: de Regeling) in reactie op suggesties van TNO en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Met de wijzigingen wordt beter aangesloten bij de relevante internationale wetgeving.

Achtergronden en hogere regelgeving

In de regelingen die zien op het vervoer van gevaarlijke stoffen2 (hierna: de regelingen) is bepaald dat het vervoer van gevaarlijke stoffen als bedoeld in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen alleen is toegestaan onder specifieke voorwaarden. Deze voorwaarden zijn internationaal vastgelegd in de bijlagen bij het ADR3, het ADN4 en het RID.5 Die bijlagen zijn weer integraal opgenomen in de bijlage bij de regelingen. Voor ontplofbare en brandbare stoffen zoals vuurwerk is met name van belang dat deze alleen mogen worden vervoerd als de verpakking aan alle eisen uit die verdragen voldoet. Vuurwerk kan in verschillende klassen worden ingedeeld en daaruit volgen de verpakkings- en vervoerseisen. Om te verzekeren dat vuurwerk altijd in een veilige verpakking wordt vervoerd, is in tabel A van hoofdstuk 3.2 van bijlage 1 bij het ADR, het ADN en het RID de verplichting opgenomen om de classificatie van het vuurwerk voorafgaand aan het vervoer te laten autoriseren door de bevoegde autoriteit (bijzondere bepaling 645).

In 2002 is de Regeling vastgesteld om ervoor te zorgen dat aan de destijds nieuwe autorisatieverplichting werd voldaan en om de procedure daartoe te stroomlijnen. De voorafgaande toestemming moet worden gegeven door de bevoegde autoriteit van een lidstaat. TNO-DV was hiervoor als zodanig aangewezen.6

Inhoud van de wijziging

Deze wijzigingsregeling is beleidsneutraal en bevat alleen technische wijzigingen. De belangrijkste wijziging is het consequent gebruik van de term ‘bevoegde autoriteit’. Hiermee wordt aangesloten bij het gebruik van de term ‘bevoegde autoriteit’ in het ADR, het ADN en het RID. Ook wordt met het gebruik daarvan, beter dan tot nu toe, duidelijk gemaakt dat de Regeling door de aangewezen bevoegde autoriteit wordt uitgevoerd.

Verder is vanaf 2019 het classificeren van vuurwerk aan de hand van de defaultlijst ook mogelijk gemaakt voor producten die vallen onder UN nummer 0431. Daarom is dit nummer toegevoegd aan de begripsbepaling van ‘vuurwerk’.

Daarnaast is van de gelegenheid gebruik gemaakt om de definitie van ‘defaultlijst’ en de voorgeschreven aanvraagprocedure aan de praktijk aan te passen, en om de verwijzing van het ADNR te wijzigen in het ADN7.

Administratieve lasten en financiële gevolgen

De Regeling heeft nauwelijks gevolgen voor de administratieve lasten voor de burger of het bedrijfsleven, aangezien er alleen twee extra gegevens in de aanvraag moeten worden opgenomen. In totaal betreft het jaarlijks ongeveer 80 aanvragen. Ook zijn er geen financiële gevolgen.

Advies Adviescollege toetsing regeldruk (ATR)

Het Adviescollege toetsing regeldruk heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het naar verwachting geen (omvangrijke) gevolgen voor de regeldruk heeft.

Uitvoering, toezicht en handhaving

De Regeling werd en wordt uitgevoerd door TNO. De ILT is belast met het toezicht en de handhaving van de wetgeving omtrent het vervoer van gevaarlijke stoffen en daarmee ook op vervoerders aan wie een autorisatie op grond van deze regeling is afgegeven of had moeten zijn afgegeven. Voor beide partijen verandert er niets in hun taken.

Advies

De ILT en TNO zijn gevraagd om hun input. Beide hebben aangegeven met de wijziging van de Regeling te kunnen instemmen.

Internetconsultatie

Over de wijziging van de Regeling heeft geen internetconsultatie plaatsgevonden, omdat deze geen noemenswaardige gevolgen heeft voor burgers, bedrijven en instellingen, geen verandering teweegbrengt in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en evenmin ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk.

Minimum invoeringstermijn en inwerkingtreding

In verband met de vaste verandermomenten voor ministeriële regelingen, treedt de Regeling op 1 januari 2024 in werking. Het voorkomen van aanmerkelijke ongewenste nadelen is een van de uitzonderingsgronden op de vaste verandermomenten en minimum invoeringstermijn (Aanwijzing 4.17, vijfde lid, onderdeel a van de Aanwijzingen voor de regelgeving). Omdat de Regeling aansluit bij de wijze waarop de aanvraagprocedure in de praktijk werkt, hebben de bij de uitvoering betrokken partijen geen twee maanden nodig om zich voor te bereiden op de inwerkingtreding van de Regeling. Zij hebben er daarnaast belang bij dat de praktijk overeenstemt met de Regeling. Daarom is afgeweken van de minimum invoeringstermijn van twee maanden.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen


X Noot
1

Regeling van de Minister van Verkeer en Waterstaat houdende regels inzake de aanvraag om autorisatie van de classificatiecode van vuurwerk bij vervoer in Nederland (Regeling aanvraag autorisatie classificatiecode vuurwerk) van 4 december 2002, Stct. 12 december 2002, 240/22.

X Noot
2

Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen, Regeling vervoer over de binnenwateren van gevaarlijke stoffen en Regeling vervoer over de spoorweg van gevaarlijke goederen.

X Noot
3

Overeenkomst betreffende het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de weg (ADR) (Trb. 1959, 81).

X Noot
4

Europees Verdrag inzake het internationale vervoer van gevaarlijke stoffen over de binnenwateren (ADN) (Trb. 2001,67).

X Noot
5

Verdrag betreffende het internationale spoorwegvervoer (COTIF) (Trb. 1980, 160), aanhangsel C – Reglement betreffende het internationale spoorwegvervoer van gevaarlijke goederen (Trb. 1985, 12).

X Noot
6

Op grond van tabel 1 van bijlage 3 bij de Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen, tabel 1 van bijlage 4 bij de Regeling vervoer over de binnenwateren van gevaarlijke stoffen respectievelijk tabel 1 van bijlage 3 bij de Regeling vervoer over de spoorweg van gevaarlijke stoffen.

X Noot
7

Het ADN is de opvolger van het Accord Européen au Transport International des Marchandises Dangereuses par voie de Navigation du Rhin (ADNR) uit 1971 dat in 2011 is opgehouden te bestaan.

Naar boven