Regeling aanlevering informatie productiedata medisch-specialistische zorg – TH/NR-029

Regeling TH/NR-029

Vastgesteld op 12 september 2023

Gelet op de artikelen 62 en 68 van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) is de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bevoegd tot het stellen van regels inhoudende welke gegevens en inlichtingen regelmatig moeten worden verstrekt dan wel onder welke omstandigheden deze moeten worden verstrekt door zorgaanbieders, en is de NZa bevoegd tot het stellen van regels die inhouden door wie, aan wie en op welke wijze deze gegevens en inlichtingen moeten worden verstrekt.

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. Dbc:

diagnose-behandelcombinatie: Declarabele prestatie, die het resultaat is van (een deel van) het totale zorgtraject van de diagnose die de zorgaanbieder stelt tot en met de (eventuele) behandeling die hieruit volgt;

b. Instelling:

Rechtspersoon die bedrijfsmatig zorg verleent of doet verlenen, organisatorisch verband van natuurlijke personen die bedrijfsmatig zorg verlenen of doen verlenen met uitzondering van een instelling die binnen het kader van de binnen een andere instelling verleende zorg een deel van die zorg verleent;

c. Medisch-specialistische zorg:

Bij ministeriële regeling aangewezen zorg die door een arts wordt verleend en valt binnen de bijzondere deskundigheid van artsen aan wie de bevoegdheid toekomt tot het voeren van een wettelijk erkende specialistentitel als bedoeld in artikel 14 van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg;

d. NZa:

Nederlandse Zorgautoriteit;

e. Stichting DHD:

Stichting Dutch Hospital Data;

f. Wmg:

Wet marktordening gezondheidszorg;

g. Zorgactiviteit:

Bouwstenen van het dbc-zorgproduct die gezamenlijk het profiel van een dbc-zorgproduct vormen. Zorgactiviteiten bepalen in combinatie met het geregistreerde subtraject welke prestatie is geleverd en welk dbc-zorgproduct mag worden gedeclareerd. Daarnaast vormt de onderverdeling in zorgactiviteiten de basis voor overige zorgproducten

h. Zorgactiviteitcode:

Het unieke nummer van een Zorgactiviteit.

Artikel 2 Doel

De NZa monitort de toegankelijkheid van de zorg, waaronder ook de medisch-specialistische zorg. Het is belangrijk om tijdig te signaleren waar knelpunten ontstaan in de ziekenhuiszorg. Dergelijke signalering stelt partijen in staat om op feitelijke gronden met elkaar in overleg te gaan over de verdeling van de druk. Het doel hiervan is wachttijden te beperken en patiënten die urgente zorg nodig hebben tijdig te kunnen (blijven) helpen.

Hiervoor is het nodig dat de NZa inzicht heeft in de actuele productiedata van ziekenhuizen. Door maandelijks uit te vragen hoeveel patiënten zijn behandeld, en welke behandelingen zij hebben ondergaan, wordt inzicht verkregen in mogelijke knelpunten. Deze regeling voorziet hierin.

Artikel 3 Reikwijdte

Deze regeling is van toepassing op Instellingen die medisch-specialistische zorg leveren, met uitzondering van zelfstandige behandelcentra, categorale ziekenhuizen en instellingen van geriatrische en medisch-specialistische revalidatiezorg.

Artikel 4 Gegevensaanlevering

  • 1. Instellingen voor medisch-specialistische zorg verstrekken één maal per maand, uiterlijk op de derde maandag van de maand, elektronisch een overzicht aan van het geaggregeerd aantal verrichtingen en het geaggregeerd aantal patiënten per ziekenhuis per week, uitgesplitst in:

    • jaar;

    • maand;

    • weeknummer;

    • ROAZ-regio;

    • Provincie;

    • type ziekenhuis (bijv. algemeen, topklinisch);

    • Zorgactiviteitcode (slechts vereist voor het aantal verrichtingen, niet op patiëntniveau)

    • specialisme;

    • specialisme code;

    • Dbc specialisme diagnosecode;

    • Dbc diagnose.

  • 2. Het overzicht dient alle gegevens te bevatten van de maand voorafgaand aan de maand waarin de gegevens geleverd worden, inclusief alle mutaties die betrekking hebben op de al eerder aangeleverde data.

Artikel 5 Wijze van aanlevering gegevens

  • 1. De voor het in artikel 4 bedoelde overzicht nodige gegevens worden door de Instellingen voor medisch-specialistische zorg verstrekt aan de Stichting DHD. Stichting DHD levert deze, indien nodig na bewerking, in het gevraagde overzicht door aan de NZa.

  • 2. Voor het aanleveren van de in artikel 4 genoemde gegevens maken Instellingen voor medisch-specialistische zorg en de Stichting DHD gebruik van een veilige communicatie-omgeving.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2023. Ingevolge artikel 5, aanhef en onder d, van de Bekendmakingswet, wordt de regeling in de Staatscourant geplaatst.

