Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2023, 27526 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatscourant 2023, 27526 | ander besluit van algemene strekking |
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
Gelet op artikel 3 van de Kaderwet VWS-subsidies;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
accountant als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek onderscheidenlijk de deskundige, bedoeld in artikel 121, zesde lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek BES;
COVID-vaccinatie Informatie- en Monitoringsysteem waarmee het RIVM landelijk gegevens over vaccinatie tegen COVID-19 bijhoudt;
Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU 2013, L352);
Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;
een door een ziekenhuis verzonden oproep aan door medisch specialisten werkzaam bij het ziekenhuis geselecteerde personen voor een Covid-19-vaccinatie;
het Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu, genoemd in artikel 2, eerste lid, van de Wet op het RIVM;
ziekenhuis, genoemd in bijlage I;
de vertegenwoordigende organisatie voor één of meer ziekenhuizen, genoemd, in bijlage I;
het toedienen door het ziekenhuis van een dosis van een vaccin tegen COVID-19;
Op deze regeling is de kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS niet van toepassing, met uitzondering van de artikelen 5.1, 5.2 en 5.4.
De Minister kan aan een ziekenhuisorganisatie een subsidie verstrekken voor de volgende, gedurende de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 oktober 2023 verrichte activiteiten:
a. oproep tot vaccinatie; en
b. ziekenhuisvaccinatie.
Het bedrag van de subsidie, bedoeld in artikel 3, wordt berekend overeenkomstig de formule:
(Qa x € 6) + (Qb x € 21).
waarbij wordt verstaan onder:
Qa: het aantal oproepen tot vaccinatie; en
Qb: het aantal ziekenhuisvaccinaties, waarbij dit getal niet hoger kan zijn dan het aantal in het CIMS geregistreerde vaccinaties tussen 1 januari 2022 en 31 oktober 2023.
1. De subsidie wordt op aanvraag vastgesteld.
2. Voor de aanvraag tot subsidievaststelling wordt een door de Minister vastgesteld formulier gebruikt.
3. Een aanvraag kan worden ingediend tot en met 1 november 2023.
4. Een aanvraag gaat vergezeld van een overzicht waarin per ziekenhuis is opgenomen:
a. een opgave van het aantal oproepen tot vaccinatie dat is verstuurd tussen 1 januari 2022 en 30 juni 2022;
b. een opgave van het aantal oproepen tot vaccinatie dat is verstuurd tussen 1 juli 2022 en 31 oktober 2023;
c. een opgave van het aantal personen aan wie een ziekenhuisvaccinatie werd toegediend tussen 1 januari 2022 en 30 juni 2022;
d. een opgave van het aantal personen aan wie een ziekenhuisvaccinatie werd toegediend tussen 1 juli 2022 en 31 oktober 2023.
5. Een aanvraag tot subsidievaststelling voor activiteiten die zijn verricht in de periode van 1 juli 2022 tot en met 31 oktober 2023, gaat vergezeld van een verklaring waarin de ontvanger het bedrag aan ontvangen de-minimissteun zoals bedoeld in de de-minimisverordening in de afgelopen drie belastingjaren opneemt;
6. De aanvraag gaat tevens vergezeld van een verklaring van de subsidieaanvrager over de naleving van de aan de subsidie verbonden voorwaarden en verplichtingen.
1. De Minister besluit binnen 13 weken op een aanvraag tot vaststelling van de subsidie.
2. Het besluit tot vaststelling vermeldt het bedrag van de subsidie per ziekenhuisorganisatie.
1. De subsidieontvanger meldt onverwijld schriftelijk aan de Minister indien zich omstandigheden voordoen of zullen voordoen die van belang kunnen zijn voor een beslissing tot wijziging, intrekking of vaststelling van de subsidie.
2. De melding wordt voorzien van een toelichting. Bij de melding worden de relevante stukken overgelegd.
In aanvulling op artikel 5.2 van de kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS, registreert de subsidieontvanger de toegediende vaccinaties met behulp van een registratiesysteem dat in staat is de vaccinatiegegevens te koppelen aan het CIMS.
De Minister kan een of meer bepalingen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang dat de desbetreffende bepaling beoogt te beschermen zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, werkt terug tot 1 januari 2022 en vervalt met ingang van 1 juli 2024, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op uitkeringen die voor die datum zijn verleend.
