Regeling van de Minister van Justitie en Veiligheid van 30 maart 2023, kenmerk 4548783, betreffende de toegankelijkheid van het noodnummer 112 voor mensen met een communicatieve beperking ter uitvoering van artikel 4, achtste lid, van Richtlijn 2019/882/EU van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019 betreffende de toegankelijkheidsvoorschriften voor producten en diensten (PbEU 2019, L 151) (Regeling toegankelijkheid noodnummer 112)

De Minister van Justitie en Veiligheid,

Gehoord de Regionale Ambulancevoorzieningen en de besturen van de veiligheidsregio’s,

Gelet op artikel 23, vierde lid, van de Politiewet 2012;

Besluit:

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

meldkamer:

een meldkamer als bedoeld in artikel 25a van de Politiewet 2012.

meldkamerfunctie:

het takenpakket, bedoeld in artikel 25b van de Politiewet 2012.

Artikel 2

Deze regeling is van toepassing op de beantwoording van noodcommunicatie naar het noodnummer 112 door personen met een communicatieve beperking.

Artikel 3

De Landelijke Meldkamer Samenwerking draagt er zorg voor dat de meldkamers beschikken over de voorzieningen om te voldoen aan de artikelen 4 en 5.

Artikel 4

Noodcommunicatie met het noodnummer 112 is voor personen met een communicatieve beperking laagdrempelig mogelijk op andere wijze(n) dan via een reguliere spraakoproep, in ieder geval via de alternatieve communicatiemiddelen emergency-SMS (e-SMS) en de app 112NL.

Artikel 5

Indien noodcommunicatie naar het noodnummer 112 plaatsvindt via een communicatiemiddel als bedoeld in artikel 4, wordt deze initieel beantwoord met gebruikmaking van hetzelfde communicatiemiddel.

Artikel 6

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin hij wordt geplaatst.

Artikel 7

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling toegankelijkheid 112.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s Gravenhage, 30 maart 2023

De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius

TOELICHTING

Algemeen

Deze regeling heeft betrekking op de beantwoording van noodcommunicatie naar het noodnummer 112. Daarbij geldt dat de term ‘noodnummer’ hier een ruime betekenis heeft, en ook technologische middelen omvat waarbij het technisch gezien niet letterlijk om een ‘telefoonnummer’ gaat.

De politie heeft op grond van artikel 25a, eerste lid, van de Politiewet 2012 meldkamers waar de meldkamerfunctie zoals bedoeld in artikel 25b, eerste lid van de Politiewet 2012 wordt uitgeoefend. De politie verzorgt het aannemen van de meldingen, zoals bepaald in artikel 25b, vierde lid van de Politiewet 2012.

Deze regeling geeft mede uitvoering aan artikel 4, achtste lid, van Richtlijn 2019/882/EU betreffende de toegankelijkheidsvoorschriften voor producten en diensten (PbEU 2019, L 151). Daartoe wordt in deze regeling expliciet vastgelegd dat personen met een communicatieve beperking net als ieder ander gebruik dienen te kunnen maken van het noodnummer 112. Ook wordt geregeld op welke wijze dat gebeurt.

In de praktijk wordt reeds voldaan aan de voorschriften die worden gesteld in de richtlijn, zoals ook verduidelijkt wordt in de toelichting bij artikel 4. Met deze regeling wordt de bestaande praktijk geformaliseerd, teneinde deze te borgen en bestendigen.

Artikelsgewijs

Artikel 3

De Landelijke Meldkamer Samenwerking (hierna: LMS) is het onderdeel van de politie waar het beheer van de meldkamers is ondergebracht, zoals bepaald in artikel 1 onder e van de Regeling hoofdlijnen beleid en beheer meldkamers. Het is daarom ook de LMS die ervoor zorgt dat de meldkamers beschikken over de voorzieningen die nodig zijn om te voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit deze regeling.

