Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, van 18 oktober 2023, nr. IENW/BSK-2023/270491, tot wijziging van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai in verband met het verhogen van het subsidieplafond voor 2023 en vaststellen van een subsidieplafond voor 2024

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 4, tweede lid, in samenhang met artikel 3, eerste lid, aanhef en onder b, van de Kaderwet subsidies I en M;

BESLUIT:

ARTIKEL I

In artikel 19a, tweede lid, van de Subsidieregeling sanering verkeerslawaai, wordt ‘€ 21.911.000’ vervangen door ‘€ 24.911.000’ en wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 3. Het subsidieplafond voor het tijdvak van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 wordt vastgesteld op € 20.574.000.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen

TOELICHTING

1. Inleiding

Op 1 januari 2007 trad de ‘Subsidieregeling sanering verkeerslawaai’ (hierna: Ssv) in werking. Deze regeling voorziet in de mogelijkheid om van rijkswege subsidie te verstrekken voor geluidmaatregelen bij wegen en spoorwegen in het kader van de sanering van verkeerslawaai. Met deze wijzigingsregeling wordt het subsidieplafond voor het kalenderjaar 2023 verhoogd met € 3.000.000 en wordt het subsidieplafond voor 2024 vastgesteld op € 20.574.000.

2. Inhoud en noodzaak tot wijziging

De Ssv is de komende jaren nog nodig voor het verlenen en wijzigen van uitvoeringssubsidies (artikel 11) en het vaststellen van subsidies waarvoor vóór 1 april 2023 een aanvraag voor een voorbereidingssubsidie (artikel 7) is ingediend. Het bedrag voor de verhoging van het subsidieplafond in 2023 was oorspronkelijk gereserveerd ten behoeve van subsidieverlening onder de Regeling sanering verkeerslawaai (Rsv). Deze regeling treedt tegelijkertijd met de Omgevingswet inwerking. Omdat de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet is verschoven naar 1 januari 2024 en het voor de Rsv gereserveerde budget daardoor niet kan worden ingezet voor de Rsv, wordt dat budget nu toegevoegd aan het budget van de Ssv.

Met de vaststelling van het subsidieplafond voor de Ssv voor het jaar 2024 wordt het mogelijk gemaakt om in 2024 gelden beschikbaar te stellen voor met name uitvoeringsactiviteiten voor de sanering van verkeerslawaai op grond van de Ssv.

Bij de vaststelling van het subsidieplafond voor de Ssv is rekening gehouden met een reservering van budget ten behoeve van de Rsv in 2024.

3. Gevolgen van de wijziging

De Ssv wordt vooral gebruikt door gemeenten en in een enkel geval door een provincie. De wijziging van de Ssv heeft geen gevolgen voor de bestuurlijke lasten van gemeenten en provincies. Daarnaast heeft deze wijziging naar haar aard ook geen gevolgen voor de administratieve lasten voor burgers. Op grond van het kabinetsstandpunt inzake internetconsultatie, kon internetconsultatie daarom achterwege blijven.

Het adviescollege toetsing regeldruk (ATR) adviseert over ministeriële regelingen indien er aanzienlijke regeldrukgevolgen zijn. Deze wijzigingsregeling betreft enkel de verhoging en vaststelling van een nieuw subsidieplafond. Dit type wijzigingen is uitgezonderd van voorafgaande toetsing door het ATR.

4. Inwerkingtreding van de regeling

Deze wijzigingsregeling treedt in werking met ingang van de dag na publicatie in de Staatscourant.

Bij de vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding is afgeweken van de minimuminvoeringstermijn van drie maanden (Aanwijzing voor de regelgeving 4.17, vierde lid). De reden van deze afwijking is dat hiermee de doelgroep is gediend (Aanwijzing voor de regelgeving 4.17, vijfde lid, onderdeel a). Een snelle inwerkingtreding zorgt ervoor dat gemeenten en provincies snel aan de slag kunnen met nieuwe geluidssaneringsprojecten.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen

Naar boven