ARTIKEL I
Aan artikel 3.1 van de Alcoholregeling wordt toegevoegd ‘en de daartoe aangewezen
andere personen die voor de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit werkzaam zijn’.
ARTIKEL II
Aan artikel 7.1 van de Tabaks- en rookwarenregeling wordt toegevoegd ‘en de daartoe
aangewezen andere personen die voor de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit werkzaam
zijn’.
ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking op het tijdstip waarop de artikelen II, onderdeel
Ca, en IVA, onderdeel B, van de Verzamelwet VWS 2022 in werking treden.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
M. Van Ooijen
TOELICHTING
Algemeen
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (hierna: NVWA) houdt toezicht op de naleving
van de voorschriften gesteld bij of krachtens de Alcoholwet en de Tabaks- en rookwarenwet.
Mede gelet op de omvang van deze domeinen, is het van belang dat het toezicht efficiënt
kan worden uitgevoerd. In het verleden zijn daarom ervaringen opgedaan met het periodiek
inzetten van medewerkers die anders dan op grond van een arbeidsovereenkomst bij de
NVWA waren aangesteld. Het betrof bijvoorbeeld uitzendkrachten die werkten via inhuurovereenkomsten.
Deze medewerkers werden aangewezen als onbezoldigde ambtenaren via speciale aanwijzingsbesluiten.
Met de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren zijn dergelijke
constructies bemoeilijkt. De toezichtsbevoegdheden die de toezichthouder op grond
van de Alcoholwet en de Tabaks- en rookwarenwet zijn toegekend, zijn gekoppeld aan
het begrip ‘ambtenaar’. De definitie van dit begrip is met de komst van de Wet normalisering
rechtspositie ambtenaren veranderd. Op grond van artikel 1 van de Ambtenarenwet 2017
is een ambtenaar een medewerker die ofwel via een arbeidsovereenkomst naar Nederlands
recht bij een overheidswerkgever werkzaam is, dan wel een functie vervult die bij
algemene maatregel van bestuur is aangewezen. Uitzendkrachten voldoen niet aan deze
definitie: zij hebben een arbeidsovereenkomst met het uitzendbureau, niet met de NVWA
als overheidswerkgever. Ook is hun functie niet in een algemene maatregel van bestuur
aangewezen.
Het is wenselijk dat de NVWA haar werkzaamheden op eenzelfde wijze kan voortzetten
als voor de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren. Met
de Verzamelwet VWS 2022 (artikelen II, onderdeel Ca, en IVA, onderdeel B) wordt mogelijk
gemaakt dat op grond van artikel 13, eerste lid, van de Tabaks- en rookwarenwet en
artikel 41, eerste lid van de Alcoholwet, ‘andere personen’ dan ambtenaren als toezichthouder
worden aangewezen. Met deze regeling wordt in deze aanwijzing voorzien. De betreffende
andere personen zijn bevoegd tot het houden van toezicht, maar genieten geen van de
bijzondere bevoegdheden die op grond van de Alcoholwet en Tabaks- en rookwarenwet
aan toezichthoudende ambtenaren worden toegekend.
Deze regeling treedt in werking op het tijdstip waarop de artikelen II, onderdeel
Ca, en IVA, onderdeel B, van de Verzamelwet VWS 2022 in werking treden. Deze regeling
treedt zo spoedig mogelijk na publicatie in werking.
Omdat de wijziging reparatieregelgeving behelst, wordt afgeweken van de vaste verandermomenten
(Aanwijzingen voor de Regelgeving 4.17, vijfde lid, onder c).
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
M. Van Ooijen