Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat | Staatscourant 2023, 24878 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat | Staatscourant 2023, 24878 | ander besluit van algemene strekking |
De Minister voor Klimaat en Energie,
Gelet op artikel 3 van de Kaderwet EZK- en LNV-subsidies;
Besluit:
In deze regeling wordt verstaan onder:
aanbestedende dienst als bedoeld in artikel 1.1 van de Aanbestedingswet 2012, uitgezonderd de Staat;
leveringstarief voor gas, exclusief energiebelasting, opslag duurzame energie en verrekenbare omzetbelasting;
Minister voor Klimaat en Energie;
speciale-sectorbedrijf als bedoeld in artikel 1.1 van de Aanbestedingswet 2012;
afspraak waarmee het gastarief per m3 voor een bepaalde periode wordt vastgelegd.
1. De minister verstrekt op aanvraag subsidie aan een aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf als tegemoetkoming in de energiekosten, die door opzegging van een contract met SEFE Energy Ltd. zijn gestegen.
2. Per aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf wordt slechts éénmaal subsidie verstrekt, tenzij sprake is van bijzondere omstandigheden.
3. De subsidie wordt verstrekt voor de energiekosten gemaakt in de periode van 10 oktober 2022, of indien dit later is de begindatum van een contract met een nieuwe energieleverancier, tot en met de oorspronkelijke einddatum van een gemaakte tariefafspraak met SEFE Energy Ltd.
4. De subsidie wordt niet verstrekt voor kosten die reeds uit anderen hoofde zijn of worden gesubsidieerd.
Een aanvraag voor subsidie wordt in de periode van 1 november 2023 09:00 tot en met 31 maart 2025 17:00 ingediend met gebruikmaking van een door de minister beschikbaar gesteld middel.
1. De hoogte van de subsidie wordt vastgesteld met inachtneming van de formule:
(gastarief nieuw – gastarief oud) × gasverbruik
waarbij wordt verstaan onder:
a. gastarief nieuw: gastarief per m3 op basis van het contract met een nieuwe energieleverancier;
b. gastarief oud: gastarief per m3 op basis van het contract met SEFE Energy Ltd;
c. gasverbruik: gasverbruik in m3 in de periode van 10 oktober 2022, of indien dit later is de begindatum van een contract met een nieuwe energieleverancier, tot en met de oorspronkelijke einddatum van een gemaakte tariefafspraak met SEFE Energy Ltd.
2. Indien de tarieven, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a (gastarief nieuw) en b (gastarief oud), variëren gedurende de periode van 10 oktober 2022, of indien dit later is de begindatum van een contract met een nieuwe energieleverancier, tot en met de oorspronkelijke einddatum van een gemaakte tariefafspraak met SEFE Energy Ltd., wordt de formule voor ieder tarief afzonderlijk ingevuld en de resultaten daarvan bij elkaar opgeteld.
3. Indien er sprake is van bijzondere omstandigheden als bedoeld in artikel 2, tweede lid, gaat het mogelijk slechts om het gasverbruik in een deel van de periode, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c (gasverbruik). Bij het invullen van de formule wordt hiermee rekening gehouden.
De minister beslist afwijzend op een aanvraag, indien:
a. de aanvraag niet voldoet aan de bij deze regeling gestelde eisen;
b. subsidie wordt aangevraagd door een aanbestedende dienst die of een speciale-sectorbedrijf dat opzegging van een contract met SEFE Energy Ltd. heeft ingediend voor 8 april 2022;
c. subsidie wordt aangevraagd door een aanbestedende dienst die of een speciale-sectorbedrijf dat opzegging van een contract met SEFE Energy Ltd. heeft ingediend na 30 november 2022;
d. door een aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf onvoldoende kan worden aangetoond dat is getracht na opzegging van een contract met SEFE Energy Ltd. een zo gunstig mogelijk contract met een nieuwe energieleverancier te sluiten, zonder dat daarbij rekening is gehouden met onderhavige subsidie.
