Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2023, 24836 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Staatscourant 2023, 24836 | overige overheidsinformatie |
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft de definitieve aanvulling op het Actieplan Geluid Schiphol 2018–2023 vastgesteld.
In 2018 is het Actieplan Geluid Schiphol 2018–2023 vastgesteld. Het Actieplan Geluid Schiphol 2018–2023 beschrijft de geluidsituatie rond luchthaven Schiphol en beschrijft hoeveel geluid het vliegverkeer van en naar de luchthaven produceert en welke maatregelen worden genomen om de geluidbelasting te beperken. De aanvulling op het Actieplan Geluid Schiphol 2018–2023 heeft van 16 mei tot en met 26 juni 2023 ter inzage gelegen. Iedereen is in de gelegenheid gesteld om hier een zienswijze over in te dienen. Op dit moment heeft de Minister de definitieve aanvulling op het Actieplan Geluid Schiphol 2018–2023 vastgesteld.
In de definitieve aanvulling op het actieplan is het volgende meegenomen.
Het kabinet wil doelstellingen om de geluidbelasting van Schiphol te verminderen vastleggen. Het kabinet wil de volgende doelen realiseren (gezamenlijk hiernavolgend ‘het geluidsdoel’):
• 20% minder woningen met een geluidbelasting van 58 dB(A) Lden of hoger;
• 20% minder personen die ernstig worden gehinderd bij een geluidbelasting van 48 dB(A) Lden of hoger;
• 15% minder woningen met een geluidbelasting van 48 dB(A) Lnight of hoger;
• 15% minder personen die ernstig in hun slaap worden gestoord bij een geluidbelasting van 40 dB (A) Lnight of hoger.
Dit geluidsdoel is bepaald om de geluidsituatie voor omwonenden van luchthaven Schiphol te verbeteren. Hiermee wil het kabinet de balans tussen omgeving, milieu, netwerkkwaliteit en economie rond luchthaven Schiphol herstellen.
De tweede reden is een procedurele. Op dit moment wordt de Balanced Approach procedure doorlopen. Nederland is, als EU-lidstaat, daartoe verplicht bij het doorvoeren van een geluidgerela-teerde exploitatiebeperking op een luchthaven met meer dan 50.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Bij de Balanced Approach procedure is bovenstaand geluidsdoel, 20% geluidsreductie op het etmaal en 15% specifiek in de nacht, het startpunt van de analyse. De introductie van dit geluidsdoel is op dit moment niet in lijn met wat in het huidige Actieplan Geluid Schiphol 2018–2023 staat opgenomen.
Op de aanvulling op het Actieplan Geluid Schiphol 2018–2023 zijn in totaal 5 zienswijzen ingediend. Deze zienswijzen zijn beantwoord in een reactienota. Naar aanleiding van de zienswijzen en de reacties op de internetconsultatie van de Balanced Approach Schiphol is in de definitieve aanvulling een aantal aanpassingen doorgevoerd ten opzichte van het ontwerpbesluit aanvulling op het Actieplan Geluid Schiphol 2018–2023.
In het ontwerpbesluit aanvulling op het Actieplan Geluid Schiphol 2018–2023 stond beschreven dat het gestelde geluidsdoel van -20% op het etmaal en -15% specifiek in de nacht, beide per november 2024 gerealiseerd moeten zijn. Dit geluidsdoel blijft onveranderd van kracht. Op basis van de reacties en de ingebrachte alternatieve maatregelen is echter een genuanceerd beeld ontstaan ten aanzien van de implementatie van maatregelen en de realisatie van het geluidsdoel per november 2024. Dit heeft geleid tot de keuze om het geluidsdoel van minus 20 procent op het etmaal en minus 15 procent in de nacht in stand te houden, maar er voor te kiezen om daarvan als eerste stap (per november 2024) ongeveer 15 procent te realiseren en in een volgende fase de overige 5 procent op het etmaal te realiseren. Het doel van -15% specifiek in de nacht wordt per november 2024 volledig gerealiseerd. Hiermee wordt per november 2024 ook een significante stap gezet in de vermindering van geluidshin-der. De volledige aanleiding en onderbouwing van deze keuze zijn te vinden in het reeds gepubli-ceerde notificatiedocument in het kader van de Balanced Approach Schiphol.
De aanvulling is opgenomen in het geldende Actieplan Geluid Schiphol 2018–2023. Het nieuwe Actieplan Geluid Schiphol 2018–2023 staat niet open voor bezwaar en beroep.
Deze informatie en de bijbehorende documenten staan vanaf vrijdag 1 september 2023 op www.platformparticipatie.nl/aanvullingactieplangeluidschiphol. Het gaat dan om het aangevulde Actieplan geluid Schiphol 2018-2023, een document met de aanvullingen en de reactienota.
U kunt de documenten van vrijdag 1 september tot en met donderdag 12 oktober 2023 bekijken bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijnstraat 8 te Den Haag (alleen op afspraak, telefoon 070 456 96 07).
In 2024 wordt een nieuw en volledig geactualiseerd actieplan geluid Schiphol opgesteld voor de jaren 2024–2029. Over het ontwerp voor dit nieuwe plan kunt u tegen die tijd ook een zienswijze indienen op het ontwerpbesluit.
Meer informatie over het project op: www.platformparticipatie.nl/aanvullingactieplangeluidschiphol en www.luchtvaartindetoekomst.nl. Vragen over het project? Stuur een e-mail naar IenW-luchtvaart@minienw.nl. Vragen over de procedure? Bel via telefoonnummer 070-456 96 07, directie Participatie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-24836.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.