Ziekenhuisorganisatie |
Ziekenhuis |
Straatnummer |
Postcode |
---|---|---|---|
Amsterdam UMC |
Vumc |
1117 |
1081 HV |
Emma Kinderziekenhuis |
9 |
1105 AZ |
|
AMC |
9 |
1105 AZ |
|
Maastricht UMC+ |
Maastricht UMC+ |
25 |
6229 HX |
Albert Schweitzer Ziekenhuis |
Albert Schweitzer Ziekenhuis Sliedrecht |
401 |
3364 DA |
Albert Schweitzer Ziekenhuis Dordwijk |
25 |
3318 AT |
|
Albert Schweitzer Ziekenhuis Zwijndrecht |
336 |
3331 LZ |
|
Rijnstate Ziekenhuis |
Rijnstate Ziekenhuis Zevenaar |
14A |
6903 ZN |
Rijnstate Ziekenhuis |
55 |
6815 AD |
|
Amphia Ziekenhuis |
Amphia Ziekenhuis Breda Molengracht |
21 |
4818 CK |
Amphia Ziekenhuis Breda Langendijk |
75 |
4819 EV |
|
Amphia Ziekenhuis Oosterhout |
9 |
4901 DH |
|
Antonius Zorggroep |
Antonius Ziekenhuis Sneek |
1 |
8601 ZK |
Zuyderland Medisch Centrum |
Zuyderland Medisch Centrum Sittard-Geleen |
1 |
6162 BG |
Zuyderland Medisch Centrum Heerlen |
5 |
6419 PC |
|
BovenIJ Ziekenhuis |
BovenIJ Ziekenhuis |
1 |
1034 CS |
Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis |
Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis |
100 |
6532 SZ |
Catharina Ziekenhuis |
Catharina Ziekenhuis |
2 |
5623 EJ |
Alrijne Zorggroep |
Alrijne Ziekenhuis Leiderdorp |
1 |
2353 GA |
Alrijne Leiden |
55 |
2334 CK |
|
Diakonessenhuis |
Diakonessenhuis Utrecht |
1 |
3582 KE |
Diakonessenhuis Zeist |
1 |
3707 HL |
|
Elkerliek Ziekenhuis |
Elkerliek Ziekenhuis Helmond |
25 |
5707 HA |
Erasmus Medisch Centrum |
Erasmus Medisch Centrum |
40 |
3015 GD |
Erasmus Medisch Centrum Sophia kinderziekenhuis |
80 |
3015 CN |
|
Erasmus Medisch Centrum Kanker Instituut |
40 |
3015 GD |
|
Admiraal De Ruyter Ziekenhuis |
Admiraal De Ruyter Ziekenhuis Goes |
114 |
4462 RA |
Admiraal De Ruyter Ziekenhuis Vlissingen |
88 |
4382 EE |
|
Flevoziekenhuis |
Flevoziekenhuis |
1 |
1315 RA |
Bravis Ziekenhuis |
Bravis Ziekenhuis Bergen op Zoom |
25 |
4708 AE |
Bravis Ziekenhuis Roosendaal |
1 |
4624 VT |
|
Gelre Ziekenhuizen |
Gelre Ziekenhuizen Zutphen |
77 |
7207 AE |
Gelre Ziekenhuizen Apeldoorn |
31 |
7334 DZ |
|
Groene Hart Ziekenhuis |
Groene Hart Ziekenhuis Bleulandlocatie |
10 |
2803 HH |
Stichting Reinier Haga Groep |
LangeLand Ziekenhuis |
1 |
2725 NA |
Reinier de Graaf Gasthuis |
5 |
2625 AD |
|
Reinier de Graaf Diaconessenhuis Voorburg |
5 |
2275 CX |
|
HagaZiekenhuis Juliana Kinderziekenhuis |
275 |
2545AA |
|
HagaZiekenhuis Leyweg |
275 |
2545 AA |
|
IJsselland Ziekenhuis |
IJsselland Ziekenhuis |
2 |
2906 ZC |
Protestants Christelijk Ziekenhuis Ikazia |
Ikazia Ziekenhuis |
1 |
3083 AN |
Isala klinieken |
Isala Zwolle |
2 |
8025 AB |
Isala Diaconessenhuis Meppel |
38 |
7943 KA |
|
Jeroen Bosch Ziekenhuis |
Jeroen Bosch Ziekenhuis 's-Hertogenbosch |
1 |
5223 GZ |
Spaarne Gasthuis |
Spaarne Gasthuis locatie Haarlem-Noord |
999 |
2026 BW |
Spaarne Gasthuis locatie Haarlem-Zuid |
22 |
2035 RC |
|
Spaarne Gasthuis Hoofddorp |
1 |
2134 TM |
|
Laurentius Ziekenhuis |
Laurentius Ziekenhuis |
6 |
6043 CV |
Leids Universitair Medisch Centrum |
Willem-Alexander Kinderziekenhuis |
2 |
2333 ZA |
Leids Universitair Medisch Centrum |
