Bestuursovereenkomst planuitwerkingsfase project Guisweg

De ondergetekenden:

1. Vervoerregio Amsterdam

gevestigd te Amsterdam, vertegenwoordigd door M.H. Ruigrok, portefeuillehouder Dagelijks Bestuur, hierna te noemen ‘Vervoerregio’;

en

2. Gemeente Zaanstad

gevestigd te Zaandam, vertegenwoordigd door G. Slegers, wethouder, hierna te noemen ‘gemeente’;

en

3. Provincie Noord-Holland

gevestigd te Haarlem, vertegenwoordigd door C. Loggen, gedeputeerde, hierna te noemen ‘Provincie’;

en

4. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat

handelend als bestuursorgaan en als rechtsgeldig vertegenwoordiger van de Staat der Nederlanden, gezeteld te ’s-Gravenhage, te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door E. van Schie-Akdag, MT-lid directie Openbaar Vervoer en Spoor, hierna te noemen ‘Rijk’;

en

5. ProRail B.V.

Gevestigd te Utrecht, vertegenwoordigd door H. Homan Regiodirecteur ProRail Randstad Noord hierna te noemen ‘ProRail’;

Hierna te noemen: ‘Partij’ of ‘Partijen’;

Overwegende dat:

  • Partijen de intentie hebben de bereikbaarheid, veiligheid en kwaliteit van de leefomgeving van Zaanstad en de regio te verbeteren door aanpassingen aan het gebied Guisweg;

  • Het Rijk, de Provincie, de Vervoerregio, de bij de corridor Amsterdam Hoorn betrokken gemeenten en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier hebben besloten een multimodaal mobiliteitspakket te realiseren en te financieren in het kader van de Corridorstudie Amsterdam Hoorn (CAH) om de bereikbaarheid en doorstroming in het gebied tussen Amsterdam en Hoorn te verbeteren;

  • Het project Guisweg één van de maatregelen uit het multimodaal mobiliteitspakket is;

  • Het project Guisweg in fases is opgedeeld en het Rijk, de Provincie, de Vervoerregio, ProRail en de gemeente afspraken hebben gemaakt over uitvoering van de Planstudiefase zoals vastgelegd in de “bestuursovereenkomst over de samenwerking in het kader van de planstudiefase van project Guisweg” d.d. 12 december 2019 hierna te noemen BOK Planstudie;

  • Partijen in het bestuurlijk overleg d.d. 13 maart 2023 het Definitief Voorkeursalternatief Guisweg hebben vastgesteld;

  • De gemeenteraad van Zaanstad op 6 april 2023 heeft ingestemd met het Definitief Voorkeursalternatief Guisweg;

  • Conform het gestelde in artikel 12 van de BOK Planstudie met de vaststelling van het Definitief Voorkeursalternatief Guisweg de BOK Planstudie van rechtswege is beëindigd;

  • Partijen over wensen te gaan tot de volgende fase van het project Guisweg: de Planuitwerkingsfase;

  • Partijen het wenselijk achten afspraken vast te leggen over de onderlinge verdeling van taken, verantwoordelijkheden, governance en financiële bijdragen in de Planuitwerkingsfase en de samenwerking gedurende de Planuitwerkingsfase;

  • Partijen, passend binnen hun wettelijke taken en bevoegdheden, samen willen werken om de besluitvorming over de uiteindelijke aanpak voor de benodigde infrastructurele maatregelen optimaal te laten verlopen;

  • Het voor de infrastructurele maatregelen belangrijk is dat de voortgang daarvan aansluit bij de termijnen die gehanteerd worden voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Alkmaar – Amsterdam;

  • Door de Europese Unie ten behoeve van het Project een subsidie verstrekt is met kenmerk CEF-T Project 101079631 – 21-NL-TG- HSTCONNECT AMSTERDAM,

Zijn het volgende overeengekomen:

