Besluit van de Minister van Economische Zaken en Klimaat van 21 april 2023, nr. WJZ / 26666120, houdende wijziging van het Besluit mandaat, volmacht en machtiging EZK 2019 in verband met de splitsing van de directie Bedrijfsvoering

De Minister van Economische Zaken en Klimaat,

Gelet op afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

ARTIKEL I

Het Besluit mandaat, volmacht en machtiging EZK 2019 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Subonderdeel 5° komt te luiden:

  • 5°. de directeur Informatievoorziening;

2. Onder vernummering van de subonderdelen 6° tot en met 16° tot 7° tot en met 17° wordt een nieuw subonderdeel ingevoegd luidende:

  • 6°. de directeur Mens en Organisatie;

B

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het tweede lid, onderdeel a, subonderdeel 5° komt te luiden:

  • 5°. de directie Informatievoorziening;

2. Onder vernummering van de subonderdelen 6° tot en met 11° tot 7° tot en met 12° wordt een nieuw subonderdeel ingevoegd luidende:

  • 6°. de directie Mens en Organisatie;

C

In artikel 10, aanhef, wordt ‘de directeur Bedrijfsvoering’ vervangen door ‘de directeur Mens en Organisatie’.

D

In artikel 18, tweede lid, wordt ‘de directeur Bedrijfsvoering’ vervangen door ‘de directeur Mens en Organisatie’.

E

In artikel 20, tweede lid, wordt ‘de directeur Bedrijfsvoering’ vervangen door ‘de directeur Informatievoorziening, de directeur Mens en Organisatie’.

F

De Bijlage Organisatie van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat wordt als volgt gewijzigd:

1. Paragraaf I, tweede lid, onderdeel c, subonderdeel 1°, komt te luiden:

  • 1°. de directie Informatievoorziening;

2. Onder vernummering van de subonderdelen 2° tot en met 6° tot 3° tot en met 7° wordt een nieuw subonderdeel ingevoegd luidende:

  • 2°. de directie Mens en Organisatie;

3. Paragraaf VII komt te luiden:

VIIa De directie Informatievoorziening

  • 1. De directie Informatievoorziening staat onder leiding van een directeur.

  • 2. De directie Informatievoorziening heeft tot taak:

    • a. het ontwikkelen van beleid en adviseren van de departementsleiding en het management en het leveren van een bijdrage aan interdepartementale beleidsontwikkeling op het gebied van de facilitaire diensten, inkoop, ICT-toepassingen, informatievoorziening en huisvesting;

    • b. het beschikbaar stellen en houden van ICT-toepassingen, ondersteuning bij het gebruik van toepassingen en het functioneel beheer van concernapplicaties en gegevensbeheer voor Identity Management;

    • c. het geven van sturing aan de Dienst ICT Uitvoering;

    • d. het uitvoeren van zowel alle operationele taken binnen het spectrum van digitale informatievoorziening als de wettelijke taken die hierover zijn vastgelegd voor het kernministerie;

    • e. het voorzien in informatiecentra en interne nieuwsvoorziening;

    • f. het adviseren over en het ontwikkelen van nieuwe informatieproducten, informatiekanalen, toepassingen en functionaliteiten;

    • g. het coördineren van de inkoop van het ministerie;

    • h. het aangaan van overeenkomsten op het terrein van roerende goederen en dienstverlening, alsmede het materiële beheer van roerende goederen;

    • i. het in opdracht van de secretaris-generaal, de plaatsvervangend secretaris-generaal of een hoofd van dienst aangaan en ondertekenen van inkoopopdrachten en contracten;

    • j. het voeren van regie op het gebied van kantoorhuisvesting zoals opgenomen in de masterplannen Rijkshuisvesting en op de pied-à-terres voor de politieke top, waaronder begrepen het tekenen van de akte van ingebruikgeving met het Rijksvastgoedbedrijf, het bepalen van de huisvestingsbehoefte en het sturen op regionale vestiging en volume op het gebied van huisvesting en huur van vastgoed;

    • k. het voorzien in overige facilitaire zaken, waaronder begrepen maar niet beperkt tot personenvervoer, vertaaldiensten, telefooncentrale en uitvoering van evenementen;

    • l. het adviseren van het management bij de directoraten-generaal en de stafdirecties op bedrijfsvoeringsterreinen en het doorgeleiden van wensen naar het juiste onderdeel binnen de directie Informatievoorziening en de directie Mens en Organisatie;

    • m. het voorbereiden van (inter)departementaal overleg op het terrein van organisatie en bedrijfsvoering en het zorg dragen voor een integrale afweging;

    • n. het voortouw nemen op bedrijfsvoeringsbrede thema's zoals (informatie)beveiliging;

    • o. het leveren van diensten en voorzieningen voor een vlot verloop van het dagelijkse werk voor de individuele medewerker van het kernministerie, waaronder begrepen maar niet beperkt tot het reserveren van vergaderzalen met catering, het voorzien in toegangspassen en het afhandelen van vragen en storingsmeldingen;

    • p. het behandelen van verzoeken tot het organiseren van evenementen en verzoeken tot interne verhuizingen;

    • q. het verzorgen van de communicatie binnen het kernministerie inzake bedrijfsvoeringsonderwerpen;

    • r. het leveren van managementinformatie ten behoeve van de departementsleiding en dienstonderdelen op het gebied van bedrijfsvoering;

    • s. de controle op de personele budgetten, processen en formatie van het kernministerie;

