Regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 17 april 2023, 2023-000083586, houdende aanwijzing van standaarden voor publicatie van besluiten en andere rechtsfiguren op grond van de Omgevingswet (Regeling standaarden publicaties Omgevingswet)

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Gelet op artikel 19, vijfde lid, van de Bekendmakingswet en de artikelen 2.1 en 3.8 van het Besluit elektronische publicaties;

Besluit:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

de wet:

de Bekendmakingswet;

publicatieblad:

een in de artikelen 1 of 2 van de wet genoemd publicatieblad dat elektronisch worden uitgegeven, met uitzondering van het Staatsblad.

Artikel 2 Aanwijzing technische standaarden

  • 1. De in bijlage 4 genoemde besluiten en andere rechtsfiguren, en ontwerpen daarvan waarvan mededeling wordt gedaan, worden door de betrokken bestuursorganen voor publicatie in een publicatieblad elektronisch vormgegeven overeenkomstig de standaarden, genoemd in:

    • a. bijlage 1; en

    • b. bijlage 3.

  • 2. De standaarden, bedoeld in het eerste lid, worden toegepast overeenkomstig het in bijlage 4 genoemde toepassingsprofiel voor het betrokken besluit of de betrokken andere rechtsfiguur.

  • 3. De besluiten en andere rechtsfiguren, bedoeld in het eerste lid, worden voor publicatie aangeboden aan de door de miinister in stand gehouden infrastructuur overeenkomstig de in bijlage 2 genoemde koppelvlakbeschrijving.

  • 4. Op de in bijlage 5 genoemde besluiten en andere rechtsfiguren is uitsluitend het in die bijlage genoemde toepassingsprofiel voor het betrokken besluit of de betrokken andere rechtsfiguur van toepassing.

Artikel 3 Uitzondering hybride besluiten

Artikel 2 is niet van toepassing:

  • a. voor zover het besluit of de andere rechtsfiguur strekt tot wijziging van een besluit of andere rechtsfiguur waarop dat artikel niet van toepassing is; of

  • b. als de wijziging van het besluit of de andere rechtsfiguur deel uitmaakt van een besluit of andere rechtsfiguur waarop dat artikel niet van toepassing is.

Artikel 4 Clausule wederzijdse erkenning

Voor zover in de bijlagen 1 en 3 bij deze regeling ten aanzien van producten technische voorschriften zijn gesteld als bedoeld in Richtlijn (EU) 2015/1535 van het Europees Parlement en de Raad van 9 september 2015 betreffende een informatieprocedure op het gebied van technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij (Voor de EER relevante tekst) (PbEU 2015, L 241), worden met die producten gelijkgesteld producten die rechtmatig zijn vervaardigd of in de handel zijn gebracht in een andere lidstaat van de Europese Unie dan wel rechtmatig zijn vervaardigd of in de handel zijn gebracht in een staat, niet zijnde een lidstaat van de Europese Unie, die partij is bij een daartoe strekkend of mede daartoe strekkend Verdrag dat Nederland bindt, en die voldoen aan eisen die een beschermingsniveau bieden dat ten minste gelijkwaardig is aan het niveau dat met die technische voorschriften wordt nagestreefd.

Artikel 5 Overgangsbepaling

  • 1. Gedurende de tijd dat artikel 11.1 van het Besluit elektronische publicaties van kracht is, kan een bestuursorgaan met betrekking tot de plaatsing van een in bijlage 4 of bijlage 5 bij deze regeling genoemd besluit of andere rechtsfiguur in een publicatieblad, toepassing geven aan de regels, bedoeld in artikel 2.3, eerste lid, van de Regeling elektronische publicaties, in plaats van de in deze regeling aangewezen technische standaarden.

  • 2. Voor zover toepassing is gegeven aan het eerste lid of aan artikel 11.1, tweede lid, van het Besluit elektronische publicaties is, in afwijking van artikel 16.4a van de Omgevingsregeling, geen sprake van een omgevingsdocument.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op het tijdstip waarop artikel 1.1 van de Omgevingswet in werking treedt.