2 |
2333 ZA |
|
Martini Ziekenhuis |
Martini Ziekenhuis van Swieten |
1 |
9728 NT |
Máxima Medisch Centrum |
Máxima Medisch Centrum Eindhoven |
1 |
5631 BM |
Máxima Medisch Centrum Veldhoven |
4600 |
5504 DB |
|
Meander Medisch Centrum |
Meander Medisch Centrum Amersfoort |
3 |
3813 TZ |
Noordwest Ziekenhuisgroep |
Noordwest Ziekenhuisgroep Den Helder |
3 |
1782 GZ |
Noordwest Ziekenhuisgroep Alkmaar |
12 |
1815 JD |
|
Haaglanden Medisch Centrum |
HMC Bronovo |
5 |
2597 AX |
HMC Westeinde |
32 |
2512 VA |
|
HMC Antoniushove |
1 |
2262 BA |
|
Maasstad ziekenhuis |
Maasstad Ziekenhuis |
21 |
3079 DZ |
Medisch Spectrum Twente |
Medisch Spectrum Twente Koningsplein |
1 |
7512 KZ |
Pantein |
Maasziekenhuis Pantein |
1 |
5835 DV |
Rivas Zorggroep |
Rivas Zorggroep Beatrixziekenhuis |
57 |
4204 AA |
Rode Kruis Ziekenhuis |
Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk |
13 |
1942 LE |
Spijkenisse Medisch Centrum |
Spijkenisse Medisch Centrum |
500 |
3201 GZ |
Saxenburgh Groep |
Saxenburgh Medisch Centrum |
4a |
7772 SE |
Santiz |
Streekziekenhuis Koningin Beatrix |
1 |
7101 BN |
Slingeland Ziekenhuis |
25 |
7009 BL |
|
St. Anna Zorggroep |
St. Anna Ziekenhuis Geldrop |
2 |
5664 EH |
St. Antonius Ziekenhuis |
St. Antonius Ziekenhuis Utrecht |
1 |
3543 AZ |
St. Antonius Ziekenhuis Nieuwegein |
1 |
3435 CM |
|
St. Antonius Ziekenhuis Woerden |
2 |
3447 GN |
|
St. Jans Gasthuis |
St. Jans Gasthuis |
5 |
6001 BE |
Stichting Christelijk Ziekenhuis St Jansdal |
Ziekenhuis St. Jansdal |
90 |
3844 DG |
Ziekenhuis St. Jansdal |
100 |
8233 AA |
|
Onze Lieve Vrouwe Gasthuis |
Onze Lieve Vrouwe Gasthuis locatie West |
164 |
1061 AE |
Onze Lieve Vrouwe Gasthuis locatie Oost |
9 |
1091 AC |
|
Nij Smellinghe |
Nij Smellinghe |
1 |
9202 NN |
Deventer Ziekenhuis |
Deventer Ziekenhuisgroep |
75 |
7416 SE |
CuraMare |
Het Van Weel-Bethesda Dirksland |
22 |
3247 BW |
Tergooiziekenhuizen |
Tergooiziekenhuizen Hilversum |
212 |
1213 XZ |
Tergooiziekenhuizen Blaricum |
1 |
1261 AN |
|
Elisabeth-TweeSteden |
ETZ Tilburg |
5 |
5042 AD |
ETZ Waalwijk |
2 |
5141 BM |
|
ETZ Elisabeth |
60 |
5022 GC |
|
Universitair Medisch Centrum Groningen |
Universitair Medisch Centrum Groningen |
1 |
9713 GZ |
Ommelander Ziekenhuis Groep |
Ommelander Ziekenhuis Groep Ziekenhuis Scheemda |
1 |
9679 BJ |
Universitair Medisch Centrum St. Radboud |
Universitair Medisch Centrum St. Radboud |
10 |
6525 GA |
Radboud UMC Amalia kinderziekenhuis |
10 |
6525 GA |
|
Universitair Medisch Centrum Utrecht |
Universitair Medisch Centrum Utrecht |
100 |
3584 CX |
Universitair Medisch Centrum Utrecht Wilhelmina Kinderziekenhuis |
6 |
3584 EA |
|
Stichting VieCuri-Vitaal |
VieCuri Medisch Centrum Venray |
130 |
5801CE |
VieCuri Medisch Centrum Venlo |
210 |
5912 BL |
|
Franciscus Gasthuis & Vlietland Groep |
Franciscus Gasthuis |
500 |
3045 PM |
Franciscus Vlietland Schiedam |
2 |
3118 JH |
|
Stichting Dijklander Ziekenhuis |
Westfries Gasthuis |
3 |
1624 NP |
Waterlandziekenhuis |
250 |
1441 RN |
|
Wilhelmina Ziekenhuis Assen |
Wilhelmina Ziekenhuis Assen |
1 |
9401 RK |
Zaans Medisch Centrum |
