Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | Staatscourant 2023, 22495 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | Staatscourant 2023, 22495 | overige overheidsinformatie |
De Minister van Binnenlandse zaken & Koninkrijkrelaties (BZK) nodigt hierbij uit voor het aanmelden van voorstellen voor de vijfde tranche Regio Deals. In de brief aan de Tweede Kamer van 3 juli 2023 (zie bijlage A) heeft de Minister van BZK aangegeven dat het kabinet verder wil met Regio Deals en de inzet van de Regio Envelop met een totaal omvang van € 900 miljoen wil bijdragen aan het aanpakken van regionale opgaven.
Ook is in de brief aan de Tweede Kamer van 3 juli 2023 (“Aanpak vijfde tranche Regio Deals’’) een nadere uitwerking gegeven hoe de Minister van BZK met de vijfde tranche Regio Deals aan de slag wil gaan. Voor deze vijfde tranche zal € 384,6 miljoen worden gereserveerd uit de Regio Envelop.
Vanaf 7 juli 2023 t/m 31 oktober 2023 kunnen regionale partners voorstellen voor Regio Deals aanmelden. Zij dienen daarvoor het aanmeldingsformulier Regio Deals vijfde tranche in te vullen (zie bijlage B), voorzien van een voorstel van maximaal tien pagina’s met daarin een eerste uitwerking van de regionale opgave. De specifieke vereisten voor het voorstel staan op de website van de RVO1. Hiermee maken regio’s kenbaar in gesprek te willen geraken voor een mogelijke Regio Deal. De voorstellen zullen aan de hand van een afwegingskader door het Ministerie van BZK en betrokken vakdepartementen worden geanalyseerd en beoordeeld. Begin 2024 zal besluitvorming plaatsvinden over met welke aanmelders van voorstellen de gesprekken worden gestart om tot uitwerking van een Regio Deal te komen. Net als bij de vierde tranche zal in de selectie van de vijfde tranche Regio Deals rekening gehouden worden met een evenwichtige verdeling over Nederland. Ook is er speciale aandacht voor regio’s waarin de brede welvaart onder druk staat.
Het kabinet zal op basis van een integrale beoordeling besluiten over een voorlopige reservering van budget voor Regio Deals. De eenmalige bijdrage uit de Regio Envelop per deal bedraagt minimaal € 5 miljoen en maximaal € 40 miljoen. Regio’s die al eerder een Regio Deal afsloten met het Rijk kunnen een nieuw voorstel indienen op basis van het afwegingskader. Het is belangrijk dat zij aangeven tot welke resultaten de vorige Regio Deal al heeft geleid. Meer hierover is opgenomen in de brief van 3 juli 2023 (bijlage A).
Geïnteresseerde regio’s zijn van harte uitgenodigd om de komende maanden in gesprek te gaan met de medewerkers van het Ministerie van BZK en de betrokken departementen. Regio’s kunnen daarvoor contact opnemen via de website van RVO of via regiodeals@minbzk.nl.
Regio’s die een Regio Deal willen sluiten, maar waar de slagkracht ontbreekt om tot een integraal voorstel te komen, kunnen een beroep doen op ondersteuning vanuit het Rijk. Regio’s waarbij dit speelt, kunnen zich melden via de website van RVO of regiodeals@minbzk.nl of telefoonnummer 070-4266277. Departementen zullen met hen vaker en intensiever in gesprek gaan. Dit is geen garantie voor de toekenning van een Regio Deal.
Het onderstaande schema vormt het inhoudelijke afwegingskader voor voorstellen die aangemeld worden. Het afwegingskader ziet op vier aspecten: opgave, aanpak, financiën en organisatie.