Artikel 7 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling standaarden publicaties Omgevingswet.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, H.G.J. Bruins Slot

BIJLAGE 1 STANDAARD OFFICIËLE PUBLICATIES (STOP)

Bijlage als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a

De Standaard officiële publicaties (STOP), versie 1.3, geplaatst op: https://www.koopoverheid.nl/standaarden/stop-standaard/onderdelen-en-documentatie-van-de-stop-standaard

BIJLAGE 2 KOPPELVLAKBESCHRIJVING

Bijlage als bedoeld in artikel 2, derde lid

Het Bronhouderskoppelvlak Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaarstellen (LVBB), versie 1.1, geplaatst op: https://www.koopoverheid.nl/standaarden/stop-standaard/onderdelen-en-documentatie-van-het-lvbb-bronhouderkoppelvlak

BIJLAGE 3 DOMEINSPECIFIEK INFORMATIEMODEL

Bijlage als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder b

Het Informatiemodel Omgevingswet, versie 2.0, geplaatst op: https://www.geonovum.nl/geo-standaarden/omgevingswet/STOPTPOD#IMOW

BIJLAGE 4 TOEPASSINGSPROFIELEN VOOR PUBLICATIE

Bijlage als bedoeld in artikel 2, tweede lid

De onderstaande toepassingsprofielen, geplaatst op: https://www.geonovum.nl/geo-standaarden/omgevingswet/STOPTPOD#IMOW

Besluit of andere rechtsfiguur op grond van de Omgevingswet

TPOD

Versienummer

Omgevingsvisie

Omgevingsvisie

2.0

Waterschapsverordening

Waterschapsverordening

2.0

Omgevingsverordening

Omgevingsverordening

2.0

Omgevingsplan

Omgevingsplan

2.1

Programma

Programma

2.0

Reactieve interventie op grond van artikel 16.21 van de Omgevingswet

Reactieve interventie

2.0

Instructie tot het nemen van een besluit, op grond van artikel 2.33 of 2.34 van de Omgevingswet

Instructie

2.0

Voorbereidingsbesluit

Voorbereidingsbesluit

2.0

Projectbesluit

Projectbesluit

3.0

Ministeriële regeling

AMvB en MR

2.0

Aanwijzings- of toegangsbeperkingsbesluit Natura 2000

Natura 2000-besluiten

2.0

BIJLAGE 5 TOEPASSINGSPROFIEL BIJ PUBLICATIE

Bijlage als bedoeld in artikel 2, vierde lid

Het onderstaande toepassingsprofiel, geplaatst op: https://www.geonovum.nl/geo-standaarden/omgevingswet/STOPTPOD#IMOW

Besluit of andere rechtsfiguur op grond van de Omgevingswet

TPOD

Versienummer

De kennisgeving van een verleende omgevingsvergunning voor een voortdurende buitenplanse omgevingsplanactiviteit, waaraan geen termijn als bedoeld in artikel 5.36, eerste lid, Omgevingswet is verbonden, die betreft:

1. een omgevingsplanactiviteit bestaande uit het in stand houden van:

a. een of meer nieuw te bouwen hoofdgebouwen,

b. een of meer andere bouwwerken buiten de bebouwde kom met een oppervlakte van meer dan 150 m2 of een hoogte van meer dan 40 m;

2. een omgevingsplanactiviteit, anders dan onder 1, die niet in overeenstemming is met een aan een locatie toegedeelde functie.]

Kennisgeving omgevingsvergunning voor buitenplanse omgevingsplanactiviteit

1.0

TOELICHTING

I ALGEMEEN

1 Achtergrond

In artikel 3.8 van het Besluit elektronische publicaties is bepaald dat bestuursorganen met betrekking tot de plaatsing van publicaties in de publicatiebladen de regels of technische standaarden toepassen die bij ministeriële regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zijn gesteld respectievelijk zijn aangewezen. Onder de publicatiebladen valt volgens artikel 1.1 van het Besluit niet het Staatsblad.