Artikel 1 Begripsbepalingen

Ambtelijk Opdrachtgever

De Ambtelijk Opdrachtgever is aangesteld door de Vervoerregio en is namens het Bestuurlijk Overleg de dagelijks opdrachtgever voor het Projectteam Guisweg

Bijdragende Partijen

De partijen die financieel bijdragen aan het Project, te weten Vervoerregio, gemeente, Provincie en Rijk

Bestuurlijk overleg:

Het door de Vervoerregio te organiseren besluitvormende en sturende overleg over het Project, zoals genoemd in artikel 6 lid 1 en lid 2

BOK CAH

Bestuurlijke Overeenkomst MlRT-verkenning Corridor Amsterdam – Hoorn, d.d. 20 november 2019

BOK Planstudie

De Bestuurlijke Overeenkomst over de samenwerking in het kader van de planstudiefase van project Guisweg d.d. 12 december 2019

BOK Planuitwerkingsfase

Voorliggende bestuursovereenkomst Planuitwerkingsfase project Guisweg

Definitief Voorkeursalternatief

De uitwerking van het Project zoals is opgenomen in de planstudierapportage Guisweg en is vastgesteld in het Bestuurlijk Overleg Guisweg op 13 maart 2023 en in de gemeenteraad van Zaanstad op 6 april 2023

Gebiedsontwikkeling

De voorgenomen ontwikkeling van woningbouw in het gebied direct ten westen van station Zaandijk Zaanse Schans, welke in een apart traject wordt voorbereid door de gemeente Zaanstad

IPM Structuur

De structuur waarbij de taken van een projectorganisatie worden uitgevoerd door een integraal projectteam dat onderverdeeld is in vijf verschillende processen, te weten projectmanagement, projectbeheersing, omgevingsmanagement, technisch management en contractmanagement

Managementoverleg

Het ambtelijk overleg ter voorbespreking van het Bestuurlijk Overleg

PHS Alkmaar – Amsterdam

Programma Hoogfrequent Spoor om de capaciteit van de treinverbinding tussen Alkmaar en Amsterdam te vergroten

Planstudierapportage

Planstudierapportage Guisweg – definitief voorkeursalternatief – versie 13 maart 2023 – vastgesteld in Bestuurlijk Overleg Guisweg

Planuitwerkingsfase

De projectfase waarin het Definitief Voorkeursalternatief wordt uitgewerkt tot een maakbaar ontwerp dat gereed is voor aanbesteding en realisatie, inclusief het doorlopen van de planologische procedures, het voorbereiden van de aanbestedingsprocedure en het uitvoeren van conditionerende werkzaamheden.

Project

Het Project Guisweg zoals is vastgelegd in de Planstudierapportage Guisweg – definitief voorkeursalternatief – versie 13 maart 2023

Projectbudget

Budget als bedoeld in artikel 9, lid 1, zijnde € 182.068.188 (prijspeil 2023)

Projectmanager

Binnen het Projectteam Guisweg de integraal verantwoordelijke voor de Planuitwerkingsfase en daarmee het aanspreekpunt voor de Ambtelijk Opdrachtgever. De Projectmanager wordt aangesteld door de gemeente.

Projectplan

In opdracht van de Ambtelijk Opdrachtgever door de projectmanager opgestelde plan voor de Planuitwerkingsfase waarin de aanpak van de Planuitwerkingsfase is uitgewerkt met daarin onder andere de invulling van het Projectteam, overlegstructuur, contractstrategie en de mijlpalenplanning

Projectteam Guisweg

De totale ambtelijke organisatie welke werkzaamheden uitvoert ten behoeve van de Planuitwerkingsfase zoals omschreven in artikel 6 van deze overeenkomst

Realisatiefase

De fase waarin het Project wordt aanbesteed en uitgevoerd door de geselecteerde opdrachtnemer(s)

Artikel 2 Doel overeenkomst Planuitwerkingsfase

  • 1. Partijen leggen in deze overeenkomst afspraken vast over de samenwerking, de onderlinge verdeling van taken en verantwoordelijkheden, de governance, het budget en de financiële bijdragen van Partijen voor de Planuitwerkingsfase van het Project Guisweg.

