Regeling van de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 24 april 2023, nr. WJZ/ 26219446, tot wijziging van de Regeling NVWA-tarieven in verband met invoering van een tarief voor correctie van facturen voor werkzaamheden KDS

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

Gelet op Verordening (EU) 2017/625 van het Europees Parlement en de Raad van 15 maart 2017 betreffende officiële controles en andere officiële activiteiten die worden uitgevoerd om de toepassing van de levensmiddelen- en diervoederwetgeving en van de voorschriften inzake diergezondheid, dierenwelzijn, plantgezondheid en gewasbeschermingsmiddelen te waarborgen, tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 999/2001, (EG) nr. 396/2005, (EG) nr. 1069/2009, (EG) nr. 1107/2009, (EU) nr. 1151/2012, (EU) nr. 652/2014, (EU) 2016/429 en (EU) 2016/2031 van het Europees Parlement en de Raad, de Verordeningen (EG) nr. 1/2005 en (EG) nr. 1099/2009 van de Raad en de Richtlijnen 98/58/EG, 1999/74/EG, 2007/43/EG, 2008/119/EG en 2008/120/EG van de Raad, en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 854/2004 en (EG) nr. 882/2004 van het Europees Parlement en de Raad, de Richtlijnen 89/608/EEG, 89/662/EEG, 90/425/EEG, 91/496/EEG, 96/23/EG, 96/93/EG en 97/78/EG van de Raad en Besluit 92/438/EEG van de Raad (verordening officiële controles) (PbEU L 95) en artikel 9.1 van de Wet dieren;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling NVWA-tarieven wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. Het zesde lid wordt als volgt gewijzigd:

a. ‘Indien’ wordt vervangen door ‘Ingeval’.

b. Na ‘behorende bij het tarief waarvoor de aanbieder zich heeft gemeld’ wordt ingevoegd ‘dan wel behorende bij het tarief dat van toepassing is als de aanbieder zich niet heeft gemeld’.

c. ‘een retributie van’ wordt vervangen door ‘een aanvullende retributie van’.

d. ‘per dag dat is geslacht verschuldigd’ wordt vervangen door ‘per locatie per dag dat is geslacht verschuldigd’.

2. Het volgende lid wordt toegevoegd:

  • 8. Ingeval het zesde lid van toepassing is en de aanbieder op basis van de aanmelding, bedoeld in het eerste lid, of vanwege het ontbreken van een aanmelding, een hogere retributie zou zijn verschuldigd dan de retributie die hij is verschuldigd voor het tarief behorend bij het daadwerkelijk aantal behandelde grootvee-eenheden, dan bedraagt de som van de laatstgenoemde retributie en de aanvullende retributie, bedoeld in het zesde lid, niet meer dan de eerstgenoemde hogere retributie.

B

Aan artikel 10 worden de volgende leden toegevoegd:

  • 3. Ingeval het aantal behandelde grootvee-eenheden in een kalenderkwartaal afwijkt van de aantallen grootvee-eenheden, behorende bij het tarief waarvoor de aanbieder zich heeft gemeld, dan wel behorende bij het tarief dat van toepassing is als de aanbieder zich niet heeft gemeld, is de aanbieder, naast het tarief behorend bij het aantal daadwerkelijk behandelde grootvee-eenheden, een aanvullende retributie van € 30,33 per locatie per dag dat is geslacht verschuldigd.

  • 4. Ingeval het derde lid van toepassing is en de aanbieder op basis van de aanmelding, bedoeld in het tweede lid, of vanwege het ontbreken van een aanmelding, een hogere retributie zou zijn verschuldigd dan de retributie die hij is verschuldigd voor het tarief behorend bij het daadwerkelijk aantal behandelde grootvee-eenheden, dan bedraagt de som van de laatstgenoemde retributie en de aanvullende retributie, bedoeld in het derde lid, niet meer dan de eerstgenoemde hogere retributie.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2023.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 24 april 2023

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, P. Adema

TOELICHTING

Algemeen

1. Inleiding

Deze wijzigingsregeling van de Regeling NVWA-tarieven introduceert een tarief voor het herstellen van facturen voor werkzaamheden die worden verricht door medewerkers van Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (hierna: KDS) bij de keuring van vlees. Ook is geregeld dat deze zogeheten herstelfacturatie betrekking heeft op elke afzonderlijke locatie van een slachthuis waar het herstel betrekking op heeft. De veranderingen die door deze wijzigingsregeling optreden betreffen wijzigingen van artikel 4 en 10 en zijn hieronder toegelicht.

2. Wijzigingen

2.1 Wijziging artikel 10

Artikel 10 van de Regeling NVWA-tarieven ziet op de retributie verschuldigd voor de uitvoering van post mortem keuringswerkzaamheden door KDS.

Met ingang van 1 januari 2023 is in artikel 10 van de Regeling NVWA-tarieven een onderscheid gemaakt naar de omvang van een slachthuis via tariefgroepen, op basis van het aantal per kwartaal behandelde grootvee-eenheden (hierna: GVE).

