Reglement hoorcommissie bezwaarzaken met externe voorzitter 2023

Het Commissariaat voor de Media,

Gelet op hoofdstuk 6 en 7 van de Algemene wet bestuursrecht,

Besluit het volgende reglement vast te stellen voor het horen in de bezwaarfase door het Commissariaat voor de Media:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

a. Awb:

Algemene wet bestuursrecht;

b. belanghebbende:

belanghebbende als bedoeld in artikel 1:2, eerste lid, van de Awb;

c. Commissariaat:

Commissariaat voor de Media;

d. externe voorzitter:

persoon, niet in dienst van het Commissariaat, die de hoorzittingen als benoemd in artikel 2 leidt, daaronder ook te verstaan – tenzij hierna anders bepaald – de plaatsvervangend voorzitter;

e. leden:

leden van de hoorcommissie, niet zijnde de externe voorzitter.

Artikel 2 Toepassingsbereik

Indien bezwaarschriften zijn gericht tegen een besluit van het Commissariaat, kan het Commissariaat bepalen dat het horen geschiedt door een hoorcommissie met een externe voorzitter. Dit Reglement hoorcommissie bezwaarzaken met externe voorzitter 2023 is van toepassing in bezwaarzaken waarbij het horen geschiedt door een hoorcommissie met een externe voorzitter.

Artikel 3 Samenstelling hoorcommissie

  • 1. De hoorcommissie als bedoeld in artikel 2 bestaat uit de externe voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2. De leden zijn werkzaam bij de practice Handhaving en Bezwaar van het Commissariaat.

Artikel 4 Benoeming externe voorzitter

  • 1. De externe voorzitter wordt door het Commissariaat benoemd voor een termijn van maximaal vijf jaar. Deze termijn kan eenmalig met maximaal vijf jaar worden verlengd.

  • 2. De externe voorzitter kan op ieder moment verzoeken om de benoeming, zoals genoemd in het vorige lid, in te trekken. De aftredend externe voorzitter blijft de functie vervullen totdat in opvolging is voorzien.

  • 3. Het Commissariaat kan op ieder moment de benoeming, zoals genoemd in het eerste lid, beëindigen. Ten aanzien van eventuele lopende zaken waarbij het Commissariaat toepassing heeft gegeven aan artikel 2 van dit Reglement, treden het Commissariaat en de externe voorzitter in overleg over de afronding daarvan.

Artikel 5 Geheimhouding en beïnvloeding

  • 1. Indien de externe voorzitter de beschikking krijgt over gegevens waarvan deze het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden, is deze verplicht tot geheimhouding daarvan.

  • 2. De externe voorzitter laat zich niet beïnvloeden door belanghebbenden, dan wel door anderen die op enigerlei wijze zijn betrokken bij het werkveld van het Commissariaat.

  • 3. De externe voorzitter verschoont zich van de behandeling van zaken waarbij deze in enig opzicht betrokken is of is geweest.

Artikel 6 Procedure

  • 1. Het Commissariaat stuurt bezwaarschriften met de daarbij overgelegde stukken zo spoedig mogelijk door naar de externe voorzitter.

  • 2. Het Commissariaat zorgt ervoor dat de externe voorzitter toegang heeft tot alle op de zaak betrekking hebbende stukken, waaronder eventueel beeld- en geluidmateriaal.

  • 3. De externe voorzitter heeft als specifieke taak om bij te dragen aan een zorgvuldige voorbereiding van de beslissing op bezwaar en om er tijdens de hoorzitting zorg voor te dragen dat alle belanghebbenden hun standpunt kunnen toelichten.

Artikel 7 Verslag en voorbereiden beslissing

  • 1. Van het horen wordt een verslag gemaakt. De externe voorzitter ondertekent het verslag.

  • 2. De door het Commissariaat te nemen beslissing op bezwaar wordt voorbereid door de leden in samenspraak met de externe voorzitter.

Artikel 8 Vergoeding

  • 1. De externe voorzitter ontvangt voor een bijgewoonde hoorzitting een vaste vergoeding van € 250. Daarnaast ontvangt de externe voorzitter na afloop van elk jaar dat de benoeming heeft voortgeduurd een aanvullende, vaste vergoeding van € 500.