Artikel 3 Doelen Project Guisweg

  • 1. Partijen beogen met Project Guisweg de veiligheid en bereikbaarheid te verbeteren voor voetgangers, fietsers en autoverkeer op en rondom de kruising van de Guisweg in Zaandijk met de spoorlijn Alkmaar – Amsterdam en de Provincialeweg. Tevens heeft het Project daarmee het doel om de beoogde PHS dienstregeling tussen Alkmaar – Amsterdam mede mogelijk te maken.

  • 2. Daarnaast stellen Partijen zich het volgende doel:

    • a. Het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving rondom de kruising van de Guisweg in Zaandijk met de spoorlijn Alkmaar – Amsterdam en de Provincialeweg, waarbij onder meer wordt gekeken naar ruimtelijke kwaliteit, barrièrewerking en sociale veiligheid;

    • b. Het verbeteren van de bereikbaarheid, toegankelijkheid, ruimtelijke kwaliteit en sociale veiligheid van station Zaandijk Zaans Schans en de directe omgeving daarvan;

    • c. Het verbeteren van de A8-aansluiting 2 en het vervolmaken van aansluiting 3 ten behoeve van de bereikbaarheid van het plangebied en de gemeente Zaanstad als geheel, en tevens het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving rondom de A8-aansluitingen, waarbij onder meer wordt gekeken naar ruimtelijke kwaliteit, geluidsoverlast, verkeersveiligheid en sociale veiligheid.

Artikel 4 Doel Planuitwerkingsfase Guisweg

  • 1. Partijen beogen met de Planuitwerkingsfase om het Definitief Voorkeursalternatief Guisweg gereed te maken voor realisatie. In hoofdlijnen betreft dit het uitwerken van het Definitief Voorkeursalternatief tot uitvoeringscontracten op basis van design & construct, het doorlopen van de benodigde planologische procedures, het voorbereiden van de aanbestedingsprocedure en het uitvoeren van conditionerende werkzaamheden, waarbij;

    • a. Alle aspecten en facetten van het voorkeursvariant zijn uitgewerkt tot een detailniveau waarmee maakbaarheid en haalbaarheid zijn aangetoond;

    • b. Een investeringsraming kan worden afgegeven met een variantie coëfficiënt van +/- 15%;

    • c. Benodigde informatie voor een beheerste aanbesteding en realisatie beschikbaar zijn;

    • d. Er een integraal overzicht is van eisen en producten ten behoeve van de realisatie van het project;

    • e. Een door Partijen gedragen plan van aanpak voor de Realisatiefase is opgesteld.

  • 2. Partijen zullen een realisatieovereenkomst sluiten waarin afspraken over realisatie, beheer en instandhouding worden vastgelegd. De Realisatiefase kan pas starten als alle Partijen instemmen met de uitvoeringscontracten.

  • 3. Bij tegenstrijdigheid tussen de projectdoelen als genoemd in artikel 3 en de doelstelling van de Planuitwerkingsfase als genoemd in artikel 4, prevaleren de projectdoelen als genoemd in artikel 3.

Artikel 5 Uitgangspunten Planuitwerkingsfase

  • 1. Het uitgangspunt voor de Planuitwerkingsfase is de Planstudierapportage Definitief Voorkeursalternatief zoals vastgesteld in het Bestuurlijk Overleg d.d. 13 maart 2023.

  • 2. De Projectmanager stelt na ondertekening van deze overeenkomst, in opdracht van de Ambtelijk Opdrachtgever en in overleg met de Partijen, een Projectplan op dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het Bestuurlijk Overleg.

  • 3. In het Projectplan wordt nadere invulling gegeven aan de afspraken uit deze overeenkomst waaronder de invulling van het Projectteam Guisweg, de overlegstructuur, contracteringsstrategie, aanpak, (mijlpalen)planning, financiën, mandatering en risico’s.

