Tarieventabel Handhaving Centraal Bureau voor de Statistiek 2023

Algemeen

De wetgever heeft het tot stand komen van betrouwbare en actuele statistieken zo belangrijk geacht, dat het verstrekken van gegevens door ondernemingen, vrije beroepsbeoefenaren, instellingen en rechtspersonen – onder nader bepaalde voorwaarden – wettelijk verplicht is gesteld. Tevens heeft de wetgever daarbij een wettelijke bevoegdheid aan de Directeur-generaal van de Statistiek verleend om in geval van het niet naleven van de responsverplichting een last onder dwangsom en/of bestuurlijke boete op te leggen aan de overtreder (artikel 43 en 51 van de CBS-wet). In deze Tarieventabel Handhaving Centraal Bureau voor de Statistiek (verder: tarieventabel) wordt uitgewerkt hoe deze bevoegdheid wordt uitgeoefend.

Het doel van de bestuursrechtelijke handhaving van de responsverplichting (verder: handhaving) is om de volledigheid van de respons binnen de wettelijke inzendtermijn van verplichte statistieken te verhogen. Dit bevordert de tijdigheid en kwaliteit van de CBS statistieken.

De uitvoering van handhaving gebeurt door de afdeling handhaving van het CBS (verder: de afdeling).

Zowel voor de bestuurlijke boete als de last onder dwangsom geldt dat de hoogte van de boete, respectievelijk de te verbeuren dwangsom, wordt bepaald door een afweging van de aard, ernst en omvang van de overtreding met inachtneming van het wettelijke maximum van de bestuurlijke boete. De tarieventabel geeft voor deze afweging richtlijnen.

Door rekening te houden met de omvang van een onderneming, recidive, gebruik te maken van een escalatieladder en rekening te houden met eventuele andere feiten en omstandigheden wordt ervoor gezorgd dat het handhavingsbeleid voldoet aan het evenredigheidsbeginsel. De bestuurlijke sancties die het CBS gebruikt zijn over het algemeen geschikt en noodzakelijk om te bewerkstelligen dat ondernemingen alsnog de gevraagde gegevens inzenden of sneller insturen bij volgende uitvragen.

De bestuurlijke boete en de last onder dwangsom kunnen ook gezamenlijk worden opgelegd indien blijkt dat de inzet van de instrumenten afzonderlijk niet leidt tot de gewenste gedragsverandering bij de berichtgever.

Deze tarieventabel is door de Directeur-generaal van de Statistiek vastgesteld en geldt na bekendmaking in de Staatscourant voor alle overtredingen van het niet nakomen van de responsverplichting die vanaf die datum door de handhavingsorganisatie worden geconstateerd.

Last onder dwangsom

De afdeling past bij de eerste geconstateerde overtreding het handhavingsinstrument van de last onder dwangsom toe. Hiermee wordt nadrukkelijk beoogd om de gevraagde gegevens alsnog te verkrijgen.

De hoogte van de te verbeuren dwangsom is afhankelijk van:

  • de omvang1 van de onderneming, vrije beroepsbeoefenaar, instelling of rechtspersoon aan wie de last onder dwangsom is opgelegd;

  • de periode2 waarop de gevraagde gegevens betrekking hebben;

  • het responsgedrag3;

  • de inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel4.

De duur van de begunstigingstermijn5 bedraagt in alle gevallen 14 kalenderdagen.

In de onderstaande tabellen zijn voor de verschillende categorieën de te verbeuren dwangsommen per dag alsmede de maximaal te verbeuren totale dwangsom weergegeven.