1. Opgave |
a. De propositie schetst een breed beeld van de huidige situatie in de regio (bijvoorbeeld aan de hand van de regionale Monitor Brede Welvaart, en eventueel aangevuld met andere vergelijkbare bronnen). |
b. De propositie omvat een regionaal streefbeeld: de gewenste situatie in relatie tot brede welvaart waar regionale partijen naar toe willen werken. De gewenste situatie kan breder zijn dan de opgaven die in de beoogde Regio Deal worden geadresseerd. Regionale partijen wordt verzocht in hun propositie ook te benoemen welke instrumenten en/of fondsen zij voor deze of andere opgaven in hun regio (willen) inzetten. |
c. De propositie omschrijft de regionale opgave die met de beoogde Regio Deal aangepakt moet worden. - De regionale opgave en de urgentie daarvan zijn onderbouwd met (objectieve) bronnen (onderzoeken, rapporten, data over brede welvaart, etc.). |
d. Er is bij punt c. sprake van een meervoudige opgave. – De opgave kent een samenspel van brede welvaartaspecten1 gerelateerd aan: kwaliteit van leven, wonen en werken en gaat dus over meerdere beleidsdomeinen. - De verschillende elementen van de opgaven vormen samen een onlosmakelijk verbonden opgave die een enkel beleidsdomein overstijgt e/o waarbij het geheel meer is dan de som der delen. |
2. Aanpak |
a. Er is een te verwachten positief effect op het verhogen van de kwaliteit van leven, werken en wonen (brede welvaart) van inwoners en ondernemers. - De propositie omschrijft hoe de beoogde Regio Deal, en iedere interventie daarin, bijdraagt aan de kwaliteit van leven, wonen en werken (brede welvaart) in de regio. Hier en nu, later en elders. |
b. Er is sprake van een integrale aanpak van de regionale opgave. - Er is een duidelijk verband tussen de voorgestelde aanpak en de meervoudige regionale opgave (doeltreffendheid). - De aanpak bestaat uit een aantal verschillende, samenhangende onderdelen. |
c. Het is helder welke (niet-financiële) bijdrage de regio van het Rijk verwacht. - De propositie omschrijft wat de toegevoegde waarde is van de rijksbijdrage voor het aanpakken van de regionale opgave. - Er wordt toegelicht waar de regio verdere niet-financiële ondersteuning, kennis en kunde van het Rijk of rijksdiensten nodig heeft. - De propositie omschrijft hoe de aanpak ook bijdraagt aan de brede landelijke opgaven, zoals bijvoorbeeld het terugdringen van armoede en schulden, werken aan gezondheid, het benutten van regionale economische kansen, en het bevorderen van klimaatadaptatie en de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. |
d. Het is duidelijk hoe de aanpak in de beoogde Regio Deal leidt tot een aantal concrete resultaten op zowel korte termijn (in de periode 2024- 2025) als langere termijn. |
e. Het is duidelijk op welke doelgroep(en) de beoogde Regio Deal zich richt. - Het is helder welke specifieke groep(en) het verschil gaat/gaan merken van deze Regio Deal en waarom. - Het is helder op welke wijze de doelgroep is betrokken bij (het formuleren van) de aanpak. |
3. Financiële aspecten |
a. Aan het Rijk wordt een bijdrage gevraagd binnen de bandbreedte van € 5-40 miljoen (incl. BTW) voor de uitvoering. |
b. Er zijn toezeggingen/intenties omtrent (ten minste) evenredige publieke en/of private regionale financiering en/of een evenredige bijdrage in natura. Waarbij kwetsbare regio’s beargumenteerd mogen afwijken. |
c. Het is inzichtelijk welke partijen voornemens zijn te investeren in de activiteiten opgenomen in de beoogde Regio Deal. |
d. De propositie omschrijft op welke manier is geborgd dat na afronding van de Regio Deals de opgezette initiatieven structureel wordt ingebed in de Regio zonder Rijksbijdrage. |
e. De propositie omschrijft hoe de doelmatige besteding van middelen wordt geborgd. |