Zaans Medisch Centrum |
58 |
1502 DV |
Ziekenhuis Amstelland |
Ziekenhuis Amstelland |
8 |
1186 AM |
Ziekenhuis Bernhoven |
Ziekenhuis Bernhoven Uden |
10 |
5406 PT |
Ziekenhuis De Gelderse Vallei |
Ziekenhuis De Gelderse Vallei Ede |
10 |
6716 RP |
Stichting Gezondheidszorg Rivierenland |
Ziekenhuis Rivierenland |
1 |
4002 WP |
ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen |
Zorgsaam Zeeuw-Vlaanderen Locatie Antonius |
6 |
4501 AJ |
Zorgsaam Zeeuw-Vlaanderen Locatie De Honte |
2 |
4535 PA |
|
Ziekenhuisgroep Twente |
Ziekenhuisgroep Twente Locatie Hengelo |
141 |
7555 DL |
Ziekenhuisgroep Twente Locatie Almeo |
1 |
7609 PP |
|
Treant Zorggroep |
Ziekehuislocatie Scheper Emmen |
60 |
7824 AA |
Ziekenhuislocatie Bethesda Hoogeveen |
1 |
7909 AA |
|
Ziekenhuislocatie Refaja Stadskanaal |
1 |
9501 HE |
|
Antoni van Leeuwenhoek |
Antoni van Leeuwenhoek |
121 |
1066 CX |
Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie |
Prinses Máxima Centrum |
25 |
3584 CS |
Dialyse Centrum Groningen |
Dialyse Centrum Groningen |
1 |
9700 RB |
Elyse Klinieken voor Nierzorg |
Elyse Klinieken voor Nierzorg |
10 |
5342 CW |
Medisch Centrum Leeuwarden B.V. |
Medisch Centrum Leeuwarden B.V. |
2 |
8934 AD |
De Tjongerschans Heerenveen |
De Tjongerschans Heerenveen |
44 |
8441 PW |
Rijndam Revalidatie |
Rijndam Revalidatie |
300 |
3015 LJ |
Deze regeling heeft tot doel subsidie te verstrekken voor het in 2022 en 2023 door ziekenhuizen versturen van oproepen aan bepaalde patiëntgroepen voor een vaccinatie door de GGD en door ziekenhuizen zelfgeplaatste COVID-19-vaccinaties.
Deze regeling is een afgeslankt vervolg op de Subsidieregeling COVID-19-vaccinatie door ziekenhuizen1.
Vanwege het belang van bescherming tegen ziekte en overlijden is vaccineren van medisch hoog-risicopatiënten belangrijk. Het in goede banen leiden van deze vaccinatiestrategie vraagt om inzet van verschillende partijen, waaronder de ziekenhuizen. Voor de activiteiten die gesubsidieerd worden via deze subsidieregeling, komen 117 ziekenhuizen in aanmerking (inclusief 8 universitaire medisch centra), namens wie door 73 ziekenhuisorganisaties een aanvraag kan worden ingediend.
Het RIVM heeft in samenspraak met de medisch specialisten richtlijnen opgesteld waarin staat beschreven voor wie een besmetting met COVID-19 bovengemiddeld risicovol is. Het kan namelijk zijn dat er sprake is van verminderde effectiviteit van eerdere COVID-19-vaccinaties, vanwege een onderliggende ziekte of bepaalde medische behandeling. Hierdoor is het gewenst dat een patiënt een extra of in sommige specifieke gevallen een nieuwe reeks COVID-19-vaccinaties aangeboden krijgt. Deze vaccinaties worden overwegend op de GGD-vaccinatielocatie gezet. In een incidenteel geval kan op basis van medische noodzakelijkheid een vaccinatie in het ziekenhuis onder eindverantwoordelijkheid van de medisch specialist gegeven worden. De ziekenhuizen hebben op basis van deze richtlijnen ook vaccinaties gezet en uitnodigingen tot vaccinaties verstuurd, tenzij hier op medische gronden door de medisch specialist van werd afgeweken.