Het onderscheid tussen regels en technische standaarden komt voort uit verschillen in eisen die worden gesteld aan het aanleveren van te publiceren inhoud en bijbehorende gegevens door het betrokken bestuursorgaan. De regels zien op het aanleveren van bepaalde gegevens over te publiceren teksten. Deze regels zijn opgenomen in de Regeling elektronische publicaties, waarbij is bepaald dat de regels niet van toepassing zijn voor zover specifiek technische standaarden zijn aangewezen.

Technische standaarden worden aangewezen als niet alleen relevant is dat bepaalde gegevens worden aangeleverd, maar vooral ook eisen moeten worden gesteld aan de elektronische vormgeving en inrichting van teksten en andere informatie, waarmee de informatie beter vindbaar, doorzoekbaar en uitwisselbaar wordt gemaakt. Deze Regeling standaarden publicaties Omgevingswet voorziet in aanwijzing van technische standaarden voor bepaalde besluiten en andere rechtsfiguren in het kader van de Omgevingswet.

2 Schets van de voorgeschreven standaarden

Standaard Officiële Publicaties (STOP)

De STOP beschrijft de bouwstenen en generieke principes voor elektronische vormgeving en inrichting van te publiceren besluiten en andere rechtsfiguren. Daartoe behoren onder meer principes voor de structurering van teksten, annotaties die de doorzoekbaarheid en onderlinge relatering van publicaties optimaliseren, en mechanismen voor automatische verwerking van consolidatie van teksten. Naast structurering van tekst voorziet de STOP in het gebruik van geometrische informatieobjecten (GIO), waarmee bij een besluit zowel regels c.q. normen als de geometrie van hun werkingsgebied kunnen worden vastgesteld.

De STOP is geschikt voor overheidsbreed gebruik ten behoeve van officiële publicaties, en wordt in eerste instantie voorgeschreven voor bepaalde besluiten en andere rechtsfiguren die relevant zijn voor het omgevingsrecht.

Informatiemodel Omgevingswet (IMOW)

Het IMOW voorziet in zodanige structurering van informatie uit besluiten en andere rechtsfiguren, dat die informatie object- en locatiegericht in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) kan worden ontsloten. Dit informatiemodel voorziet voor de informatievoorziening via het DSO in onder meer domeinspecifieke annotaties en koppelingen aan locaties die in de vorm van een GIO bij een besluit zijn vastgesteld.

Toepassingsprofiel Omgevingsdocument (TPOD)

Een TPOD is geen op zichzelf staande technische standaard, maar beschrijft op welke wijze de ‘bouwstenen’ van de STOP en het IMOW moeten worden toegepast bij de vormgeving en inrichting van een bepaald type besluit of andere rechtsfiguur. Zo is er bijvoorbeeld een TPOD voor het omgevingsplan, waarbij onder meer een specifieke tekststructuur van belang is, en een ander TPOD voor de omgevingsvisie, waarbij met minder structurering kan worden volstaan.

Bij deze regeling worden in eerste instantie de toepassingsprofielen vastgesteld die worden gebruikt voor besluiten en andere rechtsfiguren die voor de informatievoorziening in het DSO het meest relevant zijn.

Overigens voorziet deze regeling tevens in de mogelijkheid om voor een besluit of andere rechtsfiguur een TPOD vast te stellen die niet een toepassing van de STOP inhoudt en het gebruik van slechts een enkel element van IMOW voorschrijft. Hierop wordt nader ingegaan in de toelichting bij artikel 2, vierde lid.