Deze regeling wordt aangehaald als: ’Regeling aanlevering informatie productiedata medisch-specialistische zorg’.

Nederlandse Zorgautoriteit, K. Raaijmakers wnd. voorzitter Raad van Bestuur

TOELICHTING

Aanleiding

Als gevolg van de uitbraak van Covid-19 was sprake van een uitzonderlijke situatie. Gedurende de pandemie is in de zorg hard gewerkt om, tegelijk met het opvangen van een groot aantal Covid-19-patiënten, ook de reguliere zorg zo veel als mogelijk doorgang te laten vinden. Met gezamenlijke inspanningen is steeds kunnen voorkomen dat de toegankelijkheid van (semi-)acute zorg werkelijk in gevaar was en fase 3 moest worden afgekondigd. Het is echter wel nodig geweest om een deel van de behandelingen in de (kritiek) planbare zorg af te schalen en uit te stellen.

Hoewel de (gevolgen van) de pandemie grotendeels achter ons liggen, is het besef groot dat eventuele knelpunten ten aanzien van de toegankelijkheid van ziekenhuiszorg, wat de reden van deze knelpunten ook moge zijn, tijdig gesignaleerd en in kaart gebracht dienen te worden om nadelige gevolgen voor de zorgconsument te voorkomen dan wel tot een minimum te beperken. Om die reden monitort de NZa de toegankelijkheid van de (kritieke) planbare ziekenhuiszorg, zodat er in het geval van (toekomstige) knelpunten snel geschakeld kan worden om de druk op de zorg te spreiden en de toegankelijkheid te borgen. Hiervoor heeft de NZa actuele productiedata nodig van ziekenhuizen.

Algemeen

Het is belangrijk dat mensen de zorg krijgen die zij nodig hebben. De NZa zorgt ervoor dat er op tijd goede en betaalbare zorg beschikbaar is. De NZa maakt hiervoor regels en houdt toezicht op zorgaanbieders en zorgverzekeraars.

Om over de actuele sturingsinformatie te kunnen beschikken, mede met het oog op uitgestelde zorg (na Covid-19), heeft de NZa de afgelopen twee jaren informatieverzoeken gestuurd aan de Stichting DHD. In eerste instantie leek het erop dat deze informatie op tijdelijke basis uitgevraagd moest worden. Dit deed de NZa op basis van artikel 61 van de Wmg. Gaandeweg bleek dat er op meer structurele basis gegevens nodig zijn. Artikel 61 van de Wmg is niet bedoeld om structureel gegevens voor langere tijd op te vragen, vandaar dat de onderhavige Regeling is opgesteld op grondslag van artikel 62 jo. artikel 68 Wmg.

De Minister voor Medische Zorg heeft aan de voorzitter van de Tweede Kamer op 23 oktober 2022 een brief gestuurd waarin onder andere de opdracht aan de NZa is gegeven om regie te nemen op het zo goed en efficiënt mogelijk doorgang laten vinden van de reguliere zorg. In de brief wordt aangegeven dat de NZa een aparte informatievoorziening inricht om de toegankelijkheid van de kritieke planbare zorg nauwgezet te kunnen volgen. Deze opdracht past binnen het wettelijke takenpakket van de NZa, dat onder meer het signaleren en onderzoeken van feitelijke ontwikkelingen inzake zorgmarkten, en het daarover adviseren van de Minister van VWS omvat. In de artikelen 16 jo. 32 en 21 van de Wmg is dit vastgelegd.

Op grond van artikel 62 van de Wmg zijn Instellingen verplicht hun medewerking aan het onderzoek van de NZa als bedoeld in artikel 2 te verlenen en op grond van artikel 63 van de Wmg zijn zij verplicht om de NZa de gevraagde gegevens en inlichtingen volledig en naar waarheid te verstrekken. Op het opvragen van gegevens en inlichtingen als bedoeld in deze regeling zijn op grond van artikel 64 van de Wmg, de bepalingen en de bevoegdheden van de Wmg en afdeling 5.2 van de Awb met uitzondering van de artikelen 5:11, 5:12 en 5:20 van overeenkomstige toepassing. Het niet verlenen van medewerking kan leiden tot inzet van handhavingsinstrumenten.

De Stichting DHD

De Stichting DHD is een stichting die (onder meer) in het kader van de Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg (LBZ), gegevens verzamelt, bewaart en bewerkt ten behoeve van bij haar aangesloten zorgaanbieders. In dat kader worden de gegevens die de NZa middels deze regeling uitvraagt bij Instellingen voor medisch-specialistische zorg, nu al door die Instellingen aan de Stichting DHD verstrekt.

Gelet op het voorgaande is, onder andere om de administratieve last voor de Instellingen voor medisch-specialistische zorg te beperken, in deze regeling opgenomen dat de Instellingen de gegevens via de Stichting DHD aan de NZa aanleveren. De wettelijke grondslag hiervoor is gelegen in artikel 68 jo. artikel 62, tweede lid, Wmg.

Naar boven