Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 11 oktober 2023, nr. IENW/BSK-2023/291692, houdende wijziging van de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2023 in verband met de aanpassing van een periode van vrijstelling en de vervaldatum

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 8.23, eerste lid, onder a, van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2023 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 3, vierde lid, aanhef, en vijfde lid, wordt ‘de periode van 9 oktober 2023 tot en met 17 oktober 2023’ vervangen door ‘de periode van 6 november 2023 tot en met 16 november 2023’.

B

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerst lid, aanhef, wordt ‘de periode van 2 januari 2023 tot en met 17 oktober’ vervangen door ‘de periode van 2 januari 2023 tot en met 16 november 2023’.

2. In het opschrift van tabel 5 wordt ‘de periode van 9 oktober 2023 tot en met 17 oktober 2023’ vervangen door ‘de periode van 6 november 2023 tot en met 16 november 2023’.

3. In het tweede lid wordt ‘de periode van 2 januari tot 2023 en met 17 oktober 2023’ vervangen door ‘de periode van 2 januari 2023 tot en met 16 november 2023’.

C

In artikel 5 wordt ‘vervalt met ingang van 18 oktober 2023’ vervangen door ‘vervalt met ingang van 17 november 2023’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 17 oktober 2023.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

TOELICHTING

1. Inleiding

Deze regeling bevat een wijziging van de Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2023 (hierna: tijdelijke regeling) in verband met de aanpassing van een periode van vrijstelling en de verlenging van de geldigheidsduur van de tijdelijke regeling. De aanleiding voor deze wijziging is het verzoek van de exploitant van de luchthaven Schiphol (hierna: de exploitant), waarin is aangegeven dat het door operationele redenen niet mogelijk is om de onderhoudswerkzaamheden aan de Polderbaan uit te voeren binnen de in de tijdelijke regeling genoemde periode van 9 oktober 2023 tot en met 17 oktober 2023.

2. Inhoud

De wijziging van de tijdelijke regeling houdt in dat de vrijstelling voor nachtelijk starten van en landen op de Zwanenburgbaan en de vrijstelling met betrekking tot de bijbehorende luchtverkeerwegen voor vertrekkend verkeer tussen 23.00 uur en 6.00 uur gedurende de periode van 9 oktober 2023 tot en met 17 oktober 2023, worden verschoven naar de periode 6 november 2023 tot en met 16 november 2023 (artikel I, onderdelen A en B) en dat de vervaldatum wordt verschoven van 18 oktober 2023 naar 17 november 2023 (artikel I, onderdeel C).

De onderhoudswerkzaamheden aan de Polderbaan zouden plaatsvinden in de periode van 9 oktober 2023 tot en met 17 oktober 2023. Om de impact op de omgeving als gevolg van het niet beschikbaar zijn van de Polderbaan zoveel mogelijk te beperken, is verzocht om deze onderhoudswerkzaamheden te laten overlappen met de werkzaamheden die de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) in de periode van 15 november 2023 tot en met 1 december 2023 aan het instrumentlandingssysteem (ILS) zal verrichten. Volgens de exploitant is het echter niet mogelijk om de werkzaamheden aan het ILS van de Polderbaan te vervroegen door deze werkzaamheden te laten plaatsvinden in of omstreeks de periode van 9 oktober 2023 tot en met 17 oktober 2023. De periode van 9 oktober 2023 tot en met 17 oktober 2023 waarin de onderhoudswerkzaamheden aan de Polderbaan zouden worden verricht, wordt daarom verschoven naar de periode van 6 november 2023 tot en met 16 november 2023.

3. Gevolgen

De wijziging van de tijdelijke regeling heeft tot gevolg dat de geluidshinder door de werkzaamheden aan de Polderbaan zoveel als mogelijk wordt beperkt. Indien de tijdelijke regeling niet wordt gewijzigd, dan is het niet toegestaan om te starten van en te landen op de Zwanenburgbaan. Hierdoor zal voor starts gebruik moeten worden gemaakt van de Kaagbaan (06), richting het noordoosten, met naar verwachting een negatief effect op de geluidshinder in Amsterdam en Amstelveen tot gevolg. Voor landingen zal, indien de tijdelijke regeling niet wordt gewijzigd, de Zwanenburgbaan (36C) moeten worden gebruikt, met een toename van hinder in Rijsenhout en Kudelstaart tot gevolg.

4. Lasten voor burgers en bedrijven

Bij de voorbereiding van de regeling is gekeken naar wat de mogelijke regeldruk zou zijn. Onder regeldruk wordt verstaan: de administratieve lasten en de eventuele nalevingskosten om te voldoen aan informatieverplichtingen aan de overheid, voortvloeiend uit wet- en regelgeving van diezelfde overheid. Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) adviseert over de gevolgen voor de regeldruk van wet- en regelgeving. Mede gezien eerdere tijdelijke regelingen, die zijn vastgesteld ten behoeve van het groot onderhoud en waarbij evenmin sprake was van effecten voor de nalevingskosten en administratieve lastendruk, is afgezien van een adviesaanvraag aan de ATR. De tijdelijke regeling leidt niet tot extra administratieve lasten en nalevingskosten. Dit geldt tevens voor de wijziging van de tijdelijke regeling.

De wijziging van de tijdelijke regeling brengt geen ingrijpende verandering teweeg in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en heeft ook geen ingrijpende gevolgen voor de uitvoeringspraktijk. Om deze reden is ook afgezien van openbare internetconsultatie.

5. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 17 oktober 2023. Hiermee wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten en de minimuminvoeringstermijn van minimaal twee maanden. Hier kan op grond van Aanwijzing 4.17, vijfde lid, onder a, van de Aanwijzingen voor de regelgeving onder meer van worden afgeweken indien dit, gelet op de doelgroep of de jaarindeling, aanmerkelijke ongewenste private of publieke voor- of nadelen voorkomt. Een beroep op deze uitzonderingsgrond is in het onderhavige geval gerechtvaardigd omdat de tijdelijke regeling met ingang van 18 oktober 2023 zou vervallen, hetgeen ongewenste gevolgen zou hebben voor de veiligheid op en de operatie van luchthaven Schiphol.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

Naar boven