Categorieën aantal werkzame personen en dienstenverkeer met het buitenland

periode

maand

responsgedrag

Incidenteel niet

Regelmatig niet

Structureel niet

grootteklasse

€ per dag

maximaal te verbeuren

€ per dag

maximaal te verbeuren

€ per dag

maximaal te verbeuren

0

10

200

15

300

25

500

1

15

300

20

400

35

700

2

20

400

25

500

40

800

3

30

600

35

700

50

1000

4

45

900

55

1.100

80

1.600

5

60

1.200

80

1.600

160

3.200

6

120

2.400

150

3.000

250

5.000

7

225

4.500

250

5.000

375

7.500

8

350

7.000

400

8.000

500

10.000

9

500

10.000

550

11.000

700

14.000

periode

kwartaal

responsgedrag

Incidenteel niet

Regelmatig niet

Structureel niet

grootteklasse

€ per dag

maximaal te verbeuren

€ per dag

maximaal te verbeuren

€ per dag

maximaal te verbeuren

0

15

300

20

400

30

600

1

20

400

25

500

40

800

2

25

500

30

600

50

1.000

3

30

600

40

800

60

1.200

4

50

1.000

65

1.300

90

1.800

5

75

1.500

100

2.000

170

3.400

6

120

2.400

175

3.500

260

5.200

7

200

4.000

260

5.200

380

7.600

8

350

7.000

425

8.500

550

11.000

9

500

10.000

600

12.000

750

15.000

periode

jaar

responsgedrag

Incidenteel niet

Regelmatig niet

Structureel niet

grootteklasse

€ per dag

maximaal te verbeuren

€ per dag

maximaal te verbeuren

€ per dag

maximaal te verbeuren

0

20

400

30

600

40

800

1

25

500

35

700

50

1.000

2

30

600

45

900

60

1.200

3

35

700

50

1.000

70

1.400

4

60

1.200

75

1.500

100

2.000

5

80

1.600

120

2.400

175

3.500

6

125

2.500

180

3.600

300

6.000

7

250

5.000

300

6.000

400

8.000

8

400

8.000

450

9.000

600

12.000

9

550

11.000

650

13.000

800

16.000

Categorie goederenverkeer tussen EU-lidstaten

periode

maand

responsgedrag

Incidenteel niet

Regelmatig niet

Structureel niet

grootteklasse

€ per dag

maximaal te verbeuren

€ per dag

maximaal te verbeuren

€ per dag

maximaal te verbeuren

1

20

400

25

500

40

800

2

30

600

35

700

50

1.000

3

45

900

55

1.100

80

1.600

4

60

1.200

80

1.600

160

3.200

5

120

2.400

150

3.000

250

5.000

6

225

4.500

250

5.000

375

7.500

7

350

7.000

400

8.000

500

10.000

8

500

10.000

550

11.000

700

14.000

periode

jaar

responsgedrag

Incidenteel niet

Regelmatig niet

Structureel niet

grootteklasse

€ per dag

maximaal te verbeuren

€ per dag

maximaal te verbeuren

€ per dag

maximaal te verbeuren

1

30

600

45

900

60

1.200

2

35

700

50

1.000

70

1.400

3

60

1.200

75

1.500

100

2.000

4

80

1.600

120

2.400

175

3.500

5

125

2.500

180

3.600

300

6.000

6

250

5.000

300

6.000

400

8.000

7

400

8.000

450

9.000

600

12.000

8

550

11.000

650

13.000

800

16.000

Categorie financiën van ondernemingen

periode

kwartaal

responsgedrag

Incidenteel niet

Regelmatig niet

Structureel niet

grootteklasse

€ per dag

maximaal te verbeuren

€ per dag

maximaal te verbeuren

€ per dag

maximaal te verbeuren

0

50

1.000

65

1.300

90

1.800

1

75

1.500

100

2.000

170

3.400

2

120

2.400

175

3.500

260

5.200

3

200

4.000

260

5.200

380

7.600

4

200

4.000

260

5.200

380

7.600

5

350

7.000

425

8.500

550

11.000

6

350

7.000

425

8.500

550

11.000

7

500

10.000

600

12.000

750

15.000

8

500

10.000

600

12.000

750

15.000

periode

jaar

responsgedrag

Incidenteel niet

Regelmatig niet

Structureel niet

grootteklasse

€ per dag

maximaal te verbeuren

€ per dag

maximaal te verbeuren

€ per dag

maximaal te verbeuren

0

60

1.200

75

1.500

100

2.000

1

80

1.600

120

2.400

175

3.500

2

125

2.500

180

3.600

300

6.000

3

250

5.000

300

6.000

400

8.000

4

250

5.000

300

6.000

400

8.000

5

400

8.000

450

9.000

600

12.000

6

400

8.000

450

9.000

600

12.000

7

550

11.000

650

13.000

800

16.000

8

550

11.000

650

13.000

800

16.000

Bestuurlijke boete

De afdeling past bij een tweede of volgende geconstateerde overtreding het handhavingsinstrument van de bestuurlijke boete toe. De bestuurlijke boete bedraagt maximaal € 5.000,–.