Met de ziekenhuizen is in september 2021 afgesproken dat zij een rol zouden spelen bij het selecteren en uitnodigen van medisch hoog-risicopatiënten die voor een extra vaccinatie in aanmerking kwamen. De medisch specialist is de enige die inzage heeft in het medisch dossier en op basis van professionele inzichten kan beoordelen welke patiënt in aanmerking komt.
Daarnaast hebben de ziekenhuizen een rol gespeeld bij het vaccineren van zorgpersoneel, huisartsen en medewerkers van de huisartsenpraktijk en ambulancepersoneel in de boostercampagne van 2021. Deze vaccinatieronde heeft een uitloop gehad, waardoor de ziekenhuizen begin 2022 ook nog vaccinaties hebben gezet en zij hiervoor nog gecompenseerd dienen te worden.
Met de ziekenhuizen is afgesproken dat zij een rol blijven spelen in 2022 en 2023 bij het selecteren en uitnodigen van groepen medisch hoog-risico patiënten voor een (herhaal)vaccinatie. Er is afgesproken dat zij voor het vaccineren van personen € 21,– per geplande vaccinatie ontvangen. Voor het selecteren en uitnodigen van medisch hoog-risicogroepen ontvangen ziekenhuizen € 6,– per opgeroepen patiënt.
Voor de berekening van de administratieve lasten in onderstaande tabel, is uitgegaan van de aanvullende activiteiten als gevolg van de vereisten voor de verantwoording. Voor het totaalbedrag is uitgegaan van 73 aanvragende ziekenhuisorganisaties. Na afloop van de te subsidiëren activiteiten dient de subsidieontvanger een aanvraag in voor de subsidie. Hieruit moet blijken dat er voldaan is aan de voorwaarden en de verplichtingen die verbonden zijn aan de te verstrekken subsidie.
De subsidieontvanger moet een overzichtelijke, controleerbare en doelmatige administratie voeren waaruit te allen tijde de voor de vaststelling van de subsidie van belang zijnde rechten en verplichtingen, betalingen en ontvangsten alsmede kosten en opbrengsten kunnen worden nagegaan. De administratie en de daartoe horende bescheiden worden gedurende 10 jaren na de vaststelling bewaard. Daarnaast heeft de subsidieontvanger de plicht om mee te werken aan door of namens de Minister ingesteld onderzoek.
Gelet op de ervaring die de ziekenhuizen hebben opgedaan in het kader van de voorganger van deze regeling, is de verwachting dat deze kosten in vergelijking daarmee, lager, althans niet hoger zullen zijn. Dit leidt tot de volgende berekening.
De bovengenoemde administratieve lasten voor aanvragen van deze subsidie, kosten een ziekenhuisorganisaties naar schatting € 1.300 per aanvraag. Uitgaande van 73 ziekenhuisorganisaties die de subsidie zullen aanvragen voor de instellingen die behoren tot de organisatie, leidt deze regeling tot een geschatte toename van eenmalige administratieve lasten van € 445.446 voor de ziekenhuisorganisaties.
Berekening administratieve lasten2:
Taak |
Uitvoerder |
Tarief p/u1 |
Aantal uur |
Totale kosten |
---|---|---|---|---|
1,2,3,12 |
Administratief personeel |
€ 39 |
10 |
€ 390 |
1,2,3,4 |
Hoog opgeleide kenniswerker |
€ 54 |
14 |
€ 756 |
1,3,4 |
Hoge manager |
€ 77 |
1 |
€ 77 |
1,3,4 |
Bestuurder |
€ 77 |
1 |
€ 77 |
Totaal |
€ 1.300 |
|||
Totaal 73 ziekenhuisorganisaties |
€ 94.900 |
Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.
Bij het opstellen van de eerdere subsidieregeling COVID-19 vaccinatie door ziekenhuizen is voor wat betreft het staatssteunrechtelijke aspect een door de Europese Commissie gehanteerde redeneerlijn toegepast waaronder alle maatregelen die genomen werden in het kader van de bestrijding van de COVID-19 pandemie, buiten het staatssteuntoezicht vielen. Deze redenering hield verband met de door de Europese Commissie gepresenteerde gecoördineerde Europese respons om de economische gevolgen van COVID-19 tegen te gaan en is met ingang van 1 juli 2022 niet meer van toepassing. Dat wil dus zeggen dat op alle activiteiten die in de periode van 1 januari 2022 tot en met 30 juni 2022 niet getoetst worden aan de staatsteunregels.