Koppelvlakbeschrijving LVBB

Voor de verwerking van besluiten en andere rechtsfiguren die overeenkomstig de STOP zijn vormgegeven, is bij het Kennis- en Exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicaties (KOOP) een nieuwe voorziening gerealiseerd: de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaarstellen (LVBB). Deze maakt deel uit van de volgens de Bekendmakingswet door de Minister in stand gehouden infrastructuur, naast de al langer bestaande algemene (niet op het gebruik van de STOP ingerichte) applicaties voor publicaties (zoals DROP; Decentrale Regelgeving en Officiële Publicaties). Voor de overeenkomstig de STOP vormgegeven besluiten verzorgt de LVBB de officiële publicaties van de besluiten en geconsolideerde versies van regelingen. Daarnaast levert de LVBB de relevante informatie door aan het Kadaster, dat op grond van het Omgevingsbesluit zorgt voor de ontsluiting in het DSO. Voor het elektronisch aanleveren van te publiceren besluiten en andere rechtsfiguren aan de LVBB, moeten de betrokken bestuursorganen gebruik maken van het daarvoor ingerichte koppelvlak voor het elektronische berichtenverkeer. De beschrijving van dit koppelvlak, dat wil zeggen: de weg waarlangs en de wijze waarop informatie wordt aangeleverd, wordt bij deze regeling vastgesteld naast de STOP, het IMOW en de TPOD-en, welke laatste standaarden bepalen in welke vorm de informatie wordt aangeleverd.

Versionering

Met deze regeling worden de ondersteunde versies van de onderscheiden standaarden vastgesteld met tweecijferige versieaanduiding. Tot die versies behoren eventuele met een derde cijfer aangeduide latere releases die op de in de bijlagen aangeduide vindplaatsen zijn gepubliceerd. Dit zijn, zoals bij digitaliseringsstandaarden gebruikelijk, achterwaarts compatibele releases die technische verbeteringen binnen de vastgestelde versies bevatten.

3 Structuur en strekking van de regeling

In de bijlagen 1 en 2 zijn de algemene voor publicaties aangewezen standaarden, respectievelijk STOP en de koppelvlakbeschrijving, opgenomen. Het domeinspecifieke IMOW is opgenomen in bijlage 3.

In bijlage 4 zijn de besluiten en andere rechtsfiguren genoemd waarvoor de standaarden moeten worden toegepast en is per besluit of andere rechtsfiguur ook het daarvoor te gebruiken TPOD aangewezen. Deze bijlage zal telkens worden aangevuld als in het kader van de verdere ontwikkeling van het DSO interbestuurlijke overeenstemming bestaat over de toevoeging van een nieuw type besluit of andere rechtsfiguur aan de in het DSO te ontsluiten informatie en ook overeenstemming bestaat over de inhoud van het daarvoor te gebruiken TPOD.

Een afzonderlijke bijlage 5 is ingeruimd voor besluiten en andere rechtsfiguren waarvan de officiële publicatie niet via de LVBB verloopt en waarvoor ook niet het gebruik van STOP en IMOW als zodanig is aangewezen, maar wel een beperkte set gegevens uit het IMOW-model moet worden aangeleverd voor gebruik in het DSO. Voor de aanlevering van die gegevens door het bevoegd gezag is in zo’n geval een bepaalde TPOD-structuur voorgeschreven.

Zo’n beperkt toepassingsprofiel voor een publicatie die niet geheel overeenkomstig STOP en IMOW via de LVBB wordt gepubliceerd, is in elk geval voorzien voor de kennisgeving van een vergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit in bepaalde gevallen, overeenkomend met de gevallen waarin soortgelijke informatie ook reeds in ruimtelijkeplannen.nl beschikbaar werd gesteld.

In de regeling is voorts een uitzondering opgenomen voor zogenoemde hybride besluiten. Daaronder worden besluiten en andere rechtsfiguren verstaan die deels wel en deels niet vallen onder de in bijlage 4 gegeven opsomming. De uitzondering dient om ervoor te zorgen dat de met name bij rijksregelgeving bestaande praktijk om (samenhangende wijziging van) verschillende besluiten uit oogpunt van doelmatigheid te combineren in één publicatie, niet wordt belemmerd. Op een en ander wordt nader ingegaan in de toelichting op artikel 3.

