Regeling van de Minister van Economische Zaken en Klimaat van 21 november 2023, nr. WJZ/ 38187220, tot wijziging van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2023 in verband met een openstelling van de subsidiemodule Beter Aanbesteden

De Minister van Economische Zaken en Klimaat,

Gelet op de artikelen 16 en 19 van het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

In de tabel behorende bij artikel 1 van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2023 wordt na de rij met Titel 3.15: Beter Aanbesteden een rij ingevoegd, luidende:

 

3.15.2

   

06-12-2023 t/m 26-01-2024

€ 200.000

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 21 november 2023

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens

TOELICHTING

1. Doel en aanleiding

Het Programma Beter Aanbesteden streeft naar een professionele inkooppraktijk waarin goed geïnformeerde publieke opdrachtgevers (bestuurders, interne opdrachtgevers en inkopers) op basis van dialoog, met begrip voor elkaars belangen en in wederzijds vertrouwen opdrachten kunnen aanbesteden aan deskundige bedrijven met een passend aanbod om zo bij te dragen aan innovatie en maatschappelijke doelen.

Het programma kent een looptijd van 2021-2024 en heeft een beschikbaar budget van 1,5 miljoen Euro per jaar. De doelgroep omvat publieke opdrachtgevers en ondernemers. Het programma is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, VNG, VNO-NCW/MKB-Nederland en PIANOo.

In de afgelopen tijd is gebleken dat zowel aan de zijde van opdrachtgevers als opdrachtnemers behoefte is aan goede informatievoorziening, kennisdelen en het ontwikkelen van tools en hulpmiddelen. Middels de subsidieregeling wordt dit (mede) expliciet ingevuld.

Er zijn reeds twee succesvolle subsidierondes geweest (een nog in dit jaar 2023). Gemeenten, MKB-ondernemers, brancheorganisaties en ondernemersverenigingen die de aanbestedingspraktijk in hun regio of branche willen verbeteren, konden voor de tweede ronde in maart 2023 subsidie aanvragen. Het animo was wederom groot. Ruim voor de geplande sluitingsdatum was het subsidiebudget uitgeput en verdeeld over 9 projecten. Deze projecten waren gericht op MKB vriendelijk aanbesteden (3 projecten), samenwerking en dialoog (2), Maatschappelijk verantwoord inkopen of duurzaamheid (2), sociale thema’s (1) en opdrachtgeverschap (1).

In overleg met en op verzoek van de eerder genoemde stakeholders wordt de subsidiemodule Beter Aanbesteden in 2023 opnieuw opengesteld (in de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2023). In het laatste jaar van het Programma (2024) kan zo nog een extra ‘schwung’ worden gegeven aan het nog beter uitvoeren van aanbestedingen en aan alles wat qua kennisdeling en inkoopprofessionalisering daarmee nog kan worden bereikt.

2. Staatssteun

De subsidiemodule Beter Aanbesteden bevat staatssteun voor zover het gaat om een subsidie aan een aanvrager als bedoeld in artikel 3.15.2, tweede lid, onderdelen b tot en met d, van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies (hierna: RNES). De betreffende staatssteun wordt echter gerechtvaardigd door de Algemene de-minimisverordening.1 De nieuwe openstelling en de vaststelling van het subsidieplafond brengen geen verandering in de staatssteunaspecten van deze subsidiemodule, omdat de voorwaarden waaronder subsidie wordt verstrekt, ongewijzigd blijven.

3. Regeldruk

De subsidiemodule Beter Aanbesteden richt zich op het verbeteren van de professionele aanbestedingspraktijk van zowel gemeenten als mkb-ondernemingen. RVO voert de regeling uit in samenwerking met PIANOo, dat onderdeel is van RVO en de dagelijkse uitvoering doet van het programma Beter Aanbesteden. De nieuwe openstelling zal, na publicatie in de Staatscourant, net als de vorige openstellingen onder de aandacht gebracht worden via media van RVO en PIANOo, maar ook van VNG en VNO-NCW/MKB-Nederland. Dit maakt dat de doelgroep tijdig bekend is met de openstelling en dus weet wat van aanvragers verwacht wordt. Het loket voor aanvragers wordt zo ingericht dat de aanvrager stap voor stap met een leeswijzer wordt meegenomen bij het invullen van de aanvraag.

De regeldruk voor een subsidieaanvrager behelst het kennisnemen van de regeling, het invullen van de aanvraag, het verzamelen, schrijven en uploaden van de in artikel 3.15.9 vereiste stukken, en het beschrijven en publiceren van de resultaten zoals bedoeld in artikel 3.15.8. Hierbij wordt er van uitgegaan dat zowel de kennisneming van de regeling als het doen van een aanvraag een half uur kost. De tijd voor het opstellen van een projectplan, en het opstellen van een begroting en een planning, wordt ingeschat op zes respectievelijk twee uren; dit is inclusief benodigde overleggen met eventueel betrokken partijen. Voor het schrijven en publiceren van de resultaten van het project wordt uitgegaan van vijf uren. In totaal kost het een aanvrager 14 uren om een gehonoreerde aanvraag te kunnen doen en de resultaten van het project te publiceren. Een afgewezen aanvrager hoeft geen resultaten van een project te beschrijven en te publiceren en hem kost het doen van een aanvraag negen uren.

Ingeschat wordt dat er een totaal van elf aanvragen zullen worden ingediend waarvan acht aanvragen zullen worden gehonoreerd met een gemiddelde subsidiehoogte van € 25.000. Voorgaande inschattingen zijn tot stand gekomen naar aanleiding van gesprekken met vertegenwoordigers van beide doelgroepen (VNG en MKB-Nederland) én met partijen uit de doelgroep zelf. Daarnaast is er gekeken naar ervaringen met voorgaande openstellingen van deze subsidiemodule. Zodra duidelijk wordt dat het subsidieplafond wordt bereikt, wordt dit gecommuniceerd aan de doelgroep om te voorkomen dat aanvragers nog kosten gaan maken voor het indienen van een aanvraag.

Uitgaande van maximaal 11 aanvragen voor subsidie, waarvan er acht worden gehonoreerd, tegen een gemiddeld uurtarief van € 54, komen de geraamde regeldrukkosten voor de aanvragers voor een gehonoreerde subsidie op € 6.048 (14 uren x € 54 x 8) en voor de afgewezen aanvragers op € 1.458 (9 uren x € 54 x 3). Het totaal aan regeldrukkosten bedraagt € 7.506. Gerelateerd aan het subsidieplafond van € 200.000 betekent dit een totale regeldruk van 3,8%. De subsidievaststelling zal niet leiden tot extra regeldruk omdat de subsidie na afloop van de activiteiten ambtshalve wordt vastgesteld.

Deze wijzigingsregeling is voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR). ATR heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.

4. Vaste verandermomenten

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Met de bekendmaking en inwerkingtreding van deze regeling wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, inhoudende dat ministeriële regelingen met ingang van de eerste dag van elk kwartaal in werking treden en minimaal twee maanden voordien worden bekendgemaakt. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd omdat de doelgroep gebaat is bij spoedige inwerkingtreding van deze regeling.

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens


X Noot
1

Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU 2013, L 352).

Naar boven