Bij de vaststelling van de hoogte van de bestuurlijke boete moet de afdeling onder andere het wettelijk boetemaximum, de toepasselijke bepalingen van (hoofdstuk 5 van) de Awb en de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht nemen. Met de tarieventabel beoogt de Directeur-generaal van de Statistiek inzicht te geven in de factoren die de hoogte van de bestuurlijke boete bepalen.

De hoogte van de bestuurlijke boete is afhankelijk van:

  • de omvang6 van de onderneming, vrije beroepsbeoefenaar, instelling of rechtspersoon aan wie de bestuurlijke boete is opgelegd;

  • het aantal overtredingen na de eerste overtreding7 (herhaalde overtreding);

In de onderstaande tabellen zijn voor de verschillende categorieën de bestuurlijke boete weergegeven.

Categorieën aantal werkzame personen en dienstenverkeer met het buitenland

grootteklasse

1e herhaalde overtreding

2e en elke volgende herhaalde overtreding

0

100

500

1

200

750

2

300

1.000

3

400

1.500

4

500

1.750

5

600

2.500

6

800

3.000

7

1.000

3.500

8

1.200

4.000

9

1.600

5.000

Categorie goederenverkeer tussen EU-lidstaten

grootteklasse

1e herhaalde overtreding

2e en elke volgende herhaalde overtreding

1

300

1.000

2

400

1.500

3

500

1.750

4

600

2.500

5

800

3.000

6

1.000

3.500

7

1.200

4.000

8

1.600

5.000

Categorie financiën van ondernemingen

grootteklasse

1e herhaalde overtreding

2e en elke volgende herhaalde overtreding

0

500

1.750

1

600

2.500

2

800

3.000

3

1.000

3.500

4

1.000

3.500

5

1.200

4.000

6

1.200

4.000

7

1.600

5.000

8

1.600

5.000

Directeur-generaal van de Statistiek A. Berg

BIJLAGE 1

De omvang van de onderneming of de ondernemingengroep wordt op de volgende wijze vastgesteld:

  • a) Indien het gegevens betreft niet vallend onder b, c of d, op basis van het aantal werkzame personen in een onderneming, ongeacht of zij in loondienst zijn of anderszins betaalde arbeid verrichten. Naast de werknemers in loondienst zijn dit dus ook de meewerkende eigenaren, firmanten en gezinsleden. Uitzendkrachten worden meegerekend bij de onderneming waar ze geregistreerd staan op de loonlijst. Uitgangspunt hierbij zijn onder meer gegevens verkregen van de Belastingdienst [opgaven voor de Loonbelasting en BTW] en het Handelsregister. Het aantal werkzame personen wordt berekend door alle banen (voltijd en deeltijd) om te rekenen naar voltijdbanen. De grootteklasse voor een onderneming gemeten in het aantal werkzame personen wordt jaarlijks in december of januari vastgesteld en wordt de daaropvolgende periode gehanteerd.

  • b) Indien het gevraagde gegevens betreft over dienstenverkeer met het buitenland, op basis van de totale waarde aan diensten die is geëxporteerd of de totale waarde aan diensten die is geïmporteerd. Hierbij is bepalend het totaal van de laatste 4 kwartalen, gerekend vanaf het kwartaal vóór het kwartaal waarover de statistiek wordt gemaakt. Uitgangspunt zijn de gegevens van de Belastingdienst (ICP-aangifte) en informatie uit eerder aan het CBS geleverde gegevens.

