Besluit van de Minister van Justitie en Veiligheid van 27 oktober 2023 (4979548/23/DP&O), houdende wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid in verband met de instelling van de directie Openbaarmaking

De Minister van Justitie en Veiligheid,

Gelet op artikel 3, tweede lid, van het Coördinatiebesluit organisatie, bedrijfsvoering en informatiesystemen rijksdienst;

Besluit:

ARTIKEL I

A

Artikel 14, derde lid wordt als volgt gewijzigd:

Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel e door een puntkomma wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • f. de directie Openbaarmaking (DO).

B

In hoofdstuk 3 wordt na artikel 18a een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 18b

  • 1. De directie Openbaarmaking is belast met de kerntaken:

    • a. Passieve openbaarmaking;

    • b. Actieve openbaarmaking;

    • c. (Onderzoeks-)commissies & parlementaire enquêtes.

  • 2. De directie Openbaarmaking bestaat uit:

    • a. de afdeling Passieve openbaarmaking;

    • b. het team Staf;

    • c. het team Verkenning, ontwikkeling en ondersteuning.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot 31 augustus 2023.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius

TOELICHTING

Dit besluit strekt tot wijziging van het Organisatiebesluit Ministerie van Justitie en Veiligheid (hierna: JenV). Het betreft de toevoeging van een nieuwe directie binnen de Hoofddirectie bedrijfsvoering.

Artikel I

Kerntaken directie Openbaarmaking

De directie Openbaarmaking heeft drie vastgestelde kerntaken: passieve openbaarmaking, actieve openbaarmaking en (onderzoeks-)commissies en parlementaire enquêtes. De directie zal de komende jaren in groeifasen toewerken naar haar definitieve vorm. Tijdens de eerste groeifase met als kerntaak passieve openbaarmaking worden de verkenningen opgestart naar de invulling van de andere kerntaken actieve openbaarmaking en (onderzoeks-)commissies en parlementaire enquêtes. In volgende groeifasen zal de directie door toedoen van deze verkenningen stapsgewijs in omvang toenemen.

Invulling kerntaak passieve openbaarmaking

Op het vlak van passieve openbaarmaking handelt de directie de Woo-verzoeken van het bestuursdepartement af. Zij geeft tevens inzicht in de beleidsvorming, voorbereiding, uitvoering en besluitvorming van het bestuursdepartement van het Ministerie van Justitie en Veiligheid op het gebied van passieve openbaarmaking onder de Wet open overheid.

De afgelopen jaren is het aantal Wob/Woo-verzoeken in aantal, omvang en complexiteit toegenomen, zowel bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid als bij andere ministeries. Het centraal beleggen van de Woo-afhandeling biedt bij uitstek de kans om in samenspel met de onderdelen van het bestuursdepartement het Woo-proces te uniformeren en te optimaliseren. Waarbij de afhandeling van de verzoeken wordt gemonitord er waar nodig bijgestuurd. Tevens biedt het de mogelijkheid om specialistische kennis en vaardigheden te ontwikkelen en te bundelen en het vakmanschap te versterken.

Door een eenduidige werkwijze, het soepel ontsluiten van informatie aan de voorkant, de inzet van innovatieve instrumenten en van uniforme (nieuwe) applicaties wordt een stapsgewijze reductie van de doorlooptijden verwacht. Een soepel samenspel met de (beleids-)directies is daarbij een doorslaggevende factor. Met als effect dat de komende jaren een stijgend aantal Woo-verzoeken tijdig kunnen worden afgedaan. Daarbij zal de aard en complexiteit van Woo-verzoeken altijd een factor van belang blijven in het tijdig kunnen afdoen van deze verzoeken.

Vanuit haar centrale en gezaghebbende rol, vertegenwoordigt de directie het bestuursdepartement bij interdepartementale gremia en overleggen en is zij adviseur voor de ambtelijke en politieke leiding op het gebied van passieve openbaarmaking. Deze rol vervult zij altijd in samenspraak met de directoraten-generaal, het SG- en HDBV-cluster en de NCTV, met oog voor hun rol en speelveld als eigenaar van de informatie.

Opbouw directie Openbaarmaking

Bij de start van de nieuwe directie kent de directie een afdeling Passieve Openbaarmaking, een team Staf en een team Verkenning, ontwikkeling en ondersteuning. De afdeling Passieve openbaarmaking ressorteert onder een afdelingshoofd. De teams Staf en Verkenning, ontwikkeling en ondersteuning ressorteren onder de directeur. In de afdeling Passieve openbaarmaking is de centrale Woo-afhandeling belegd bij een multidisciplinair team. Het team Staf ondersteunt de directeur en directie op het gebied van besturing, financiën, coördinatie en management. In het team Verkenning, ontwikkeling en ondersteuning is de verkenning naar de invulling van de kerntaak actieve openbaarmaking en de kerntaak (onderzoeks-) commissies en parlementaire enquêtes belegd. Informatiespecialisten ondersteunen vanuit dit team de afdeling Passieve openbaarmaking en leveren tevens een bijdrage aan de verkenning naar de invulling van de kerntaken actieve openbaarmaking en (onderzoeks-)commissies en parlementaire enquêtes.

Artikel II

Het besluit werkt terug tot 31 augustus 2023, de datum waarop het ondernemersbesluit inzake de inrichting van de directie Openbaarmaking is ondertekend.

De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius

Naar boven