Een aanbieder meldt zich bij de NVWA indien hij met ingang van het komende kwartaal tot een andere tariefgroep behoort dan het kwartaal daaraan voorafgaand. Als herstel van facturatie nodig is, omdat de aanbieder zich ten onrechte niet of verkeerd gemeld heeft, is de aanbieder voor het herstellen van de factuur een bedrag per dag waarop is geslacht, verschuldigd. Dit was voor herstel van facturen voor werkzaamheden die door de NVWA worden verricht al geregeld (artikel 4, zesde lid, van de Regeling NVWA-tarieven), maar nog niet voor werkzaamheden die door KDS worden verricht.

Met de toevoeging van een derde lid aan artikel 10 is geregeld dat voor herstel van facturen voor werkzaamheden van KDS, ten gevolge van het niet aanmelden of aanmelden in een verkeerde categorie, een retributie van € 30,33 per locatie, per dag waarop is geslacht, is verschuldigd. Retributie is nodig om de administratieve herstelkosten te dekken.

Het is niet wenselijk dat wanneer een aanbieder in eerste instantie, als gevolg van een verkeerde melding of het nalaten van een melding, teveel retributie is verschuldigd, als gevolg van de aanvullende retributie een hogere retributie is verschuldigd dan het oorspronkelijke bedrag. Daarom is in artikel 10, vierde lid (nieuw) voorzien in een plafond voor deze situatie en is in dat geval enkel de oorspronkelijke retributie verschuldigd. De facturen worden in dat geval niet hersteld.

2.2 Wijziging artikel 4

Het kan voorkomen dat een aanbieder door de NVWA keuringswerkzaamheden laat verrichten op meerdere locaties waarvoor achteraf een herstelfacturatie noodzakelijk is. Op basis van artikel 4, zesde lid, van de Regeling NVWA- tarieven kon slechts per slachtdag een herstelbedrag worden gefactureerd, terwijl het nodig is dat per locatie een factuur gestuurd wordt. Dit is met deze wijziging aangepast.

Voor de aanvullende retributie bij een verkeerde of nagelaten melding is, net als bij de tarieven voor de uitvoering van post mortem keuringswerkzaamheden door KDS (artikel 10; zie hiervoor), voorzien in een plafond om te voorkomen dat een aanbieder die teveel retributie was verschuldigd, door de correctieretributie meer dan dat oorspronkelijke te hoge bedrag is verschuldigd aan retributie (artikel 4, achtste lid).

3. OCR

De tariefswijzigingen zijn in overeenstemming met verordening (EU) 2017/625 (hierna: OCR). Het betreft hier kosten die verband houden met controles die op basis van artikel 79, eerste lid, OCR moeten worden doorberekend aan het bedrijfsleven.

4. Regeldrukeffecten en gevolgen voor bedrijven

De regeling heeft geen effect op de regeldruk. Het betreft hier enkel een toevoeging van een retributietarief en het toepassingsbereik van dit tarief. Dit zijn financiële lasten en die vallen als zodanig buiten de definitie van regeldruk.

Wel is er sprake van beperkte eenmalige regeldrukkosten in de vorm van kennisnamekosten. De regeling ziet ook op wijzigingen in de systematiek van het innen van de tarieven door de NVWA met betrekking tot werkzaamheden van de NVWA en KDS. Het effect is beperkt omdat herstelfacturatie weinig voorkomt. In 2022 zijn er voor zes bedrijven NVWA-facturen hersteld in het kader van indeling in een verkeerde tariefgroep, met als totale kosten voor het bedrijfsleven € 3.580,–.

Deze regeling ziet niet op wijzigingen in de retribueerbare activiteiten (geen invloed op het onderliggende toezicht, de keuring of de uitvoering en handhaafbaarheid). Er is geen sprake van substantiële effecten op de agrarische praktijk in de zin van wijzigingen voor bijvoorbeeld het bedrijfsproces, nieuwe verplichtingen of uitzonderingen of nalevingskosten die los staan van de financiële lasten.

5. Vaste verandermomenten

De regeling treedt conform het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten (Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr. 309) in werking per het reguliere vaste verandermoment van 1 juli 2023.

6. Consultatie

Het bedrijfsleven waarop deze wijziging van toepassing is, is op 13 maart 2023 schriftelijk op de hoogte gebracht van het voornemen van deze wijzigingen waarin hen ruimte gegeven is te reageren. Er is zeer beperkt gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot reageren. Er is een vraag binnengekomen, namelijk of aanmelden voor een tariefgroep bij de NVWA voldoende was om in dezelfde tariefgroep ingedeeld te worden voor werkzaamheden die de KDS uitvoert, of dat een aparte melding bij KDS is hiervoor nodig. In reactie daarop kan worden gemeld dat aanmelden bij de NVWA is hiervoor voldoende. Deze reactie heeft niet geleid tot het aanpassen van de wijzigingsregeling.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, P. Adema

Naar boven