Artikel 4

Voor personen waarvoor een reguliere spraakoproep niet mogelijk is, dient het noodnummer 112 op andere wijze(n) bereikbaar te zijn voor noodcommunicatie. Wanneer noodcommunicatie naar het noodnummer 112 plaatsvindt op andere wijze dan door middel van een reguliere spraakoproep, dienen de techniek en werkprocessen in de meldkamer zodanig te zijn ingericht dat deze communicatie met de juiste urgentie op de juiste plek terechtkomt.

Begin 2022 heeft de LMS de app 112NL geïntroduceerd, waarmee ook zonder spraak en met realtime tekst 1 met het noodnummer 112 kan worden gecommuniceerd. De 112NL app kan inspelen op toekomstige technologische ontwikkelingen en innovatie en is daarmee toekomstbestendig. Daarnaast bestaat sinds september 2020 reeds de mogelijkheid van emergency-SMS (e-SMS): het communiceren met het noodnummer 112 per SMS. Deze optie kent weliswaar de beperkingen van het middel SMS in het algemeen (zoals geen ontvangst- of leesbevestiging, geen realtime tekst, soms wat vertraging) maar is een goede terugvaloptie voor gebruikers die de 112NL app niet kunnen gebruiken.

Vanzelfsprekend geldt ook voor deze alternatieve middelen dat de persoon die de oproep wil doen wel over een basisvoorziening daarvoor moet beschikken. Voor gebruik van de 112NL app is het nodig te beschikken over internet (device dat data kan verzenden, abonnement en/of wifi, bereik) en voor e-sms is het nodig te beschikken over de mogelijkheid om sms-berichten te verzenden (device dat geschikt is voor sms, bereik).

Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat voor personen met een communicatieve beperking tevens de mogelijkheid bestaat om te telefoneren met personen of instanties via de tekst- en beeldbemiddelingsdienst, die wordt uitgevoerd op aanwijzing van de Minister van Economische Zaken en Klimaat. Deze dienst kan ook gebruikt worden om met het noodnummer 112 te communiceren, door middel van een gebarentolk of tekstberichten.

Artikel 5

Wanneer noodcommunicatie naar het noodnummer 112 door personen met een communicatieve beperking niet plaatsvindt door middel van een reguliere spraakoproep maar door middel van een in artikel 4 bedoeld alternatief communicatiemiddel, wordt deze initieel beantwoord met gebruikmaking van hetzelfde communicatiemiddel. De werkprocessen ten behoeve van de meldkamerfunctie zijn zodanig ingericht dat wanneer iemand een 112-oproep doet met gebruikmaking van realtime tekst via de 112NL app, deze wordt beantwoord met gebruikmaking van realtime tekst via deze app en wanneer iemand een 112-oproep doet met gebruikmaking van e-SMS, deze wordt beantwoord via e-SMS. Indien in de toekomst in de 112NL app ook een mogelijkheid van gesynchroniseerd beeld (video) zou worden geïntroduceerd, geldt dat wanneer iemand een 112-oproep doet met gebruikmaking van zogeheten ‘totale conversatie’ (dat wil zeggen gesynchroniseerde stem, tekst en video), deze eveneens wordt beantwoord via totale conversatie. Enzovoorts voor mogelijke andere toekomstige technische voorzieningen, en altijd begrensd door de technische mogelijkheden/kanalen die op dat moment worden aangeboden voor noodcommunicatie naar het noodnummer 112.

Met dit artikel wordt ook beoogd dat wanneer door technische oorzaak het contact verbroken wordt, dit weer hersteld wordt via hetzelfde communicatiemiddel. Dit om de situatie te voorkomen dat een persoon met een communicatieve beperking die via een alternatieve wijze contact met het noodnummer 112 zoekt, wordt teruggebeld via een reguliere spraakoproep terwijl een dergelijke oproep nu juist voor deze persoon onmogelijk is.

Wel kan, mede gelet op artikel 4, in de loop van de conversatie vanuit de meldkamerfunctie worden gekozen voor een ander communicatiemiddel indien blijkt dat dit beter geschikt is voor die persoon, oproep en situatie, op basis van een professionele inschatting door de centralist in de meldkamer.

De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius


X Noot
1

Realtime tekst wil zeggen dat de getypte tekst direct tijdens het typen op het scherm van de ontvanger verschijnt.

Naar boven