  • 2. Reiskosten worden vergoed tegen € 0,19 per gereden kilometer dan wel vergoeding van de daadwerkelijk gemaakte OV-kosten. Voor de berekening van de reisafstand wordt uitgegaan van de kortste route volgens de ANWB-routeplanner.

  • 3. Wanneer de benoeming van de externe voorzitter tussentijds eindigt op grond van artikel 4, tweede of derde lid, wordt de in artikel 8, eerste lid, van dit Reglement bedoelde jaarlijkse vergoeding naar evenredigheid van de overgebleven maanden van het jaar berekend.

Artikel 9 Slotbepaling

  • 1. Dit reglement treedt in werking met ingang van 1 augustus 2023.

  • 2. Dit reglement vervangt het Reglement horen in de bezwaarfase van 15 februari 2019.

  • 3. Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement hoorcommissie bezwaarzaken met externe voorzitter 2023.

  • 4. Dit reglement zal op de website van het Commissariaat en in de Staatscourant worden geplaatst.

Hilversum, 18 juli 2023

Het Commissariaat voor de Media, A. Asante Voorzitter

P.V. Eijsvoogel Commissaris

TOELICHTING

Algemeen

Dit Reglement is een aanvulling op de bepalingen uit Afdeling 7.2 van de Algemene wet bestuursrecht. Met de vaststelling van dit reglement en intrekking van het ‘Reglement horen in de bezwaarfase 2019’ voert het Commissariaat een aantal tekstuele en inhoudelijke wijzigingen door. Ten opzichte van het oude Reglement is de rol van de externe voorzitter uitgebreid van een regisserende rol tijdens de hoorzitting naar een meer actieve en inhoudelijke rol in de voorbereiding van de beslissing op bezwaar. De externe voorzitter draagt bij aan een zorgvuldige voorbereiding van de beslissing op bezwaar en wordt aangemoedigd daarbij zijn eigen ervaring en expertise in te zetten.

De hoorcommissie bestaat naast de externe voorzitter uit twee leden van de practice Handhaving en Bezwaar. In lijn met artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht is tenminste één lid niet betrokken geweest bij het primaire besluit. Op grond van artikel 2, eerste lid van het Reglement kan het Commissariaat bepalen dat het horen plaatsvindt door een interne hoorcommissie onder leiding van een externe voorzitter. Het Commissariaat beslist op grond van dit artikel per geval of een interne of een externe voorzitter wordt ingeschakeld. Factoren die het Commissariaat hierbij in overweging neemt kunnen zijn: de aard en complexiteit van de zaak, de mediagevoeligheid van de zaak, de maatschappelijke impact en de ernst van de overtreding. Ook kan het Commissariaat een externe voorzitter inschakelen als er geen interne voorzitter beschikbaar is.

De rol van de externe voorzitter is dat hij in de eerste plaats de hoorzitting leidt. Het doel van de hoorzitting is om alle relevante feiten en omstandigheden boven water te krijgen. De externe voorzitter zorgt ervoor dat de indiener van het bezwaar en eventuele andere belanghebbenden de gelegenheid krijgen hun standpunt naar voren te brengen. Hij neemt daarin een actieve rol; de externe voorzitter stelt kritische vragen aan de indiener en eventuele belanghebbenden. Het horen van de betrokkenen draagt eraan bij dat het Commissariaat over alle relevante informatie beschikt om een beslissing op bezwaar te kunnen nemen. Daarbij kan de voorzitter zo nodig ook vragen stellen aan de medewerkers van het Commissariaat die betrokken waren bij het primaire besluit. Het Commissariaat neemt niet alleen de juridische argumenten, maar ook beleidsmatige argumenten mee in zijn beslissing.

Na afloop van de hoorzitting stellen de leden van de hoorcommissie het verslag op. De externe voorzitter controleert en ondertekent het verslag. De leden van de hoorcommissie bereiden de beslissing op het bezwaar voor in samenspraak met de externe voorzitter. Dit betekent dat de externe voorzitter tenminste één keer de gelegenheid krijgt om commentaar te geven op de concept beslissing, voordat deze aan het College ter vaststelling wordt voorgelegd.

Naar boven