Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 16 mei 2023, houdende wijziging van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit directie Meldingen en Verzoeken 2022

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op de artikelen 5, onderdeel k, en 12 Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit inspecteur-generaal Nederlandse Arbeidsinspectie 2017;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit directie Meldingen en Verzoeken 2022 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 3, eerste lid, onderdeel d, wordt ‘artikel 6, eerste lid, onderdelen a, e, f, g en i, en artikel 8, onderdeel d,’ vervangen door ‘artikel 6, eerste lid, onderdelen a, e, f, g, i en s,’.

B

Artikel 5, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a, wordt ‘r responsieve/reactieve’ vervangen door ‘responsieve/reactieve’.

2. In onderdeel d, wordt ‘het vorm vormgeven’ vervangen door ‘het vormgeven’.

C

In artikel 10 wordt, onder verlettering van onderdeel b tot onderdeel c, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • b. het functioneel aansturen van het toezicht op de naleving door werkgevers van het nemen van maatregelen ter voorkoming of beperking van psychosociale arbeidsbelasting als bedoeld in artikel 2.15 van het Arbeidsomstandighedenbesluit, alsmede het in verband daarmee opsporen van strafbare feiten;

D

Artikel 11 komt te luiden:

De vakgroep AMF draagt zorg voor het voorzien in vakbekwame medewerkers voor de uitvoering van de volgende taken:

  • a. het toezicht op de naleving door werkgevers van wet- en regelgeving op het gebied van de arbeidsmarkt en arbeidsverhoudingen, met name ten aanzien van illegale tewerkstelling van vreemdelingen, allocatie van arbeidskrachten door intermediairs, gelijke behandeling en beloning van mannen en vrouwen, de arbeidstijden en de betaling van het minimumloon en de minimumvakantiebijslag, alsmede het in verband daarmee opsporen van strafbare feiten;

  • b. het toezicht op de naleving door werkgevers van het nemen van maatregelen ter voorkoming of beperking van psychosociale arbeidsbelasting als bedoeld in artikel 2.15 van het Arbeidsomstandighedenbesluit, alsmede het in verband daarmee opsporen van strafbare feiten.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 16 mei 2023

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, namens deze, I.M.M.G. Gerrits directeur Meldingen en Verzoeken

TOELICHTING

De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft geconstateerd dat werkgevers soms reisdocumenten of identiteitsbewijzen van arbeidsmigranten innemen. Dit kan bij deze werknemers leiden tot stress en psychisch sociale arbeidsbelasting (PSA).

Op grond van artikel 2.15 van het Arbeidsomstandighedenbesluit dient een werkgever maatregelen te nemen ter voorkoming of beperking van PSA.

De functionele aansturing van het toezicht op de naleving van de wet- en regelgeving op het gebied van de arbeidsomstandigheden en de uitvoerende toezichthoudende taken zijn belegd bij de afdeling M&V ARBO en de vakgroep ARBO.

In de praktijk constateren ook inspecteurs van de vakgroep arbeidsmarktfraude (AMF) bij het uitoefenen van hun toezichthoudende taken dat werkgevers reisdocumenten en identiteitsbewijzen innemen. Het is gewenst dat in deze situatie AMF-inspecteurs slagvaardig kunnen optreden, waarbij de documenten zo spoedig mogelijk worden teruggegeven aan de houder en de kans op herhaling zo klein mogelijk wordt gemaakt.

Het wijzigingsbesluit strekt ertoe dat de functionele aansturing van het toezicht op naleving van maatregelen ter voorkoming of beperking van PSA en de desbetreffende toezichthoudende taak ook wordt belegd bij de afdeling M&V AMF en de vakgroep AMF.

Daarnaast worden enkele wijzigingen van redactionele aard geregeld.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, namens deze, I.M.M.G. Gerrits directeur Meldingen en Verzoeken

Naar boven