Voor wat betreft de activiteiten die per 1 juli 2022 werden verricht, geldt het reguliere staatssteunregime.
Uit de door ziekenhuizen aan het ministerie verstrekte gegevens is gebleken dat per subsidieaanvraag sprake zal zijn van lage bedragen voor wat betreft na die datum verrichte activiteiten. Uitgangspunt bij deze regeling is daarom dat door de aanvragers gebruik zal kunnen worden gemaakt van de de-minimisregeling die is neergelegd in Verordening (EU) Nr. 1407/2013. Aan de ziekenhuisorganisaties wordt daarom gevraagd hun aanvraag vergezeld te laten gaan van een overzicht van de in de drie voorgaande fiscale jaren ontvangen de-minimissteun. Dit is bepaald in het vierde lid van artikel 5 van deze regeling.
Onder deze verordening kan per onderneming maximaal € 200.000,- de-minimissteun worden verstrekt per drie opeenvolgende belastingjaren, waarbij alle ontvangen middelen die als de-minimissteun zijn aangemerkt in deze periode bij elkaar opgeteld worden.
In artikel 1 worden de begrippen gedefinieerd. De begrippen die nadere uitleg behoeven, worden hieronder toegelicht.
Het is bekend welke ziekenhuizen in aanmerking zullen komen voor een subsidie op grond van de onderhavige regeling, omdat de activiteiten al zijn uitgevoerd en op voorhand de toezegging tot subsidie werd gedaan. Daarom is de definitie van ziekenhuizen beperkt tot de ziekenhuizen die zijn opgenomen in bijlage I bij deze regeling. Op deze manier wordt getracht om elke vorm van onduidelijkheid bij de aanvragers te voorkomen.
Ook is een definitie voor ziekenhuisorganisaties opgenomen. Met dat begrip wordt de overkoepelende organisaties van individuele ziekenhuizen bedoeld die de activiteiten hebben uitgevoerd. Deze ziekenhuisorganisaties vragen de subsidie aan. Dit voorkomt dat elk individueel ziekenhuis een aparte aanvraag hoeft in te dienen.
De subsidiabele activiteiten zijn het oproepen van patiënten die door de GGD gevaccineerd worden en het vaccineren van personen door ziekenhuizen zelf. De oproepen zijn verstuurd aan patiënten die of door de GGD of in het ziekenhuis zelf zijn ge(her)vaccineerd.
Een oproep tot vaccinatie wordt verstuurd aan personen die door een aan het ziekenhuis verbonden medisch specialist geselecteerd worden. Deze selectie is gebaseerd op richtlijnen die opgesteld zijn door het RIVM en de medisch specialistenverenigingen. In deze richtlijnen zijn de patiëntgroepen benoemd die in aanmerking komen voor een (extra) vaccinatie.
Voor wat betreft het vaccineren gaat het om het toedienen van de laatste boostervaccinaties in de winter van 2021/2022, hervaccinaties van opgeroepen patiënten en om (booster)vaccinaties voor opgenomen patiënten en bezoekers van de polikliniek.
Anders dan in de voorgaande regeling, is er ditmaal voor gekozen om de patiënten op wie deze activiteiten betrekking hebben, niet nader te definiëren in de regeling zelf. Door het RIVM zijn in samenwerking met de beroepsgroepen van medisch specialisten richtlijnen gemaakt die door de ziekenhuizen in beginsel zijn opgevolgd tenzij er medische noodzaak was naar de mening van de medisch specialist om hiervan af te wijken.
Op deze regeling is de Kaderregeling OCW, SZW en VWS niet van toepassing, met uitzondering van enkele bepalingen uit hoofdstuk 5. Voor afwijking van de Kaderregeling is gekozen om de volgende redenen.
Voor onderhavige regeling is het van belang dat de administratieve last voor de ziekenhuizen als aanvrager en de uitvoeringslast voor het Rijk beperkt wordt gehouden. Daarom is op basis van een zorgvuldige risicoafweging geconcludeerd dat de verantwoording na afloop van de subsidieperiode op een andere wijze kan worden ingericht dan voorzien in de Kaderregeling. Zie voor een nadere toelichting hierop hetgeen bij de artikelen 5 en 6 overwogen wordt.