    • t. de financiële controle op materiele budgetten en het bewaken van de kwaliteit van werkprocessen van de directie;

    • u. het in opdracht van een hoofd van dienst autoriseren van medewerkers van het kernministerie, het Centraal Planbureau, de Dienst Nationaal Coördinator Groningen en het Staatstoezicht op de Mijnen, voor het afnemen van digitale overheidsdiensten door middel van het inkopen, uitgeven en beheren van digitale authenticatiemiddelen;

    • v. het geven van sturing ten aanzien van budgetten en kwaliteit van dienstverlening aan shared service organisaties (SSO’s) en concern dienstverleners (CDV’s) op het gebied van bedrijfsvoeringsdienstverlening;

    • w. het zorg dragen voor een actuele inschrijving van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat in het handelsregister bij de Kamer van Koophandel;

    • x. het coördineren en het ontwerpen van de selectielijsten zoals bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Archiefwet 1995 voor het gehele ministerie;

    • y. het ondersteunen van de plaatsvervangend secretaris-generaal bij het zorgdragen voor een juiste en actuele inschrijving in een machtigingenregister als bedoeld in het Afsprakenstelsel Elektronische Toegangsdiensten van:

      • het kernministerie, bedoeld in paragraaf I, tweede lid, van de Bijlage Organisatie van het Ministerie van Economische zaken en Klimaat;

      • de Dienst Nationaal Coördinator Groningen;

      • het Staatstoezicht op de Mijnen;

      • het Centraal Planbureau;

      • de Autoriteit Consument en Markt;

      en hun machtigingenbeheerders;

    • z. het ondersteunen van de plaatsvervangend secretaris-generaal bij het verstrekken van ketenmachtigingen als bedoeld in het Afsprakenstelsel Elektronische Toegangsdiensten door registratie in het machtigingenregister, op naam van het kernministerie, en de buitendiensten, bedoeld in paragraaf I, derde lid, aan agentschappen of aan publiekrechtelijke of privaatrechtelijke rechtspersonen.

  • 3. De directie verricht de in het tweede lid genoemde taken ook voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

G

Na paragraaf VIIa (nieuw) wordt een nieuwe paragraaf ingevoegd luidende:

VIIb De directie Mens en Organisatie

  • 1. De directie Mens en Organisatie staat onder leiding van een directeur.

  • 2. De directie Mens en Organisatie heeft tot taak:

    • a. het ontwikkelen van beleid en adviseren van de departementsleiding en het management en het leveren van een bijdrage aan interdepartementale beleidsontwikkeling op het gebied van personeel en organisatie, en ondersteuning van het management bij de directoraten-generaal en de stafdirecties;

    • b. het adviseren van de departementsleiding en het management over het implementeren van beleid op het gebied van management development (ABD), mobiliteit, werving, opleiding, de personeelscyclus, leren en ontwikkelen, diversiteit en gezond & veilig werken (of vitaliteit);

    • c. het ondersteunen en adviseren van de departementsleiding en het management inzake medezeggenschap, personeelsadvies en sociaal-juridische zaken;

    • d. het uitvoeren van taken rond personeels- en salarisadministratie voor zover die niet bij P-Direkt zijn ondergebracht en met betrekking tot de personeelsstichting;

    • e. het voorzien in de secretariële ondersteuning bij de directoraten-generaal en de stafdirecties en het standaardiseren van bijbehorende werkprocessen;

    • f. het ondersteunen van concern en bestuur bij organisatieontwikkeling en verandertrajecten door middel van advisering, teamcoaching en procesbegeleiding;

    • g. voorbereiden van (inter)departementaal overleg op het terrein van organisatie en bedrijfsvoering en het zorg dragen voor een integrale afweging;

    • h. het voortouw nemen op bedrijfsvoeringsbrede thema's zoals het nieuwe werken, integriteit en programmatisch werken;

    • i. het voorzien in expertise en capaciteit op het terrein van beleid (projectenpool), bedrijfsvoering en interim-management;

    • j. het geven van sturing ten aanzien van budgetten en kwaliteit van dienstverlening aan shared service organisaties (SSO’s) en concern dienstverleners (CDV’s) op het gebied van bedrijfsvoeringsdienstverlening;

  • 3. De directie verricht de in het tweede lid genoemde taken ook voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werk terug tot en met 1 januari 2023.

Dit besluit zal in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 21 april 2023

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens

Tegen dit besluit kan degene wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken binnen zes weken na de dag van dagtekening van deze Staatscourant een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij de Minister van Economische Zaken en Klimaat, directie Wetgeving en Juridische Zaken, Postbus 20401, 2500 EK Den Haag.

TOELICHTING

Algemeen

De directie Bedrijfsvoering zag zich geplaatst voor de nodige ontwikkelvraagstukken. Om deze het hoofd te kunnen bieden is een kwaliteitsslag noodzakelijk gebleken. De versnipperde inrichting en structuur vormden een blokkade om doelen te realiseren en belemmerden de effectiviteit in de bedrijfsvoering. Daarom is de directie Bedrijfsvoering opgesplitst in twee nieuwe directies: de directie Informatievoorziening en de directie Mens en Organisatie.

Artikelsgewijs

Onderdelen A tot en met E

De directie dan wel directeur Bedrijfsvoering is vervangen door directie dan wel directeur Informatievoorziening en/of directie dan wel directeur Mens en Organisatie.

Onderdelen F en G

In de Bijlage Organisatie van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat is de taakomschrijving van de nieuwe directies ingevoegd.

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens

Naar boven