Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, van 28 augustus 2023, nr. IENW/BSK-2023/158295, tot wijziging van de Aanschafsubsidieregeling zero-emissie trucks AanZET, van de Subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s en van de Subsidieregeling schoon en emissieloos bouwmaterieel (verhogen subsidieplafonds, wijzigen aanvraagperiodes en enige technische wijzigingen)

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op de artikelen 4, tweede lid, en 5 van de Kaderwet subsidies I en M;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Aanschafsubsidieregeling zero-emissie trucks AanZET wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1.1 vervalt in de omschrijving van de begripsbepaling algemene groepsvrijstellingsverordening de zinsnede ‘, voor het laatst gewijzigd bij Verordening (EU) nr. 2021/1237 (PbEU 20121 L 270)’.

B

In artikel 1.5, eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€ 30.000.000’ vervangen door ‘€ 57.400.000’.

ARTIKEL II

In artikel 1.1 van de Subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s vervalt in de omschrijving van de begripsbepaling Algemene groepsvrijstellingsverordening de zinsnede ‘, die voor het laatst is gewijzigd bij Verordening (EU) nr. 2017/1084’.

ARTIKEL III

De Subsidieregeling schoon en emissieloos bouwmaterieel wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1.1 vervalt in de omschrijving van de begripsbepaling Algemene groepsvrijstellingsverordening de zinsnede ‘, dan wel later daarvoor in de plaats tredende Europese regelgeving’.

B

Artikel 2.3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het derde lid wordt ‘€ 36.000.000’ vervangen door ‘€ 42.000.000’.

2. Na het zesde lid wordt een lid toegevoegd, luidende:

  • 7. Indien het subsidieplafond, bedoeld in het derde lid, ontoereikend is om alle daarvoor in aanmerking komende aanvragen te kunnen toewijzen, worden de bedragen aangevuld met de onaangesproken middelen gereserveerd op grond van de artikelen 3.3, tweede lid, of 4.3, derde lid.

C

Artikel 2.5, derde lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel b wordt ’29 december 2023’ vervangen door ‘31 oktober 2023’.

2. In onderdeel c wordt ’9 januari 2024’ vervangen door ‘5 maart 2024’.

D

Artikel 3.5, tweede lid wordt als volgt gewijzigd:

1. in onderdeel b wordt ’29 december 2023’ vervangen door ‘31 oktober 2023’.

2. In onderdeel c wordt ’9 januari 2024’ vervangen door ‘5 maart 2024’.

E

Artikel 4.4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ’31 december 2023’ vervangen door ‘31 oktober 2023’.

2. In het eerste lid, onderdeel c, wordt ’9 januari 2024’ vervangen door ‘5 maart 2024’.

3. Onder vernummering van het vierde en vijfde lid tot vijfde en zesde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

  • 4. Een aanvraag tot subsidieverlening voor een project experimentele ontwikkeling kan worden ingediend van 5 maart 2024 tot en met 29 augustus 2024, 17.00 uur.

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen

TOELICHTING

1. Inleiding

Deze regeling wijzigt drie in 2022 in werking getreden subsidieregelingen. Dit zijn de Aanschafsubsidieregeling zero-emissie trucks AanZET (hierna: AanZET), de Subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s (hierna: SEBA) en de Subsidieregeling schoon en emissieloos bouwmaterieel (hierna: SSEB).

Op grond van AanZET kunnen subsidies worden verstrekt voor de aanschaf van emissieloze vrachtauto’s. Op grond van de SEBA kunnen subsidies worden verstrekt voor de aanschaf van nieuwe emissieloze bedrijfsauto’s door ondernemingen en non-profitinstellingen. En op grond van de SSEB kunnen subsidies worden verstrekt voor de aanschaf van en innovatie rondom emissieloos materieel en voor de ombouw (retrofit) naar schoon (emissiearm) of emissieloos materieel dat ingezet wordt in de bouwsector in Nederland.

2. Noodzaak tot wijziging

Bij AanZET is op 4 april 2023 in totaal voor 120 miljoen euro subsidie aangevraagd. Het beschikbare budget bedroeg 30 miljoen euro. Het is van belang dat de ondernemers die de stap maken om ook de (zwaardere) trucks te verduurzamen, hiertoe de mogelijkheden krijgen.

De SSEB is overtekend op het onderdeel van de aanschafsubsidie. Voor de aanschaf van bouwmachines (emissieloze bouwwerktuigen, hulpfuncties en bouwvoertuigen) is op 9 mei 2023 in totaal 66 miljoen euro subsidie aangevraagd. Het beschikbare budget was 36 miljoen euro. Uit de grote hoeveelheid aanvragen blijkt dat de verduurzaming van bouwmaterieel sneller gaat dan vooraf aangenomen. Gezien het belang van het terugdringen van de uitstoot van de bouwsector moet de mogelijkheid tot versnelde transitie naar emissieloos bouwmaterieel zoveel als mogelijk worden benut.