De aanvraag voor subsidie bevat ten minste:
a. gegevens over de aanbestedende dienst of het speciale-sectorbedrijf, waaronder het post- en bezoekadres en het rekeningnummer;
b. gegevens over de contactpersoon bij de aanbestedende dienst of het speciale-sectorbedrijf, waaronder de naam, het telefoonnummer en het e-mailadres;
c. aanvullende gegevens indien het een aanvraag betreft van een samenwerkingsverband: een opgave van alle in het samenwerkingsverband verbonden aanbestedende diensten en speciale-sectorbedrijven, het rekeningnummer van de subsidieaanvrager, waarop de subsidie kan worden bijgeschreven, alsmede gegevens over de contactpersoon bij het samenwerkingsverband, waaronder de naam, het telefoonnummer en het e-mailadres;
d. EAN-code van de gasmeter van de aanbestedende dienst of het speciale-sectorbedrijf, inclusief het adres en stukken waaruit blijkt dat de betreffende EAN-code bij de betreffende aanbestedende dienst of het speciale-sectorbedrijf behoort;
e. een afschrift van het contract dat de aanbestedende dienst of het speciale-sectorbedrijf met SEFE energy Ltd. had gesloten;
f. indien het contract, bedoeld in onderdeel e, geen gastarief vermeldt: een bewijsstuk waaruit het gastarief blijkt dat op het moment van opzegging van het contract gold, inclusief de geldigheidsduur ervan;
g. een bewijsstuk waaruit de opzegging van het contract, bedoeld in onderdeel e, blijkt, inclusief de datum waarop deze is ingediend;
h. een afschrift van het contract dat de aanbestedende dienst of het speciale-sectorbedrijf met een nieuwe energieleverancier heeft gesloten;
i. afschriften van voldoende gespecificeerde afrekeningsfacturen die de aanbestedende dienst of het speciale-sectorbedrijf van de nieuwe energieleverancier heeft ontvangen, betrekking hebbend op de periode waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
De minister beslist binnen twaalf weken na ontvangst van een aanvraag. Indien niet binnen deze termijn kan worden beslist, stelt de minister de aanvrager daarvan in kennis en noemt daarbij een redelijke termijn waarbinnen de beslissing wel kan worden genomen.
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
2. Deze regeling vervalt met ingang van 8 september 2028, met dien verstande dat deze van toepassing blijft op subsidies die voor die datum zijn aangevraagd.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
’s-Gravenhage, 31 augustus 2023
De Minister voor Klimaat en Energie, R.A.A. Jetten
Bij Verordening (EU) nr. 833/2014 van de Raad van 31 juli 2014 betreffende beperkende maatregelen naar aanleiding van acties van Rusland die de situatie in Oekraïne destabiliseren (PbEU 2014, L 229) (hierna: Verordening 833/2014) zijn diverse maatregelen getroffen met het oogmerk om de Russische Federatie in economisch oogpunt negatief te raken gelet op de destabiliserende activiteiten en oorlog jegens Oekraïne. Deze maatregelen omvatten een breed scala aan verboden en beperkingen ten aanzien van handelstransacties en andere economische betrekkingen met zowel de Russische overheid en Russische overheidsbedrijven als ondernemingen en andere entiteiten en lichamen.
Op 8 april 2022 heeft de Raad van de Europese Unie Verordening (EU) 2022/576 van de Raad van 8 april 2022 tot wijziging van Verordening (EU) nr. 833/2014 betreffende beperkende maatregelen naar aanleiding van de acties van Rusland die de situatie in Oekraïne destabiliseren (PbEU 2022, L 111) (hierna: Verordening 2022/576) vastgesteld. Deze wijzigingsverordening maakt deel uit van het zogeheten vijfde sanctiepakket dat een aanvullende set sancties bevat zoals aanvullende economische maatregelen en de opname van extra natuurlijke personen en rechtspersonen waarvan de tegoeden en economische middelen bevroren zijn.
Een nieuwe verbodsbepaling die bij deze wijziging van 8 april 2022 is opgenomen, betreft artikel 5 duodecies. Het eerste lid van dit artikel verbiedt aanbestedende diensten en speciale-sectorbedrijven in de Europese Unie om de in dat artikel bedoelde opdrachten of concessies te gunnen of voort te zetten aan of met:
a. een Russisch onderdaan of in een Rusland gevestigde natuurlijke persoon, rechtspersoon, entiteit of lichaam;
b. een rechtspersoon, entiteit of lichaam waarvan de eigendomsrechten voor meer dan 50% direct of indirect in handen zijn van een entiteit als bedoeld in punt a) van dit lid, of;
c. een natuurlijke persoon of rechtspersoon, entiteit of lichaam handelend namens of op aanwijzing van een entiteit als bedoeld punt a) of b) van dit lid, met inbegrip van onderaannemers, leveranciers of entiteiten wier capaciteit wordt ingeroepen in de zin van de richtlijnen inzake overheidsopdrachten en concessies, wanneer zij meer dan 10% van de waarde van de opdracht vertegenwoordigen.
