Regeling van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 13 juli 2023, 3582480-1046856-VGP, houdende wijziging van de Alcoholregeling en de Tabaks- en rookwarenregeling in verband met de aanwijzing van andere personen als toezichthouder

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op:

  • artikel 13, eerste lid, van de Tabaks- en rookwarenwet; en

  • artikel 41, eerste lid, van de Alcoholwet;

Besluit:

ARTIKEL I

Aan artikel 3.1 van de Alcoholregeling wordt toegevoegd ‘en de daartoe aangewezen andere personen die voor de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit werkzaam zijn’.

ARTIKEL II

Aan artikel 7.1 van de Tabaks- en rookwarenregeling wordt toegevoegd ‘en de daartoe aangewezen andere personen die voor de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit werkzaam zijn’.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking op het tijdstip waarop de artikelen II, onderdeel Ca, en IVA, onderdeel B, van de Verzamelwet VWS 2022 in werking treden.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M. Van Ooijen

TOELICHTING

Algemeen

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (hierna: NVWA) houdt toezicht op de naleving van de voorschriften gesteld bij of krachtens de Alcoholwet en de Tabaks- en rookwarenwet. Mede gelet op de omvang van deze domeinen, is het van belang dat het toezicht efficiënt kan worden uitgevoerd. In het verleden zijn daarom ervaringen opgedaan met het periodiek inzetten van medewerkers die anders dan op grond van een arbeidsovereenkomst bij de NVWA waren aangesteld. Het betrof bijvoorbeeld uitzendkrachten die werkten via inhuurovereenkomsten. Deze medewerkers werden aangewezen als onbezoldigde ambtenaren via speciale aanwijzingsbesluiten.

Met de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren zijn dergelijke constructies bemoeilijkt. De toezichtsbevoegdheden die de toezichthouder op grond van de Alcoholwet en de Tabaks- en rookwarenwet zijn toegekend, zijn gekoppeld aan het begrip ‘ambtenaar’. De definitie van dit begrip is met de komst van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren veranderd. Op grond van artikel 1 van de Ambtenarenwet 2017 is een ambtenaar een medewerker die ofwel via een arbeidsovereenkomst naar Nederlands recht bij een overheidswerkgever werkzaam is, dan wel een functie vervult die bij algemene maatregel van bestuur is aangewezen. Uitzendkrachten voldoen niet aan deze definitie: zij hebben een arbeidsovereenkomst met het uitzendbureau, niet met de NVWA als overheidswerkgever. Ook is hun functie niet in een algemene maatregel van bestuur aangewezen.

Het is wenselijk dat de NVWA haar werkzaamheden op eenzelfde wijze kan voortzetten als voor de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren. Met de Verzamelwet VWS 2022 (artikelen II, onderdeel Ca, en IVA, onderdeel B) wordt mogelijk gemaakt dat op grond van artikel 13, eerste lid, van de Tabaks- en rookwarenwet en artikel 41, eerste lid van de Alcoholwet, ‘andere personen’ dan ambtenaren als toezichthouder worden aangewezen. Met deze regeling wordt in deze aanwijzing voorzien. De betreffende andere personen zijn bevoegd tot het houden van toezicht, maar genieten geen van de bijzondere bevoegdheden die op grond van de Alcoholwet en Tabaks- en rookwarenwet aan toezichthoudende ambtenaren worden toegekend.

Deze regeling treedt in werking op het tijdstip waarop de artikelen II, onderdeel Ca, en IVA, onderdeel B, van de Verzamelwet VWS 2022 in werking treden. Deze regeling treedt zo spoedig mogelijk na publicatie in werking.

Omdat de wijziging reparatieregelgeving behelst, wordt afgeweken van de vaste verandermomenten (Aanwijzingen voor de Regelgeving 4.17, vijfde lid, onder c).

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M. Van Ooijen

Naar boven