Artikel 6 Organisatie en overlegstructuur Planuitwerkingsfase

  • 1. Partijen stellen een Bestuurlijk Overleg in, waarin Partijen zijn vertegenwoordigd op bestuurlijk niveau en waaraan Partijen actief bijdragen door op belangrijke momenten aanwezig te zijn en besluiten te nemen. In dit overleg wordt de voortgang van de Planuitwerkingsfase besproken en worden besluiten genomen.

  • 2. Het Bestuurlijk Overleg stelt een Ambtelijk Opdrachtgever aan die namens Partijen in het Bestuurlijk Overleg het dagelijks aanspreekpunt is voor het Projectteam Guisweg. Deze Ambtelijk Opdrachtgever bereidt het Bestuurlijk Overleg voor en zal minimaal vier maal per jaar het Bestuurlijk overleg middels een voortgangsrapportage op de hoogte stellen van de stand van zaken van de Planuitwerkingsfase van het Project.

  • 3. Partijen stellen een Projectteam Guisweg in. Dit Projectteam voert de integrale werkzaamheden uit voor de Planuitwerkingsfase en stuurt ingenieurs- en onderzoeksbureaus aan. Door verschillende Partijen wordt in het Projectteam Guisweg personele capaciteit ingebracht conform artikel 7.

  • 4. Binnen het Projectteam Guisweg wordt gewerkt volgens de IPM structuur met een Projectmanager, een omgevingsmanager, een contractmanager, een manager projectbeheersing, twee technisch managers (één voor spoor- en één voor niet-spoor gerelateerde werkzaamheden).

  • 5. De Projectmanager werkt in overleg met Partijen in het Projectplan zoals genoemd in artikel 5 lid 2. een voorstel uit voor de invulling en de capaciteit van het Projectteam Guisweg.

  • 6. Het mandaat van de Ambtelijk Opdrachtgever en de Projectmanager zal worden uitgewerkt in het Projectplan zoals genoemd in artikel 5 lid 2.

  • 7. Partijen stellen een managementoverleg in, waarin Partijen zijn vertegenwoordigd op managementniveau en waaraan Partijen actief bijdragen door op belangrijke momenten aanwezig te zijn en mee te denken. In dit overleg wordt de voortgang van de Planuitwerkingsfase door de Projectmanager toegelicht, wordt bestuurlijke besluitvorming voorbereid en wordt advies uitgebracht aan het Bestuurlijk Overleg. Dit managementoverleg wordt voorbereidt en voorgezeten door de Projectmanager.

  • 8. Partijen zijn ieder voor zichzelf verantwoordelijk voor de eigen tijdige bestuurlijke besluitvorming.

Artikel 7 Rollen en verantwoordelijkheden Planuitwerkingsfase

  • 1. de Vervoerregio:

    • Is verantwoordelijk voor het organiseren van het Bestuurlijk Overleg met Partijen;

    • Draagt zorg voor de aanstelling van een Ambtelijk Opdrachtgever;

    • Levert een financiële bijdrage;

    • Is kasbeheerder voor het Project in de Planuitwerkingsfase;

    • Levert kennis en informatie.

  • 2. de gemeente

    • Is namens de Partijen verantwoordelijk voor het organiseren en faciliteren van het Projectteam Guisweg voor de Planuitwerkingsfase;

    • Voert het voorzitterschap van het Bestuurlijk Overleg;

    • Is de aanbestedende dienst voor de ten behoeve van de planuitwerking in te kopen diensten;

    • Levert een financiële bijdrage;

    • Levert personele capaciteit in Projectteam Guisweg waaronder de (integraal) Projectmanager, de omgevingsmanager, de technisch manager voor de niet-spoorse projectdelen, de manager projectbeheersing en de administratieve ondersteuning;

    • Is trekker van het separate proces voor de Gebiedsontwikkeling;

    • Is verantwoordelijk als gemeentelijk wegbeheerder;

    • Levert kennis en informatie.

  • 3. het Rijk:

    • a. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat

      • Levert een financiële bijdrage;

      • Levert kennis en informatie.