Het verbod geldt niet voor de tenuitvoerlegging tot 10 oktober 2022 van contracten die zijn afgesloten vóór 9 april 2022 (zie artikel 5 duodecies, vierde lid).
In artikel 5 duodecies, tweede lid, is voorzien in een bevoegdheid voor de door de lidstaten daartoe aangewezen bevoegde autoriteiten2 om een ontheffing te kunnen geven van het verbod voor dergelijke gesanctioneerde opdrachten. Deze ontheffingsbevoegdheid is beperkt tot een aantal limitatief opgesomde gronden (waaronder gas) en vereist dat andere lidstaten en de Europese Commissie binnen twee weken na de verlening van elke ontheffing in kennis worden gesteld.
Bij brief aan de Tweede Kamer van 6 september 2022 heeft de Minister voor Klimaat en Energie (hierna: minister) desgevraagd bevestigd dat artikel 5, duodecies, ook contracten van aanbestedende diensten en speciale-sectorbedrijven met SEFE Energy Ltd. treft. In de brief geeft de minister ook aan dat aan aanbestedende diensten en speciale-sectorbedrijven waarbij het niet tijdig lukt om een alternatieve leverancier te vinden, op verzoek ontheffing zal worden verleend tot in ieder geval 1 januari 2023.3
Bij brief van 20 oktober 2022 heeft de minister een verlenging van de ontheffingsperiode aangekondigd tot 1 april 2023.4 In dezelfde brief laat de minister weten voornemens te zijn aan aanbestedende diensten en speciale-sectorbedrijven die een contract hadden, maar op basis van de kabinetsuitspraken over artikel 5, duodecies, reeds hebben opgezegd, een tegemoetkoming te geven voor de meerkosten die zij tussen 10 oktober en 31 december 2022 hebben gemaakt. Of een tegemoetkoming voor de meerkosten gemaakt na 31 december 2022 ook in de rede ligt, wordt nog onderzocht.
Bij brief van 10 mei 2023 heeft de minister zijn voornemen uitgesproken om ook voor de meerkosten gemaakt na 31 december 2022 een tegemoetkoming te geven.5 De nationalisatie van SEFE Energy Ltd. heeft hierin een belangrijke rol gespeeld.6
Met onderhavige regeling wordt uitvoering gegeven aan de voornemens uit voornoemde brieven en een tegemoetkoming gegeven voor de meerkosten die aanbestedende diensten en speciale-sectorbedrijven door opzegging van een contract met SEFE Energy Ltd. hebben gemaakt. Getracht wordt de door aanbestedende diensten en speciale-sectorbedrijven ervaren benadeling weg te nemen.
Bij het bepalen van de doelgroep die in aanmerking komt voor de subsidie, is als criterium gehanteerd dat het moet gaan om aanbestedende diensten of speciale-sectorbedrijven, die door opzegging van een contract met SEFE Energy Ltd. hebben te kampen met fors gestegen energiekosten.
In het eerste artikel van deze regeling worden ‘aanbestedende dienst’ en ‘speciale-sectorbedrijf’ gedefinieerd. Een aanbestedende dienst wordt gedefinieerd als een aanbestedende dienst als bedoeld in artikel 1.1 van de Aanbestedingswet 2012, uitgezonderd de Staat. Dat betekent dat het gaat om een provincie, een gemeente, een waterschap of een publiekrechtelijke instelling dan wel een samenwerkingsverband van deze overheden of publiekrechtelijke instellingen. Ook voor de definitie van ‘speciale-sectorbedrijf’ wordt aangesloten bij de Aanbestedingswet 2012. Het gaat om a) een aanbestedende dienst, b) een overheidsbedrijf, c) een bedrijf of instelling waaraan door een aanbestedende dienst een bijzonder recht of een uitsluitend recht is verleend, voor zover die dienst, dat bedrijf of die instelling een activiteit uitoefent als bedoeld in de artikelen 3.1 tot en met 3.6, tenzij de desbetreffende activiteit op grond van artikel 3.21 is uitgezonderd.