f. De gevraagde bijdrage vanuit de Regio Envelop staat in verhouding tot de omvang van de opgave en de geformuleerde ambitie en doelen. |
4. Organisatorische aspecten |
a. In de propositie wordt aangegeven hoe de regio de organisatie en afstemming voor zich ziet (mensen en middelen) in het kader van realisatie van de Regio Deal. - De regio heeft een voorstel van hoe men samen wil sturen op het realiseren van de gestelde doelen in regionaal en Rijk-regio verband. - De propositie omschrijft hoe geborgd wordt dat regionale partijen zich ook na afloop van de Regio Deal gezamenlijk langjarig blijven inspannen voor het versterken van de kwaliteit van leven, wonen en werken (brede welvaart) van inwoners. |
b. De propositie omschrijft hoe de regionale samenwerking wordt vormgegeven. - Er wordt helder uitgelegd hoe de indienende partijen zorgen dat het voorstel breed wordt gedragen in de regio. - Het is duidelijk hoe burgers, het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en kennis- en culturele instellingen in de samenwerking worden betrokken. - Het is helder wat er wordt verwacht van de in het voorstel genoemde partijen. - De in het voorstel genoemde partijen waren betrokken bij de analyse van de regionale opgaven en het formuleren van de aanpak. - De staten, raden en algemene besturen van waterschappen (indien relevant) zijn betrokken |
Zie pagina 2 Kamerbrief voor een nadere duiding van hoe van het brede welvaartsbegrip wordt toegepast bij de Regio Deals en welke aspecten daar onderdeel van kunnen zijn.
Zie pagina 2 van de Kamerbrief aanpak Regio Deals vijfde tranche voor een nadere duiding van hoe van het brede welvaartsbegrip wordt toegepast bij de Regio Deals en welke aspecten daar onderdeel van kunnen zijn.
Aanvullende opmerking bij het afwegingskader
Cofinanciering:
Van de regionale partijen die een voorstel indienen, wordt verwacht dat zij een financiële bijdrage leveren die passend is gegeven de opgaven en de draagkracht van de regio, waarbij 50% als uitgangspunt geldt. Regio’s dienen in hun propositie zelf de omvang en onderbouwing aan te geven van hun cofinanciering. De regionale cofinanciering kan van zowel publieke als private partijen komen. Kwetsbare regio’s kunnen beargumenteerd afwijken van de 50% cofinanciering.
Verantwoording:
De middelen uit de Regio Envelop voor de vijfde tranche worden via een specifieke uitkering (SPUK) beschikbaar gesteld. De verantwoording gebeurt via de SISA-systematiek waarbij de administratieve lasten zoveel mogelijk worden beperkt.
De link naar de brief aan de Tweede Kamer over de aanpak vijfde tranche Regio Deals: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/07/01/kamerbrief-over-aanpak-vierde-tranche-regio-deals
AANMELDFORMULIER REGIO DEAL VIJFDE TRANCHE
Titel Regio Deal voorstel |
Naam van beoogde Regio Deal |
Titel Regio Deal voorstel |
Titel van het voorstel |
Informatie Indiener |
Naam bestuurder Organisatie Postadres E-mailadres |
Informatie 2de bestuurder |
Naam 2de bestuurder Organisatie E-mailadres |
Informatie Contactgegevens 1e contactpersoon |
Naam Organisatie Postadres Telefoonnummer E-mailadres |
Informatie Contactgegevens 2e contactpersoon |
Naam Organisatie Postadres Telefoonnummer E-mailadres |
Partijen |
Geef aan welke partijen het voorstel tot de Regio Deal doen. Geef daarbij aan waar het publiek-private of triple helix verbanden betreft. |
Totale omvang voorstel |
Vul hier de totale omvang van het voorstel in. |
Gevraagde rijksbijdrage |
Vul hier de totaal gevraagde rijksbijdrage van het voorstel in. |
Upload bijlage |
Upload hier het voorstel. |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-22495.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.