    • b. Rijkswaterstaat

      • Is verantwoordelijk als wegbeheerder van Rijksinfrastructuur;

      • Levert kennis en informatie (toetsende en ondersteunende rol maar geen personele capaciteit in het Kernteam).

  • 4. de Provincie

    • Levert een financiële bijdrage;

    • Levert kennis en informatie (toetsende en ondersteunende rol maar geen personele capaciteit in het Kernteam).

  • 5. ProRail

    • Is verantwoordelijk als beheerder van spoorinfrastructuur;

    • Levert personele capaciteit in het Projectteam Guisweg waaronder in ieder geval de contractmanager en de technisch manager voor de spoor gerelateerde werkzaamheden;

    • Levert kennis en informatie.

    Partijen voorzien elkaar over en weer actief en op verzoek van alle informatie die van belang is voor de Planuitwerkingsfase.

Artikel 8 Planning en tijdschema Planuitwerkingsfase

  • 1. De Planuitwerkingsfase start met de ondertekening van voorliggende Bestuursovereenkomst en eindigt met de ondertekening van een realisatieovereenkomst tussen Partijen waarin de afspraken over de Realisatiefase van het Project worden vastgelegd. Mochten Partijen besluiten om niet over te gaan tot de Realisatiefase dan eindigt de Planuitwerkingsfase met dat besluit.

  • 2. Een hoofdlijnenplanning met de ambitie van de planning is als bijlage 1 bijgevoegd. Deze bijlage maakt integraal onderdeel uit van deze overeenkomst. De detailplanning van de Planuitwerkingsfase zal, als onderdeel van het Projectplan van de Planuitwerkingsfase als genoemd in artikel 5 lid 2, in het vierde kwartaal van 2023 ter goedkeuring aan het Bestuurlijk Overleg worden voorgelegd.

  • 3. Het is de ambitie van de Partijen om uiterlijk in het vierde kwartaal van 2025 de Planuitwerkingsfase af te sluiten en de aanbesteding ten behoeve van de Realisatiefase te starten.

  • 4. Beoogd wordt de infrastructurele maatregelen voor 2030 gerealiseerd te hebben, zodat dit randvoorwaardelijke project bijtijds gereed is om op de spoorlijn Alkmaar – Amsterdam de hoogfrequente PHS-dienstregeling in te kunnen voeren, zoals deze omschreven is in het ontwerpTracébesluit PHS Alkmaar–Amsterdam welke op 3 maart 2021 ter inzage is gelegd.

Artikel 9 Financiële bijdragen en budget Project

  • 1. Het Projectbudget bedraagt € 182.068.188 (inclusief btw Prijspeil 2023) en bestaat uit de volgende bijdragen gebaseerd op de MIRT Verkenning Corridor Amsterdam–Hoorn en de BOK CAH en de BOK Planstudie:

    • a. Het Rijk levert een bijdrage van € 78.902.573 inclusief btw (prijspeil 2023);

    • b. De Provincie levert een bijdrage van € 6.000.000 exclusief btw voor de ontwikkeling van het Knooppunt Zaandijk Zaanse Schans – dit is een vaste bijdrage;

    • c. De Vervoerregio levert een bijdrage van € 84.460.763 exclusief btw (prijspeil 2023);

    • d. De gemeente levert een bijdrage van € 12.704.852 exclusief btw (prijspeil 2023).

  • 2. Genoemde bedragen zullen jaarlijks geïndexeerd worden volgens IBOI, uitgezonderd de bijdrage van de Provincie. Jaarlijks zal indexering van het nog niet betaalde deel van de Bijdragen van Partijen plaatsvinden met de door de Minister van Financiën daadwerkelijk uitgekeerde indexering voor de investeringsbudgetten van de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

  • 3. De kosten van het Definitief Voorkeursalternatief zijn geraamd op afgerond € 172 miljoen (prijspeil 2022 inclusief btw). Daarmee past het Definitief Voorkeursalternatief binnen het Projectbudget.