Echter komt niet iedere aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf dat zijn contract met SEFE Energy Ltd. heeft opgezegd, in aanmerking voor subsidie. In artikel 5 van de regeling zijn afwijzingsgronden opgenomen die ervoor zorgen dat een aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf enkel voor subsidie in aanmerking komt, als is opgezegd als gevolg van artikel 5 duodecies en hierover gedane kabinetsuitspraken (zie ook paragraaf 5 van deze toelichting).
De hoogte van de subsidie wordt in beginsel bepaald door het gasverbruik in m3 te vermenigvuldigen met het verschil tussen het met SEFE Energy Ltd. overeengekomen gastarief en het met een nieuwe gasleverancier overeengekomen gastarief (zie artikel 4, eerste lid, van deze regeling).
Daarbij gaat om het gasverbruik in de periode van 10 oktober 2022, of indien dit later is de begindatum van een contract met een nieuwe energieleverancier, tot en met de oorspronkelijke einddatum van een gemaakte tariefafspraak met SEFE Energy Ltd. In artikel 1 van de regeling wordt ‘tariefafspraak’ gedefinieerd als een afspraak waarmee het gastarief per m3 voor een bepaalde periode wordt vastgelegd. Daarbij geldt dat het gastarief kan variëren (bijvoorbeeld bij een vooraf vastgelegd verlengingstarief).
Waar wordt gesproken over gastarief gaat het om het leveringstarief voor gas, exclusief energiebelasting, opslag duurzame energie en verrekenbare omzetbelasting (zie artikel 1 van de regeling). De energiebelasting, opslag duurzame energie en verrekenbare omzetbelasting zijn uitgezonderd. Zij worden immers niet beïnvloed door een opzegging van een contract met SEFE Energy Ltd.
De overeengekomen tarieven kunnen echter variëren gedurende de periode van 10 oktober 2022, of indien dit later is de begindatum van een contract met een nieuwe energieleverancier, tot en met de oorspronkelijke einddatum van een gemaakte tariefafspraak met SEFE Energy Ltd. In artikel 4, tweede lid, van de regeling is bepaald dat in een dergelijk geval de formule voor ieder tarief afzonderlijk wordt ingevuld en de resultaten daarvan bij elkaar worden opgeteld.
Ook is het mogelijk dat de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) oordeelt dat vanwege bijzondere omstandigheden mag worden afgeweken van het uitgangspunt dat aan een aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf slechts eenmalig subsidie wordt verstrekt (bijvoorbeeld wanneer wachten op de afloop van de subsidieperiode voor een aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf financieel onmogelijk is). Een subsidieaanvraag heeft dan slechts betrekking op een deel van de hiervoor genoemde periode. Vanzelfsprekend dient hiermee bij het bepalen van de hoogte van de subsidie rekening te worden gehouden (zie artikel 4, derde lid, van deze regeling).
Een aanvraag voor subsidie kan vanaf 1 november 2023 09:00 worden ingediend bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Hierbij kan gebruik worden gemaakt van het formulier dat hiertoe via RVO ter beschikking is gesteld (artikel 3 van deze regeling). Dit elektronische aanvraagformulier is te vinden op de website van RVO.
Bij de aanvraag dient de aanbestedende dienst of het speciale-sectorbedrijf de in artikel 6 van deze regeling genoemde gegevens aan te leveren, zoals het post- en bezoekadres en het rekeningnummer van de aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf en de gegevens van de contactpersoon. Indien het een aanvraag van een samenwerkingsverband betreft dienen enkele aanvullende gegevens te worden aangeleverd, zoals een opgave van alle in het samenwerkingsverband verbonden aanbestedende diensten en speciale-sectorbedrijven, het rekeningnummer van de subsidieaanvrager, waarop de subsidie kan worden bijgeschreven, alsmede gegevens van de contactpersoon bij het samenwerkingsverband.
Bij het indienen van de aanvraag dient ook de EAN-code van de gasmeter van de aanbestedende dienst of het speciale-sectorbedrijf, inclusief het adres en stukken waaruit blijkt dat de betreffende EAN-code bij de betreffende aanbestedende dienst of het speciale-sectorbedrijf behoort, te worden aangeleverd.