Ook worden op grond van artikel 10.1 van de Kaderregeling door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in principe geen subsidies onder de € 125.000 verstrekt. Voor onderhavige regeling is het echter wel wenselijk om subsidies onder dit bedrag te verstrekken.
Enkele bepalingen uit hoofdstuk 5 van de Kaderregeling zijn echter wel expliciet van toepassing verklaard, waaronder de verplichting tot doelmatige besteding (artikel 5.1), de administratieplicht (artikel 5.2) en de verplichting tot meewerken aan onderzoek (artikel 5.4). Deze houden kortgezegd het volgende in.
Allereerst zorgt de subsidieontvanger ervoor dat de activiteiten zodanig worden uitgevoerd dat de subsidie op doelmatige wijze wordt gebruikt voor de doeleinden waarvoor deze wordt verstrekt, en de voor de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten benodigde middelen op verantwoorde wijze worden beheerd.
Voorts is aan de subsidieontvanger opgedragen een administratie te voeren die zodanig is ingericht dat daarmee te allen tijde de voor de vaststelling van de subsidie van belang zijnde rechten en verplichtingen alsmede de gerealiseerde prestatie-eenheden eenvoudig kunnen worden aangetoond. De administratie wordt op overzichtelijke, controleerbare en doelmatige wijze ingericht en wordt, samen met de daartoe behorende bescheiden, gedurende tien jaren na de vaststelling bewaard.
Van subsidieontvangers wordt tot slot verwacht dat ze meewerken aan onderzoek dat erop is gericht de Minister inlichtingen te verschaffen die van belang zijn voor:
a. het nemen van een besluit over het verstrekken van de subsidie, of
b. de ontwikkeling van het beleid van de Minister.
Zoals hierboven al werd beschreven wordt een subsidie verstrekt voor het oproepen van personen voor een vaccinatie door de GGD en het vaccineren tegen Covid-19. De personen die opgeroepen dienen te worden, zijn aan de hand van richtlijnen die door het RIVM in samenspraak met de medische beroepsgroepen zijn opgesteld, door de medisch specialisten bij wie zij onder behandeling staan, geselecteerd.
Vaccinaties hebben telkens plaatsgevonden op grond van medische noodzaak, met als uitgangspunt richtlijnen die daaromtrent zijn opgesteld.
De hoogte van het subsidiebedrag is voor het aantal verstuurde oproepen is bepaald aan de hand van onderstaande berekening:
Aantal oproepen maal € 6,–.
Voor de vaccinaties luidt de berekening als volgt:
Aantal vaccinaties maal € 21,–.
De bedragen zijn vastgesteld door voor beide activiteiten aan elke afzonderlijke handeling een kostprijs te verbinden en de bijkomende facilitaire kosten op te tellen.
Voor wat betreft de verstuurde oproepen geldt dat van de bestuurder van de aanvrager een verklaring wordt verlangd met als strekking dat het in de aanvraag opgegeven aantal oproepen correct is.
Het aantal vaccinaties waarvoor subsidie wordt verstrekt is maximaal het door een aanvrager aan het RIVM opgegeven aantal vaccinaties. De ziekenhuizen hebben toestemming verleend om deze informatie bij het RIVM op te vragen voor een controle. De opgevraagde informatie van het RIVM bevat geen gegevens die tot personen herleidbaar zijn.
De subsidie wordt aangevraagd, vastgesteld en betaald na afloop van de verrichte activiteiten. Er vindt geen voorafgaande verlening en bevoorschotting plaats. De ziekenhuizen en daarmee de ziekenhuisorganisaties die volgens de beschikbare gegevens in aanmerking komen voor een subsidie, worden door de NFU en NVZ geattendeerd op de mogelijkheid om een aanvraag in te dienen.
Het aanvraagformulier dient volledig ingevuld, correct ondertekend gedurende de in artikel 5, derde lid genoemde periode door de Minister te zijn ontvangen. De ziekenhuisorganisatie is verantwoordelijk voor het tijdig indienen van het aanvraagformulier. Op de aanvraag tot vaststelling wordt binnen dertien weken na ontvangst door de Minister een besluit genomen.
Vanwege de geconstateerde staatssteunrisico’s is in het vijfde lid van artikel 5 de verplichting opgenomen de aanvraag vergezeld te doen laten gaan door een opgave van ontvangen zogeheten de-minimissteun voor wat betreft de drie fiscale jaren voorafgaand aan de periode van 1 juli 2022 tot en met 31 oktober 2023. Een voorbeeldformulier is op de website van Dus-i beschikbaar gesteld.