    Kosten voor beheersing projectrisico’s in de Planuitwerkingsfase en Realisatiefase maken onderdeel uit van het Projectbudget.

  • 4. Toekomstige kosten voor beheer en onderhoud maken geen onderdeel uit van de kosten van het Project en komen daarmee niet ten laste van het in lid 1 genoemde budget. Gemeente, ProRail en Rijk (RWS) zullen in de Planuitwerkingsfase een eigendoms- en beheerovereenkomst tussen Partijen opstellen waarin de afspraken over het toekomstig eigendom en beheer en onderhoud worden vastgelegd.

  • 5. Maatregelen die vallen buiten de scope van het Project komen in beginsel voor rekening en risico van de Partij ten behoeve waarvan de betreffende maatregel wordt gerealiseerd.

  • 6. Indien de kosten van een onderdeel van de scope van het Project hoger uitvallen dan geraamd en daardoor overschrijding van het beschikbare budget dreigt, zullen de Partijen zoveel mogelijk de kosten van andere onderdelen van de scope van het Project verlagen om overschrijding van het budget te voorkomen.

  • 7. Indien het Projectbudget overschreden dreigt te worden, treden de Bijdragende Partijen onmiddellijk in overleg. Verhoging van het Projectbudget is slechts mogelijk indien de Bijdragende Partijen tot de conclusie komen dat een hoger budget noodzakelijk is en de Bijdragende Partijen overeenstemming bereiken over aanvullende financiering. Uitgangspunt is dat de bijdragen van de Bijdragende Partijen naar rato worden verhoogd met uitzondering van de Provincie.

  • 8. Indien en voor zover de werkelijke kosten van het Project lager uitvallen dan het beschikbare budget, wordt het overschot tussen de Bijdragende Partijen verdeeld naar rato van de bijdragen aan het Projectbudget zoals opgenomen in het eerste lid van dit artikel.

Artikel 10 Financiën Planuitwerkingsfase

  • 1. Als onderdeel van de bijdragen zoals genoemd in artikel 9 lid 1 hebben de Bijdragende Partijen een budget van 5,75% van hun totale bijdrage beschikbaar gesteld voor de Planuitwerkingsfase, waarmee het totaalbudget voor de Planuitwerkingsfase € 10.468.921 (exclusief btw) bedraagt:

    • a. Het Rijk draagt € 4.536.898 (prijspeil 2023) inclusief btw bij.

    • b. De Provincie draagt € 345.000 exclusief btw bij.

    • c. De Vervoerregio draagt € 4.856.494 (prijspeil 2023) exclusief btw bij.

    • d. De gemeente draagt € 730.529 (prijspeil 2023) exclusief btw bij.

  • 2. De Vervoerregio acteert in de Planuitwerkingsfase als kasbeheerder van het Project, waarbij de Bijdragende Partijen hun bijdrage ter beschikking stellen aan de Vervoerregio. De uitvoerende partijen declareren de projectkosten bij de Vervoerregio. Dit met uitzondering van het Rijk die een deel van haar bijdrage middels een beschikking rechtstreeks aan ProRail verstrekt voor de werkzaamheden die ProRail doet in het Project.

  • 3. De kosten in de Planuitwerkingsfase welke ten laste van het Project worden gebracht zijn:

    • a. De kosten van de leden van het Projectteam Guisweg;

    • b. De kosten van de ingenieurs- advies- en onderzoeksbureaus welke voor het Project worden ingezet;

    • c. De kosten van het huisvesten en faciliteren van een projectbureau, bij voorkeur op locatie van het Project;

    • d. De kosten van de Ambtelijk Opdrachtgever inclusief ondersteuning;

    • e. Eventuele kosten voor de aankoop of huur van gronden van derden;

    • f. Eventuele kosten voor conditionerende werkzaamheden zoals het verleggen van kabels en leidingen voor zover deze in de Planuitwerkingsfase plaatsvinden.

  • 4. Kosten ten behoeve van de bestuurlijke besluitvorming en voor de inzet als toekomstig beheerder komen niet ten laste van het Projectbudget maar worden door de betreffende organisatie gedragen.