Bij het indienen van de aanvraag dient de aanbestedende dienst of het speciale-sectorbedrijf bovendien bewijs aan te leveren van de gegevens aan de hand waarvan de hoogte van de subsidie wordt vastgesteld. Er wordt gevraagd om een afschrift van het contract dat een aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf met SEFE Energy Ltd. had afgesloten. Op het moment dat het contract geen gastarief vermeldt, wordt een ander bewijsstuk gevraagd waaruit het gastarief blijkt dat op het moment van opzegging van het contract gold, inclusief de geldigheidsduur ervan. Daarbij is van belang dat het gastarief is uitgesplitst naar onderdeel. Ook van het contract dat een aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf met een nieuwe energieleverancier heeft gesloten, wordt een afschrift gevraagd. Minder relevant dan bij het contract dat een aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf met SEFE Energy Ltd. had gesloten, is de vermelding van het gastarief. Dit blijkt namelijk ook uit de afrekeningsfacturen van de nieuwe energieleverancier, die eveneens door een aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf dienen te worden aangeleverd. De aan te leveren afrekeningsfacturen dienen voldoende te zijn gespecificeerd. Dat wil zeggen dat het verbruik tot en met de oorspronkelijk einddatum van een gemaakte tariefafspraak met SEFE Energy Ltd. dient te zijn af te leiden.
De aanvraag voor subsidie kan worden ingediend tot en met 31 maart 2025 17:00 (artikel 3 van deze regeling). Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.
Binnen twaalf weken wordt over de aanvraag beslist (artikel 7 van deze regeling). In het geval dat een beslissing binnen twaalf weken niet haalbaar is, wordt de aanvrager hiervan op de hoogte gesteld, en wordt een redelijke termijn gegeven waarbinnen de aanvrager de beschikking wel tegemoet kan zien.
Artikel 5 van deze regeling bevat de gronden die leiden tot afwijzing van de aanvraag voor een subsidie. In de eerste plaats is dit het geval indien de aanvraag niet voldoet aan de in de regeling gestelde eisen. In de tweede en derde plaats wordt subsidie niet verstrekt aan een aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf waardoor opzegging van een contract met SEFE Energy Ltd. is ingediend voor 8 april 2022 (moment van vaststelling van artikel 5 duodecies) óf na 30 november 2022. Op deze laatstgenoemde datum worden aanbestedende diensten en speciale-sectorbedrijven geacht bekend te zijn met het feit dat SEFE Energy Ltd. door de Duitse nationalisatie niet meer onder artikel 5 duodecies valt, waardoor opzegging niet meer wordt vereist. Tot slot wordt subsidie niet verstrekt indien door een aanbestedende dienst of speciale-sectorbedrijf onvoldoende kan worden aangetoond dat is getracht na opzegging van een contract met SEFE Energy Ltd. een zo gunstig mogelijk contract met een nieuwe energieleverancier te sluiten, zonder dat daarbij rekening is gehouden met onderhavige subsidie.
Het totale budget voor deze openstelling bedraagt € 74 miljoen. Eventuele mee- of tegenvallers op dit budget zullen conform de reguliere begrotingsregels behandeld worden.
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat is belast met de uitvoering van de regeling. Om een snelle behandeling van de aanvraag mogelijk te maken is het belangrijk dat het online aanvraagformulier dat door RVO beschikbaar wordt gesteld volledig wordt ingevuld en dat alle benodigde documenten als bijlage meegestuurd worden met het online aanvraagformulier.
Op basis van de ontvangen documenten voert RVO controles uit. Indien de meegestuurde documenten bij de aanvraag onvoldoende blijken, zal RVO contact opnemen voor beantwoording van eventuele vragen of het aanleveren van aanvullend bewijsmateriaal. Nadat het beoordelingsproces is afgerond, wordt de subsidie vastgesteld en vindt uitbetaling van de gehele subsidie plaats.
De subsidie die aanbestedende diensten en speciale-sectorbedrijven ontvangen als tegemoetkoming in de energiekosten, die door opzegging van een contract met SEFE Energy Ltd. zijn gestegen, bevat geen staatssteun. Aan één van de cumulatieve voorwaarden voor het bestaan van staatssteun, namelijk dat er sprake moet zijn van een selectief voordeel, is niet voldaan. Aanbestedende diensten en speciale-sectorbedrijven hebben opgezegd naar aanleiding van kabinetsuitspraken (rechtmatig overheidshandelen). Met de tegemoetkoming worden slechts de meerkosten vergoed die dientengevolge zijn gemaakt. Dat gebeurt op basis van het égalitébeginsel.