4 Proces van totstandkoming en invoeringstraject

De standaarden zijn ontwikkeld binnen het interbestuurlijke programma Aan de slag met de

Omgevingswet. Binnen dit programma is nauw samengewerkt door de ontwikkelpartners KOOP, Stichting Geonovum en het Kadaster, en met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), de Unie van Waterschappen (UvW), het Interprovinciaal Overleg (IPO) en het Rijk.

Gedurende het totstandkomingsproces hebben diverse consultaties plaatsgevonden.

In het kader van de doorontwikkeling van het DSO zullen volgens eenzelfde ontwikkelingsproces ook voor andere dan de in bijlage 4 of bijlage 5 opgenomen typen van besluiten en andere rechtsfiguren TPOD-en kunnen worden opgesteld. Na interbestuurlijke overeenstemming worden deze dan aan de regeling toegevoegd.

De inwerkingtreding van deze regeling wordt gekoppeld aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Tot die tijd is het gebruik van de standaarden nog niet voorgeschreven, maar wel al mogelijk. Dit is met name van belang voor de in bijlage 4 opgenomen besluiten en andere rechtsfiguren die vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Omgevingswet worden vastgesteld, zoals de provinciale omgevingsverordening en de provinciale omgevingsvisie. Door gebruikmaking van de standaarden kunnen die besluiten van meet af aan zowel officieel worden gepubliceerd als in het DSO worden ontsloten met de gebruiksmogelijkheden die de standaarden bieden.

In sommige gevallen zal een bestuursorgaan in de periode tot aan inwerkingtreding van deze regeling en gedurende enige tijd daarna, mogelijk nog niet beschikken over technische middelen voor gebruik van de standaarden bij vormgeving van een besluit, maar wel beschikken over software voor gebruik van de onder de Wet ruimtelijke ordening (Wro) vastgestelde IMRO-standaard en voor publicatie op ruimtelijkeplannen.nl. In een dergelijk geval is het volgens artikel 11.1 van het Besluit elektronische publicaties, in samenhang met artikel 8.2 van de Regeling elektronische publicaties, voorlopig mogelijk om het besluit te publiceren op de onder de Wro gebruikelijke manier, vormgegeven volgens de IMRO-standaard. De op ruimtelijkeplannen.nl geplaatste inhoud van dat besluit wordt dan, op grond van artikel 14.4, eerste lid, onder c, van het Omgevingsbesluit, eveneens in het DSO ontsloten, zij het met minder gebruiksmogelijkheden.

Naast deze mogelijkheid om gedurende enige tijd een alternatieve technische standaard te gebruiken, is in deze regeling tevens een overgangsbepaling opgenomen die gedurende dezelfde periode de mogelijkheid biedt om in voorkomende gevallen een besluit niet volgens een technische standaard vorm te geven maar voor publicatie de algemene regels toe te passen. In dat geval vindt de publicatie plaats via de al langer bestaande algemene voorzieningen voor elektronische publicatie, zoals de bij decentrale overheden in gebruik zijnde voorziening Decentrale Regelgeving en Officiële Publicaties (DROP). Doordat hierbij geen gebruik wordt gemaakt van de aangewezen digitaliseringsstandaarden, of van IMRO als tijdelijke alternatieve standaard, kan de inhoud van een via DROP gegenereerde publicatie echter niet in het DSO worden verwerkt.

De overgangsregeling is getroffen om officiële publicatie van besluiten in alle gevallen mogelijk te maken. In de regelgeving zal nader worden voorzien in (de termijn voor) omzetting van met de met toepassing van de overgangsregeling gepubliceerde besluiten naar de aangewezen standaarden, ten behoeve van optimalisatie van dienstverlening door middel van het DSO.

5 Notificatie van technische voorschriften aan de Europese Commissie

De ontwerpregeling is op 15 november 2021 gemeld aan de Europese Commissie (notificatienummer 2021/0716/NL) ter voldoening aan richtlijn (EU) nr. 2015/1535 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 9 september 2015 betreffende een informatieprocedure op het gebied van technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij (PbEU 2015, L 241).