  • 5. Indien de kosten voor de Planuitwerkingsfase minder bedragen dan het gezamenlijk beschikbaar gestelde budget, zal het overschot naar rato van de inleg aan de Bijdragende Partijen worden verdeeld waarbij de totale bijdrage per partij voor het gehele Project, zoals genoemd in artikel 9 eerste lid, niet wijzigt.

  • 6. Indien gedurende de Planuitwerkingsfase een aanvullende (Europese) Subsidie wordt verkregen dan treden de Bijdragende Partijen in het Bestuurlijk Overleg in overleg over de besteding en verantwoording van deze subsidie.

  • 7. Indien het beschikbare budget voor de Planuitwerkingsfase overschreden dreigt te worden, treden de Partijen onmiddellijk in overleg. Uitgangspunt is om zoveel mogelijk de kosten van andere onderdelen te verlagen om overschrijding van het budget te voorkomen. Uitgangspunt bij overschrijding is dat de bijdragen van de Bijdragende Partijen naar rato worden verhoogd met uitzondering van de Provincie.

  • 8. Indien gedurende de Planuitwerkingsfase nieuwe onderzoekswensen ontstaan, treden de Bijdragende Partijen in overleg over de financiering daarvan.

Artikel 11 Fiscaliteit

  • 1. Partijen hebben het gezamenlijke uitgangspunt om tot een optimale fiscale werkwijze te komen voor het Project. Hiervoor zullen Partijen hun medewerking verlenen om tot deze werkwijze te komen binnen de vigerende wet- en regelgeving.

  • 2. De fiscale aspecten van de Realisatiefase worden niet in deze BOK Planuitwerkingsfase behandeld maar op een later moment apart beoordeeld en vastgelegd in een fiscale notitie die als bijlage bij de realisatieovereenkomst wordt gevoegd. Partijen stemmen vervolgens de door hen beoogde btw-verwerking gezamenlijk af met de voor hen bevoegde belastingeenheid. ProRail zal separaat indien nodig afstemming met de Belastingdienst zoeken voor haar onderdeel van het project.

  • 3. De fiscale kwalificatie van de bijdragen voor de omzetbelasting is als volgt:

    • De bijdrage van de Vervoerregio is aan te merken als een onbelaste subsidie bijdrage

    • De bijdrage van Provincie is aan te merken als een onbelaste bijdrage aan de Planuitwerkingsfase van het Project. Er worden geen werken gerealiseerd welke in eigendom zijn of komen van de Provincie.

    • De bijdrage van het Rijk bevat tevens een rechtstreekse beschikking aan ProRail voor de werkzaamheden die ProRail doet in het Project. Het overige deel van de Rijksbijdrage inclusief btw wordt aan de kasbeheerder Vervoerregio uitgekeerd.

Artikel 12 Procedure Ruimtelijke Ordening

  • 1. De gemeente draagt zorg voor de ruimtelijke ordeningsprocedure om realisatie van het Project mogelijk te maken.

  • 2. Het Project is van belang voor het Tracébesluit PHS Alkmaar – Amsterdam. Het Projectteam zal de ruimtelijke ordeningsprocedure van het Project daarom met de nodige urgentie oppakken en afstemmen met de processtappen van het Tracébesluit Alkmaar – Amsterdam.

Artikel 13 Gronden en opstalrechten

  • 1. Gemeente, ProRail en Rijk (RWS) zullen, met inachtneming van de daarvoor geldende wet- en regelgeving, de voor het Project benodigde gronden – voor zover bij hen in eigendom – overdragen en de benodigde zakelijke rechten vestigen, voorafgaande aan de start van de Realisatiefase van het Project. Nadere afspraken daarover worden vastgelegd in de eigendoms- en beheerovereenkomst als benoemd in artikel 9 lid 4.

  • 2. De benodigde gronden van derden zullen door de gemeente worden verworven. De kosten van deze grondverwerving komen ten laste van het Projectbudget.