  • c) Indien het gevraagde gegevens betreft over goederenverkeer tussen EU-lidstaten, op basis van de totale waarde aan goederen die is geëxporteerd naar de EU of de totale waarde aan goederen die is geïmporteerd vanuit de EU. Hierbij is bepalend het totaal van een aaneengesloten periode van 12 maanden. Deze periode wordt geselecteerd uit de afgelopen 18 maanden, inclusief en gerekend vanaf de maand waarover de statistiek wordt gemaakt. Uitgangspunt zijn gegevens van de Belastingdienst (Btw-aangifte en ICP-aangifte) en informatie uit eerder aan het CBS geleverde gegevens.

  • d) Indien het gegevens betreft over de financiën van ondernemingen, op basis van het balanstotaal. Uitgangspunt zijn de meest actuele beschikbare gegevens verkregen van de Belastingdienst (vennootschapsbelasting), het Handelsregister (jaarverslagen) en eerder aan het CBS geleverde gegevens. De grootteklasse voor een berichtgever gemeten in het balanstotaal wordt jaarlijks in januari vastgesteld en wordt het gehele jaar gehanteerd.

    Grootteklasse

    Aantal werkzame personen

    Totale waarde im- of export diensten in €

    0

    0

    1

    1

    0 – 99.999

    2

    2 – 4

    100.000 – 499.999

    3

    5 – 9

    500.000 – 999.999

    4

    10 – 19

    1.000.000 – 1.999.999

    5

    20 – 49

    2.000.000 – 3.999.999

    6

    50 – 99

    4.000.000 – 6.999.999

    7

    100 – 199

    7.000.000 – 19.999.999

    8

    200 – 499

    20.000.000 – 49.999.999

    9

    500 en meer

    50.000.000 en meer

    Grootteklasse

    Totale waarde im- of export goederen in €

    Balanstotaal in €

    0

    0 – 39.999.000

    1

    0 – 24.999

    40.000.000 – 49.999.000

    2

    25.000 – 99.999

    50.000.000 – 74.999.000

    3

    100.000 – 399.999

    75.000.000 – 99.999.000

    4

    400.000 – 1.499.999

    100.000.000 – 149.999.000

    5

    1.500.000 – 4.999.999

    150.000.000 – 249.999.000

    6

    5.000.000 – 24.999.999

    250.000.000 – 499.999.000

    7

    25.000.000 – 99.999.999

    500.000.000 – 999.999.000

    8

    100.000.000 en meer

    1.000.000.000 en meer

    9

BIJLAGE 2

Het responsgedrag is het aantal niet nagekomen responsverplichtingen in de periode voorafgaand aan de datum dat de overtreding door de afdeling Handhaving is geconstateerd. Deze periode verschilt per statistiek.

responsgedrag

Incidenteel niet

Regelmatig niet

Structureel niet

maand

1

2 t/m 5

6 en meer

kwartaal

1

2 t/m 3

4 en meer

jaar

1

2

3

 

periode voorafgaand aan de datum van de overtreding

maand

1 jaar

kwartaal

2 jaar

jaar

3 jaar


X Noot
1

Zie bijlage 1.

X Noot
2

De periode waarop de gegevens betrekking hebben, zijn een maand, een kwartaal, een half jaar en een jaar. Een 4-wekelijkse periode wordt gelijkgesteld met de periode maand. Een ½ -jaarlijkse periode wordt gelijk gesteld met een jaar.

X Noot
3

Zie bijlage 2.

X Noot
4

Indien een onderneming, vrije beroepsbeoefenaar, instelling of rechtspersoon binnen twaalf maanden voorafgaand aan de datum van de overtreding voor de eerste maal is ingeschreven in het handelsregister wordt de te verbeuren dwangsom verlaagd met 50%.

X Noot
5

De begunstigingstermijn is de termijn waarbinnen de onderneming gelast wordt alsnog de gevraagde gegevens te verstrekken.

X Noot
6

Zie bijlage 1.

X Noot
7

Herhaalde overtreding is het aantal overtredingen na de eerste overtreding waarbij geldt dat de beschikking die ten aanzien van de eerdere overtreding formele rechtskracht dient te hebben op het moment dat de volgende overtreding door de handhavingsorganisatie wordt geconstateerd.

Naar boven