Artikel 2, eerste en derde lid van deze regeling, in samenhang met de bij de regeling behorende bijlagen 1, 2 en 3, bevat mogelijk technische voorschriften in de zin van de hiervoor bedoelde richtlijn. Met het oog hierop is in artikel 5 van de regeling een bepaling van wederzijdse erkenning opgenomen, waarmee wordt voorkomen dat er een handelsbelemmering ontstaat.

Naar aanleiding van de melding aan de Europese Commissie zijn geen reacties ontvangen.

II ARTIKELSGEWIJS

Artikel 2, eerste lid

Deze bepaling strekt ertoe dat elektronische vormgeving en inrichting van de besluiten en andere rechtsfiguren die zijn opgenomen in bijlage 4, voor publicatie moet voldoen aan de STOP en aan het Informatiemodel Omgevingswet, zoals vastgesteld in de bijlagen 1 en 3.

Artikel 2, tweede lid

In bijlage 4 wordt aan elk onderscheiden type besluit of andere rechtsfiguur exclusief een specifiek te gebruiken toepassingsprofiel toegewezen. Dit artikellid schrijft het gebruik van het toegewezen toepassingsprofiel voor. Hiermee wordt het besluit of de andere rechtsfiguur waarvan naast de officiële publicatie ervan ook ontsluiting via het DSO van belang is, vormgegeven op een wijze die deze ontsluiting mogelijk maakt.

Het in bijlage 4 opgenomen ‘toepassingsprofiel AMvB/MR’ heeft die titel omdat het toepassingsprofiel geschikt is voor vormgeving en inrichting van zowel een algemene maatregel van bestuur als een ministeriële regeling. Het gebruik ervan wordt met deze bepaling echter alleen voor de ministeriële regeling voorgeschreven, aangezien de publicatie van een algemene maatregel van bestuur in het Staatsblad buiten het bestek van het Besluit elektronische publicaties en van deze regeling valt. De inhoud van algemene maatregelen van bestuur op grond van de Omgevingswet wordt overigens wel in het DSO ontsloten met gebruikmaking van de standaarden.

Artikel 2, derde lid

In bijlage 2 wordt een beschrijving aangewezen van het koppelvlak dat volgens dit artikellid moet worden gebruikt bij het aanleveren van de in bijlage 4 genoemde besluiten en andere rechtsfiguren voor publicatie. Dit betreft het koppelvlak waarmee informatie wordt uitgewisseld met de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaarstellen (LVBB). Dit koppelvlak wordt op grond van artikel 16.7 van de Omgevingsregeling ook gebruikt voor het verstrekken van informatie, door het betrokken bestuursorgaan, over een na de publicatie ontstane wijziging van de status van een besluit of andere rechtsfiguur.

Artikel 2, vierde lid

Dit artikellid voorziet in de mogelijkheid om in een afzonderlijke bijlage 5 voor bepaalde besluiten of andere rechtsfiguren een toepassingsprofiel aan te wijzen, zonder dat tevens STOP, het Informatiemodel Omgevingswet en het LVBB-bronhouderskoppelvlak van toepassing zijn. Deze mogelijkheid dient om er in sommige gevallen voor te zorgen dat bepaalde informatie uit een besluit of andere rechtsfiguur zodanig is vormgegeven en ingericht dat gebruik van die informatie in DSO mogelijk is, zonder dat het besluit of de andere rechtsfiguur als zodanig in zijn geheel overeenkomstig STOP en het IMOW behoeft te worden vormgegeven en/of via de LVBB wordt gepubliceerd. Zoals in het algemeen deel van deze toelichting vermeld, is zo’n aanpak in elk geval voorzien voor de kennisgeving van een vergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit in bepaalde gevallen.