  • 3. Partijen zullen over en weer geen kosten in rekening brengen voor het tijdelijk gebruik van gronden voor werkterrein e.d. welke nodig zijn voor de realisatie van het Project.

  • 4. De eventueel benodigde opstalrechten zullen voorafgaand aan de start van de Realisatiefase worden gevestigd.

Artikel 14 Planschade en nadeelcompensatie

  • 1. De afhandeling van claims met betrekking tot planschade of nadeelcompensatie die direct het gevolg zijn van het Project zullen door de gemeente worden afgehandeld.

  • 2. De uitkeringen op basis van planschade en nadeelcompensatie als gevolg van het Project komen ten laste van het Projectbudget.

Artikel 15 Wijziging, looptijd en eventuele onverbindendheid

  • 1. Deze overeenkomst treedt in werking een dag na de ondertekening door alle Partijen en eindigt bij de inwerkingtreding van de Realisatieovereenkomst of zoveel eerder als het Bestuurlijk Overleg besluit om niet tot realisatie over te gaan.

  • 2. Elke Partij kan de andere Partijen schriftelijk verzoeken deze overeenkomst te wijzigen. De Partij die om een wijziging verzoekt stelt de voorzitter van het Bestuurlijk Overleg daarvan in kennis.

  • 3. De voorgestelde wijziging behoeft de schriftelijke instemming van alle Partijen. Partijen treden daartoe binnen 6 weken na de datum waarop de wijziging als bedoeld in het tweede lid wordt voorgesteld in overleg. De voorzitter van het Bestuurlijk Overleg coördineert dit overleg.

  • 4. Een goedgekeurde wijziging wordt onderdeel van de overeenkomst en de wijziging en de verklaringen tot instemming worden in afschrift aan de overeenkomst gehecht.

  • 5. Indien één of meer bepalingen van deze overeenkomst onverbindend of onuitvoerbaar blijken te zijn, zullen Partijen in overleg treden teneinde deze overeenkomst zodanig te wijzigen, dat het geen onverbindende bepalingen meer bevat en dat het doel dat met deze overeenkomst wordt beoogd zoveel mogelijk wordt bereikt. Het Bestuurlijk Overleg wordt hiervan schriftelijk in kennis gesteld.

  • 6. Indien één of meer bepalingen van deze overeenkomst nietig zijn of niet rechtsgeldig blijken te zijn, zullen de overige bepalingen van kracht blijven. Partijen zullen over de bepalingen die nietig zijn of niet rechtsgeldig blijken te zijn overleg plegen teneinde een vervangende regeling te treffen, zodat de strekking van deze overeenkomst behouden blijft.

Artikel 16 Geschillen

  • 1. Deze overeenkomst is in rechte afdwingbaar.

  • 2. Een geschil is aanwezig indien één der Partijen dat schriftelijk aan de andere Partijen meldt.

  • 3. Partijen treden bij een geschil in overleg met elkaar teneinde te bezien of in der minne een oplossing voor het geschil kan worden gevonden.

  • 4. Indien binnen twee maanden na melding van het geschil zoals bedoeld in lid 2 Partijen geen oplossing voor het geschil hebben gevonden, staat het ieder der Partijen vrij het geschil voor te leggen aan een door Partijen in te stellen adviescommissie dan wel de bevoegde burgerlijke rechter te Den Haag.

Artikel 17 Publicatie

  • 1. Binnen tien werkdagen na ondertekening van deze overeenkomst wordt deze gepubliceerd in de Staatscourant.

Aldus opgemaakt en ondertekend te Zaandijk, 13 juli 2023.

M.H. Ruigrok Vervoerregio Amsterdam

G. Slegers gemeente Zaanstad

C. Loggen Provincie Noord-Holland

E. van Schie-Akdag MT-lid directie Openbaar Vervoer en Spoor

H. Homan ProRail B.V.

BIJLAGE 1. HOOFDLIJNENPLANNING PLANUITWERKINGSFASE

Naar boven