Regeling van de Minister van Financiën van 28 juni 2023 (2023-9874) houdende wijziging van de regeling van 16 december 2021, nr. 2021-238261, houdende beheersregels op het gebied van de informatiehuishouding voor het Ministerie van Financiën (Wijzigingsregeling Informatiehuishouding Financiën 2022)

De Minister van Financiën,

Gelet op artikel 14 van het Archiefbesluit 1995;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling Informatiehuishouding Financiën 2022 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 5, derde lid, wordt als volgt gewijzigd:

Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel c door een puntkomma wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • d. Is verantwoordelijk voor het beschikbaar zijn van een toepasbare vastgestelde selectielijst.

B

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘de directeur Bedrijfsvoering’ vervangen door ‘de directeur Digitalisering en Informatisering’.

2. Het tweede lid, onderdeel d, komt te luiden:

  • d. de toepassing van een vastgestelde selectielijst;

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2023.

Deze regeling wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.

De Minister van Financiën, S.A.M. Kaag

TOELICHTING

De directeur Digitalisering en Informatisering van de per 1 januari 2023 ingestelde directie Digitalisering en Informatisering (DD&I) neemt per die datum de taken op het gebied van de informatiehuishouding van de directeur Bedrijfsvoering over.

De verantwoordelijkheid voor het hebben van een lijst met bewaartermijnen voor informatie, de zogenoemde selectielijst, was toebedeeld aan de archiefbeheerders, maar is nu uitgesplitst:

  • de CIO’s krijgen de verantwoordelijkheid voor het beschikbaar zijn van een actuele selectielijst. Dit betreft ook het beschikbaar zijn van aan de selectielijst gerelateerde instrumenten, zoals de hotspotlijst en de scopebepaling van een individuele hotspot;

  • de archiefbeheerders hebben als taak te zorgen voor de toepassing van de geldende selectielijsten bij het informatiebeheer.

Deze verdeling doet beter recht aan de functie van de selectielijst als een wettelijk vereist beleidsinstrument en het toenemende belang dat de naleving ervan heeft gekregen door bijvoorbeeld de AVG en de rol van de CIO als kadersteller voor de informatiehuishouding.

Deze verdeling sluit tevens aan op de vaststelling van de selectielijst wat, conform het Archiefbesluit 1995, plaatsvindt in het Strategisch Informatieoverleg (SIO) tussen de algemene rijksarchivaris en de CIO van het departement.

De Minister van Financiën, S.A.M. Kaag

Naar boven