3. Inhoud van de wijzigingen

Wijzigingen AanZET

De belangrijkste wijziging betreft de verhoging van het subsidieplafond voor het kalenderjaar 2023. In artikel 1.5, eerste lid, onderdeel b, van AanZET staat een subsidieplafond voor de aanschaf van emissievrije vrachtwagens van 30 miljoen. Dit subsidieplafond wordt verhoogd tot 57,4 miljoen euro. Inclusief deze verhoging kunnen aanvragers in 2023 met hulp van subsidie ongeveer 720 emissieloze vrachtauto’s aanschaffen.

Wijzigingen SSEB

De belangrijkste wijzigingen in de SSEB zijn de volgende.

In artikel 2.3, derde lid, wordt het subsidieplafond voor de aanschaf van emissieloze bouwwerktuigen, hulpfuncties en bouwvoertuigen verhoogd van 36 miljoen euro naar 42 miljoen euro.

De regeling maakt het mogelijk om een aantal verschillende maatregelen te subsidiëren. In artikel 2.3, zevende lid, is opgenomen dat als het budget ontoereikend is om alle in aanmerking komende aanvragen voor de aanschafsubsidie te kunnen toewijzen, dit budget wordt aangevuld met de onaangesproken middelen die zijn gereserveerd voor de retrofitsubsidie of de innovatiesubsidie (artikelen 3.3 en 4.3). Om deze aanpassing goed te kunnen uitvoeren, wijzigt in de artikelen 2.5, 3.5 en 4.4 de einddatum waarop in 2023 subsidieaanvragen kunnen worden ingediend. Deze datum verschuift van 29 of 31 december 2023 naar 31 oktober 2023.

Verder wijzigt in de artikelen 2.5, 3.5 en 4.4 de aanvangsdatum waarop in 2024 subsidieaanvragen kunnen worden ingediend. Deze datum verschuift van 9 januari 2024 naar 5 maart 2024. Deze aanpassing voorkomt dat de uitvoerder van de regeling, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (hierna: RVO), te veel pieken van aanvragen voor meerdere regelingen tegelijkertijd moet verwerken.

Technische wijziging

In zowel AanZET, SEBA als SSEB staat een technische aanpassing van de begripsbepaling ‘Algemene groepsvrijstellingsverordening’ (hierna: AGVV). In de omschrijving van dit begrip is de statische verwijzing naar de AGVV vervangen door een dynamische verwijzing. Door deze aanpassing is het niet langer nodig bij elke wijziging van de AGVV de omschrijving van de begripsbepaling te wijzigen. Voor de SEBA betreft deze aanpassing de enige wijziging.

4. Gevolgen van de wijziging

Door de wijziging kunnen meer ondernemers gebruik maken van een subsidie. Dit betreft aanvragers die al voor deze wijziging een aanvraag hebben ingediend. De wijziging van de subsidieregeling heeft naar haar aard geen gevolgen voor de administratieve lasten voor ondernemers en burgers. Op grond van het kabinetsstandpunt inzake internetconsultatie1 kon internetconsultatie daarom achterwege blijven.

De wijzigingsregeling betreft de wijziging van subsidieplafonds en aanvraagperiodes. Dit type wijzigingen is uitgezonderd van voorafgaande toetsing door het Adviescollege toetsing regeldruk.

De financiële gevolgen voor de Rijksoverheid van de onderhavige wijziging van de subsidieregeling vallen binnen de kaders van de rijksbegroting.

5. Inwerkingtreding van de regeling

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Bij de vaststelling van het tijdstip van inwerkingtreding is afgeweken van de vaste verandermomenten (Aanwijzing voor de regelgeving, nr. 4.17, tweede lid) en de minimuminvoeringstermijn van twee maanden (Aanwijzing voor de regelgeving, nr. 4.17, vierde lid). De reden van deze afwijking is dat hiermee, gelet op de doelgroep, aanmerkelijke ongewenste private nadelen worden voorkomen (Aanwijzing voor de regelgeving, nr. 4.17, vijfde lid, onderdeel a). De voorgestelde inwerkingtreding betekent dat er meer aanvragers in aanmerking kunnen komen voor een subsidie. Dit komt het milieu ten goede.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen


X Noot
1

Kamerstukken II 2009/10, 29 279, nr. 114 en Kamerstukken II 2012/13, 29 362, nr. 224.

Naar boven