De lasten voor aanbestedende diensten en speciale-sectorbedrijven die een aanvraag voor subsidie indienen zullen naar verwachting relatief beperkt zijn. Aanvragers dienen een beperkt aantal stukken en documenten aan te leveren. De lasten die zich voordoen liggen vooral bij het door de aanvrager verzamelen en aanleveren van de benodigde documenten. Deze documenten zijn naar verwachting reeds in het bezit van de aanvrager. Er wordt geen nacontrole verricht of verdere verantwoording gevraagd op de bij de aanvraag aan te leveren documenten.
Enkel aanbestedende diensten en speciale-sectorbedrijven kunnen een subsidieaanvraag indienen. De verwachting is dat er circa 80 partijen in aanmerking komen voor subsidie. Naar verwachting zullen er circa 60 aanvragen van overheidspartijen komen (gemeenten, provincies en waterschappen) – deze tellen niet mee voor regeldruk. De overige circa 20 aanvragen worden naar verwachting door onderwijspartijen, stichtingen en waterbedrijven gedaan – deze tellen wel mee voor regeldruk.
De hoogte van de subsidie wordt bepaald door het gasverbruik in m3 te vermenigvuldigen met het verschil tussen het met SEFE Energy Ltd. overeengekomen gastarief en het met een nieuwe gasleverancier overeengekomen gastarief. Daarbij gaat om het gasverbruik in de periode van 10 oktober 2022, of indien dit later is de begindatum van een contract met een nieuwe energieleverancier, tot en met de oorspronkelijke einddatum van een gemaakte tariefafspraak met SEFE Energy Ltd.
Het verzamelen van de benodigde documentatie en het uitvoeren van de hierboven beschreven rekensom zijn de handelingen die verricht moeten worden door de aanvrager. Gezien de complexiteit zullen waarschijnlijk voornamelijk hoogopgeleide medewerkers (uurtarief: € 54) bij de aanvraag betrokken zijn. Een manager (uurtarief: € 77) zal aan het eind accorderen. De betrokken kosten bij het doen van de aanvraag liggen dan per medewerker ongeveer tussen € 432–540, uitgaande van een gemiddelde tijdsbesteding van 480–600 minuten. De kosten voor de betrokken manager komen uit op € 38,50, uitgaande van een tijdsbesteding van 30 minuten.
Eenmalig |
|
---|---|
Aard van de handeling: |
Doen van de aanvraag |
(Interne) kosten tijdsbesteding: |
Verzamelen documentatie en uitvoeren rekensom |
Aantal betrokken medewerkers: |
Eén medewerker, één manager |
Verwachte kans/frequentie: |
Grote kans op eenmalige lasten |
Betrokken lasten per partij: |
€ 432–540 per medewerker, € 38 per manager |
Totaal (uitgaande van 20 partijen): |
€ 9.400–11.560 |
De regeling heeft naast de hierboven beschreven beperkte administratieve lasten, naar verwachting enkel positieve effecten voor aanbestedende diensten en speciale-sectorbedrijven die tussentijds hun contract met SEFE Energy Ltd. hebben opgezegd naar aanleiding van de EU-sancties tegen Rusland. Het Adviescollege toetsing regeldruk waar de regeling aan is voorgelegd, heeft dan ook besloten geen formeel advies uit te brengen.
Onderhavige regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Met dit inwerkingtredingsmoment wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, inhoudende dat ministeriële regelingen met ingang van de eerste dag van een kwartaal inwerking treden en twee maanden voordien bekend worden gemaakt. Dan kan in dit geval worden gerechtvaardigd, omdat de doelgroep van deze regeling gebaat is bij spoedige inwerkingtreding.
Gelet op het tijdelijke en eenmalige karakter van de regeling vervalt deze op 8 september 2028. Zij blijft wel van toepassing op subsidies die voordien zijn aangevraagd.
De Minister voor Klimaat en Energie, R.A.A. Jetten
Krachtens artikel 2, negende lid, van de Sanctieregeling territoriale integriteit Oekraïne 2014, zijn de Minister van Economische Zaken en Klimaat, de Minister voor Klimaat en Energie, de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de Minister van Buitenlandse Zaken, de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat of de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, elk voor het gebied waartoe hun competenties zich uitstrekken, als bevoegde autoriteit aangewezen om ontheffing te verlenen voor de gunning en de voortzetting van de uitvoering van bepaalde gesanctioneerde opdrachten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-24878.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.