Artikel 3, onderdeel a

De standaarden gelden voor de in bijlage 4 genoemde besluiten en andere rechtsfiguren in het kader van het omgevingsrecht, waarvan ontsluiting via het DSO van belang is Daaronder zijn ook wijzigingen van die besluiten en rechtsfiguren begrepen. Het kan voorkomen dat een besluit waarvoor deze regeling het gebruik van de standaarden voorschrijft, deels tevens een wijziging inhoudt van een besluit waarvoor die standaarden niet zijn voorgeschreven. Dit doet zich bijvoorbeeld voor als bij wijziging van de Omgevingsregeling tevens een wijziging wordt aangebracht in een ministeriële regeling buiten het stelsel van de Omgevingswet. In dat geval gelden de standaarden niet voor het besluitdeel dat die andere regeling wijzigt. Uiteraard maakt dat besluitdeel wel deel uit van het elektronische STOP.xml-bestand waarin het gehele (wijzigings)besluit is vervat om dat bestand als geheel bij de LVBB aan te leveren, aangezien de bepaling beoogt te voorkomen dat om uitsluitend technische redenen afzonderlijke besluiten zouden moeten worden genomen.

Artikel 3, onderdeel b

Deze bepaling heeft dezelfde achtergrond als onderdeel a en ziet op het omgekeerde geval dat een besluit waarvoor de standaarden niet gelden, ook een wijziging inhoudt van een besluit waarvoor deze wel gelden. Dit doet zich bijvoorbeeld voor als een ministeriële regeling buiten het stelsel van de Omgevingswet, tevens wijziging aanbrengt in de Omgevingsregeling. In dat geval behoeft niet de voor de Omgevingsregeling geldende standaard te worden toegepast voor publicatie. Het gaat vaak om beperkte of technische wijzigingen. Het is dan efficiënter om die wijzigingen na de bekendmaking afzonderlijk naar de STOP-TPOD AMvB-MR om te zetten en in het DSO te verwerken.

Artikel 4

Artikel 4 van de regeling bevat een zogeheten bepaling van wederzijdse erkenning. Op de achtergrond hiervan is reeds in paragraaf 5 van het algemeen deel van deze toelichting ingegaan.

Artikel 5, eerste lid

Deze bepaling bevat een overgangsregeling in het kader van de invoering van de Omgevingswet. In artikel 3.8 van het Besluit elektronische publicaties is bepaald dat bestuursorganen voor de plaatsing in hun publicatieblad, toepassing geven aan de door de Minister gestelde regels of de door de Minister aangewezen standaarden. De in dit artikel 5 opgenomen bepaling biedt de mogelijkheid om in plaats van de in deze regeling aangewezen standaarden, de in artikel 2.3, eerste lid, van de Regeling elektronische publicaties genoemde regels toe te passen. Hiermee wordt aan het bestuursorgaan de keuze gelaten of publicatie wordt gegenereerd met gebruik van de standaarden of met toepassing van de genoemde regels. Indien voor dit laatste wordt gekozen, houdt dit in praktische zin tevens de keuze voor gebruikmaking van de voorziening DROP in.

Artikel 5, tweede lid

In artikel 14.4, eerste lid, onder a, van het Omgevingsbesluit is geregeld dat de inhoud van de bij ministeriële regeling aangewezen omgevingsdocumenten wordt ontsloten via het DSO. Deze aanwijzing vindt plaats in artikel 16.4a van de Omgevingsregeling, waarin is bepaald dat de in de bijlagen 4 en 5 bij deze regeling opgenomen besluiten en andere rechtsfiguren, omgevingsdocument zijn. Indien een in die bijlagen opgenomen besluit of andere rechtsfiguur echter wordt gepubliceerd met gebruikmaking van een in dit artikellid genoemde overgangsregeling in plaats van met gebruikmaking van de in deze regeling aangewezen standaarden, wordt het besluit of andere rechtsfiguur niet aangemerkt als omgevingsdocument. Dit omdat verwerking in het DSO in dat geval niet, of niet volledig, mogelijk is.

Bijlagen

In de bijlagen 1 tot en met 5 zijn de standaarden en toepassingsprofielen opgenomen, waarbij in de bijlagen voor de inhoud wordt verwezen naar in die bijlagen aangeduide websites.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, H.G.J. Bruins Slot

Naar boven