Om te benadrukken dat er vanwege dat staatssteunrisico een onderscheid gemaakt moet worden tussen activiteiten die vóór en met ingang van 1 juli 2022 werden verricht, zijn in het aanvraagformulier per activiteit (oproep en vaccinatie) twee tijdscategorieën opgenomen.
Omdat de subsidie pas wordt verstrekt na afloop van de activiteit, en omdat het om relatief kleine bedragen gaat, wordt de subsidie direct vastgesteld. Nu dit niet past binnen de standaard verantwoordingsmogelijkheden die de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS biedt, is besloten om hiervan af te wijken en deze niet van toepassing te verklaren. Voor de aanvraag en de verantwoording betekent dit op hoofdlijnen het volgende.
Alle aanvragen gaan vergezeld van een verklaring van de subsidieaanvrager die verwerkt is in het aanmeldformulier dat aan alle voorwaarden voor subsidieverlening is voldaan. Ter verantwoording van het indienen van vaccinatiekosten, zullen de gefactureerde kosten gecontroleerd worden of het maximale aantal registraties bij het RIVM, over de periode van 1 januari 2022 tot en met 31 oktober 2023, niet overschreden is.
Dat gekozen is voor vaststelling achteraf, heeft ermee te maken dat op het moment van publicatie van deze regeling het overgrote deel van de activiteiten al zal hebben plaatsgevonden. Bovendien is het daardoor voor de Minister mogelijk om voordat de aanvraag gedaan wordt al duidelijkheid te hebben over de maximale bedragen die door ziekenhuizen kunnen worden aangevraagd.
Nu de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS niet van toepassing is op de Subsidieregeling zou ook de meldingsplicht die daarin is opgenomen niet van toepassing zijn en omdat er sprake is van direct vaststellen, is het ook niet mogelijk gedurende de periode waarin de activiteiten plaatsvinden een melding te maken. Toch is ervoor gekozen om deze meldingsplicht separaat op te nemen. Het is immers ook na de vaststelling van belang dat een subsidieontvanger melding maakt van omstandigheden die van invloed zijn op de hoogte van het aangevraagde bedrag. Bijvoorbeeld wanneer een ziekenhuis er na de vaststelling achter komt dat de door de ziekenhuisorganisatie opgegeven aantallen toch anders blijken te zijn. In een dergelijk geval zal het ziekenhuis of de ziekenhuisorganisatie dit alsnog schriftelijk moeten melden aan de Minister. Na een dergelijke melding kan dan bijvoorbeeld worden besloten om over te gaan tot een lagere vaststelling.
De ziekenhuizen zijn verplicht van elke gezette vaccinatie een, afhankelijk van de persoonlijke voorkeur van de gevaccineerde al-dan-niet geanonimiseerde melding te doen aan het RIVM, die deze gegevens ook op ziekenhuisniveau geregistreerd heeft in het CIMS. Ervanuit gaande dat de ziekenhuizen deze plicht hebben nageleefd, kan het aantal vaccinaties waarvoor subsidie wordt verstrekt dan ook niet hoger zijn dan het aantal bij het RIVM geregistreerde vaccinaties (zie ook de bepaling bij artikel 4).
Deze bepaling bevat een hardheidsclausule. Toepassing van de hardheidsclausule is aan strenge eisen gebonden en er zal met grote terughoudendheid gebruik van worden gemaakt. Het is evenwel niet op voorhand uit te sluiten dat zich omstandigheden zullen voordoen die nopen tot het afwijken van deze regeling. Het dient dan te gaan om onbillijkheden van overwegende aard.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2022. Hiermee wordt afgeweken van het beleid inzake vaste verandermomenten, zoals opgenomen in aanwijzing 4.17 van de Aanwijzingen voor de regelgeving. Dit in verband met de noodzaak om zo spoedig mogelijk over te kunnen gaan tot vaststelling van de subsidies na een lange periode.
De Subsidieregeling vervalt met ingang van 1 juli 2024, met dien verstande dat deze regeling van toepassing blijft op subsidies die krachtens deze regeling zijn aangevraagd.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.J. Kuipers
Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 20 november 2021, kenmerk 3282988-1019959-PDC19, houdende regels voor de subsidiëring van vaccinatie tegen COVID-19 door ziekenhuizen.
De berekening is gebaseerd op een subsidie tussen de € 25.000 en de € 125.000, naar verwachting zullen de meeste aanvragen hier onder vallen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-27526.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.