Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 9 mei 2023, nr. 2023-0000246584, tot wijziging van het Examenprogramma basisexamen inburgering, in verband met het vervallen van de onderdelen technisch lezen binnen het examenonderdeel leesvaardigheid

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op artikel 3.98a, derde lid, van het Vreemdelingenbesluit 2000;

Besluit:

ARTIKEL I

De bijlage bij het Examenprogramma basisexamen inburgering wordt als volgt gewijzigd:

Bij het onderdeel ‘De inhoud van het examen’ behorende bij het onderdeel ‘Leesvaardigheid’ komt de tekst te luiden:

Met het examenonderdeel leesvaardigheid wordt gemeten in hoeverre kandidaten het Latijnse schrift beheersen en geschreven Nederlands kunnen lezen en begrijpen. De items worden geselecteerd uit een grote itembank, zodanig dat elke kandidaat een verschillende combinatie van opgaven krijgt voorgelegd. Het examenonderdeel Leesvaardigheid bestaat uit de toetsing van functionele leesvaardigheid.

De kandidaat krijgt op het scherm zes leesteksten te zien, gekoppeld aan de domeinen werk, opleiding en dagelijks leven uit het Raamwerk NT2. Per leestekst krijgt de kandidaat telkens twee of drie meerkeuzevragen met drie of vier antwoordmogelijkheden. De kandidaat moet het juiste antwoord met de muis selecteren.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt terug tot en met 1 mei 2023.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G. van Gennip

TOELICHTING

Cito verzorgt als toetsdeskundige de inhoud van het Basisexamen Inburgering in het Buitenland in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Het huidige leesexamen bestaat uit drie onderdelen. In deel één lezen kandidaten een woord en moeten ze uit vier gesproken woorden kiezen welk woord ze hebben gelezen (technisch lezen). In deel twee horen kandidaten een woord en moeten ze uit vier geschreven woorden kiezen welk woord ze hebben gehoord (technisch lezen). In deel drie moeten kandidaten een aantal korte teksten lezen en daarover steeds twee meerkeuzevragen beantwoorden (functioneel lezen).

De huidige leesexamens toetsen dus voornamelijk technisch lezen. Een door Cito samengestelde adviescommissie heeft SZW geadviseerd dat een niveautoets Lezen vooral functioneel lezen zou moeten toetsen. Het gaat er volgens de adviescommissie immers om of een kandidaat uiteindelijk begrijpt wat hij leest. Technisch lezen is (samen met taalvaardigheid) een belangrijke voorwaarde voor functioneel lezen, niet het einddoel van de leesactiviteit. Het leesexamen A1 zou wat de adviescommissie betreft daarom voornamelijk moeten meten of een kandidaat eenvoudige functionele teksten kan lezen en begrijpen.

Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de leesvaardigheid van kandidaten, heeft de adviescommissie daarom voorgesteld om de onderdelen technisch lezen te laten vervallen en in plaats daarvan enkel nog functioneel lezen te toetsen. Het gevraagde leesniveau verandert hiermee niet; alleen de manier van toetsen wijzigt. Aangezien ook SZW van mening is dat functioneel lezen een beter beeld geeft van de taalvaardigheid van de kandidaat en technische leesvaardigheden hieraan voorwaardelijk zijn, heeft SZW dit advies opgevolgd. Het is immers van belang dat de nieuwkomer de juiste leesvaardigheden opdoet voordat hij of zij naar Nederland komt. Met voorliggende wijziging is het Examenprogramma basisexamen inburgering per 1 mei 2023 aangepast.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G. van Gennip

Naar boven